کد خبر: 680119
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
داود كيانيان، داور بخش كودك جشنواره تئاتر كودك:
داود كيانيان، كارگردان و داور بخش كودك جشنواره تئاتر كودك و نوجوان معتقد است مهم‌ترين معضل تئاتر كودك نداشتن متولي مقتدر است.
سپيده آماده
داود كيانيان، كارگردان و داور بخش كودك جشنواره تئاتر كودك و نوجوان معتقد است مهم‌ترين معضل تئاتر كودك نداشتن متولي مقتدر است.
به گزارش «جوان»، داود كيانيان كارگردان پيشكسوت تئاتر كودك معتقد است:مهم‌ترين معضلي كه در تئاتر كودك و نوجوان ايران خود‌نمايي مي‌كند و تئاتر اين حوزه سال‌ها است كه از آن رنج مي‌برد، مسئله نداشتن متولي مقتدر است.
كيانيان مي‌افزايد: ما خرده متولي زياد داريم، مركز هنرهاي نمايشي، كانون پرورش فكري كودك و نوجوان، حوزه هنري و سازمان فرهنگي و هنري شهرداري و آموزش و پرورش همه به عناويني به مسئله تئاتر كودك و نوجوان مي‌پردازند اما اگر از كسي سؤال كنيم متولي تئاتر در كشور ما چه كسي است، هيچ كسي پاسخي ندارد. چهل سال پيش مركز توليد تئاتر كانون پرورش فكري، كانون تئاتر كودكان و نوجوانان را به صورت علمي تأسيس كرد توليت آن را بر عهده گرفت و در جشنواره‌ها حضور پيدا كرد.
اين كارگردان تئاتر كودك با گلايه از تعدد متوليان تئاتر كودك مي‌گويد: نهادهاي بسياري متولي تئاتر كودك و نوجوان هستند كه در واقع فعاليت هر كدام در حوزه كودك در حد خرده فعاليت و فعاليت‌هاي دروني و محدود به سازمان خودشان است و در نهايت برنامه كلاني براي تئاتر كودك‌و نوجوان ايران ندارند، در حالي كه نياز اصلي تئاتر كودك و نوجوان ايران يك متولي كلان است كه تئاتر كودك و نوجوان را بر عهده بگيرد.
كيانيان درباره شرايط خروج از وضعيت فعلي مي‌گويد: اين مسئله دو راهكار دارد؛ يكي اينكه يك نهاد دولتي در اين زمينه تأسيس شود كه يا به طور مستقل يا به صورت مشترك بين نهادهايي كه در زمينه تئاتر كودك و نوجوان فعالند، هماهنگي ايجاد كند كه متأسفانه تا به حال به رغم پيشنهادهاي متعدد، اين اتفاق نيفتاده است.
راهكار ديگر اين مشكل اين است كه سازمان‌هايي كه بودجه خصوصي براي تئاتر كودك و نوجوان دارند، گرد هم جمع شوند و بودجه‌ها را جمع كنند و نهادي را به صورت دائمي براي اين فعاليت تشكيل بدهند كه امكان اين كار هم وجود ندارد. گو اينكه راه‌حل اول بسيار مناسب‌تر است چون بودجه نياز دارد و كار به صورت اشتراكي انجام خواهد شد.
اين كارگردان تئاتر كودك حضور بخش خصوصي و ايجاد نهاد‌هاي غير‌دولتي را نيز در اين ميان مؤثر دانست و افزود: نمونه اين نهادهاي خصوصي هم در كشور ما در حال شكل‌گيري است، مانند انجمن نويسندگان كودك و نوجوان و انجمن تئاتر كودك و نوجوان و نهادهاي ديگري كه در حال شكل‌گيري است. اگر اين نهادها افزايش پيدا كند، مجموعاً مي‌توانند در به وجود آمدن اين متولي كلان كمك كنند كه در درجه اول مي‌تواند خصوصي باشد و در درجه دوم دولتي و در در‌جه سوم هم مشترك از نهادهاي دولتي و خصوصي، به اين معنا كه دولت امكاناتي را در اختيار اين نهاد بگذارد و آنها هم فعاليت‌هاي تخصصي خود را در اين زمينه انجام بدهند. اين راهكاري است كه به نظر من عملي هم هست.
لازم به ذكر است جشنواره تئاتر كودك و نوجوان هم‌اكنون در شهر همدان در حال برگزاري است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار