کد خبر: 680057
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
اصفهانی ها رغبتی به استفاده از پارکینگ ها ندارند
پارک دوبل که نوعی از پارک خودرو به موازات خودرو دیگر است یکی از مهمترین دلایل تشدید ترافیک، به هم خوردن نظم خیابانها ، مانعی برای رانندگی منظم سایر خودروها ، اتلاف وقت رانندگان و تخلفات رانندگی است که در سالهای اخیر با استفاده از کم توجهی نهادهای مسئول رشد قارچ گونه ای داشته و به یک معضل فرهنگی تبدیل شده است. در حال حاضر شهر تاريخي اصفهان با بافت قديم خاص خود ، با مشكلات عديده ترافيكي مواجه است كه اين مشكلات به علت روي آوردن بيش از حد شهروندان به استفاده از اتومبيل شخصي و همچنين وجود ضعف و كمبودها در زمينه زيرساختهاي وسايل نقليه عمومي، روز به روز در حال افزايش است.
راضیه کشاورز

در اصفهان با توجه به رشد و گسترش شهرنشيني و مهاجرت‌هاي شهري ،معضلات‌ اين كلان شهر بيش از پيش پيچيده‌ شده و برنامه‌ريزي كاربري اراضي شهري را با چالش‌هاي جدي رو به رو ساخته است.

***

در ميان كاربري‌هاي شهري،كاربري پاركينگ،از جمله مواردي است كه كليه امور شهري به وجود آن نياز دارند و روشن است كه در دنياي وابسته به اتومبيل، پاركينگ‌ها نيز به اندازه راه‌ها و پل‌ها اهميت دارند، زيرا دسترسي آسان به‌ محل كار،سكونت، خريد، تفريح و غيره را فراهم ساخته چرا كه بخش لاينفكي از تأسيسات زيربنايي هستند.

همچنين از آن جا كه‌ زمان توقف خودروها در شهرها به مراتب بيشتر از مدت زمان حركت آنهاست،از اين‌رو پيش‌بيني فضاي مناسب‌ پاركينگ اتومبيل‌ها،بويژه در مناطق پرتراكم و مركزي شهر از اهميت زيادي برخوردار است.

* عدم برخورد قاطع پلیس با متخلفان

به‌رغم همه‌ برنامه‌ريزي‌هايي كه در راستاي ساماندهي پاركينگ ها انجام شده است ، در حال حاضر كاربري پاركينگ در اصفهان بسيار نگران‌كننده است و به عنوان‌ يكي از معضلات پيچيده شهري از آن ياد مي‌شود.

در ترافيك سنگين و جاي پارك ناياب، رانندگان با چند بار بالا و پايين كردن يك خيابان، دست آخر دوبله يا سوبله پارك می كنند اما حاضر نیستند از پارکینگ استفاده کنند.

حاشيه خيابان‌ها تبديل به پاركينگي از انواع خودروها و موتورسيكلت‌ها شده است، پاركی كه حتي زير تابلوهاي ايستگاه‌هاي اتوبوس، توقف مطلقاً ممنوع و پياده‌روها هم انجام مي‌شود بدون اينكه كسي توجهي به تابلوهاي حمل با جرثقيل داشته باشد.

یک شهروند اصفهانی با اشاره به معطلی نیم ساعته خود برای خروج از پارک به دلیل پارک دوبل خودرویی دیگر ، می گوید: اینکه راننده ای اقدام به پارک دوبل می کند به دلیل بی توجهی به قوانین و ضعف فرهنگ وی از عواقب کارش صورت گرفته است.

محمد اکبری معتقد است تخلفات رانندگی مهمی که به صورت روزمره به وضوح اتفاق می افتد شامل نبستن کمربند ایمنی، پارک دوبل، عدم رعایت مسیر حرکت و بی دقتی به مسیرهای تردد یک طرفه است که به درستی فرهنگ سازی نمی شود.

وی می افزاید: مهمترین اقدام پلیس در پارک دوبل جرایم نقدی و توقف خودرو به مدت یک هفته است که به دلیل عدم حضور موثر پلیس در سطح شهر این اتفاق نیز نمی افتد و رانندگان متخلف نیز جری تر می شوند، البته نمی توان به صرف جریمه کردن ،رعایت قوانین را از عموم مردم انتظار داشت.

اکبری اضافه می کند: در صورتی که فرهنگ درست و قانونی پارک کردن آموزش داده شود تردد در خیابانها روان تر شده و در ادامه بار ترافیک شهری نیز کاهش خواهد یافت.

یک مغازه دار اصفهانی نیز در این خصوص می گوید: مهمترین تاثیر پارک دوبل در خیابان انتقال ترافیک خیابان به پیاده روها و ایجاد بی نظمی در تردد مردم است.

رامین افصحی با بیان اینکه پارک دوبل در خیابانهای یک طرفه ترافیک بیشتری به وجود می آورد، اضافه می کند: این در حالی است که طرح یک طرفه کردن بعضی از خیابان ها برای تسهیل تردد است.

وی اظهار می کند: علاوه بر خودروهای شخصی خودروهای حمل مواد گوشتی، شیر و لبنیات، مواد دارویی و خودروهای با پلاک دولتی نیز به شکل دوبل پارک می کنند که با توجه به توقف طولانی مدت این خودروها مسیرهای تردد دچار بی نظمی می شود.

ابراز نارضایتی شهروندان از ضعف های فرهنگ رانندگی در حالی است که عدم برخورد قاطع پلیس راهنمایی و رانندگی با رانندگان متخلف موجب شده معضل پارک دوبل به مسأله ای عادی تبدیل شود.

به عقیده کارشناسان علت رواج یک ضد فرهنگ، ضعف اهرمهای نظارتی و برنامه ریز بوده و به همین دلیل نمی توان قبل از توسعه برنامه های فرهنگ ساز از عموم مردم انتظار برخورد مدبرانه را داشت. یک کارشناس امور شهری در این خصوص معتقد است: برخوردهای مقطعی پلیس با تخلفات رانندگی موجب شده شهروندان این نوع از برخورد قانونی را سلیقه ای بدانند و در نتیجه این برخورد عملا در نهادینه کردن فرهنگ خاص رانندگی تاثیری نداشته است.

طاهر صفرپور اضافه می کند: به عنوان مثال پارک دوبل در برخی مواقع به تشخیص پلیس جریمه می شود و در برخی موارد نیز راننده با حضور پلیس راهنمایی و رانندگی پارک کرده و حتی خودروی خود را نیز ترک کرده است.

۲۵ درصد جرایم براي پارك ممنوع

مديريت شهري اصفهان به منظور رفاه حال شهروندان پاركينگ‌ها را احداث كرده است اما شهروندان حاضر نيستند براي پارك خودروهاي خود از پاركينگ‌ها استفاده كنند و خودروهاي خود را در خيابان‌هاي شهر پارك می کنند و سبب افزايش ترافيك در معابر مي‌شوند.

اين مسأله باعث شده كه نيروهاي راهور زمان زيادي را صرف برخورد با شهروندان متخلف كنند تا جريان ترافيك در شهر روان شود كه البته اين اقدام نيز كارساز نمي شود.

به گفته بسياري از صاحب نظران ، فرهنگ سازي و تشويق مردم به استفاده از وسايل نقليه عمومي شرايط ترافيك شهر اصفهان را بهبود خواهد بخشيد.

در اين باره رييس پليس راهور استان اصفهان با اعلام اينكه ۲۵ درصد از قبوض جريمه صادر شده در اصفهان مربوط به پارك در محدوده پارك ممنوع مي‌باشد، مي گويد: كاربري بافت مركزي شهر، تردد در اين مناطق را به شدت افزايش داده است و متأسفانه عليرغم افزايش اماكن تجاري و اداري در هسته مركزي شهر ، نسبت به احداث پاركينگ مناسب اقدام جدي صورت نگرفته است.

سرهنگ حسین غلامی كه از كمبود و عدم جانمايي مناسب پاركينگ‌هاي اصفهان در مركز شهر گلايه مند است ، تصريح مي كند: در خيابان‌هايي مانند طالقاني، شيخ بهايي، چهارباغ پايين و شمس آبادي با مشكلات اساسي در زمينه كمبود و عدم جانمايي مناسب پاركينگ‌ها مواجه هستيم.

امكان پارك ۱۴ هزار خودرو!

از سوي ديگر، حجم ورود اتومبيل به شهر اصفهان،خريد و تملك‌ آسان خودرو و علاقه شهروندان به استفاده از اتومبيل شخصي به دلايل متعدد و افزايش روز افزون سفرهاي شهري به‌ واسطه دسترسي نامناسب به خدمات شهري،از جمله علل ديگري است كه بر اهميت كاربري پاركينگ مي‌افزايد.

در این باره معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان به "جوان" می گوید: متآسفانه پارک دوبل در اصفهان تبدیل به عادت شده. از این رو پلیس راهور باید اولویت برنامه های خود را برخورد با پارک دوبل در خیابان قرار دهد.

عليرضا صلواتي می افزاید: جای تأسف است که پارک های دوبله در خيابان هاي اصفهان به صورت يك فرهنگ در جامعه جا افتاده و دسترسي راحت تر براي مردم ملاك است و لزوماً رانندگان اصرار دارند در هنگام انجام كاري خودرو خود را در نزديك ترين محل ممكن پارك نمايند.

وی بیان می کند: شهروندان باید به این باور برسند که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند چرا که با پارک دوبل یک خط از خیابان را از مسیر خارج نموده و این به نوعی تجاوز به حقوق سایر شهروندان است.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان با بیان اینکه در این مدت که مسافران تابستانی در شهر اصفهان حضور داشتند ، تعجب می کردند که چرا در اصفهان تخلف های پارک زیاد، و احترام به قوانین رانندگی کمرنگ شده است، اذعان می کند: در حال حاضر پاركينگ‌هاي شهر خالي است لذا آموزش و فرهنگسازي براي افزايش تمايل شهروندان به استفاده از پاركينگ‌ها امري مهم و ضروري است. برای روان سازی معابر و گذار ها مجبور به اعمال قانون هستیم و با بکارگیری دوربین های تصویربرداری ثبت تخلف ، برای رانندگان متخلف جریمه صادر و به نشانی آنها ارسال می کنیم تا شاهد افزایش قانونمداری در شهر باشیم

صلواتی در رابطه با پارك هاي حاشيه اي خيابان هاي اصفهان، ادامه می دهد: اين امر به صورت يك فرهنگ در جامعه جا افتاده و دسترسي راحت تر براي مردم ملاك است و لزوماً رانندگان اصرار دارند در هنگام انجام كاري خودرو خود را در نزديك ترين محل ممكن پارك نمايند.

وی با اشاره به تكميل نبودن ظرفيت پاركينگ‌هاي برخي از نقاط شهر به خصوص در هسته مركزي شهر و اشباع شدن ظرفيت پارك هاي حاشيه اي ، اظهار مي كند: متاسفانه ظرفيت‌ پاركينگ‌ها عموما تكميل نمي‌شود و به عبارتي مردم عادت ندارند كه از پاركينگ به جاي پارك كنار خيابان استفاده كنند؛ از سوي ديگر پليس هميشه در خيابان حضور ندارد و اعمال قانون در همه ساعات روز امكان پذير نيست كه طي قرادادي با پليس اين مشكل به زودي رفع خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان تفاوت در نرخ هاي پارك هاي حاشيه اي و پاركينگ ها و نبود نظارت بر اعمال نرخ‌هاي مصوب پارك خودرو را دليل خالي بودن پاركينگ هاي هسته مركزي شهر و دوبله پارك كردن خودروها در معابر مي داند و تصریح می کند: به زودي سيستم نظارت بر پارك هاي حاشيه اي و پاركينگ هاي سطح شهر با همكاري پليس راهور و گشت هاي اين نهاد جهت اعمال قانون به صورت جدي پيگيري خواهد شد .

اصرار برای تخلف و چشم پوشی پلیس راهنمایی و رانندگی موجب شده خیابانهای اصفهان مملو از خودروهایی شود که به خواست راننده متخلف، دوبله پارک شده و در این میان سایر شهروندان ترافیک ناشی از پارک کوتاه مدت یک شهروند را برای انجام امور روزمره تحمل می کنند.

كارشناسان بر اين باورند كه معضل پاركينگ‌هاي خالي و معابر پر از ماشين با همكاري شهروندان، شهرداري و پليس راهور حل شدني است و بايد تلاش شود با فرهنگسازي شهروندان را به استفاده از پاركينگ‌ها ترغيب نمود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار