کد خبر: 680048
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
شهری با هزاران توریست، اسیر پنجه خودروهاست
امروزه زندگي شهري در كنار مزايايی مانند امكانات رفاهي ودرماني كه دارد داراي معايبي نيز هست كه معضل ترافیک، آلودگي هوا و وجود مشكلات زيست محيطي بخشی از آن به شمار می آید. با توسعه وگسترش شهرها براي حمل ونقل ساكنان، نياز به وسايلي بود تا بتوان آنها را جابجا كرد.
محمدرضا سوري

امروزه زندگي شهري در كنار مزايايی مانند امكانات رفاهي ودرماني كه دارد داراي معايبي نيز هست كه معضل ترافیک، آلودگي هوا و وجود مشكلات زيست محيطي بخشی از آن به شمار می آید. با توسعه وگسترش شهرها براي حمل ونقل ساكنان، نياز به وسايلي بود تا بتوان آنها را جابجا كرد. درابتدا انواع كالسكه و درشكه وظيفه حمل ونقل انسانها را بر عهده گرفتند. اما با آمدن خودرروها ،شهرها وخيابانها هروزنسبت به قبل شلوغ ترشدند وخيابانها كه فقط براي حمل درشكه وكالسكه بوجود آمده بودند كم كم آجرفرش وبعد هم آسفالت شدند.اما مشكل از آنجايي آغاز شدكه روزبه روزبه تعداد خودروها افزوده شد ومشكل پارك خودروها به وجود آمد. براي حل اين مشكل راه حلهاي مختلفي از جمله ايجاد پاركومتر وانواع پاركينگهاي معمولي وطبقاتي تا مكانيزه پيشنهادواجرايي شد اما فراواني خودروها تمام اين راهكارها را با بن بست مواجه كرد . امروزه اکثر شهرها و بخصوص شهرهای مسافرپذیر با مشکل پارکینگ مواجه هستند و يكي از شهرهاي توریستی و گردشگر پذیر که با کمبود پارکینگ مواجه شده شهر گرگان است كه باوجود همه تدابير اندیشیده شده هنوز اهالی و مسافران این شهر با مشكل پارک خوردرو روبرو هستند.

***

شهرگرگان دراستان گلستان از جمله شهرهاي شلوغ وپرتردد كشور است كه ويژگي آب وهوايي وجاذبه هاي گردشگري آن باعث شده تا هرساله هزاران گردشگر با خودروهاي شخصي و يا عمومي وارد اين شهر شوند واز آنجايي كه خيابانهاي اين شهر ظرفيت اين همه خودرو را ندارند، اين موضوع باعث ايجاد ترافيك سنگين در خيابانهاي این شهر شده است.

علاوه بر این متاسفانه در سالهاي قبل عدم توجه به زيرساختها و ملزم نساختن مراكزتجاري واداري به ساخت پاركينگ مشكل ترافيكي شهر را دوچندان كرده است.

خيابان وليعصر گرگان از جمله خيابانهاي این شهر است که روزانه بار ترافیکی زیادی را تحمل می کند. از آنجا كه اكثر مراكز تجاري واقتصادي در اين خيابان اصلي وقديمي شهرواقع شده حجم بالايي از خودروها در اين مكان تردد مي كنند وتعداد اندك پاركينگهاي اين منطقه نيز جوابگوي خودروها نيست. سالها قبل كه مراكز تجاري در اين خيابان ايجاد مي شد از صاحبان مراكز تجاري واداري خواسته شد يا دراين اماكن پاركينگ ايجاد كنند و يا اينكه بايد جريمه بدهند اما ازآنجايي كه جريمه دادن با صرفه تر از ايجاد پاركينگ بود صاحبان اين مكانها با پرداخت جريمه اززير بار هزينه ساخت پاركينگ شانه خالي كردند.

کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز بار ترافیکی خیابانها دخیل می دانند که بخشی از آن فرهنگی و بخشی دیگر عمرانی است. در بحث عمراني مواردی چون عدم برنامه ریزی برای توسعه و احداث خیابان های جدید و همچنین کمبود پارکینگ های عمومی در شهر مطرح شده است.

تعدادي از اهالي گرگان در خصوص حل نشدن مشكل ترافيك اين شهر مي گويند: با وجود قولي كه اعضاي شوراي شهر گرگان وشهرداري اين شهر براي حل مشكل ترافيك داده بود اما هيچ اقدام جديدي صورت نگرفته واين موضوع از خواسته هاي مردم شهراست.

محمد ابراهیم جرجانی يكي از اعضاي شوراي شهر گرگان در اين خصوص مي گويد : دربحث شهرسازي وامكانات شهري متاسفانه آينده نگر نيستيم وفقط امروز را مي بينيم . بسیاری از مجتمع های تجاری در گذشته با پرداخت جریمه به شهرداری از ساخت پارکینگ خودداری می کردند که اکنون سبب ایجاد مشکلات زیادی برای شهروندان شده است.

اين مسئول ادامه مي دهد: در سالهای اخیر هم برخورد جدی در خصوص ساخت پارکینگ در مجتمع های تجاری جدید نشده است و از طرفی آن دسته از مجتمع های تجاری که اقدام به ساخت پارکینگ کرده اند نیزظرفیت تمام واحد های تجاری را در نظر نمي گيرند.

وی براي نمونه به يكي از مجتمع تجاری فرهنگی اشاره مي كند که پارکینگی با ظرفیت واحد های تجاری خود ساخته است در حالی که 2 سالن آمفی تائتر در این مجتمع احداث شده و روزانه 200 تا 300 نفر برای تماشای فیلم و خرید به این مجتمع مراجعه مي کنند که ناچار به پارک خودرو در کنار خیابان هستند كه اين معضل بار ترافيكي رابيشتر مي كند.

مجوز ، منوط به ايجاد پاركينگ

با توجه به اينكه هروز برتعداد خودروها در شهر افزوده مي شود بهترين راه براي كنترل ترافيك، گسترش حمل ونقل عمومي در شهرها است اما در وضعيت كنوني با ايجاد پاركينگهاي طبقاتي تا حدودي مي توان مشكل را به حداقل رساند.

در سالهای گذشته شهرداران قبلي گرگان ضمانت هاي اجرايي مناسبي را در خصوص صاحبان مجتمع تجاري براي ايجاد پاركينگ در نظر نگرفتند به طوري كه اكثر آنها با پرداخت جريمه از ساخت پاركينگ طفره رفتند .

جرجانی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر گرگان در این باره مي گويد: از آنجا كه مشكل ترافيك شهر گرگان جدي است وحل اين معضل خواست مردم از شوراي شهر بوده لذا صاحبان مجتمع هاي تجاري اداري كه بخواهند مجتمع بسازند بايد حتما پاركينگ ايجاد كنند درغير اينصورت شهرداري مجوز ساخت به آنها نخواهد داد.

وی عقب نشيني ساختمان های قدیمی را در خیابان های پرتردد بسیار موثر دانسته و مي افزايد : اگر هنگام احداث مجتمع تجاری عقب نشيني شکل بگیرد و احداث پارکینگ در مجتمع تجاری یک ضرورت برای ارائه مجوز مجتمع تجاری باشد در آینده ای نزدیک ترافیک شهر بسیار کاهش مي يابد.

اين كارشناس كه به شدت مخالف ايجاد پاركومترها در سطح شهر است نظر خودرا دراين خصوص چنين بيان مي كند: دریافت هزینه در ازای پارک خودرو در خیابان را قبول ندارم وبا اين كار به نوعی خیابان فروشی می کنیم ، در حالي كه خیابان متعلق به تردد خودروهای شهروندان است ونبايد با دریافت مبلغی خيابانها را اجاره دهيم چرا كه عملا با پارك خودروها خود خواسته به ايجاد ترافيك دامن زده ايم.

وی ادامه می دهد: مدیریت شهری تمام وقت خود را، برای هدایت خودروها به خارج از معبر اصلی باید بگذارد حتی اگر این کار هزینه گزافی هم داشته باشد به جهت رفع مشکلات ترافیکی باید انجام شود.

پاركينگهاي جديد در راهند

در بررسي هاي انجام شده توسط اعضاي شوراي شهر و شهرداري گرگان

بهترين راه حل براي حل مشكل ترافيك گرگان ايجادپاركينگ هاي جديد در سطح شهر عنوان شده كه اين موضوع به شكل جدي در حال اجرايي شدن است.

محسن احمدی معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان در خصوص پاركينگهاي موجود در شهر وپاركينگهايي كه قرار است درآينده ساخته شود مي گويد: 4 پارکینگ در اختیار شهرداری گرگان است که 3 واحد آن اکنون در حال استفاده مي باشد و یک پارگینگ واقع در عدالت 17، سال آینده به بهره برداری مي رسد.

احمدی مي افزايد: پارکینگ طبقاتی نعلبندان گرگان دارای 4 طبقه و ظرفیت 320 دستگاه خودرو یکی از پارکینگ های خوب شهر گرگان می باشد که به دلیل مجاورت با بازار نعلبندان و مسجد جامع شهر مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

وی ادامه مي دهد: پارکینگ طبقاتی شهید نامجو ، مسیر دیگر آن از سمت خیابان لشگر گرگان گشوده می شود و دارای 2 طبقه پارکینگ با ظرفیت 50 خودرو می باشد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان می افزاید: پارکینگ روباز آفتاب 11 به مساحت 600 متر مربع و ظرفیت نگهداری 25 دستگاه خودرو، جز پارکینگ های در حال استفاده برای شهروندان می باشد که شهرداری به صورت مستقیم بر آن نظارت دارد.

احمدی در خصوص جديدترين پاركينگ دردست احداث شهرداري مي گويد : پارکینگ عدالت 17 دارای 7 طبقه با ظرفیت 327 دستگاه خودرو خواهد بود که در سال آینده کارهای عملیاتی آن به پایان مي رسد و با بهره برداری از این پارکینگ بخش عمده ترافیک خیابان ولی عصر رفع خواهد شد.

وی می افزاید: مهمترين ويژگي تمام پارکینگ های شهرداری گرگان تجهیزات و امکانات لازم به جهت حفاظت و نگهداری از خودروها دربرابرخطرات طبيعي وغيرطبيعي است

احمدی درخصوص همكاري بخش خصوصي براي ايجاد پاركينگ در سطح شهرگرگان مي گويد:7پارکینگ متعلق به بخش خصوصی است و پارکینگهاي شایان واقع در ابتدای خیابان شهید بهشتی، فرد جهان روبروی مسجد للهیان، پارکینگ ابتدای خیابان5 آذر واقع آذر یک، ضلع غرب و پارکینگ جنب فرمانداری گرگان پارکینگ مجتمع تجاری کاپری، لاله زاری و بانک سرمایه از جمله مکانهایی هستند که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و شهروندان از آن بهره مند می شوند.

به هر حال امروز مردم گرگان وهموطناني كه براي گردش وتفريح به اين شهر توريستي مي روندهمچنان با مشكل ترافيك روبرو هستند واميدوارند شايد روزي ترافيك این شهر سروسامان بيابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار