کد خبر: 679995
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
دختر فيلمساز تازه مسلمان هلندي:
لنا خان دختر جواني اهل كشور هلند است كه در رشته سينما و فيلمسازي فارغ‌التحصيل شده است.
معصومه طاهري
لنا خان دختر جواني اهل كشور هلند است كه در رشته سينما و فيلمسازي فارغ‌التحصيل شده است. وي بعد از تشرف به اسلام تلاش مي‌كند بتواند حقانيت اسلام را با كمك هنرسينما به گوش جهانيان برساند. اين فيلمساز جوان مسلمان اخيراً موفق شده است در مسابقات فيلمسازي، جايزه برتر را براي فيلم ويدئويي كمتر از 60 دقيقه‌اي«يك ملت با صداهاي زياد» دريافت كند. او دراين فيلم قصد داشت مبارزات جوانان مسلمان را به تصوير بكشد كه به‌عنوان بخشي از جامعه حق دارند از زندگي خوبي مانند ديگرگروه‌ها برخوردار داشته باشند. دراين مسابقه داوران و فيلمسازاني از امريكا و كشورهاي اروپايي حضور داشتند. به گفته خودش مي‌خواست با فيلم خود به تمام تعصبات و تهمت‌هاي ناروايي كه نسبت به مسلمانان زده مي‌شود خط بطلان بكشد.

مي‌توانيد بيشتر در مورد خودتان برايمان بگوييد؟
من لنا خان هستم كه از دين مسيحيت به اسلام گرويده‌ام. يك‌سال پيش هم از مدرسه فيلمسازي  UCLA فارغ التحصيل شدم. از آن زمان در دانشگاه تمام تلاش خودم را صرف ساخت فيلم‌هايي درباره مسائل اجتماعي كرده بودم. پروژه‌هاي من عمدتاً روي اين مسائل بوده است.

چرا شما فيلمسازي را انتخاب كرده‌ايد؟
راستش من وقتي وارد كالج شدم خيلي دوست داشتم استاد تاريخ بشوم يا در رشته علوم سياسي درس بخوانم و البته اين علاقه تنها در ابتداي ورودم به دانشگاه و قبل از اتمام مدرك كارشناسي‌ام بود اما بعدها فهميدم مسائل زيادي درحوزه مسائل اجتماعي هم در امريكا و هم در سرتاسر جهان وجود دارد كه از طريق استادي نمي‌توانم آنها را ارائه بدهم وكار خاصي انجام بدهم تنها نظريه‌پرداز مي‌شوم ولي با ساخت فيلم موفق‌تر مي‌توانم عمل كنم، زيرا متأسفانه درحال حاضر به طورمنظم و پياپي تصاوير بد و منفي از مسلمانان در سينما نشان داده مي‌شود. مانند فيلم «محاصره» كه در آن شهر نيويورك توسط مردي مسلمان محاصره شده و نشان داده شده است كه رباينده مسلمان قبل از ربودن هواپيما، وضو مي‌گيرد(بدون اين‌كه مستقيماً عليه مسلمانان چيزي بگويند به‌صورت غيرمستقيم درعمل نشان مي‌دهند) يا فيلم «سقوط بلك هاوك» كه در آن فعالان و تروريست‌ها همه مسلمان هستند و با هم نماز جماعت مي‌خوانند و موارد ديگر كه عليه اسلام و مسلمانان ساخته شده است؛ بنابر اين همه اينها باعث شد تا جرقه‌اي به ذهن من بخورد و تصميم بگيرم وارد فضاي رسانه بشوم، زيرا فهميدم به‌جاي اين كه بخواهيم عليه آنها شكايت كنيم و با خشم وارد شويم بهترين روش اين است كه بتوانم فيلم بسازم؛ فيلم‌هايي كه جنبه آموزشي دارند و از طريق آن بتوانم به مخاطب پيام بدهم.

شما كارگرداني جوان و مسلمان هستيد كه فيلم «يك ملت با صداهاي زياد» جايزه برتر را دريافت كرد چرا اين فيلم را ساختيد؟
من به‌عنوان يك فيلمساز قرار نيست همه چيز را سفيد نشان بدهم، بلكه بايد حقايق و آن چيزي كه درك كردم را نشان بدهم. من بايد بيشتر از كساني كه در اديان ديگر هستند از دين اسلام بگويم در واقع اين كار من است تا حقيقت اسلام را به جهانيان نشان بدهم. هدف من از ساخت اين فيلم نشان دادن راه‌هايي مناسب براي رسيدن به حقيقت بود؛حقيقتي كه در پشت مسائل مختلف پنهان شده است، حقيقتي كه بايد در تجارب زندگي هركدام از ما آن را پيدا كرد. فيلم يكي از عوامل قدرتمند اثرگذار است. گفتن حقيقت در قالب داستان يكي از راه‌هاي مؤثر براي اثرگذاري است، زيرا در غير اين صورت هرچه بگوييم يا گوش نمي‌كنند يا درك نمي‌كنند. فيلم مي‌گويد چه چيزي واقعي است و بيش از هر چيز نياز است تا مسلمانان به فيلمسازي ورود پيدا كنند زيرا مؤثرترين شيوه براي گفتن حقيقت فيلم است كه به سادگي مي‌توان ارائه نمود. اين روزها صنعت فيلمسازي محدود شده است به موضوعات جنسي، مواد مخدر، الكل، سرمايه‌داري محض و فلسفه و. . . به‌عنوان يك زن مسلمان به‌خصوص وقتي حجاب برسردارم احساس مي‌كنم مي‌توانم با اعتماد به نفس و داشتن هويت وارد اين عرصه شوم بدون اين‌كه درگير كليشه‌هاي هاليوودي شوم.

برخورد همكاران فيلمساز غيرمسلمان با شما چگونه است؟
همكاران فيلمساز غيرمسلمان به من احترام مي‌گذارند و من هم تمايل زيادي دارم تا درباره مسلمانان فيلم بسازم حتي شخصيت‌هاي مسلمان را در فيلم‌هايم بياورم تا با اين شيوه بتوانيم برمشكلات پايان ببخشيم.

نظر شما درباره جايزه برتري كه دريافت كرديد چيست؟
برنده شدن در مسابقه و دريافت جايزه برتر براي اين  فيلم نعمت بزرگي براي من بود با استقبال خوبي از سوي مردم مواجه شد و توانستم اعتماد مردم را جلب كنم و نام من در خارج از كشور هم مطرح شد چون يك مسابقه بين‌المللي بود اعتماد به نفسم بيشتر شد همچنين موفق شدم از لحاظ مالي براي پروژه‌هاي بعدي درآينده تأمين شوم.

به عنوان يك هنرمند فيلمساز هلندي نظرتان درباره انتشار فيلم موهن عليه پيامبر اسلام چيست؟
يك مسلمان هستم و معتقدم اين نظرات در قالب فيلم بسيار تند و آتشزاست. هدف من به عنوان يك هنرمند و فيلمساز اين است كه بايد حقايق را بيان كرد اگر در امريكا آزادي بيان وجود دارد ما هم بايد در قالب يك فيلم درست حقايق را نشان بدهيم. من معتقدم با ساخت فيلم بايد جواب اين توهين‌ها را داد هرچند فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفت كرده و جاي خوشحالي دارد اما اينگونه فضاها هم از طريق فناوري نوين ارتباطي زياد شده و احساس دروني من اين است كه مسلمانان بايد در عرصه فيلمسازي مجهز شوند و به‌طور جدي در مقابل اين ادعاهاي بي‌اساس توليدات خوبي ارائه دهند. من فكرمي‌كنم بيشتر مسلمانان هم نسبت به آنها انتقاد دارند ولي به‌جاي خشونت متقابل مي‌بايست با استفاده از هنر به جهانيان نشان بدهند كه پيامبر اسلام، ‌پيامبر رحمت و صلح بوده است

لناي جوان مسلمان درآينده چه برنامه‌هايي دارد؟
از كساني كه مرا دوست دارند مي‌خواهم برايم دعا كنند تا خدا كمكم كند و بتوانم پروژه‌هاي بزرگي درباره حقانيت اسلام در آينده بردارم. من درحال حاضر درعرصه موسيقي با كريم سلامه خواننده مسلمان همكاري دارم همچنين با نشريات مختلفي چون نيويورك تايمز كار مي‌كنم قصد دارم تا با ساخت چند فيلم كوتاه درمورد مسائل مختلف اجتماعي زندگي و شرايطي كه مسلمانان دارند را به تصوير بكشم. هدفم اين است تا بتوانم فيلم‌هاي بلند تأثيرگذاري هم توليد كنم.

يعني وقتي به هلند برگشتيد؟
بله مي‌خواهم به محض اين‌كه به كشورم بازگشتم يك فيلم بلند و خوبي بسازم تا ان‌شاءالله در عرصه معرفي اسلام سهمي داشته باشم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار