کد خبر: 679935
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
گزارش ویژه راه دانا/
در حالی که بابک زنجانی تا پیش از این تحریم ها را باعث ماندن اموال خود در کشور می‌دانست؛ رفع تحریم او می تواند اموال زیادی از بابک زنجانی که تا کنون شناسایی نشده اند را به خارج از کشور انتقال دهد و از این طریق دست دولت ایران از اموال شناسایی نشده بابک زنجانی کوتاه شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، بک زنجانی با نام کامل «بابک مرتضی زنجانی» یک تاجر مشهور و جوان ایرانی است که در سال‌های اخیر نام او در حوزه سیاست، ورزش و اقتصاد بارها سرزبان‌ها افتاده است. مردی که به گفته خودش دارای بیش از 60 شرکت از جمله شرکت هلدینگ توسعه سورینت قشم و اولین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی‌ در مالزی است.

او شرکت‌هایی هم در دوبی و ترکیه و تاجیکستان دارد. زنجانی در حال حاضر مالک و رئیس هیات مدیره باشگاه راه‌آهن تهران هم هست و هواپیمایی قشم ایرلاین هم یکی از دارایی‌های مشهور اوست. چندی پیش او در گفت و گو با یکی از نشریات داخلی گفته بود میزان سرمایه‌اش به 25 هزار میلیارد تومان می‌رسد. این میلیاردر مشهور ایرانی متولد 21 اسفند 1349 در تهران است.

بابک زنجانی در دسامبر 2012 توسط اتحادیه اروپا به دلیل آنچه «کمک به دور زدن تحریم‌ها از طریق داشتن نقش کلیدی در تجارت نفت ایران و انتقال پول مربوط به فروش آن به دولت ایران» خوانده شد، در لیست تحریم قرار گرفت اما خود او در مصاحبه با رویترز ورود به این لیست را اشتباه خواند و گفت که کاری خلاف قواعد اتحادیه اروپا نکرده و نفت را در کشورهای معاف از تحریم و طبق قوانین بین‌المللی فروخته است.

او همچنین در این مصاحبه گفت یک مجموعه تجاری خصوصی دارد که هیچ رابطه خاصی با دولت ایران ندارد و شرکت نفتی او در عراق فعالیت تجاری می‌کند. تحریم‌ها زنجانی را تا حدی تحت فشار قرار داد. خود او گفت:«به علت تحریم‌ها مجبوریم چهار میلیارد و 270 میلیون یورو و سرمایه‌ها و شرکت‌ها را به داخل کشور انتقال دهیم.»

 بابک زنجانی و موسسه‌های مرتبط با او در آوریل 2013 توسط آمریکا به پولشویی برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران متهم شدند.

با گذشت کمتر از 2 سال از تحریم بابک زنجانی ، وزارت دارایی بریتانیا روز جمعه ۱۱ مهرماه اعلام کرد که دانشگاه صنعتی شریف، شرکت "سورینت" متعلق به بابک زنجانی و شماری از شرکت ها و موسسات ایرانی را از فهرست تحریم های خود خارج کرده است.

به نظر می‌رسد زمانی که بابک زنجانی به عنوان یک متهم در زندان به سر می‌برد و اموال وی تا حدود زیادی در ایران توقیف شده اند؛ خروج یا عدم خروج شرکت مربوط به از تحریم ها هیچ تأثیر مثبتی بر اقتصاد کشور نداشته باشد.

با این موضوع تبلیغات گسترده شبکه های BBC و رسانه‌های ضد نظام در راستای رفع تحریم بابک زنجانی تا حد زیادی حاکی از لایه‌های زیرین جریان رفع تحریم بابک زنجانی است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای درخصوص اینکه آیا این رفع تحریم تاثیری بر بازگشت اموال وی در خارج از کشور به ایران دارد، گفت: موجودی و نقدینگی که وی ادعا می‌کرد در تاجیکستان و مالزی دارد هنوز اثبات نشده ضمن اینکه وی مدعی بود مقداری ارز در خارج از کشور یا در فلان بانک اروپایی دارد که آنهم اثبات نشده است.

وی تصریح کرد: البته وی مقدار ناچیزی پول در این بانک‌ها داشته ضمن اینکه وی یکسری اموال غیر منقول مثل سهام شرکت‌ها را در برخی کشورهای همسایه دارد که مورد شناسایی قرار گرفته است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه وکلای متهم در جریان این موضوع هستند، گفت: در حال حاضر این تحریم یا رفع تحریم تاثیر چندانی ندارد البته اگر پول‌هایی که ادعا می‌کرد که در بانک‌های خارج از کشور دارد ثابت شود می تواند تاثیرگذار باشد.

اما به نظر می‌رسد بابک زنجانی سرمایه کلانی را در اختیار انگلیس قرار داده است که رسانه‌های وابسته به این دولت و ضد نظام با چنین تبلیغاتی به استقبال رفع تحریم وی رفته‌اند.

در حالی که بابک زنجانی تا پیش از این تحریم ها را باعث ماندن اموال خود در کشور می‌دانست؛ این رفع تحریم ها می تواند اموال زیادی از بابک زنجانی که تا کنون شناسایی نشده اند را به خارج از کشور انتقال دهد و از این طریق دست دولت ایران از اموال شناسایی نشده بابک زنجانی کوتاه شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار