کد خبر: 679841
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
حسين فصيحي
شهادت چهار نفر از مأموران نيروي انتظامي در شهرستان سراوان جديدترين حادثه‌اي است كه از سوي اشرار مسلح در اين منطقه صورت گرفته است. شامگاه چهارشنبه بود كه مأموران پليس براي بررسي حادثه‌اي كه از سوي مركز فوريت‌هاي پليسي به آنها گزارش شده بود، راهي محل شدند اما در مكاني خلوت، با كمين اشرار مسلح برخورد كردند و ستوان سوم آيت خانعلي‌‌پور، گروهبان يكم مرتضي مالكي و سرباز وظيفه محمدرضا نظريان به شهادت رسيدند. بررسي‌هاي بعدي نشان داد كه تماس با مركز فوريت‌هاي پليسي از سوي همين اشرار و با هدف كشاندن مأموران به كمين خود صورت گرفته است. بعد از وقوع اين حادثه بود كه تيم‌هايي از مأموران در محل حاضر و موفق شدند برخي از اشرار را بازداشت كنند. ماجرا به همين‌جا ختم نشد و صبح روز بعد، اشرار مسلح به پاسگاه «آسپيچ» حمله كردند و يكي از مأموران پليس به نام پرويز كيخايي را به شهادت رساندند و سرباز شمس‌آبادي را مجروح كردند.
فرمانده ناجا، يك روز بعد از بروز اين حادثه، به سياق هشدارهايي كه پيش‌تر داده بود، اعلام كرد:«تروريست‌ها دزدانه در مناطق مرزي به مرزبانان حمله مي‌كنند كه با تشكيل عمليات بستن مرز، كمتر شاهد اين حوادث خواهيم بود. البته اين اقدامات نياز به سرمايه‌گذاري دارد و بايد بدانيم كه چاره ‌ديگري نيست.‌» درخواست كمك براي اقدام‌هاي پيشگيرانه سال‌هاست كه از سوي فرماند‌هان پليس و مقام‌هاي امنيتي منطقه اعلام شده است و بروز اين حوادث، نشانه‌كم‌توجهي به اين خواست‌ها مي‌باشد كه مي‌تواند امنيت ملي كشور را به چالش بكشد؛ موضوعي كه فرمانده ناجا روز 15 مهر در ديدار با سفرا و كارداران مستقر در تهران به درستي به آن اشاره كرد و گفت:«گسترش روز‌افزون جريان تروريسم در كشورهاي همسايه عوامل تهديد‌كننده‌اي هستند كه مي‌توانند امنيت ما را با چالش مواجه كنند.»
شنيدن اخبار ناخوشايند از شرق كشور مثل حمله اشرار به مأموران پليس، ربودن مرزبانان، گروگانگيري، نفوذ روز افزون اتباع غيرمجاز به داخل كشور و. . . تأمين امنيت اين مناطق را با دشواري مواجه كرده است.
25 مردادماه امسال هم، حامد صداقتي شمشيرباز ايراني و مهدي حسيني در حالي از دست گروگانگيران آزاد شدند كه محمدعلي غفاري كه آنها را همراهي مي‌كرد به دست آدم‌ربايان كشته شده بود. دهم ارديبهشت بود كه حامد به همراه محمد‌علي غفاري و مهدي حسيني در حالي كه سوار بر خودروي شخصي خود در حال عبور از جاده ‌ايرانشهر به شهرستان خاش بودند، خودرو‌شان هدف گلوله اشرار قرار گرفت. محمد‌علي غفاري به دليل اصابت گلوله به سرش جان باخت و حامد و مهدي هم به گروگان گرفته شدند.
نبايد از ياد برد كه سحرگاه هفدهم بهمن سال گذشته، پنج مرزبان كشور در منطقه جكيگور سراوان ناپديد شدند و يك گروهك تروريستي با انتشار تصاويري در صفحه توئيتر خود، مسئوليت ربودن آنها را بر عهده گرفت. رامين حضرتي، سجاد زاهاني، جمشيد دانايي‌فر، محمد نظامي و جمشيد تيموري پنج مرزبان ايراني بودند كه توسط تروريست‌ها ربوده شدند.
هرچند با تلاش‌هاي صورت گرفته، سرانجام هفدهم فروردين امسال، به جز جمشيد دانايي‌فر، بقيه مرزبانان آزاد شدند ‌ اما پيام‌هاي وقوع اين اتفاق‌ها را مي‌توان به حوادثي كه اين روزها در مرزهاي شرقي كشور روي داده گره زد و آن هم كم‌توجهي سياستمداران به فراهم كردن ابزارهاي لازم براي تأمين امنيت اين مناطق است.
براي لحظه‌اي حادثه طبيعي كه 12 خردادماه امسال در تهران اتفاق افتاد را به ياد بياوريم. حوالي ساعت ۱۶:۵۰ بود كه وزش تندبادي با سرعت بيش از 120 كيلومتر در شهر رخ داد. بر اثر اين توفان پنج نفر كشته، عده‌اي هم مجروح و مصدوم شدند. خودروهاي بسياري خسارت ديدند، درخت‌ها قطع شدند، سيم‌هاي برق پاره شدند و.... لحظاتي بعد از وقوع حادثه بود كه با كمك گسترده دولتمردان كه از قضا همه ساكن پايتخت هستند، تلاش بي‌امان براي امدادرساني در شهر به كار گرفته شد و آرامش به شهر بازگشت كه درست هم همين است. هرچند اعلام شد كه هواشناسي درباره بزرگي وقوع اين حادثه هشدار نداده بود، اما دولتمردان به ياد داشته باشند كه سال‌هاست درباره وقوع حوادث دشوار در شرق كشور هشدار داده مي‌شود. پس مراقب توفان باشيم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
0
0
آفرین به جوان آنلاین. درود بر مرزبانان غیو وطنمان.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار