کد خبر: 679809
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۰
‌ گزارش «جوان» از حادثه تروريستي سراوان
بازهم يك سلسله عمليات تروريستي در مرزهاي شرقي كشور، نام استان سيستان و بلوچستان را به صدر اخبار رسانه‌ها آورده است. استاني مظلوم در شرق كشور كه به رغم تلاش‌هاي شبانه روزي نيروهاي انتظامي و امنيتي، گهگاهي با يورش تروريست‌ها مواجه مي‌شود. اين بار نيز دو يورش از سوي گروهك‌هاي تروريستي منجر به شهادت چهار نفر از مأموران ‌نيروي انتظامي شد.
جعفر تكبيري
بازهم يك سلسله عمليات تروريستي در مرزهاي شرقي كشور، نام استان سيستان و بلوچستان را به صدر اخبار رسانه‌ها آورده است. استاني مظلوم در شرق كشور كه به رغم تلاش‌هاي شبانه روزي نيروهاي انتظامي و امنيتي، گهگاهي با يورش تروريست‌ها مواجه مي‌شود. اين بار نيز دو يورش از سوي گروهك‌هاي تروريستي منجر به شهادت چهار نفر از مأموران ‌نيروي انتظامي شد.

 بر اساس گزارش رسانه‌هاي مختلف ماجرا از اين قرار بود كه شب حادثه بر اساس يك طرح از پيش برنامه‌ريزي شده، يك مورد درگيري به پاسگاه سراوان گزارش مي‌شود و اين پاسگاه سه تن از مأموران خود را به محل گزارش شده اعزام مي‌كند، اما اين تماس در حقيقت يك گزارش جعلي بود و اين مأموران در تله گروهك تروريستي افتادند كه اين غافلگيري باعث شهادت هر سه مأمور شد.

 در پي اين حادثه تروريستي، مأموران مرزباني اقدام به انجام عمليات براي دستگيري تروريست‌ها كردند كه در پي اين عمليات تعدادي از تروريست‌ها و همدستانشان به تور نيروهاي مرزباني افتادند. اما اين پايان ماجرا نبود، چراكه عوامل اين گروهك تروريستي براي آزادي همدستانشان دوباره دست به عمليات تروريستي زدند و با موشك و خمپاره به يك مقر ‌ نظامي ‌ حمله كردند‌ ‌كه طي آن يكي ديگر از مأموران نيروي انتظامي شهيد و يك نفر مجروح مي‌شوند.

گروهك «‌جيش الظلم‌» مسئوليت حملات را بر عهده گرفت
اما پس از انجام اين دو عمليات تروريستي گروهك «‌جيش الظلم‌» مسئوليت كشته شدن مأموران نيروي انتظامي را بر عهده گرفته‌.
 گروهك جيش‌الظلم پيشتر در بهمن ماه سال 92 پنج مرزبان ايراني را در منطقه سروان ربود و گفته مي‌شود كه يكي از اين مرزبانان را به تلافي مرگ يكي از اعضايش به شهادت رسانده است. اگرچه چهار مرزبان ديگر كه  آزاد شده بودند، هيچ‌گاه شهادت دانايي فر را تأييد نكردند.

پاكستان جولانگاه تروريست‌ها

اما اين واقعه تروريستي در منطقه سراوان در حالي است كه طي ماه‌هاي گذشته و همزمان با شدت‌گيري فعاليت گروهك تروريستي نظير داعش در كشورهاي منطقه، منطقه سراوان شاهد برخي درگيري‌‌‌ها ميان افراد مسلح و نيروي انتظامي بوده است؛ درگيري‌هايي كه اكثر آن به گروهك تروريستي جيش الظلم مرتبط است. گروهكي كه بازمانده گروهك تروريستي جند الشيطان است كه با دستگيري و اعدام سركرده آنان عبدالمالك ريگي دچار فروپاشي شد و حالا بار ديگر با گرد آمدن باقي مانده‌هاي اين اشرار گروهكي جديد تحت عنوان جيش الظلم به رهبري برادر عبدالمالك ريگي تشكيل داده‌اند. اگرچه اخيرا سركرده اين گروهك نيز به درك واصل شده و جيش الظلم را با بحران روبه‌رو ساخته است.
 در همين حال شايد يكي از مهم‌ترين دلايلي كه برخورد و سركوب اين گروهك تروريستي را با مشكل مواجه كرده است، حضور آنها در خاك كشور پاكستان است، به گونه‌اي كه تروريست‌هاي وابسته به اين گروهك براي انجام عمليات وارد خاك ايران مي‌شوند و پس از پايان خرابكاري خود دوباره به پاكستان بازمي‌گردند. اين در حالي است كه به رغم روابط حسنه ايران و پاكستان، مسئولان اين كشور هيچ تلاشي براي سركوب تروريست‌ها در داخل خاك خود انجام نمي‌دهند. در همين ارتباط اسماعيل كوثري، عضو كميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري تسنيم، ضمن اشاره به حادثه تروريستي سراوان كه باعث به كشته و مجروح شدن چهار مأمور نيروي انتظامي شده است، گفت: آرزو داريم اينگونه كارهاي تروريستي در كشور و به‌ خصوص در شهرهاي مرزي براي هميشه به پايان برسد اما اصل موضوع اين است كه دولت پاكستان كنترل كاملي بر مرزهاي خود ندارد.

وي افزود: مقامات وزارت كشور بارها با طرف‌هاي پاكستاني صحبت كرده‌اند اما ظاهراً اين گفت‌و‌گوها تاثيري نداشته و دولت پاكستان عملاً حاكميتي بر مناطق مرزي ندارد و اگر واقعاً آنها نمي‌توانند نظارتي داشته باشند، به ما اعلام كنند تا خودمان دست به كار شويم.
همچنين منصور حقيقت‌پور، نايب‌رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بر لزوم پيگيري حادثه تروريستي سراوان تأكيد كرد و گفت: در صورت عدم پيگيري موضوع از سوي دولت، مجلس طي مصوبه‌اي تنبيه‌هاي سياسي براي پاكستان در نظر خواهد گرفت.
وي با محكوميت حادثه تروريستي در سراوان تأكيد كرد كه خانه ملت اجازه فعاليت به گروهك‌هاي تروريستي نخواهد داد و تمام توانش را براي مقابله با اين گروهك‌ها به كار خواهد گرفت.

وي از وزراي كشور و دفاع خواست براي پيگيري حادثه تروريستي سراوان به پاكستان سفر كنند و در همين زمينه گفت: دولت بايد اين موضوع را پيگيري كند، مجلس شوراي اسلامي هم از تمام توان خود براي مقابله با تروريست‌ها استفاده خواهد برد.
حقيقت‌پور ادامه داد: در صورت عدم پيگيري موضوع از سوي وزارتخانه‌هاي مرتبط، مجلس شوراي اسلامي طي مصوبه‌اي تنبيه‌هاي سياسي براي پاكستان درنظر خواهد گرفت. اگر پاكستان همچنان به همكاري خود با تروريست‌ها ادامه دهد تمام منطقه را براي تروريست‌ها ناامن مي‌كنيم.
نايب‌رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي همچنين از جلسه كميسيون متبوعش با وزراي اطلاعات، كشور و خارجه براي بررسي حادثه سراوان در روزهاي آتي خبر داد.

 اما در اين ميان و با وجود برخي ناامني‌ها در منطقه سيستان و بلوچستان، شايد يكي از مهم‌ترين مؤلفه‌هايي كه استان سيستان و بلوچستان براي افزايش سطح امنيتي خود نياز دارد، موضوع محروميت‌زدايي است. وجود محروميت عاملي براي سودجويي گروه‌هاي جنايتكار و تروريست از مردم است.
اين واقعيت را شهيد نورعلي شوشتري به خوبي درك كرد و مهم‌ترين اقدام خود را در سيستان و بلوچستان رفع محروميت از اين مناطق قرار داد. علاوه بر اين از ديگر اقدامات شهيد شوشتري واگذاري تأمين امنيت اين استان به گروه‌ها و طوايف بومي بود؛ كاري كه باعث شريك شدن طوايف در اداره منطقه و ايجاد اشتغال براي اهالي استان بود، از اين رو شايد تدوين برنامه‌اي جدي براي رفع محروميت از سيستان و بلوچستان از لحاظ اهميت، همتراز با مبارزه با گروهك‌هاي تروريستي است‌.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار