کد خبر: 679600
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۹
كردها عليه همدستي تركيه با داعش قيام كردند
نزديك به سه سال است كه گفته‌مي‌شود سياست‌هاي تركيه عليه سوريه آتشي است كه دامن اين كشور را خواهد گرفت، اين مسئله روز گذشته با قيام كردها در اعتراض به همدستي دولت آنكارا با تروريست‌هاي داعش عليه مردم كوباني بيش از پيش رنگ واقعيت به خود گرفت، اعتراضاتي كه با سركوب خونين نيروهاي امنيتي مواجه شد و دهها نفر جان خود را از دست دادند.
محمد بابايي
نزديك به سه سال است كه گفته‌مي‌شود سياست‌هاي تركيه عليه سوريه آتشي است كه دامن اين كشور را خواهد گرفت، اين مسئله روز گذشته با قيام كردها در اعتراض به همدستي دولت آنكارا با تروريست‌هاي داعش عليه مردم كوباني بيش از پيش رنگ واقعيت به خود گرفت، اعتراضاتي كه با سركوب خونين نيروهاي امنيتي مواجه شد و دهها نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش «جوان»، نيروهاي امنيتي تركيه در سرتاسر اين كشور به معترضان سياست دولت رجب طيب اردوغان نسبت به شهر كوباني حمله كرده و چندين نفر را كشتند. دولت اردوغان به علت گسترش تظاهرات در مناطق مختلف اين كشور، دربرخي از شهرهاي پنج استان ازجمله استان باتمان، دياربكر، و برخي شهرهاي استان‌هاي مادرين، سييرت و وان حالت فوق العاده اعلام كرده است.

 در اين مناطق ممنوعيت تردد در خيابان‌ها اجرا مي‌شود. پليس در برخي شهرها با حمله به معترضان آنها را با گاز اشك آور هدف قرار داد كه بر اثر آن تاكنون 14تن كشته و دهها تن زخمي شدند. مردم شهر دياربكر ضد مقامات تركيه شعار دادند كه پليس با حمله به تظاهرات كنندگان پنج تن را كشت. سه نفر در شهر «ماردين»، دو نفر در «سيرت»، يك نفر در «باتمان» و يك نفر در شهر «موش» كشته شده‌اند. پليس تركيه براي متفرق كردن معترضان در شهرهاي استانبول و آنكارا هم از گاز اشك آور و خودروهاي آب پاش استفاده كرد. اين تظاهرات به دعوت حزب دموكراتيك خلق تركيه به عنوان بزرگ‌ترين حزب كرد در اين كشور برگزار شد.

 شدت تظاهرات به حدي بود كه دولت تركيه مجبور شد در شش شهر اين كشور منع آمد و شد اعلام كند. كردهاي تركيه دولت اين كشور را متهم به همكاري با تروريست‌هاي ‌داعش براي نسل كشي در شهر كوباني مي‌كنند. اين شهر در شمال سوريه و نزديكي مرز تركيه قرار دارد كه از چند هفته پيش تحت حملات گروه تروريستي داعش قرار گرفته است و فعالان هشدار داده‌اند در صورت سقوط كوباني يك نسل كشي بزرگ در اين شهر اتفاق خواهد افتاد. ساكنين محلي در منطقه مرزي تركيه در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران خارجي گفته‌اند كه دولت تركيه نه تنها با تروريست‌هاي داعش در اين منطقه همكاري مي‌كند بلكه مانع از ورود داوطلبان كرد براي كمك به مدافعان اين شهر مي‌شود.

چارلز لستر، كارشناس مسائل سوريه گزارش داد كه حمله به كوباني توسط تروريست‌هاي چچني رهبري مي‌شود كه گفته‌مي‌شود ارتباط نزديكي با تركيه دارند. از سوي ديگر «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور تركيه همچنان تلاش مي‌كند از شرايط كوباني براي رسيدن به اهداف خود مبني بر ساقط كردن دولت سوريه استفاده كند. وي با هشدار درباره احتمال قريب‌الوقوع سقوط كوباني، ‌اعلام كرده است تا زماني‌كه امريكا گام‌هاي جدي‌تري در راستاي تسليح شورشيان سوري و خلع قدرت بشار اسد بر ندارد، حاضر نيست اقدام جدي‌تري در راستاي مبارزه با داعش انجام دهد. تركيه همچنين اعلام كرده كه تنها در صورت برقراري منطقه پرواز ممنوع بر فراز منطقه شمال سوريه حاضر است نيروهاي زميني خود را به جنگ در كوباني بفرستد. اما «خالد عيسي» نايب رئيس حزب اتحاد دموكراتيك كرد در واكنش به ادعاهاي اردوغان و ضمن تكذيب اظهارات وي مبني بر احتمال سقوط اين شهر گفت: اردوغان از چيزي سخن مي‌گويد كه رؤيايش است ولي عين‌العرب استوار است و پيروز خواهد شد.

كمال قليچداراوغلو، رهبر حزب جمهوري خلق كه بزرگ‌ترين حزب مخالف دولت تركيه است، نخست وزير تركيه را متهم به سوء استفاده از جنگ عليه داعش براي سرنگون كردن دولت بشار اسد كرد و گفت: داووداوغلو از اين بهانه براي توجيه ساقط كردن دولت سوريه كه اولويت اولش است استفاده مي‌كند.

تحولات ميداني
در حالي كه روز سه شنبه اخباري مبني بر ورود شبه‌نظاميان داعش به شهر كوباني منتشر شد اما بعضي منابع خبري روز چهارشنبه گزارش دادند كه بر اثر حملات هوايي نيروهاي ائتلاف اين گروه تروريستي مجبور به عقب‌نشيني شد. رئيس يك گروه نزديك به مخالفان سوريه موسوم به «ديده بان حقوق بشر سوريه» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه با اعلام اين موضوع خاطرنشان كرد: اين عقب‌نشيني به دنبال حملات هوايي ائتلاف بين‌المللي به مواضع پشتيبان داعش صورت گرفت. رئيس ديده‌بان حقوق بشر سوريه همچنين گفت: تروريست‌هاي داعش نيمه شب چهارشنبه از برخي مناطق واقع در شرق كوباني و محيط پيرامون جنوب غرب اين شهر عقب نشستند. وي افزود: حملات ياد شده در ميان تروريست‌هاي داعش تلفات جاني سنگيني برجا گذاشت و دست كم چهار خودرو متعلق به آنها منهدم گرديد.

 در همين حال برخي منابع محلي حملات هوايي امريكا را دليل اصلي عقب‌نشيني داعش ندانسته و اعلام كردند كه اين عقب‌نشيني به دليل مقاومت سرسختانه مدافعان اين شهر بوده است. منابع كرد به نقل از «نالين عفرين» فرمانده نظامي جبهه كوباني تأكيد كردند كه روحيه پيكارجويان كرد بسيار بالاست و كوباني گورستان داعش خواهد بود. خالد عيسي نيز ضمن انتقاد از اينكه حملات ائتلاف بين‌المللي به گروهك تروريستي داعش ناكافي است، گفت: در حمله پيشين به كوباني كه در ماه ژوئن صورت گرفته بود در برابر داعش ايستاديم، ولي در اين حمله با وجود حملات نيروهاي ائتلاف، داعش كنترل ۳۳۸ روستا را به دست گرفت؛ اين مسئله بدين معناست كه حملات ائتلاف هدف مورد نظر را محقق نمي‌كند و هركس كه قصد دارد واقعا با داعش بجنگد بايد با يگان‌هاي زميني هماهنگ و آنها را تجهيز تسليحاتي كند. روزنامه « الاخبار» لبنان طي گزارشي به رخدادهاي اين شهر پرداخت و از روحيه بالاي نيروهاي كرد در رويارويي با تروريست‌هاي داعش و عدم حمايت تركيه از كردها براي مقابله با اين گروهك تكفيري خبر داد. به گزارش اين روزنامه، آن‌گونه كه منابع خبري روايت مي‌كنند شهر عين العرب در حال سقوط نيست ولي عمليات تعقيب و گريز در اطراف اين شهر ميان نيروهاي پشتيباني مردمي كرد با تروريست‌هاي داعش جريان دارد.

امريكا: كوباني دغدعه واشنگتن نيست!
در حالي كه جامعه جهاني نگران نسل‌كشي در كوباني است و فعالان حقوق بشري نسبت به وقوع يك جنايت بزرگ در اين شهر هشدار مي‌دهند، مقامات امريكايي اذعان كردند كه سقوط شهر كوباني در سوريه توسط گروه تروريستي داعش از دغدغه‌هاي اصلي واشنگتن نيست. شبكه خبري سي‌ان‌ان‌گزارش داد، مقام‌هاي امريكايي با پيش بيني سقوط نهايي شهر كوباني، در عين حال تصريح كردند كه اين قضيه نگراني مهمي براي واشنگتن نيست زيرا امريكا در سوريه در پي نجات شهرها و مناطق از گروه تروريستي داعش نيست، بلكه به دنبال رهبران ارشد داعش و انهدام پالايشگاه‌ها و زيرساخت هايي است كه مي‌تواند در توان عملياتي آنان مؤثر باشد. سي. ان. ان افزوده است: چنانچه كوباني به دست نيروهاي داعش بيفتد، منطقه وسيع حدفاصل اين شهر راهبردي تا شهر رقه تحت كنترل آنان در مي‌آيد. مقام‌هاي امريكايي در توجيه بي‌تفاوتي واشنگتن، مدعي شدند كه براي امريكا، مبارزه با داعش در عراق به دلايلي از جمله وجود مناسبات با بغداد، يك هدف راهبردي‌تر محسوب مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
0
1
بنام خدا سلام تاحدی در تعجب است که چرا ترکیه در ماجرای داعش با سعودی و قطر همپیمان شده است آیا در اسلام میتوان فردی را به این عنوان که در جانشینی حضرت رسول اکرم (صلی الله وعلیه وآله) دیگری را شایسته تر بداند ویا در عبادت ادابی دیگر بجا اورد را در انظار جهان تشنه معنویت بنام اسلام سر برید! در حالیکه خدا وپیامبر وقران را قبول دارد! ایا با حمایت از این گروههای خارج از دین در دوجهان شریک این خون های بناحق ریخته شده نخواهیم بود . وعواقب ان را دراین جهان بزودی نخواهیم دید . کمی تفکر وبا خود اندیشیدن و مطالعه کامل قران به این سوالات پاسخ خواهد داد. ممنون
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
0
1
دغدغه امریکا"عربستان بود"که داعش را از
عراق" بسوی سوریه ومرز ترکیه کشاند"که هم به اهداف خوددرسوریه برسد"وهم حالی ازاردوغان بگیرد"که هوس سرپیچی ازدستورات
رئیس خودنکند.امریکا براحتی"هرزمان لازم دیده"مخالفین سیاست های اردوغان را به
شورش کشانده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار