کد خبر: 679573
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۰
‌در گفت‌وگو با « جوان» عنوان شد
به طور معمول اختلافاتي بين پارلمان‌ها و دولت‌ها وجود دارد، ‌بايد ببينيم كه آيا پارلمان انگليس، حرف‌هاي نخست وزير كشورشان را تأييد مي‌كند يا خير؟ اگر آنها در تأييد حرف‌هاي نخست وزير حرفي نزنند و اقدامي نكنند، لزومي به تعليق گروه دوستي پارلماني نيست و شايد بتوانيم ما از اين زاويه، منافع خود را بهتر حفظ كنيم
علي رضائي
چند هفته‌اي از اظهارات بي‌ادبانه نخست‌وزير انگليس در خصوص كشورمان مي‌گذرد و همچنان واكنش‌هاي مختلفي را در اين خصوص شاهديم. از رئيس‌جمهور تا مسئولان سياست خارجي و نمايندگان مجلس هر يك به سبك خود، اظهارنظراتي را در اين خصوص داشتند و اين واكنش‌ها نشان مي‌دهد كه همه به خباثت دولت انگليس در برابر ملت و دولت ايران معترفند.

اين اتفاقات را در شرايطي شاهديم كه از سال گذشته جمهوري اسلامي ايران بعد از روي كار آمدن دولت يازدهم سعي كرد با تشكيل دادن گروه دوستي پارلماني ايران – انگليس، از سطح اختلافات ميان دو كشور بكاهد. در همين راستا بود كه دي ماه سال گذشته هيئت پارلماني انگليس به رياست جك استراو وارد تهران شد و براي سفر هيئت پارلماني ايران به انگليس هم برنامه‌هايي تهيه شد.

اين كارها به روش ديپلماسي پارلماني كه قرار بود بر سطح روابط دو كشور بيفزايد تا امروز نه تنها گامي مثبت برنداشته است كه هر روز روابط ايران و انگليس تيره‌تر از گذشته مي‌شود و در آخرين اقدام شاهد بوديم نخست وزير انگليس هنوز 10 ساعت از ديدارش با رئيس‌جمهور كشورمان نگذشته بود كه در سخنراني مجمع عمومي سازمان ملل هر اهانتي را كه شايسته خودشان بود، نثار دولت و ملت ما كرد!

هر چند بسياري از مردم بعد از آن انتظار داشتند كه رئيس‌جمهور در مقام پاسخ برآيد و با قاطعيت تمام از پشت همان تريبون در مجمع عمومي سازمان ملل جواب زياده‌گويي‌هاي نخست وزير انگليس را بدهد، اما اين اتفاق رخ نداد.
 با اين حال مجلس شوراي اسلامي و مشخصاً كميسيون امنيت ملي با صدور بيانيه‌اي سعي كرد تا اين خلأ را جبران كند.

اكنون سؤال اين است كه با شرايط به وجود آمده آيا همچنان گروه دوستي پارلماني قصد تداوم ديپلماسي پارلماني را دارند يا نيت انحلال و تعليق آن را به عنوان گزينه‌اي روي ميز گذاشته‌اند؟! در اين خصوص با برخي از اعضاي كميسيون امنيت ملي گفت‌وگو كرده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيم.

دوستي با انگليس بي‌مفهوم است
ابراهيم آقا محمدي از اعضاي كميسيون امنيت ملي با اشاره به اينكه در حال حاضر گسترش روابط با انگليس به هيچ وجه به مصلحت نيست، تأكيد كرد: طبيعي است كه بعد از سخنان نخست وزير بي‌ادب انگليس ديگر دوستي بين ما و انگليس معنا و مفهومي ندارد و اين وضعيت ادامه خواهد داشت مگر آنكه نخست وزير انگليس عذرخواهي كند و حرف‌هاي خود را پس بگيرد.
وي با اشاره به گروه دوستي پارلماني ايران- انگليس تصريح كرد: قطعاً اين گروه هم تحت‌تأثير شرايط تازه‌اي كه آقاي كامرون ايجاد كرد، قرار خواهد گرفت و با اين حساب بعيد به نظر مي‌رسد، برنامه سفر اين گروه به انگليس محقق شود.  اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: پادشاهي تا نخست وزيري و پارلمان انگليس همه سر و ته يك كرباس هستند و بنابراين گروه پارلماني براي دوستي با انگليس در شرايط حاضر و خصوصاً بعد از اظهارات بي‌ادبانه نخست وزير انگليس بي‌مفهوم است.

هيچ‌گونه قصدي براي گسترش روابط با انگليس نيست

محمداسماعيل كوثري نيز در اين خصوص به «جوان» گفت: كميسيون امنيت ملي با صدور بيانيه‌اي رسمي به اظهارات نخست وزير كامرون واكنش نشان داده است و البته اين كميسيون پيش از اين نيز سطح ارتباط با انگليس را از سفير به كاردار تنزل داد.
اين عضو كميسيون امنيت ملي در ادامه گفت: در همين راستا در حال حاضر نه دولت و نه مجلس هيچ گونه قصدي براي گسترش روابط با انگليس و بازگشايي سفارت را ندارند و طبيعي است كه مسئولان ذيربط و گروه پارلماني دوستي بايد در برابر اظهارات كامرون واكنش لازم را داشته باشند.

وي با اشاره به اينكه آقاي كامرون و انگليسي‌ها تصور مي‌كنند كه همچنان در دوران جنگ جهاني دوم به سر مي‌برند، يادآور شد: البته ناگفته نماند كه اظهارات كامرون هم بيشتر براي خوشامد مسئولان امريكايي و صهيونيستي است وگرنه در شرايطي كه انگليس خودش با مشكلات گسترده‌اي مواجه است و تا چند وقت گذشته نزديك به تجزيه و جدايي اسكاتلند از آن نزديك بوديم، جاي اين حرف‌ها نيست.

بايد منتظر رفتار پارلمان انگليس باشيم
سيد باقر حسيني هم در اين باره معتقد است كه ما هميشه به دنبال دوستي با ملت‌ها بوده‌ايم اما بحث دوستي پارلماني فارغ از اين مبحث است و اگر ما تاكنون از طريق پارلمان‌ها به دنبال گسترش روابط و دوستي با بعضي از كشورها بوده‌ايم، دلايل خاص خودش را داشته است.

اين عضو كميسيون امنيت ملي با اشاره به اينكه به طور معمول اختلافاتي بين پارلمان‌ها و دولت‌ها وجود دارد، تصريح كرد: بايد ببينيم كه آيا پارلمان انگليس، حرف‌هاي نخست وزير كشورشان را تأييد مي‌كند يا خير؟ اگر آنها در تأييد حرف‌هاي نخست وزير حرفي نزنند و اقدامي نكنند، لزومي به تعليق گروه دوستي پارلماني نيست و شايد بتوانيم ما از اين زاويه، منافع خود را بهتر حفظ كنيم.

وي خاطر نشان كرد: در مجموع بايد ببينيم كه اين اقدامات در راستاي ديپلماسي پارلماني به نفع ماست يا خير؟ در هر صورت اگر پارلمان انگليس هم همان حرف‌هاي نخست وزير را تكرار كند، ما با تمام قدرت به هرگونه دوستي «نه» مي‌گوييم.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه بازگشايي سفارت و گسترش روابط در شرايط حاضر هيچ ضرورتي ندارد و نبايد نسبت به آن عجله كرد، گفت: هم دولت و دستگاه سياست خارجي و هم مجلس، نظر يكساني در اين خصوص دارند و در حال حاضر معتقديم كه بازگشايي سفارت انگليس و گسترش روابط متوقف شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
1
3
شما را به خدا دست بردارید ! ! کدام عذر خواهی آب رفته را به جوی باز خواهد گرداند ! کدام عذر خواهی غرامت 500 سال خباثت علی الدوام انگلیس پلید ضد ایران می شود ؟ تنها و تنها کار عاقلانه قطع رابطه ابدی ایران با لانه شیطان در زمین ! (انگلیس خبیث شریر) است و بس !!
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
1
1
پارلمان دوستی با انگلیس"یک واژه خوش خیالانه است.در روابط خارجی وبین الملل"ایا؟
فصل مشترکی" بین سیاست ایران وانگلیس وجود دارد؟که بتوان به دوستی با ابن کشور فکرکرد؟انگلیس سیاست خود را "با همراهی باامریکا را دارد.اگر"سیاست کشورما با
سیاست های امریکا "در منطقه مشگل دارد"
چه گونه می توان به فکر دوستی باانگلیس
توجه داشت.حرکت رو به جلوی انگلیس"یا امریکا "فقط برای رسیدن به اهداف خودشان است" نه برای دوستی با ایران"بهتراست" این دو تفکررا باهم "یک گونه تصورنکرد"که به
بیراهه رفتن است.
فکر"غیرمعقول است.
ميرزا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
1
1
دولت انگليس بايد با اعلام رسمي خود نسبت به سخنراني نخست وزير انگليس در سازمان ملل و اظهارات پوچ و بي مفهوم و نيز توهينهاي انجام شده و تهديدات بعمل آمده نسبت به ملت شريف ايران و جمهوري اسلامي ، بصورت واضح و علني از اين ملت بزرگ و با فرهنگ عذر خواهي نموده و نيز ديويد كمرون كه اين كلمات زشت و بي اساس را بر زبان آورده بايد از رئيس محترم جمهوري اسلامي ايران كه در جلسه سازمان ملل حضور داشته اند و سخنان توهين آميز ايشان را استماع نمده اند بصورت جدي و رسمي عذر خواهي نموده و نيز به هر شكل ممكن از رهبري معظم نظام جمهوري اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي عذرخواهي نمايد .
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
0
1
آقاي نماينده ملت!‌ بفرماييد چه منافعي از انگليس نصيب ملت ميشود؟ ما اگر رابطه با انگليس را نخواهيم چه كسي رو بايد ببينيم؟ غير از اين است كه فرزندان بعضي از آقايون انگليس تحصيل ميكنند و اينهمه تلاش براي برقراري رابطه از اينجهت است؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
0
1
نه عذر خواهی حقه بازانه انگلیسی ها را می خواهیم ! و نه هیچگونه رابطه ای با رویاه پیر ! نه رطب خواستیم نه خبث تازی را !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار