کد خبر: 679253
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
مديركل فني و حرفه‌اي اصفهان خبر داد:
تاثير آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در ايجاد شغل و رفع معضل بيكاري در جامعه، بر كسي پوشيده نيست اما متاسفانه نهادينه شدن يك سري فرهنگ‌هاي نامناسب همچون اهميت قائل شدن براي تحصيلات دانشگاهي، مدرك‌گرايي، قرار گرفتن در جايگاه شغلي اداري و به قول معروف پشت ميز نشيني باعث شده است كه اين آموزش‌ها مورد بي‌مهري زيادي قرار بگيرند.
راضیه کشاورز

در این باره گفت و گویی را با ابوطالب جلالي -مديركل فني و حرفه‌اي استان اصفهان انجام داده ایم که در پی می اید:

***

به نظر شما بزرگترين چالش پيش‌روي جوانان چیست؟

متاسفانه يكي از چالش‌هاي جدي در جامعه ما بحث بيكاري است و اين پديده شوم به قدري براي مردم نگران‌كننده است كه در صدر برنامه‌ها قرار گرفته؛ كشور ما با وجود برخورداري از بهترين ظرفيت و قوانين مترقي ديني، امروز، متاسفانه با نرخ بيكاري دو رقمي مواجه است و بخشي از آن به نظام آموزشي كشور بازمي‌گردد.

در كشورهاي توسعه‌يافته حدود ۴۰- ۵۰ سال است كه اينگونه متد آموزشي را از سيستم خود حذف كرده‌ و به سمت آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي، حركت و سرمايه‌گذاري كرده‌اند.

ما‌ امروز با ۴ و نيم ميليون دانشجو مواجه هستيم كه دغدغه بيكاري آنها را داريم و بيش از ۸۰ درصد از جامعه بيكار ما را فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها تشكيل مي‌دهند و این در حالی است كه در ايران، ۲۵ هزار عنوان شغلي وجود دارد!

آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي تا چه ميزان مي‌تواند به حل اين معضل كمك كند؟

آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي داراي كدهاي بين المللي هستند؛ يعني در تمام دنيا قابل قبول‌اند؛ بايد بپذيريم كه تغيير تكنولوژي، تغيير در وظايف شغلي را به همراه دارد؛ تلاش ما نيز بر اين است كه فضا را براي مخاطبان خود به گونه‌اي تعريف كنيم كه براي خود و خانواده‌شان، اين احساس ايجاد شود كه اگر فرزندمان از اين دالان عبور كند، دسترسي به شغل برايش تضمين شده است.

در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد از آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در كارگاه‌ها برگزار مي‌شود؛ در حقيقت آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي سرمايه‌بر و پرهزينه است چراكه بايد متناسب با فيزيك كار هر رشته، براي آن امكانات لازم فراهم شود، لذا بايد بيشترين توجه خود را بر روي بهينه هزينه كردن معطوف كنيم.

در حال حاضر چه تعداد مركز فني و حرفه‌اي و چه تعداد عنوان مهارتي در استان اصفهان داريم؟

در استا‌ن اصفهان، نزديك به ۵۴ مركز آموزش فني و حرفه‌اي ثابت در شهرستان‌ها و شهرها و يكصد آموزشگاه سيار شهري و پايگاه روستايي داريم.

در حقيقت آموزش‌هايي كه جنس سخت افزار آنها سنگين است را در شهرستان‌ها انجام مي‌دهيم؛ همچنين ۷۰۰ عنوان حرفه‌ي آموزشي در زمينه‌هاي صنعت، خدمات و كشاورزي در سطح استان فعال است؛ بخشي از آموزش‌هاي ما براي كارجويان و بخشي ديگر، به صورت آموزش‌هاي ارتقاي مهارت براي شاغلين واحدهاي صنعتي، شاغلان در صنعت ساختمان و صنايع دستي تعريف شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار