کد خبر: 679247
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
مصوبه شورای عالی آذربایجان شرقی 8 ساله شد
سال 1385 اجرای طرح ترافیک در کلانشهر تبریز به عنوان یکی از مصوبات شورای عالی استان آذربایجان شرقی به تایید شورای شهر وقت رسید و اعتباری معادل یک میلیارد تومان به ان اختصاص یافت تا در اسرع وقت اجرایی شود....
مریم احمدی

سال 1385 اجرای طرح ترافیک در کلانشهر تبریز به عنوان یکی از مصوبات شورای عالی استان آذربایجان شرقی به تایید شورای شهر وقت رسید و اعتباری معادل یک میلیارد تومان به ان اختصاص یافت تا در اسرع وقت اجرایی شود. تراکم خودروها در خیابان های سطح شهر و افزایش آلودگی هوای تبریز لزوم اجرای طرح مذکور در قسمت های مختلف شهر را در حداقل زمان ممکن دو چندان می کرد. از این رو بلافاصله در بین صورتجلسات مسئولان شهری جا گرفت. پس از آن هر بار اجرای این طرح قوت می گرفت اما بعد از چند روز دوباره همه چیز به فراموشی سپرده می شد. نهایتا در جلسه راهبردی 31 اردیبهشت ماه سال جاری که با حضور استاندار، فرماندار و نماینده شورای شهر تشکیل شد، اجرای حتمی طرح تا قبل از مهرماه در دستور کار قرار گرفت. اما دوباره در بین اختلاف نظرها اهمیت خود را از دست داد.

مهر رسید و خبری نشد!

طبق مصوبات شورای عالی استان، شهرداری تبریز به عنوان متولی اصلی اجرای طرح ترافیک محدوده مرکزی شهر و مجری ملزومات تعیین شد تا زیر نظر شورای شهر تبریز و با همراهی پلیس راهنمایی و رانندگی و نظارت فرمانداری نسبت به اجرای طرح ترافیک حداکثر تا پایان شهریور ماه سال‌جاری و قبل از بازگشایی مدارس اقدام کند.

با وجود اینکه زمان نهایی برای اجرای طرح ترافیک در مناطق مختلف شهر تبریز خردادماه سال 93 اعلام شده بود اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها، به اواخر شهریور و تا قبل از بازگشایی مدارس موکول شد. حالا با گذشت بیش از یک دهه از مهرماه هنوز خبری از اجرای طرح ترافیک نیست و خیابان های تبریز همچنان زیر بار هجوم ماشین ها جان می دهد. حتی دستور اکید فرماندار تبریز مبنی بر اینکه تا اواخر شهریور ماه سال جاری شهرداری باید مهیا شده و با فراهم‌آوری زمینه‌ای لازم به اجرای طرح مذکور بپردازد نیز نتوانست کاری از پیش ببرد.

رحیم شهرتی‌فر اعلام کرده بود: سازمان حمل و نقل و امور ترافیک زیرمجموعه شهرداری است و ناظر شهرداری هم از طرف مردم نمایندگان شورای شهر هستند که باید در این طرح مهم و هزینه‌بر اظهارنظر کنند و با نظارت کامل بر اعتباراتی که هزینه می‌شود و ایجاد هماهنگی‌های کامل طرح اجرا شود.

شورا مخالف است یا موافق؟!

عدم رضایت شورای اسلامی شهر در خصوص اجرای این طرح بارها به عنوان یکی از موانع اجرای ان عنوان شده بود اما فرماندار تبریز چندی پیش با بیان اینکه فراهم نبودن زیرساخت ها مانع اجرای طرح بوده گفت: شورای شهر مخالف اجرای طرح ترافیک نیست، بلکه نقطه نظرات اصلاحی دارند و آنها هم مثل همه معتقدند باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

این در حالی است که عضو شورای اسلامی شهر تبریز نه تنها اجرای این طرح را گره گشا نمی داند بلکه معتقد است اجرای طرح ترافیک در تبریز اقتصادی‌ترین نقطه شهر را نیز با تهدیداتی مواجه می‌کند.

حبیب شیری‌آذر با بیان اینکه اجرای طرح ترافیک را باید شورای شهر تصویب کند نه شورای ترافیک گفت: طرحی که اعتبار آن را مردم تبریز پرداخت می‌کنند حتما باید برای منافع و مصالح شهروندان باشد و بتواند گرهی از مشکلات ترافیکی شهر بگشاید نه اینکه بر مشکلات اضافه کند.

وی افزود: پارلمان محلی تبریز با اجرای طرح ترافیک با این مسائل مخالف است چرا که الزامات و زیرساخت‌های طرح ترافیک هنوز فراهم نیست، مطالعات جامع اتفاق نیفتاده و اجرای این طرح در چنین شرایطی مسائل بسیاری را برای شهروندان به بار خواهد آورد و مطمئن باشید این طرح هرگز اجرا نخواهد شد.

بنا به گفته این عضو شورای شهر طرح مذکور در شرایط فعلی مخالف منافع شهری و آسایش شهروندان تبریز است که نه تنها باعث ایجاد آسایش مردم نخواهد شد بلکه آسایش موجود را هم بر هم خواهد زد.

با این وجود همچنان اعلام زمان آغازاجرای این طرح از طرق مختلف به گوش می رسد. حتی پس از اعلام رییس شورای شهر تبریز در خصوص منتفی شدن کامل طرح مذکور نیز گزارشات ادامه دارد.

اواخر شهریور ماه سال جاری رئیس شورای شهر تبریز نیز با بیان اینکه موضوع اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و عدم آمادگی کامل منتفی شده است به پروژه 8 ساله تبریز تیر خلاص زد.

شهرام دبیری تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی را به عنوان راه حل جایگزین عنوان کرد و گفت: یکسری اقدامات از سوی شهرداری صورت گرفته اما برای اجرایی شدن طرح ترافیک ، کافی ارزیابی نشده است.

وی در عین حال از تلاش برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد و تصریح کرد: مقرر شده تا مجموعه شهرداری تبریز با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی همشهریان را تشویق و ترغیب به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کند و به این ترتیب تا حدودی بار ترافیکی شهر و به خصوص هسته مرکزی را کاهش دهد.

زوج و فرد به جای ترافیک

یکی دیگر از مصوبات شورای ترافیک استان آذربایجان شرقی در سال 85 که به تصویب شورای شهر وقت هم رسیده بود اجرای طرح زوج و فرد در سطح استان به ویژه تبریز بود. طرحی که قبل از طرح ترافیک مصوب شده و قرار بود شهرداری تبریز به عنوان متولی اصلی نهایتا تا شهریور ماه سال جاری آن را به اجرا درآورد اما این موضوع هم مثل طرح ترافیک معلق ماند.

دبیر شورای هماهنگی ترافیک شهرهای آذربایجان‌شرقی در این خصوص گفت: شهرداری و مدیریت ترافیکی این مجموعه این طرح را پیشنهاد کرده‌اند که ما نیز آمادگی خود را برای اجرای آن و همکاری کامل اعلام می‌کنیم اما این طرح و یا هر طرح پیشنهادی شهرداری که بتواند مشکل ترافیک کلانشهر تبریز را حل کند باید با پشتوانه علمی، مطالعاتی و کارشناسی همراه باشد.

کریم باقری با بیان اینکه معاون هماهنگی امور عمرانی به عنوان ناظر بر اقدامات دستگاه‌های متولی امر تعیین شده و اجرای طرح زوج و فرد قبل از اجرای طرح ترافیک مرکزی مطرح شده است گفت: با پیشنهاد پلیس راهنمایی و رانندگی اجرای طرح زوج و فرد به دلیل عدم ضرورت و موافقت سایر دستگاه‌های متولی منتفی شد. با این حساب ظاهرا قرار است باز هم بحث ترافیک شهر تبریز ادامه داشته باشد و تا دوباره تابلوهای سازمان محیط زیست اعلام وضعیت هشدار نکنند و مردم به خاطر سپری کردن ساعتهای طولانی در خیابان های شلوغ و پر ترافیک به انواع و اقسام بیماری ها دچار نشوند مسئولان به فکر راه حل نیفتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار