کد خبر: 679170
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
آنكارا چه رويكردي را دنبال مي‌كند؟
قصد واقعي دولت تركيه نسبت به اوضاع كوباني تا اندازه‌اي در لايحه به نحو ضمني بيان شده اما به وضوح در نحوه عمل دولت نسبت به بيش از سه هفته محاصره كوباني ديده شد.
سيد رحيم نعمتي

جوان آنلاين: سقوط كوباني به دست داعش چه معنايي مي‌تواند دارد؟ كوباني شهري چسبيده به مرز سوريه با تركيه است و آن قدر نزديك به مرز است كه چندين بار آتش اطراف كوباني دامن اين سوي مرز و روستاهاي آن در خاك تركيه را هم گرفته است. همراه با اين آتش‌بازي‌هاي و با شدت گرفتن جنگ بود كه ماجراي فرار برخي شهروندان كوباني و روستاهاي آن به اين سوي مرز توسط رسانه‌ها به صورت وسيعي منتشر مي‌شد اما در كنار موج كوچ شهوندان، چيز ديگري هم توجه رسانه‌ها را به خود جلب مي‌كرد.

بازگشت جوانان كرد به كوباني براي پيوستن به نيروهاي پيشمرگه‌ها و مبارزه با جنگجويان كرد توجه رسانه‌ها را به خود جلب مي‌كرد به خصوص اين كه آنها با مانع داعش روبرو نبودند بلكه اين نيروهاي امنيتي و نظامي تركيه بودند كه سدي بين آنها و داعش ايجاد مي‌كردند. اين نكته‌اي عجيب بود كه در رسانه‌ها به صورتي صريح منعكس مي‌شد كه چرا با وجود ميزان بالاي خشونت داعش و احتمال كشتار زنان و كودكان كرد به دست آنها، تركيه اجازه رفتن جوانان به آن سوي و ممانعت از خشونت داعش را نمي‌دهد؟ اين نكته بود كه سياست تركيه در قبال وضعيت فاجعه‌بار كوباني و به طور كلي داعش را به زير سوال مي‌برد.


خودداري تركيه

اولين موضوع در تحليل اين مسئله به خودداري نخستين تركيه براي پيوستن به ائتلاف ضد داعش بازمي‌گردد. دولت تركيه در ابتداي امر حاضر به مشاركت در ائتلاف ضد داعش نشد. اين خودداري به بهانه گروگان‌هاي تركيه‌اي در دست داعش بود و مولود چاووش‌اغلو، گفت كه حاضر به امضاي بيانيه‌اي نيست كه جان شهروندان ترك را به خطر مي‌اندازد. اين موضوع مي‌توانست دست‌آويزي براي مقامات تركيه باشد اما وقتي كه داعش گروگان‌هاي تركيه را آزاد كرد باز آنكار حاضر نشد تا براي مشاركت در ائتلاف تعجيلي داشته باشد يا حتي جديت قابل قبولي از خود نشان دهد.

نهايت كاري كه دولت تركيه كرد در ارسال لايحه‌اي به پارلمان بود تا اجازه عمليات نظامي در سوريه را كسب كند. در وهله نخست، اين لايحه بعد از تاخير قابل تامل دو هفته‌اي به مجلس ارسال شد و در وهله دوم، دولت در لايحه خود اشاره صريحي به مبارزه با داعش نكرده بلكه درخواست استفاده از ارتش عليه گروه‌هايي خارج از كشور كرده كه امنيت ملي تركيه را به خطر مي‌اندازند. جالب اينجا است كه دولت در لايحه خود به جاي داعش از پ ك ك نام برده و همين امر نشان مي‌دهد كه اراده دولت هنوز متمركز بر مقابله با اين گروه كرد است تا داعش و حتي با ارسال اين لايحه هم به طور جدي قصدي براي مقابله با داعش ندارد و مي‌خواهد از مجوز پارلمان بر ضد كردها استفاده كند.


دولت تركيه و كوباني

قصد واقعي دولت تركيه نسبت به اوضاع كوباني تا اندازه‌اي در لايحه به نحو ضمني بيان شده اما به وضوح در نحوه عمل دولت نسبت به بيش از سه هفته محاصره كوباني ديده شد. در حالي كه نيروهاي داعش رفته رفته حلقه محاصره كوباني را تنگ‌تر مي‌كردند و شدت وخامت اوضاع به روشني ديده مي‌شد، دولت تركيه نه تنها حاضر نمي‌شد نسبت به آن كاري بكند بلكه از رسيدن كمك به پيشمرگه‌ها نيز جلوگيري مي‌كرد. بايد توجه داشت كه داعش در حالي حلقه محاصره‌اش را تنگ‌تر مي‌كرد كه گروگان‌هاي تركيه را آزاد كرده بود و دولت آنكارا ديگر بهانه‌اي براي مداخله و كمك به پيشمرگه نداشت. در اين ميان، سخنان احمد داوداوغلو، نخست وزير تركيه، قابل توجه است كه گفت اجازه نمي‌دهد كوباني به دست داعش بيافتد و هر كاري را براي جلوگيري از سقوط كوباني به دست داعش انجام مي‌دهد.

داوداغلو اين موضع را گرفت اما تا همين حد پيش نرفت و در عمل مخالف آن را انجام داد و با خودداري از مداخله، به داعش اجازه ورود به كوباني را داد. هيچ چيز، نه نزديك شدن نيروهاي داعش به كوباني، نه سيل پناهجويان كرد به تركيه و روايت آنها از خشونت‌هاي وحشت‌آفرين نيروهاي داعش و حتي نه شليك داعش به خاك تركيه موجب نشد تا داوداغلو تحركي براي كمك به كردها و مقابله با داعش بكند. به يك عبارت مي‌توان گفت كه علي‌رغم اين ادعاي داوداغلو، او نه تنها هيچ كاري براي عملي شدن اين وعده‌اش انجام نداد بلكه با خودداري و تعللش به داعش اجازه داد تا وارد كوباني بشود. اين سياست در تاييد گمانه‌هاي قبلي دال بر حمايت دولت تركيه از داعش است اما در خصوص كوباني مسئله ديگري نيز وجود دارد و آن مشكل كردها براي دولت تركيه است.


راه حل خونين

قبل از هر چيز بايد توجه داشت كه دولت تركيه تمايزي بين كردهاي خود و حزب كارگران كردستان تركيه يا هما پ ك ك با كردهاي سوريه و حزب اتحاد دموكراتيك آن نمي‌داند. خودداري دولت تركيه براي مداخله در كوباني اين معنا را دارد كه آنكار كوباني را راه حل خونيني براي مسئله كردها مي‌داند و قصد ندارد تا با مداخله مانع اين راه حل بشود. نكته مهم اين است كه چنين نگرشي از سوي دولت تركيه از نظر كردها دور نمانده و آنها متوجه قصد و غرض دولت از وقايع كوباني بودند.

رجب طيب اردوغان در طول بيش از يك دهه نخست وزيري و طي اين مدت كوتاه از رياست جمهوري خود همواره بر روند صلح و آشتي با كردها تاكيد كرده و سعي داشت تا با اقدامات عملي، خوش‌بيني كردها نسبت به اين روند را جلب كند. اين روند حالا و با اوضاع كوباني به شدت متزلزل شده است.

به نظر مي‌رسد دولت حاضر نشده تا در برنامه خود در مورد كوباني تغييري ايجاد كند. اين رفتار دولت از يك سو پرده از ماهيت آن فرايند طولاني صلح با كردها برمي‌دارد و از طرف ديگر، نشان مي‌دهد كه دولت حالا مي‌خواهد مسئله كردها را با شيوه‌اي خونين و از طريق داعش حل كند. اگر وقايع شمال عراق را به ياد آوريم اين نوع كنش دولت تركيه يادآوري مي‌شود و حالا هم در كوباني و به احتمالي در ديگر نقاط كردنشين سوريه هم شاهد چنين امري خواهيم بود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
ناشناس يكم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
12
15
احسنت به نويسنده اين مطلب كه حق مطلب را به خوبي بيان كردي خدا پدرت را بيامرزد كه خيلي خوب تحليل كردي اين سياست اردوغان كه دم از صلح با كردهاي تركيه ميزند كاملا" بي پايه و اساس است من نميدونم چرا اين كردهاي مظلوم تركيه همين جوري بي تفاوت نشسته اند و تماشگر نابود شدن تدريجي به دست سران تركيه هستند بخدا الان بهترين موقع براي قيام كردها از داخل خاك تركيه است به نظرم تا دير نشده و به سرنوشت كردهاي عراق و سوريه گرفتار نشده اند بايد هر چه سريعتر دست بكار بشوند ... من نميدونم چرا بيكار نشسته اند و تماشاچي شده اند ... بندگان خدا اين سياست سران تركيه هست تا كم كم شما كردهاي غيور را نابود كنند .
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
از توهم بیا بیرون .. بیچاره اردوغان.. ن ملت شریف و اصیل کرد....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
9
14
دنيا بأيد كارى كند ، تاديرنشده بكمك دلير مردان وزنان شجاع كرد بشتابند ، كه باكمترين تجحيزات نظامى تا پاى مرگ درمقابل داعش ايستاده واز خاك و ناموسشان دفاع ميكنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
9
13
افسوس. زماني كردستان عراق، تركيه جزء خاك ايران بوده اند كه با بي لياقتي شاهان ، از دست رفته است!
از اينكه بگذريم، دولت تركيه خيلي نامرده.
ارش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
9
16
افرین به کردهای با غیرت که حاضرن جونشون رو بدن و تا اخرین قطره خون مقاومت کنن ولی ناموسشون دسته این وحشی ها نیفته.افرین به کردهای با غیرت و قهرمان
احمدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
8
12
به نظرمن وقايع كوباني نشان ميدهدكه تركيه وداعش وغرب وبويژه آمريكاي جهانخوار برعليه كردهاي سوريه هماهنگ شده وقصدنابودي آنهارادارند.
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
5
9
به يقين ملت كوباني پيروز خوهند شد و از كشته هاي تروريستها پشته ها خواهند ساخت. وعده خداوند است كه مي فرمائيد گروه قليلي بر گروه كثيري پيروز مي شوند. و مسلما آتش اين جنگ و آه پدران و مادران و كودكان داغدار به زودي دامن حاميان تروريستهاي داعش را در جاي جاي جهان فرا خواهد گرفت. به اميد پيروزي آزاديخواهان جهان. آفرين بر غيرت شما بزرگ زنان و مردان
ازيتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
6
8
تركيه قبر خودشو با اين حركتش كند..ولي كردها سر سخت تر از اين چيزان.چندين سال با صدام جنگيدن امتحانشون رو پس دادن
جاهد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
4
7
مردم دنيا متوجه دروغ گروه ائتلاف عليه داعش ! شدند و بزرگان سياست ما فرمودند جنگ آمريكا با داعش خيلي مضحك است.لذا مردم بزرگ ايران متوجه هستند كه سياستهاي مسئولين ما هميشه پيشرو ويك قدم جلوتر بوده وگذشت زمان حقايق را بيشتر برملا كرده .سوريه-عراق-غزه- كوباني و... قربانيان سياستهاي كثيف غرب وهمپيمانان منطقه اي آنهاهستند.
اوين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
7
9
افرين به مردم هميشه غيور كرد،واقعا من به عنوان يك دختر كرد به اين قوميت هميشه دليرم افتخار ميكنم.به اين افتخار ميكنم كه در شهر كوباني تمام خانواده از ان كودك معصوم گرفته تا پيرمرد و پيرزن مبارزه ميكنند.
پاسخ ها
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
دختر خانم! در كوباني اصلا خانواده وجود نداره. همشون نيروهاي پ ك ك هستن. ... علاوه بر اون مثل اينكه شما اصلا عكسها رو هم دقيق نگاه نكردين.
ناشناس
| United States
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
افرین به شما اوین خانم و همه شیر زنان و شیر مردان با غیرت و شجاع کرد.. و ننگ بر انانی که به غیرت و شجاعت شما ملت نجیب کرد حسادت و کینه ورزی میکنند.. مثل این اقا یی که هویتش مجهوله؟!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
3
5
اي كاش به جاي اين همه حرف مي توانستيم نه به كردها نه به مسلمانان نه به زنها نه به مردها بلكه به وجدان خوابيده خودم ان كمك مي كرديم
اميد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
7
4
حمله بعدي داعش تركيه رو حم درگير ميكنه، داعش وحشيتر از اين حرفهاست كه بشه براي لحظه اي باهاش سازش كرد ، اين سياست كهنه و مبتدي تركها واقعا عجيبه!!! اونها تو سوريه هم از اين اشتباهات زياد كردن
پاسخ ها
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
اميد جون با اين حرفهاي خنده دار نا اميدم كردي.تركها آنقدر با سياست اند كه دنيا رو ميچرخونند.
ناشناس
| United States
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
اره امید جون در هفت رنگی و حقه بازی ..
ناشناس
| United States
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
ی روزی اردوغان خاعن زیر مشتهای اهنین کردها پر پر خاهد زد
كردستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
3
7
دولت تركيه ظالم كه هيچ، ...
آرمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
1
3
تركيه بهترين فرصت براى آشتى با كردها را دارد از دست ميد هد ،
اگه تركيه كمترين حركتى درجهت پشتيبانى از كردها ودفاع از كوبانى از خود نشان ميداد راه صلح وسازش با كردها بسيار هموار ميشد ،
اما متاسفانه طرف يك عده تروريسم متجاوز از خدا بيخبر را گرفت .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
3
5
25میلیون کرد در ترکیه باید آنجا را نابود کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
1
5
زنده باد شيرهاى کردستان زنده باد زنده باد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
7
3
كردها براى دولت تركيه هميشه مشكل ايجاد كرده اند و به جاى پيشرفت كشور هميشه مانع پيشرفت شده اندو از انجاييكه چن هفته اى كه كردها در تركيه دست به اعتراض و تخريب ساختمانها مدرسه بانكاها... ميكنند وبيش از دهها پليس به دست اين كردها كشته شده اند دولت تركيه در اين حال باز راه مدارا را انتخاب كرده...
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
... بابا شب خوش /.. توهم زدی بابا
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
2
8
كوباني تنيا ني، كوباني بي كس ني
كوباني عزيز اي مركز استقامت تو تنها و بي كس نيستي دريغا كه قدرتها نميتونن مظلوميت را ببينن دريغا كه كه محل تسويه حساب هاي سياسي شده اي دريغا كه خيلي ها منتظر شكستن تو هستن
سورناي دلاور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
1
5
درود بر شما
تركيه مي خواهد كوباني سقوط كند اما كوباني به نمادي از پايداري بدل شده و موقعيت كردها را بهتر از پيش خواهد كرد ما هر كردي در هر جاي جهان را ايراني مي دانيم به اميد آن كه اين پاره هاي خاك جدا شده از ايران دوباره به ميهن بزرگمان بپيوندند
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
2
4
مرگ بر ترکیه

مرگ بر داعش
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
1
2
مرگ بر ترکیه
مرگ بر داعش
مرگ بر اردوغان
مرگ بر آتاتورک
مرگ بر مغولان جاهل که هر اتفاقیم بیافته هیچی تو کفشون نمیره و فقط شانسی حرف میزننو میگن ترکیه صداقت داره آخه جاهلایه از خدا بی خبر شما مغز فندقیا چی میدونیین هان!
زنده باد ایران
زنده باد ایران
از ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
4
بنازم به این شیرمردان کًَََُُُُُُُُُُُُُُُرد، جانم فدای تان باد ،عرض شود،اردوغان بازمانده دولت عثمانی بوده وباید هم از کردها تنفر داشته باشد ،چرا ؟ چون درموقع حمله روسها به دولت ترکیه وسکشت بزرگ دربرابر روسها ،سربازان روسی جلوی چشمانشان ،زن وبچه هایشان را ......... جا گفتن نیست .امّابازهم ، این کردهای باغیرت ،باروسها جنگیدند وآنهارا از خاک ترکیه بیرون راندند ،به همین دلیل ترکها ازنوادگان روسها هستند وبا کردها خسومت دیرینه دارند.( هه ر بژی ،کوردو کوردستان،سه ربلند بژی کچی کوردان ،به کوری چاوی دژمنان سه رکه وتو بیبن روله یی کوردان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار