کد خبر: 679074
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
دست‌اندركاران توليد انيميشن رستم و سهراب خبر دادند
تهيه كننده انيميشن رستم و سهراب با انتقاد از اهميت ندادن به انيميشن در سينماي ايران گفت: سينماي ايران مانند هميشه در بعد تجارت عقب افتاده و كهنه عمل مي‌كند. در تمام دنيا انيميشن به موتور تجاري سينماها تبديل شده است. اگر تا اين لحظه زمان اكران فيلم انيميشن «رستم و سهراب» تغيير كرده به اين دليل بوده كه نگاه به انيميشن سينمايي در ايران جا نيفتاده و نگاه ما به انيميشن همانند نگاه به برنامه‌هاي كودك است.
مصطفي شاه‌كرمي
تهيه كننده انيميشن رستم و سهراب با انتقاد از اهميت ندادن به انيميشن در سينماي ايران گفت: سينماي ايران مانند هميشه در بعد تجارت عقب افتاده و كهنه عمل مي‌كند. در تمام دنيا انيميشن به موتور تجاري سينماها تبديل شده است. اگر تا اين لحظه زمان اكران فيلم انيميشن «رستم و سهراب» تغيير كرده به اين دليل بوده كه نگاه به انيميشن سينمايي در ايران جا نيفتاده و نگاه ما به انيميشن همانند نگاه به برنامه‌هاي كودك است.
به گزارش «جوان» نشست خبري انيميشن سينمايي «رستم و سهراب» روز گذشته در محل مؤسسه اسوه برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم علي سرتيپي، مدير پخش و اكران انيميشن «رستم و سهراب» گفت: متأسفانه صاحبان سينما هنوز باور ندارند كه انيميشن هم مي‌تواند فروش خوبي داشته باشد. اين تصور پيش مي‌آيد كه انيميشن به اين دليل كه از چهره‌هاي سينمايي و گوينده‌هاي چهره مطرح استفاده نمي‌كند و مثل سينما المان‌هاي جذب مخاطب را ندارد نمي‌تواند در فروش موفق باشد. از طرفي با توجه به اكران شهر موش‌ها ۲ و هجوم فيلم‌هاي پرمخاطب امسال در سينماي ايران شش ماهه اول امسال نسبت به يكسال گذشته پربار و با مخاطب بوده است. ديروز يكي از پررونق‌ترين روزهاي فروش سينماي ايران سپري شد. اميدوارم در آبان‌ماه بتوانيم «رستم و سهراب» را اكران عمومي كنيم. انيميشن «رستم و سهراب» با داستان قصه‌گويي خوب و فاخر مخاطب خود را به خوبي پيدا مي‌كند. مديرعامل موسسه فيلميران در پاسخ به اين سؤال كه تقارن ماه محرم و صفر و اكران اين فيلم موج مخاطبان را كاهش نمي‌دهد، خاطر نشان كرد: فيلم خوب و بد وجود دارد اما فصل بد در سينماي ايران وجود ندارد. من معتقدم همه فصل‌ها مشكلات خود را دارند. من در ماه محرم و صفر نيز فيلم اكران كردم و فروش خوبي هم داشته است.
    استفاده از المان‌هاي ايراني و ملي
در «رستم و سهراب»
در ادامه اين نشست كيانوش دالوند، كارگردان انيميشن «رستم و سهراب» با اشاره به اينكه زماني كه كار به پايان رسيد و هنوز به صدا گذاري نرسيده بود، آنونسي از انيميشن را براي خانم اليزابت ايپ فرستاديم و كار را بين‌المللي ارائه كرديم، اضافه كرد: خوشبختانه اين انيميشن مورد استقبال وي و چندين شركت هاليوودي قرار گرفت و توانستيم آن را به جشنواره كن ارائه كنيم. انيميشن رستم و سهراب توانست در نشريه انيميشن مگزين(مشهورترين مجله انيميشن دنيا) جزو ۳ انيميشن برتر دنيا و در كنار آثاري از كشورهاي روسيه و هند قرار بگيرد. در بازار فيلم كن 2012 حق فروش بين‌المللي و پخش جهاني آن به يك كمپاني بين‌المللي واگذار شد. نگاه كل سينماي جهان نگاه اسطوره‌شناسانه است و ما با بررسي فيلمنامه‌ها اين كار را به توليد رسانديم. در اين انيميشن همذات‌پنداري و درام را وارد قصه كرديم و توانستيم با حركت دوربين‌ها، ايجاد تنش و نمايش در صحنه‌هاي نبرد به هيجان اين فيلم بيفزاييم. ما قصد داريم در طول سال‌هاي آينده شخصيت‌هاي اصلي ايراني را جايگزين قهرمانان هاليوودي كنيم. همچنين موفقيت ديگر ما تيم قوي دوبله بود كه توسط محمدرضا عليمرداني و تيم خوبش اين كار انجام گرفت.
   نوشت‌افزار و بازي فكري «رستم و سهراب»
به زودي توليد مي‌شود
داريوش دالوند تهيه كننده «رستم و سهراب» نيز در اين نشست گفت: سينماي ايران مانند هميشه در بعد تجارت آن عقب افتاده و كهنه عمل مي‌كند. در تمام دنيا انيميشن به موتور تجاري سينماها تبديل شده است. اگر تا اين لحظه زمان اكران فيلم انيميشن «رستم و سهراب» تغيير كرده است به اين دليل بوده كه نگاه به انيميشن سينمايي در ايران جا نيفتاده است و نگاه ما به انيميشن همانند نگاه به برنامه‌هاي كودك است. ما در حوزه ساخت انيميشن سينمايي بسيار ضعيف هستيم و معمولاً به چشم يك اسباب‌بازي به آن نگاه مي‌كنيم.
تهيه‌كننده «رستم و سهراب» در خصوص اكران بين‌المللي اين فيلم گفت كشورهاي امريكاي شمالي بهترين كشورها در اكران انيميشن‌هاي سينمايي هستند. فيلمي كه در منطقه امريكا و كانادا اكران شود در سطح جهاني مطرح خواهد شد. به غير از اين تمام پول و سرمايه تهيه كننده از بين خواهد رفت. يك ميليارد تومان بودجه ريالي و 230 هزار دلار نيز هزينه ارزي ساخت انيميشن سينمايي «رستم و سهراب» شد. از مبلغ ريالي كار 51درصد توسط بخش دولتي و در بخش ارزي تنها 30 هزار دلار آن توسط بخش خصوصي تأمين شد.
وي با بيان اينكه در اين انيميشن تلاش ما اين بوده كه فيلمنامه رستم و سهراب به روز باشد، گفت: ما براي توليد اين انيميشن به زبان‌هاي انگليسي و فارسي دو سال زمان گذاشتيم. چند اكران خصوصي با حضور گرو‌ه‌ها و شخصيت‌هاي مختلف خواهيم داشت و قصدداريم چند نمايش نيز به نفع كودكان بي‌سرپرست انجام دهيم و در روزهاي آينده مراسم رونمايي اختصاصي از اين انيميشن برگزار مي‌كنيم. رونمايي از نوشت‌افزار و بازي فكري «رستم و سهراب» نيز از ديگر برنامه‌هاي ما است كه ان‌شاءالله پس از اكران عمومي و پخش آن در نمايش خانگي به دنبال انجام آن هستيم.
تهيه كننده انيميشن «رستم و سهراب» با انتقاد از نبود نگاه حرفه‌اي نسبت به انيميشن در ايران گفت: در اين اثر فقط چون اسم انيميشن دارد مورد بي‌مهري قرار گرفته است. انيميشن چيزي از سينما كم ندارد اما ما حتي در جشنواره‌هايي مثل فيلم كودك اصفهان هم آن را به حاشيه مي‌بريم. اينكه تاريخ اكران اين انيميشن هم جابه جا شد به دليل وجود همين نگاه است. ما به انيميشن به عنوان يك اسباب بازي كودك در سطح بسيار پايين نگاه مي‌كنيم و متوجه نيستيم كه دنيا چطور با انيميشن تجارت مي‌كند و عقايد خود را به خورد ديگران مي‌دهد. خوشبختانه رهبر معظم انقلاب هم تأكيد داشته‌اند كه از شخصيت‌هاي ملي حمايت شود و حالا با اين تأكيدات بايد حمايت‌هاي بيشتري صورت بگيرد.
وي همچنين از توليد سريال رستم و سهراب در آينده نزديك خبر داد و گفت: ما هنوز نام مشخصي براي آن انتخاب نكرده‌ايم اما در مرحله پيش‌توليد آن به سر مي‌بريم و قصد داريم انيميشن سينمايي «رستم و سهراب۲» را نيز با محوريت و نام احتمالي «رستم و اسفنديار» به توليد برسانيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار