کد خبر: 679072
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
افزايش برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور در شبكه‌هاي مختلف تلويزيون
در روزها و ماه‌هاي اخير بي‌شك يك پديده رو به رشد نظر بسياري از بينندگان شبكه‌هاي مختلف سيما را به خود جلب كرده است.
الناز خمامي‌زاده
در روزها و ماه‌هاي اخير بي‌شك يك پديده رو به رشد نظر بسياري از بينندگان شبكه‌هاي مختلف سيما را به خود جلب كرده است. مخاطبان رسانه ملي با برنامه‌هاي گفت و گو محور تلويزيوني نا آشنا نيستند اما در ماه‌هاي اخير بسياري از شبكه‌هاي تلويزيون به شكلي افراطي به توليد برنامه‌هاي گفت و گو محور به سبك تاك شو رو آورده‌اند؛ برنامه‌هايي كه در يك دكور كم‌هزينه، استخدام يك مجري و دعوت از يك مهمان و طرح سؤالات سطحي و كم اهميت از او خلاصه مي‌شوند تا در نهايت بتوان اين تعبير را براي افزايش حجم اين قبيل برنامه‌ها به كار برد كه اخيراً تاك‌شوها تلويزيون را تسخير كرده‌اند.
   بي‌پولي در صدا و سيما و ظهور تاك‌شو
 اينكه سازمان صدا و سيما در اين روزها اوضاع مالي مساعدي ندارد و از پس توليد برنامه‌هاي پر‌هزينه بر نمي‌آيد، موضوعي است كه بسياري از ابعاد مرتبط با اين رسانه ملي را از آگهي‌هاي بازرگاني گرفته تا توليد فيلم و سريال تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
اوضاع نابسامان مالي صدا و سيما پيش از هر چيز با ظهور آگهي‌هاي بازرگاني به سبك تبليغات ماهواره‌اي و تله‌ماركتينگ‌ها خود را نشان داد و بعد كاهش تعداد سريال‌هاي مناسبتي يا افزايش شمار تعداد سريال‌هاي مشاركتي صدا و سيما به چشم آمد.
البته مدت‌ها است كه پديده‌اي ديگر هم در لا‌به‌لاي برنامه‌هاي اصلي تلويزيون خودي نشان مي‌دهد؛ اگرچه برنامه‌هاي گفت و گو محور در رسانه ملي داراي پيشينه درازي هستند اما پديده‌اي كه از آن سخن مي‌رود، برنامه‌هاي گفت و گو محور به سبك تاك‌شو‌ها هستند كه به نظر مي‌رسد بيش از هر چيز ابزاري براي پر كردن ويترين تلويزيون باشند.
   تاك شوها؛ قديمي‌ترين گونه از برنامه‌هاي تلويزيون
تاك‌شوها گونه و ژانري از برنامه‌هاي راديويي يا تلويزيوني هستند كه در آن يك مجري درباره موضوع يا موضوعات خاصي با يك مهمان يا مهمانان برنامه‌اش به گفت و گو مي‌نشيند. تاك‌شوها از اولين روزهاي تولد تلويزيون مهمان اين مديوم رسانه‌اي بوده‌اند. تاريخ اولين تاك شوهاي تلويزيوني به سال 1951 ميلادي باز مي‌گردد كه جو فرانكلين اولين برنامه تاك شو را در تلويزيون امريكا اجرا كرد. بعد از آن بر تعداد برنامه‌هاي تاك‌شو كم‌كم اضافه شد و اين گونه تلويزيوني كم‌كم در كشورهاي مختلف ديگري چون نپال، ژاپن و ايتاليا هم مخاطب پيدا كرد.
تاك‌شوها در مقايسه با ساير گونه‌هاي تلويزيوني همچون فيلم و سريال و مستند يا برنامه‌هاي طنز معمولاً جزو برنامه‌هاي كم هزينه تلويزيوني به شمار مي‌آيند آن هم به سبب اينكه براي تدارك يك تاك شو تنها لازم است يك دكور فراهم شود و يك مجري كه قدرت كلام داشته باشد و جاذبه و اعتباري كه هر روز يا هر هفته مهمانان خوب و نيز مخاطبان را به استوديوي ضبط برنامه بكشد. برنامه‌هاي تاك‌شويي چون «اپرا وينفري» يا برنامه «‌الن ديجنرس» جزو محبوب‌ترين اين تاك‌شوها در امريكا و ساير نقاط دنيا هستند.
    از موفقيت ماه عسل تا حمله تاك‌شوها به تلويزيون
حالا هر روز در شبكه‌هاي مختلف سيما بر تعداد نسخه ايراني اين تاك‌شوها هم اضافه مي‌شود البته با اين تفاوت كه اين برنامه‌ها به ندرت با موفقيت مواجه مي‌شوند و بيشتر ابزاري براي پر كردن كنداكتور پخش هستند.
شايد بتوان از برنامه «‌ماه عسل» به عنوان اولين و موفق‌ترين برنامه «تاك شو» ‌تلويزيوني ايران نام برد؛ يك استوديو، يك مجري و مهمانان خاص و موضوعات مهيج و عامه‌پسندي كه به سبب داشتن جنبه تازگي براي مخاطب به رغم آنكه در ماه رمضان چند سال گذشته مدام روي آنتن رفته هيچگاه موجب دلزدگي نشده است. اما به نظر مي‌رسد كه همه تاك‌شوهاي تلويزيوني ايران مانند «ماه عسل» با برنامه و تداركات ويژه و حساب شده پا به تلويزيون نگذاشته‌اند.
ويتامين 3 از شبكه سوم سيما از جمله اين تاك شوها است كه نسبت به ساير تاك‌شوهاي جديد تلويزيوني از قدمت بيشتري برخوردار است و در زماني كه تلويزيون هنوز به محاصره اين گونه از برنامه تلويزيوني در نيامده بود، وجودش چندان جلب توجه نمي‌كرد اما حالا «زنده باد زندگي» ‌از شبكه دوم سيما، «مهموني» از شبكه نسيم، «نبض» از شبكه خبر، «حذف و اضافه» از شبكه سه، «‌ارديبهشت» از شبكه چهار و نيز برنامه‌هاي «ديروز، امروز، فردا»‌، ‌«ثريا»‌، «دوكلمه حرف حساب »‌، «امروز هنوز تموم نشده» و نيز برنامه جديد «بعضي‌ها» با اجراي علي ضياء از جمله برنامه‌هاي تاك‌شوي تلويزيوني هستند كه ساعات مختلف جدول پخش برنامه‌هاي شبكه‌هاي مختلف تلويزيون را تسخير كرده‌اند؛ برخي با محتواي معمولي و برخي با محتواي كم بار.
فصل مشترك برخي از اين برنامه‌ها طرح موضوع و سؤالات مختلف در هر قسمت از برنامه و دعوت از چهره‌هاي مختلف در حرفه‌هاي مختلف است به شيوه‌اي كه مشخص نيست برنامه‌سازان دقيقاً به دنبال چه هدفي هستند. در واقع در حالي كه توليد برخي برنامه‌هاي تاك‌شو در رسانه ملي همچون برنامه تاك‌شوي موسيقي محور شبكه پنجم سيما (ساعت 25) به سبب موضوعيت مشخص و هدفمند بودن ساختار برنامه قابل توجيه هستند اما بسياري از اين برنامه‌ها هدف و محور و موضوعيت مشخصي ندارند.
   خطر در كمين خلاقيت رسانه‌اي
اين قبيل برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور تلويزيوني را مي‌توان زيرمجموعه ميزگردهاي تلويزيوني دانست كه در دهه‌هاي گذشته زمام تلويزيون را در دست داشتند اما حالا آنها نه تنها در سطح شبكه‌هاي ملي سيما بلكه در شبكه‌هاي استاني نيز رواج دارند كه برنامه «زنده رود» از شبكه استاني اصفهان از جمله آنها است كه با اجراي مجري و مهمانان پروازي روي آنتن مي‌رود.
بدون شك مخاطبان يك رسانه در كنار تاك‌شو‌هاي تلويزيوني به سريال‌هاي جذاب، شوهاي طنز، مستند و ساير گونه‌هاي تلويزيوني نياز دارند. اينكه بخش اعظمي از 24 ساعت زمان پخش برنامه‌هاي زنده و آرشيوي صدا و سيما به پخش برنامه‌هاي گفت و گو محور و به عبارتي تاك‌شوهاي تلويزيوني تعلق بگيرد يكي از مشكلات جديدي است كه هر چند مي‌تواند رسانه ملي را از چنگ برنامه‌هاي آرشيوي نجات دهد اما در سوي ديگر تولد و رشد خلاقيت رسانه‌اي را نيز در صدا و سيما به خطر مي‌اندازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار