کد خبر: 679054
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰
تروريست‌هاي داعش كه در هفته‌هاي اخير حملات خود را عليه شهر كوباني تشديد كرده‌اند ديروز توانستند بر بخش‌هاي شرقي اين شهر تسلط يابند و پرچم خود را در آن نصب كنند. اين درحالي است كه حملات ائتلاف بين‌المللي تاكنون نتوانسته مانع از پيشروي تروريست‌ها به اين منطقه شود.
تروريست‌هاي داعش كه در هفته‌هاي اخير حملات خود را عليه شهر كوباني تشديد كرده‌اند ديروز توانستند بر بخش‌هاي شرقي اين شهر تسلط يابند و پرچم خود را در آن نصب كنند. اين درحالي است كه حملات ائتلاف بين‌المللي تاكنون نتوانسته مانع از پيشروي تروريست‌ها به اين منطقه شود.
نزديك به سه هفته از حملات تروريست‌هاي گروه داعش به شهر كوباني در شمال سوريه مي‌گذرد كه تروريست‌هاي تكفيري با تشديد حملات خود عليه كردهاي اين منطقه بخش‌هاي شرقي اين شهر را به تصرف خود درآوردند. با تصرف بخش شرقي كوباني و فرار كردها به شهرهاي مرزي تركيه احتمال سقوط كامل اين منطقه به دست تروريست‌ها بيش از پيش محتمل شده است. نهادهاي حقوق بشري نگران اوضاع انساني در كوباني پس از ورود داعش هستند كه ممكن است قتل عام گسترده‌اي را ترتيب دهند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ شبكه اسكاي نيوز روز دوشنبه گزارش داد، گروه داعش بر برخي ديگر از مناطق شرقي شهر كوباني تسلط يافت. براساس اين گزارش، داعش پرچم ديگري از خود را در منطقه «‌تل عرب‌» در شرق كوباني نصب كرد. يكي از مقام‌هاي كرد شهر كوباني در شمال سوريه اذعان كرده كه اين شهر در معرض «‌خطر جدي سقوط‌» به دست تكفيري‌هاي داعش است. خطر سقوط كوباني به دست داعش درحالي است كه به رغم ادعاي كشورهاي عضو ائتلاف عليه داعش، تاكنون هيچ اقدام مؤثري براي مقابله با تروريست‌ها انجام نشده است. نه تنها نيروهاي داعش عقب‌نشيني نكرده‌اند بلكه در برخي مناطق در عراق و سوريه به پيشرفت‌هايي دست يافته‌اند. ادريس نسان از مقام‌هاي كرد كوباني روز دوشنبه به بي‌بي‌سي گفت كه نيروهاي داعش كنترل يك تپه استراتژيك بر فراز شهر را به دست گرفته‌اند و اكنون آتش‌باري آنها تمام نقاط شهر را دربر مي‌گيرد. خبرگزاري‌ رويترز نيز تصاويري را منتشر كرد كه نشان مي‌دهد پرچم داعش بر فراز دست كم يك ساختمان در حاشيه شرقي اين شهر به اهتزاز در آمده است. خبرنگار بي‌بي‌سي در منطقه تأييد كرده است كه تصاوير رويترز مربوط به منطقه‌اي در شرق شهر كوباني است كه در دو سه روز اخير محل شديدترين درگيري‌ها بوده است. اين اولين بار است كه گزارش‌هايي از ورود نيروهاي داعش به داخل شهر كوباني منتشر مي‌شود. خبرگزاري فرانسه نيز از ديده‌بان حقوق بشر سوريه نقل كرده است كه يك‌شنبه شب دست كم 20 نفر از تروريست‌هاي داعش كه قصد ورود به شرق كوباني را داشته‌اند توسط نيروهاي كرد مدافع شهر كشته شده‌اند.
از طرفي با بالا گرفتن درگيري بين تروريست‌ها و كردهاي كوباني، نيروهاي حمايت مردمي در شهر «عين العرب» سوريه عمليات‌هاي فدايي را عليه گروهك داعش آغاز كرده‌اند. به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «الحدث نيوز» لبنان، نيروهاي پشتيباني مردمي كرد از آغاز عمليات‌هاي فدايي عليه گروهك تروريستي داعش در «عين العرب» (كوباني) خبر دادند. برخي از منابع كرد اعلام كردند كه نيروهاي پشتيباني مردمي با به كارگيري شيوه‌هاي مختلف رزمي در تلاشند در برابر حمله گروهك تكفيري داعش بايستند. در همين راستا، يك زن كرد يك‌شنبه با انجام عمليات فدايي خود، به سمت تپه «مشته نور‌» حمله كرد كه گروهك تكفيري داعش آن را تحت كنترل داشتند. اين حمله فدايي به كشته و زخمي شدن شمار زيادي از تروريست‌هاي داعش منجر شد.
  تخليه مناطق مرزي تركيه با سوريه
خطر سقوط كوباني به دست تروريست‌ها و احتمال حمله داعش به مناطق مرزي تركيه سبب شده تا برخي روستاهاي اين كشور در مرز با سوريه تخليه شوند. اين اقدام يك روز پس از آن انجام گرفت كه رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه درباره نزديك شدن داعش به مرزهاي تركيه هشدار داد. اردوغان پس از نماز عيد قربان در استانبول به خبرنگاران گفت، مرزهاي تركيه مورد تهديد است و آنكارا همه اقدامات لازم را براي مقابله با اين تهديد انجام مي‌دهد. ديروز نيز اخباري منتشر شد كه جنگنده‌هاي تركيه مواضع داعش در شمال سوريه را مورد حمله قرار دادند كه هنوز ميزان تلفات اين حمله اعلام نشده است.
  تركيه به دنبال سرنگوني دولت دمشق
به رغم همكاري جامعه جهاني براي مقابله با تهديدات گروه داعش، تركيه همچنان بر طبل مقابله با دولت سوريه مي‌كوبد و از موضع سه سال پيش كوتاه نيامده و معتقد است در صورتي به داعش حمله مي‌كند كه نظام سياسي سوريه نيز سرنگون شود. احمد داود اوغلو، نخست‌وزير تركيه، در جديدترين مواضع خود درباره ائتلاف امريكايي موسوم به ائتلاف بين‌المللي ضد داعش، خواستار براندازي دولت و نظام سوريه شد. نخست‌وزير تركيه كه كشورش از آشكار كردن تلاش‌هايش براي براندازي نظام و دولت سوريه ابايي ندارد، روز دوشنبه گفت: «در صورتي با استفاده نيروي زميني عليه داعش در سوريه و عراق موافق است كه در نهايت منجر به سقوط دولت سوريه شود». شبكه خبري «سي. ان. ان‌» به نقل از داود اغلو اعلام كرد كه وي در مصاحبه با اين شبكه گفته است كه «نيروهاي زميني عليه داعش تنها بايد در صورتي در سوريه به كار گرفته شود كه راهبرد امريكا شامل حمله به مواضع بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه نيز باشد. تركيه در هفته‌هاي اخير نيز اعلام كرده بود كه به دنبال ايجاد منطقه پرواز ممنوع در خاك سوريه است تا به اين طريق بتواند با تقويت تروريست‌هاي ميانه‌رو جلوي پيشروي ارتش سوريه را بگيرد.
  آغاز حملات استراليا، هلند و بلژيك
پس از همكاري كشورهاي عرب منطقه در بمباران مواضع داعش در سوريه و عراق، برخي كشورهاي ديگر ائتلاف نيز اولين حملات خود عليه تروريست‌ها را آغاز كردند. سه كشور استراليا، هلند و بلژيك روز دوشنبه اعلام كردند كه جنگنده‌هايشان اولين مأموريت‌هاي خود را براي حمله به مواضع داعش در عراق انجام دادند. به گزارش پايگاه خبري «سومريه نيوز»، ارتش استراليا اعلام كرد كه جنگنده‌هاي استراليايي «سوپر هورنت‌» از يك‌شنبه شب اولين حملات عليه داعش را در شمال عراق انجام دادند. بر اساس اعلام ارتش استراليا اين اولين حمله جنگنده‌هاي استراليايي به مواضع داعش از زماني است كه حكومت اين كشور اجازه حمله را صادر كرده است. از سوي ديگر وزارت دفاع بلژيك نيز اعلام كرد كه دو جنگنده اين كشور مأموريت گشتزني با هدف جمع‌آوري اطلاعات بر فراز عراق را انجام دادند. هلند نيز از آغاز مأموريت‌هاي اطلاعاتي جنگنده‌هايش خبر داد و اعلام كرد كه براي انجام حملات هوايي عليه داعش در عراق آماده شده است. حملات ائتلاف امريكايي موسوم به ائتلاف بين‌المللي ضد داعش، از سه‌شنبه اول مهر آغاز شد و تاكنون ادامه دارد. مقامات امريكايي و غربي مكرر مدعي شده‌اند كه اين عمليات در عراق و سوريه بلندمدت خواهد بود. اگرچه قرار بود حملات جنگنده‌هاي ائتلاف تروريست‌هاي داعش را نابود كنند اما بر خلاف ادعاها اين غيرنظاميان هستند كه به كام مرگ كشانده مي‌شوند. يك مقام مسئول در بيمارستان شهر هيت در غرب شهر الرمادي مركز استان الانبار عراق گفت كه اين بيمارستان روز دوشنبه جنازه 18 غيرنظامي را تحويل گرفت كه در اثر حملات هوايي نيروهاي ائتلاف بين‌الملل كشته شده‌اند. به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه القدس العربي، اين مقام بهداشتي كه نام وي ذكر نشده، توضيح داد: هشت كودك و زن در ميان كشته شدگان حملات ائتلاف بين‌المللي بودند. وي به نقل از خانواده‌هاي قربانيان اظهار داشت: اين افراد در اثر بمباران اشتباه خانه هايشان در مركز شهر هيت توسط نيروي هوايي كشورهاي شركت كننده در ائتلاف عليه داعش كشته شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار