کد خبر: 679039
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹
تأكيد رئيس‌جمهور در اولين همايش روز ملي روستا بر نقش مؤثر روستاها در انقلاب و دفاع مقدس
رئيس‌جمهور در همايش روز ملي روستا عنوان كرد كه 550 هزار هكتار از اراضي كشاورزي زير پوشش طرح آبياري مدرن قرار خواهند گرفت.
جعفر تكبيري
به گزارش خبرنگار «جوان»، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني ديروز در نخستين همايش روز ملي روستا كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، حضور در جمع روستاييان را موجب افتخار دانست و افزود: وقتي صحبت از روستا مي‌شود، ممكن است از ديد غير‌روستايي، اقتصاد و توليد و كشاورزي به ذهن آيد اما براي فردي كه خود روستايي است، روستا مفهوم فرهنگي دارد، قبل از آنكه مفهوم اقتصادي داشته باشد.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه بسياري از بزرگان، شعرا، فلاسفه، عالمان، مراجع تقليد و بزرگان سياسي در مشروطه و انقلاب اسلامي روستايي بوده‌اند، اظهار داشت: روستا تنها ذخيره براي بخش كشاورزي يا مواد غذايي يا امثال آنها نيست، در روستا ذخاير بزرگ فرهنگي، ميراث فرهنگي و آداب و سنن قوي اسلامي و ايراني نهفته است.
رئيس قوه مجريه سپس عنوان كرد: روستا را در انقلاب اسلامي و در دوران دفاع مقدس ديديم و امروز هم بايد در توسعه و كار و تلاش ببينيم. آن روزهاي اول نهضت اسلامي در 15 خرداد، اوج شكوه حضور و فداكاري مردم در 15 خرداد در باقر‌آباد ورامين بود.
روحاني ادامه داد: درست است كه تهران، قم و سپس مشهد، شيراز، اصفهان و تبريز و ديگر شهرهاي بزرگ و حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها و بازار، مراكز انقلاب و حركت بودند اما روستاييان عزيز در بسياري از استان‌ها پيشتاز اين حركت بودند.
وي يادآور شد: در 15 خرداد سال 42 هم نمونه بلند و بارز آن، حركت كفن‌پوش روستاييان عزيز بود. در دفاع مقدس هشت ساله نيز همه ايران فداكاري و ايستادگي كرد اما روستاييان و عشاير نقش برجسته‌اي داشتند.

   روستاي فردو با 500 شهيد
رئيس‌جمهوري در ادامه سخنان خود با اشاره به ساخت يكي از تأسيسات هسته‌اي كشور در يك روستا تصريح كرد: روستاي فردو كه امروز نمادي از فناوري صلح‌آميز هسته‌اي ما است و البته نامش در همه اسناد و مدارك تاريخي و بين‌المللي امروز تحت عناوين مختلف ثبت شده است، روستايي با جمعيت حدود هزار نفر است كه بيش از 100 شهيد تقديم انقلاب كرده است.
روحاني افزود: مجموعه اين دهستان با جمعيتي حدود 2 هزار نفر هميشه 500 نفر رزمنده در جبهه داشتند و روستاهاي ديگر هم اين گونه بودند، روستاها در انقلاب، دفاع مقدس و در مرزداري و مرزباني كشور نقش داشتند.
وي سپس به معاونت توسعه روستايي معاون اول خود توصيه كرد براي روستاهاي مرزي كشور اقدامات ويژه‌اي انجام دهد.
رئيس‌جمهور در همين ارتباط عنوان كرد: روستاهاي مرزي علاوه بر توسعه روستايي، حافظ مرزهاي اين سرزمين هستند. در دوران دفاع مقدس هم روستاها و بخش‌هايي كه مقاومت و ايستادگي بيشتر داشتند، دشمن را از تحرك به خوبي بازداشتند. آنها مرزبان و مرزدار هستند و به تعبير اسلامي «مرابط» هستند.
دكتر حسن روحاني سپس به اهميت گردشگري در روستا پرداخت و گفت: روستا استعداد فراواني در بخش گردشگري دارد، چون ذهن ما متمركز در كشاورزي است و روستا را فقط در بخش كشاورزي مي‌بينيم، بقيه بخش‌ها را كمتر مورد توجه قرار مي‌دهيم.
روحاني تأكيد كرد: روستا بايد روستا بماند و آن را تبديل به شهر نكنيم. ما بايد تسهيلات لازم را در كنار روستا براي مردم ايجاد كنيم، اما معماري روستايي بايد معماري روستايي بماند، اگر اين معماري از بين برود و تبديل به نمودي از شهر شود تمام جاذبه توريستي آن از بين خواهد رفت.
رئيس‌جمهور در ادامه تصريح كرد: ما بايد مردم داخل و خارج از كشور را تشويق كنيم براي اينكه از روستاهاي كشور ما ديدن كنند. چرا كه روستاهاي ما دنيايي از زيبايي‌هاي معنوي است، لباس پوشيدن ما، حجاب زنان، نحوه ارتباطات اجتماعي آنها، محل تجمع آنها، امامزاده‌اي كه گاهي در كنار روستا هست، مسجد و حسينيه‌اي كه وجود دارد، مراسمي كه در عروسي يا خداي ناكرده در عزا دارند، سنن و آداب بسيار زيبايي است.

  سلامت روستاييان اولويت دولت
روحاني با بيان اينكه «اين دولت براي بهداشت و سلامت روستا برنامه‌ريزي كرده است»، اظهار داشت: هر مخارجي كه شهري بايد براي درمان خود در بيمارستان دولتي پرداخت كند، نصف آن را براي روستايي و شهرهاي كوچك مقرر كرديم. براي اينكه روستاييان ما در سلامت باشند و شما قدم به قدم مي‌بينيد كه موضوع بهداشت و درمان روستاييان به عنوان يك اولويت مدنظر خواهد بود.
رئيس‌جمهوري ادامه داد: مسئله بيمه، گسترش بيمه و گسترش خانه‌هاي بهداشت به عنوان برنامه‌هاي اولويت‌دار اين دولت است كه دنبال خواهد كرد. روحاني سپس يادآور شد: از لحاظ سياسي حضور و روستاييان در صحنه نه تنها كمتر از شهرنشينان نيست بلكه بيشتر است. در تظاهرات، روزهاي ملي، عزاداري‌ها، شادي‌ها و در انتخابات مشاركت روستاييان ديدني است. رئيس‌جمهور ادامه داد: در انتخابات ديديد كه همچون مركز كشور، همچون قلب تهران، دورترين نقاط روستايي كشور هم به خوبي انتخابات را دنبال مي‌كرد، با دقت حوادث را مي‌سنجيد و روستاييان چه حماسه بزرگي را در 24 خرداد سال گذشته آفريدند.
روحاني اظهار داشت: اين منتخب كوچك شما در بعضي از روستاهاي كشور صد در‌صد رأي را داشت. من تعجب مي‌كنم يك روستاي دور‌افتاده‌اي كه تمام رأي آن 96 رأي است، صد در‌صد به يك نفر رأي دادند كه نشان مي‌دهد كه روستاي امروز ما روستاي ديروز نيست. روستاييان ما امروز كاملاً از تحولات سياسي، مسائل جهاني و مسائل كشور با اطلاع هستند. رئيس دولت يازدهم به وسايل و تكنول‍‍وژي‌هاي ارتباطي در روستاها اشاره كرد و گفت: امروزه اين وسايل ارتباطي، شهر را به روستا، كشور را به دنيا و همه را به هم پيوند داده است.
روحاني با بيان اينكه «‌در روستاهاي ما راديو، تلويزيون، ماهواره و اينترنت وجود دارد»، افزود: چقدر روستاييان وبلاگ‌نويس داريم. روستاييان صفحه‌هاي اينترنتي دارند و در دانشگاه‌هاي ما بعضي از فرزندان روستايي شاگرد اول در رشته‌هاي مختلف هستند.

  مشكلات مهاجرت روستاييان
روحاني با بيان اينكه امروز بايد قدردان روستاهايمان باشيم، اضافه كرد: جاي تأسف دارد كه روستاهاي ما كم‌كم از درون تهي و خالي مي‌شوند، به تدريج جوانان و نيروهاي فعالش به شهرها و شهرهاي بزرگ جذب مي‌شوند و روستا با پدر و مادر پير باقي مي‌ماند.
رئيس‌جمهور اظهار داشت: يكي به روستاي بزرگ‌تر، يكي به بخش، يكي به شهر و يكي به مركز استان و آن ديگري به تهران مي‌رود، روستا خالي مي‌شود كه جاي تأسف است. مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي بايد تحقيق كنند چرا روستاييان روستا را ترك مي‌كنند و به شهر پناه مي‌برند؟
روحاني با بيان اينكه «اگر در شهر مكان و شغل آماده بود باز تاحدي اين مهاجرت قابل قبول بود»، افزود: چرا روستايي هواي پاك و طبيعت خوب روستا را رها كند و در شهرهاي بزرگ كه از لحاظ بهداشتي، اجتماعي و فرهنگي قابل قبول نيست حاشيه‌نشين شود؟ چون مشكلات فراواني در اين حاشيه‌نشيني شهرها وجود دارد. رئيس‌جمهوري افزود: اگر ما مي‌خواهيم توسعه ما توسعه پايدار باشد، بايد سهم قابل ملاحظه‌اي به توسعه روستاها بدهيم، نبايد روستاها تخليه شود؛ روستاهايي كه زيربناي توليد و حركت جامعه بوده‌اند، نبايد خداي ناكرده به باري براي شهرهاي بزرگ تبديل و مشكل‌زا شوند در حالي كه روستاييان هميشه بار مسئوليت را بر دوش داشته‌اند.

   پرهيز از سرگرداني در كوچه‌هاي تجدد
رئيس‌جمهور اظهار داشت: نمي‌توان از سنت رها و در كوچه‌هاي تجدد سرگردان شد. الان در كشور، در بسياري از بخش‌ها به اين سو حركت مي‌كنيم؛ سنت‌هاي قديمي را كنار گذاشته‌ايم و در تجدد امروز هم نمي‌دانيم بايد چه كاري انجام دهيم. روحاني تصريح كرد: سرگرداني و حيراني بين كوچه‌هاي قديمي سنت و كوچه‌هاي جديد تمدن در كشور است كه البته بايد براي مواجهه با اين موضوع، استراتژي فرهنگي در كل كشور داشته باشيم.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: رفتار كجدار و مريز با مدرنيته نداريم. وقتي مي‌خواهيم يك تحولي ايجاد كنيم بايد در آن حساب و برنامه‌ريزي باشد، بنابراين توسعه ما بايد متوازن، موزون و همزمان بوده و توسعه نامتوازن مانند آدمي است كه دستش را بزرگ و تقويت كني و اين دست بلند، دراز و قوي شود، ولي بقيه اجزاي بدن ضعيف باشد. روحاني تصريح كرد: بدن بايد متوازن به پيش رود و همين گونه نيز توسعه بايد متوازن، جامع و پايدار باشد يعني طبيعت را نبايد تخريب كرد و از بين برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار