کد خبر: 678878
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
آيا اين بار تلويزيون رضايت پليس را جلب مي‌كند؟
با آغاز هفته نيروي انتظامي در كشور مانور سريال‌هاي تلويزيوني پليسي چون «‌زخم» از شبكه سوم سيما و «رهايي»‌از شبكه دوم سيما آغاز شده است.
الناز خمامي‌زاده
با آغاز هفته نيروي انتظامي در كشور مانور سريال‌هاي تلويزيوني پليسي چون «‌زخم» از شبكه سوم سيما و «رهايي»‌از شبكه دوم سيما آغاز شده است. هر سال در اين ايام از سال، رسانه ملي بيش از هر زمان ديگري به رنگ و به خدمت نيروي انتظامي كشورمان در مي‌آيد و شرايط را براي قدرت‌نمايي پليس فراهم مي‌كند اما اين بار با توجه به اظهارات اخير رئيس پليس كشور، سريال‌هاي پليسي مناسبتي با دقت بيشتري زير ذره‌بين قرار مي‌گيرند.
 
آغاز هفته نيروي انتظامي در كشورمان هميشه نويدي براي دوستداران سريال‌هاي اكشن پليسي است. در سال‌هاي اخير هزينه بالا، كمي اثر بخشي و عدم بازخورد اقتصادي و به دست نياوردن گيشه در سينماها، نيروي انتظامي را بيش از ساخت فيلم‌هاي پليسي براي سينما به سمت صدا و سيما سوق داده است. در اين عرصه گاه سريال‌هاي خوب و درخور توجهي چون «آينه عبرت»‌، «‌پليس جوان»‌، ‌«خواب و بيدار» و «حس سوم» هم ساخته و پخش شده و در ذهن‌ها ماندگار شده‌اند؛ به واقع ساخت سريال‌هاي پليسي در تلويزيون از قدمت خوبي برخوردار است با اين حال هميشه تمام سريال‌هاي پليسي نمي‌توانند به آن موفقيت و اهدافي كه مدنظر سفارش‌دهنده ساخت اين سريال‌ها است، دست پيدا كنند. معضل مشترك اكثر سريال‌هاي پليسي اين است كه معمولاً در نمايش ميزان امكانات و قدرت پليس در اين قبيل سريال‌ها جنبه تعادل رعايت نمي‌شود.
 
آخرين نمونه اين ناكامي را مي‌توان سريال «انقلاب زيبا»‌ محصول شبكه اول سيما ناميد كه حتي رئيس پليس كشور نيز آن را به باد انتقاد گرفت و پيشنهاد تدوين سند راهبردي براي مؤسسه «‌ناجي هنر»‌ - مركز توليد آثار پليسي و اجتماعي - را در راستاي توسعه فيلم و سريال‌ها در نيروي انتظامي مطرح كرد تا از درون اين سند و بر مبناي مجموعه‌اي از سياستگذاري‌ها نيروي انتظامي موظف باشد كه در فعاليت‌هاي هنري سياست‌هاي به روزي را اتخاذ كند. 
 
البته اين يك روي ماجراي سريال‌هاي پليسي داخلي كشورمان است؛ شماري از سريال‌هاي پليسي نيز با اغراق بيش از اندازه در نمايش قدرت نيروي پليس معمولاً از سوي ديگر بام مي‌افتند و بر قدرت و باورپذير بودن داستان سريال تيشه مي‌زنند. همه اين اشارات و انتقادات در جاي خود باقي است و باز هم هفته نيروي انتظامي در زمينه سريال پر بار از راه رسيده است تا توجه مؤكد خود به نقش هنر و رسانه را يادآور شود. سريال «رهايي» در 10 قسمت 40 دقيقه‌اي و با بازي بازيگراني چون دانيال حكيمي، پرويز فلاحي پور، ميترا حجار و سام قريبيان، رضا توكلي، حسين سليماني، رامتين خداپناهي، افشين سنگ چاپ و نازنين پيركاري از شبكه دوم سيما روي آنتن مي‌رود. پرتال شبكه دوم سيما درباره موضوع اين سريال نوشته است: «رهايي»‌ تلاش نيروهاي ويژه پليس را براي خنثي كردن توطئه و دسيسه‌ها به تصوير مي‌كشد. در اين سريال اكشن سارقان بزهكاران معمولي نيستند، آنها رقيب سرسختي براي پليس هستند.» در عين حال سريال زخم نيز كاري از گروه فيلم و سريال شبكه سه سيما است كه در 13 قسمت 50 دقيقه‌اي توليد شده و هر شب ساعت 21 از اين شبكه روي آنتن مي‌رود.
 
 
محوريت اصلي داستان «زخم» نيز درباره زناني است كه به عنوان مشاور در نيروي انتظامي مشغول به كار هستند. در اين سريال ليلا اوتادي، همايون ارشادي، محمد صادقي، برزو ارجمند و امير نوري ايفاي نقش مي‌كنند. هر دو اين سريال‌ها از توليدات مؤسسه ناجي هنر هستند؛ مؤسسه‌اي كه قرار است در سال جاري هشت سريال پليسي بسازد. اين دو سريال موضوعات جديدي را دستمايه كار قرار داده‌اند با اين حال بايد ديد در روزهايي كه صدا و سيماي كم توان مالي به ساخت سريال‌هاي مشاركتي با نيروي انتظامي علاقه‌مند شده است اين بار قدرت نمايشي نيروي پليس در عرصه فيلم و سريال چگونه محك مي‌خورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار