کد خبر: 678831
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
ماهواره شريف ست تا پايان سال پرتاب مي‌شود
«شريف ست آماده پرتاب است. » اين خبر را محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رئيس‌جمهور و سرپرست سازمان فضايي كشور در حاشيه افتتاح هفته جهاني فضا مطرح كرده است
جعفر تكبيري
«شريف ست آماده پرتاب است. » اين خبر را محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رئيس‌جمهور و سرپرست سازمان فضايي كشور در حاشيه افتتاح هفته جهاني فضا مطرح كرده است. اما ماهواره شريف ست در حالي در صف انتظار پرتاب به فضا قرار دارد كه در سوي ديگر حميد فاضلي، قائم‌ مقام سازمان فضايي كشور، عنوان كرده است كه به غير از شريف ست، «ماهواره‌هاي ظفر، طلوع و پارس» نيز قرار است در آينده نزديك با حامل‌هاي سنگين به فضا پرتاب ‌شوند. اقدامي كه مي‌تواند پس از وقفه‌اي كوتاه در مسير برنامه فضايي كشورمان، بيان كننده حركت سريع علمي كشور در حوزه هوا و فضا باشد و بار ديگر به اين برنامه سرعت ببخشد.
 
تمامي اين تحركات علمي در حوزه هوا و فضا در حالي است كه محققان كشورمان پيشتر نيز با ارسال چندين ماهواره ديگر نظير ماهواره اميد و ماهواره رصد كه تمامي روند توليد و ساخت آنها در داخل كشور انجام و با موشك‌هاي ماهواره بر ايراني به فضا پرتاب شده‌اند، قدرت خود را در اين زمينه به رخ دنيا كشيده است. اما ارسال ماهواره با موشك‌هاي ايراني به فضا تنها دستاورد ايران در اين عرصه نيست، چراكه محققان كشورمان، پاي خود را بسيار فراتر از خطوط قرمز غربي‌ها قرار داده‌اند و به دنبال اعزام فضانورد به خارج از جو زمين هستند. تفكري كه مطالعات آن آغاز شده و هم اكنون تعدادي از دانشمندان كشورمان مشغول مطالعه و تربيت نيرو در اين خصوص هستند و در همين راستا تاكنون سه كپسول فضايي كه در آن موجودات زنده حضور داشتند، توسط كاوشگران ايراني به فضا پرتاب و سپس به صورت كاملاً سالم در زمين بازيابي شده‌اند.
 
ايران در باشگاه فضايي‌ها
 
تمامي اين اقدامات محققان فضايي كشورمان در حالي است كه جمهوري اسلامي تنها كمتر از 20 سال است كه مشغول مطالعه روي برنامه‌هاي فضايي است و در همين مدت زمان كم توانسته خود را وارد باشگاه كشورهاي فضايي كند. باشگاهي كه شامل هفت كشور روسيه، امريكا، فرانسه، ژاپن، چين، ‌بريتانيا و هند است و ايران عضو هشتم اين باشگاه؛ باشگاهي كه مشخصه اصلي اعضاي آن خودكفا بودن در ساخت ماهواره و موشك‌هاي ماهواره بر است. علاوه بر اين حميد فاضلي، قائم‌مقام سازمان فضايي كشور نيز اخيراً عنوان كرده است كه طي دو سال گذشته برخي از مؤسسات مهم جهاني، ايران را جزو پنج قدرت نوظهور دنيا در فعاليت‌هاي فضايي دانستند كه بالاترين نرخ فعاليت‌هاي فضايي را نيز بين پنج كشور نوظهور داشتند. 
 
تلاش غرب براي توقف برنامه فضايي ايران
 
در اين ميان نكته جالب آن است كه همزمان با پيشرفت‌هاي چشمگير جمهوري اسلامي در حوزه هوا و فضا، غرب با پيشگيري سياستي خصمانه عليه اين روند علمي، تلاش‌هاي بي‌شائبه‌اي را براي متوقف كردن اين برنامه علمي آغاز كرده است؛ ماجرايي كه جامعه علمي كشور در حوزه هوا و فضا به خوبي آن را درك مي‌كنند و از روند آن آگاه هستند. گويي ماجراي تلاش‌هاي بي‌ثمر غرب طي 11 سال گذشته براي توقف برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشور در اين روند نيز در حال تكرار است، به نحوي كه نه تنها امكان دسترسي دانشمندان ايراني به قطعات و تجهيزات ساخت ماهواره وجود ندارد، بلكه در اختيار‌گيري منابع علمي در اين خصوص نيز با مشقت‌هاي فراوان صورت مي‌گيرد. در عين حال غربي‌ها مي‌كوشند با پيوند زدن برنامه علمي هوا و فضاي ايران با رقابت‌هاي تسليحاتي در منطقه خاورميانه، به نوعي اين توسعه علمي صلح‌آميز را مرتبط با برنامه‌هاي نظامي كشورمان معرفي كنند. در همين ارتباط اخيرا شبكه صداي امريكا وابسته به دستگاه جاسوسي اين كشور پس از انتشار خبر ارسال سه ماهواره جديد به فضا مدعي شد كه دو سال پيش، زماني كه ايران اعلام كرد يك ميمون را با راكت موسوم به كاوشگر۵ به فضا فرستاده، مقامات امريكايي و سازمان‌هاي ديده‌بان فعاليت‌هاي موشكي مدعي شدند تكنولوژي مورد استفاده در فعاليت‌هاي فضايي ايران مي‌تواند براي پرتاب سلاح‌هاي نظامي به مسافت‌هاي دورتر هم مورد استفاده قرار گيرد.
 
هرچند امريكا و كشورهاي غربي گزارش پرتاب موشك حامل ميمون به فضا را تأييد نكردند، اين خبر براي‌شان شگفتي‌آور بود، چون راكت‌هايي كه براي چنين مأموريتي توليد شده قاره‌پيما است. ويكتوريا نولند‌ كه در زمان پرتاب آن موشك توسط ايران، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه امريكا بود، گفت: «ما راهي براي تأييد اين خبر نداريم؛ ولي نگراني‌هاي ما از بابت پيشرفت ايران در تكنولوژي ساخت موشك روشن است؛ هر وسيله فضايي كه قادر به پرتاب شيئي در مدار زمين باشد، مستقيماً با تكنولوژي ساخت موشك‌هاي باليستيك دوربرد مرتبط است.»
 
پيشرفت از پس تحريم‌ها
 
اما ورود ايران به باشگاه فضايي در حالي است كه درست از همان روزهاي نخستين پيروزي انقلاب اسلامي غرب با مشاهده از دست رفتن منافع خود در ايران، تحريم‌هاي سنگيني را عليه كشورمان آغاز كرد؛ تحريم‌هايي كه در ابتدا منجر به مسدود شدن دارايي‌هاي قانوني كشور در بانك‌هاي اروپايي و امريكا و سپس با آغاز جنگ دامنه آن به فروش تسليحات نظامي نيز كشيده شد، به گونه‌اي كه كشورهاي صنعتي حتي حاضر به فروش سيم خاردار به ايران نبودند.
اين در حالي بود كه در طرف مقابل تمامي قدرت‌هاي دنيا پشت رژيم بعثي عراق جمع شده بودند و با حمايت‌هاي مختلف از جمله در اختيار قرار دادن پيشرفته‌ترين تسليحات نظامي، دست در دست يكديگر، تمام تلاش خود را به كار بسته بودند تا نظام نوپاي جمهوري اسلامي را به زانو در بياورند اما به رغم تمامي اين فشارها، ملت ايران حاضر به پذيرش شكست نبود و نيروهاي مسلح از جمله سپاه و ارتش در كنار بسيج مردمي با تكيه بر توانايي‌هاي خود، اجازه ندادند كه تحريم‌ها دليلي براي ضعف و مانع دفاع از كشور شود.
 
اما بركات دفاع مقدس تنها در حوزه خودكفايي تجهيزات دفاعي خلاصه نشد؛ چراكه غربي‌ها در طول جنگ نه فقط تجهيزات نظامي، بلكه از فروش بسياري از اجناس و كالاهايي كه كاربردي غيرنظامي داشت، نيز ممانعت مي‌كردند و همين موضوع خود انگيزه‌اي شد كه متخصصان داخلي عزم خود را براي رفع ساير نيازهاي داخلي نيز جزم كنند؛ عزمي كه قرار بود پاسخگوي نياز كشور در حوزه‌هايي نظير داروها، تجهيزات پالايشگاهي و نفتي، تجهيزات الكترونيك و صدها محصول ديگر باشد. 
 ورود به باشگاه تكنولوژي‌هاي نوين
 
در اين ميان شايد چيزي كه بيشتر باعث عصبانيت غرب شد، ورود ايران به باشگاه تكنولوژي‌هاي نوين بود؛ باشگاهي كه تنها در اختيار كشورهاي معدودي بود و آن را بخشي از خط قرمز خود قلمداد مي‌كردند.
 
اين در حالي بود كه با گذشت بيشتر زمان و معرفي دستاوردهاي جديد ايران در حوزه‌هاي مختلف، دامنه تحريم‌ها هر روز تنگ‌تر از قبل مي‌شد و حتي از روي كينه، كار را به جايي رساندند كه تحصيل ايرانيان در برخي از رشته‌هاي خاص و مرتبط با تكنولوژي‌هاي نوين در كشورهاي غربي را ممنوع كردند.
 
با اين حال، ايران بدون توجه به اين تحريم‌هاي خنده‌دار به حركت رو به جلوي خود ادامه داد و خود را در جمع دارندگان تكنولوژي‌هاي نوين نظير هسته‌اي، فضايي و روباتيك، راديو داروها و سلول‌هاي بنيادي جنين قرار داد. 
ايران داراي سريع‌ترين رشد علمي در دنيا
 
تمامي اين عوامل كه در«خواست» ايرانيان براي تسليم نشدن در برابر زورگويي‌هاي غرب خلاصه مي‌شود، دست در دست هم داد‌ تا به رغم تمام سنگ‌اندازي‌ها و كارشكني‌ها عليه كشور، ايران موفق شود طي چند سال اخير رتبه اول دنيا در توليد و رشد علم را به خود اختصاص دهد.
اين موضوع نه يك ادعاي داخلي، بلكه واقعيتي است كه خود تحريم‌كنندگان ايران به آن اشاره مي‌كنند. در همين ارتباط آكادمي ملي علوم انگلستان مي‌گويد: رشد علمي در ايران 11برابر نرخ متوسط جهاني و سريع‌تر از هر كشور ديگري است.
 
بنابراين نگاهي به تمام اين آمارها و واقعيت‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه بر خلاف آن چيزي كه امروز غرب در خصوص تأثير‌گذاري منفي تحريم‌ها بر جامعه ايران ادعا مي‌كند، اين موضوع به اثبات رسيده كه ايرانيان به خوبي توانسته‌اند تحريم‌هاي موجود را به پله‌اي براي ارتقاي توان علمي و صنعتي خود تبديل كنند و از همين طريق خود را به جايگاه بالايي در سطح جهان برسانند.
بي‌شك دور نيست روزي كه كشورهاي مختلف براي ارتباط‌گيري و دريافت تكنولوژي‌هاي نوين از جمهوري اسلامي صف بكشند و ايرانيان به واسطه همين دشمني‌ها جايگاهي ممتاز در سطح دنيا داشته باشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
هنوز ...
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
2
مراقبت از ترور دانشمندان فضایی نیز از واجبات است
پاسخ ها
سید
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
سلام
قابل توجه مسئولین محترم امنیتی،فضائی
علم هر دانشمند قوی تر از یک بمب اتمی قوی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
0
2
نخستین اولویت امروز کار فضایی کشور باید سرعت بخشیدن و تمرکز علمی -فنی -پژوهشی بر طراحی و ساخت موتورهای عظیم پرقدرت برای پرتاب ماهواره های بزرگ چند منظوره به مدار زمین آهنگ در 36000 کیلومتری زمین باشد تا هرچه زودتر ضعف ایران در نداشتن ماهواره های تلویزیونی ، شناسایی و نظامی و ..... جبران گردد ! و از ناحیه فشار های دشمنان در قطع صدای حق ایران از روی ماهواره ها ، رصد امنیت منطقه و هدایت امور دفاعی از فضا و.... دچار ناتوانی و کاستی نباشیم ! آنهم ایران ! که تنها از یک شهرستانش ( کاشان) 250 نخبه در سازمان ناسا همه کاره (NASA) اند !! خواهشمندم با درک حساسیت بالای موضوع با زیر نظر داشتن مدیران مشکوک فعلی سازمان فضایی ، برکناری آنها از سازمان فضایی و سپردن راس مدیریت سازمان فضایی کشور به نیروهای %100 ولایی مکتبی و متعهد مانند حاج حسن تهرانی مقدم ها و دانشمندان هم قطار ایشان که در دانشگاه امام حسین (ع) هستند برنامه فضایی ایران را از افتادن در دام دور باطل به حواشی وفرع پرداختن و از اصل نیازهای راهبردی فوری کشور دورکردن ، برهانید ! ضمن اینکه به جهت ارتباط ذاتی سازمان فضایی با مسائل کلان نظام و دیگر ساختارهای حساس نظامی کشور! اگر مدیریت آن دست نیروهای ولایی سپاه نباشد امکان نشت اطلاعات و آسیب های امنیتی به دیگر بخشها (موشک های دفاعی) ازهمین کانال مشکوک مرموز به دست دشمنان هست !!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
0
1
با سلام به سایت وزین جوان - بنده اطلاع موثق از برخی نخبه های رشته هوا فضای کشور دارم که که ... کنونی سازمان فضایی کشور !! و همه تیم وابسته به ایشان در سازمان ، از مهره های خاموش نفوذی دشمنان در یکی از مهمترین ساختارهای علمی کشورمان است ! و کمترین ماموریت مخفی او در سازمان فضایی ایران برخلاف سخنان عوام پسند و وعده های فریبنده فضایی اش ! منحرف کردن و جابجا کردن زیرکانه اولویت های اصلی راهبردی فضایی ایران در مقطع بسیار حساس کنونی با اهداف حاشیه ای و فرعی و انحرافی و صرفا علمی تخیلی !! است چنانکه هم زمان طلایی و هم بودجه از کف برود ولی در پایان چیزی جز باد ! در مشت ایران نباشد !! ولی چنان این خیانت را (در تکامل با کار سازشکاری در حقوق هسته ای ! و....) حساب شده و خزنده دنبال می کند که همه گمان م کنند برنامه در مسیر اصلی نیاز نظام اسلامی است ! لکن آینده نشان خواهد داد در راستای سرگرمی ایران و آسوده خاطر کردن آمریکا گام های برنامه فضایی را طراحی کرده بوده اند !! و .....
نخستین اولویت امروز کار فضایی کشور باید سرعت بخشیدن و تمرکز علمی -فنی -پژوهشی بر طراحی و ساخت موتورهای عظیم پرقدرت برای پرتاب ماهواره های بزرگ چند منظوره به مدار زمین آهنگ در 36000 کیلومتری زمین باشد تا هرچه زودتر ضعف ایران در نداشتن ماهواره های تلویزیونی ، شناسایی و نظامی و ..... جبران گردد ! و از ناحیه فشار های دشمنان در قطع صدای حق ایران از روی ماهواره ها ، رصد امنیت منطقه و هدایت امور دفاعی از فضا و.... دچار ناتوانی و کاستی نباشیم ! آنهم ایران ! که تنها از یک شهرستانش ( کاشان) 250 نخبه در سازمان ناسا همه کاره (NASA) اند !! خواهشمندم با درک حساسیت بالای موضوع با زیر نظر داشتن مدیران مشکوک فعلی سازمان فضایی ، برکناری آنها از سازمان فضایی و سپردن راس مدیریت سازمان فضایی کشور به نیروهای %100 ولایی مکتبی و متعهد مانند حاج حسن تهرانی مقدم ها و دانشمندان هم قطار ایشان که در دانشگاه امام حسین (ع) هستند برنامه فضایی ایران را از افتادن در دام دور باطل به حواشی وفرع پرداختن و از اصل نیازهای راهبردی فوری کشور دورکردن ، برهانید ! ضمن اینکه به جهت ارتباط ذاتی سازمان فضایی با مسائل کلان نظام و دیگر ساختارهای حساس نظامی کشور! اگر مدیریت آن دست نیروهای ولایی سپاه نباشد امکان نشت اطلاعات و آسیب های امنیتی به دیگر بخشها (موشک های دفاعی) ازهمین کانال مشکوک مرموز به دست دشمنان هست !!
hassani
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
0
2
اشتباه اعلام کردند ایران دومین قدرت نوظهور در فعالیت های فضایی است نه اینکه پنجم
ضمنا در اینده نزدیک اول خواهیم شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار