کد خبر: 678748
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
جشنواره میراث معنوی در مجموعه جهانی باغ و عمارت اکبریه خراسان جنوبی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، نماینده اسبق ایران در یونسکو، جمعی از مدیران کل دستگاههای اجرایی استان، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، معاونین و مسئولین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار شد.

افتتاح این جشنواره با اجرای زنده برخی آیین ها و فنون صنایع دستی که در فهرست میراث معنوی (ناملموس) کشور به ثبت رسیده مانند رقص محلی، اجرای مراسم باران خواهی، رمضان خوانی، آیین و رسم کف زنی، فنون صنایع دستی حوله بافی، قالی بافی، آهنگری سنتی (چلنگری)، چرم سازی و... همراه بود.
مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی خراسان جنوبی، هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی با میراث فرهنگی ناملموس شامل آیین ها و جشن ها، بیان ها و سنت های شفاهی، هنرهای نمایشی، فعالیت های جمعی، دانش و اعمال مرتبط با طبیعت و جهان و سنت های مرتبط با صنایع دستی دانست و گفت: برگزاری این جشنواره می تواند فرصت مناسبی برای معرفی میراث معنوی خراسان جنوبی به سایر استان های کشور باشد.
سید احمد برآبادی افزود: در حال حاضر30 اثر معنوی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. آیین و مراسم شب چله، جشن سده، مراسم براتی، رمضان خوانی، کف زنی، ملاقه زنی، کوزه شکنی، شب شش (جشن مولود)، رقص محلی، چهار مورد فنون صنایع دستی (زنگوله سازی، ترکه بافی، کفش چرمی و برک بافی) و 9 مورد مراسم عزاداری همچون هفت منبر، بیل زنی خوسف، نخل فردوس، سنگ زنی درخش، علم بندان درخش، علم گردانی، مشعل گردانی و نخل گردانی از جمله میراث معنوی این استان است که ثبت شده اند.
وی از آماده شدن 15 پرونده جدید میراث معنوی استان جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و تاکید کرد: امیدواریم در آینده نزدیک تعداد این پرونده ها به 100 عدد برسد.

توسعه اقتصادی با معرفی جاذبه ها

در این مراسم نماینده اسبق ایران در یونسکو نیز تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی خراسان جنوبی را تقویت صنعت گردشگری این استان معرفی کرد.
محمدرضا مجیدی معرفی جاذبه‌های گردشگری را یکی از راه‌های توسعه اقتصاد دانست و افزود: ما جزو 10 کشور دارای میراث فرهنگی هستیم و یک درصد کره زمین را به خود اختصاص داده‌ایم و باید سهم بالایی را در گردشگری جهان داشته باشیم.
وی گفت: باغ اکبریه 3 سال پیش در غالب پرونده باغ های ایرانی ثبت جهانی شد و در مطالعات معلوم شد بسیاری از مواریث ناملموس هستند که باید شناخته و معرفی شوند که در این زمینه تاکنون 10 اثر در کشور ثبت جهانی شده و امیدواریم برتعداد این آثار افزوده شود.وی در ادامه با اشاره به اینکه باید تعداد گردشگران زیادی را به استان جذب کنیم، گفت: جذب گردشگر به استان راه ‌برون‌رفت از مشکلات است.
نماینده اسبق ایران در یونسکو از وجود حداقل 6 کاروانسرا در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: هر کدام از این کاروانسراها قابلیت ثبت شدن و تبدیل شدن به جاذبه گردشگری را دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار