کد خبر: 678747
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
رئیس بسیج دانشجوئی چهار محال و بختیاری در گفت و گو با جوان :
برای آشنائی با فعالیت های بسیج دانشجوئی استان چهار محال و بختیاری و اقدامات انجام شده توسط گروههای جهادی این تشکل به سراغ احمد راستینه مسئول بسیج دانشجوئی استان رفتیم تا در گفتگوئی با عملکرد آنها بیشتر آگاه شویم
حمیرا رحیمی

مجموعه بسیج دانشجوئی استان چهارمحال و بختیاری در راستای آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و بر اساس پیام تاریخی حضرت امام (ره) در خصوص تشکیل بسیج دانشجوئی، وظیفه دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی و حفظ خطوط مرزی و عقیدتی در دانشگاههای ایران را بر عهده دارد. بسیج دانشجوئی به دنبال این است که با شکل دهی و رشد و تربیت نیروی جوان تر از انقلاب اسلامی بتواند گامی در راستای رشد و تربیت چهره های انقلابی فراهم نماید. همچنین فرصت مشارکت جوانان فعال در دانشگاهها را در عرصه های مختلف در مرحله اول برای رشد و شکوفائی خود دانشجویان و در مرحله دوم برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی فراهم کند.

در همین راستا و برای آشنائی با فعالیت های بسیج دانشجوئی استان چهار محال و بختیاری و اقدامات انجام شده توسط گروههای جهادی این تشکل به سراغ احمد راستینه مسئول بسیج دانشجوئی استان رفتیم تا در گفتگوئی با عملکرد آنها بیشتر آگاه شویم:

***

بفرمایید فعالیت های شاخص بسیج دانشجوئی استان در سال 93 چیست؟

در سال 1393 شش رویکرد و اولویت برنامه ای مد نظر بسیج دانشجوئی استان چهار محال و بختیاری بوده و در این راستا تلاش ما بر این است که جنبه جنبشی و تشکلی بسیج دانشجوئی به معنای واقعی شکل بگیرد. مهمترین رویکرد ما در سال 93 موج سازی ، جریان سازی و گفتمان سازی در خصوص مسائل مهم داخلی و بین المللی بوده است. امروز جوان بیدار انقلاب اسلامی باید با چشم باز و آگاه، جهان و جریان ها را بشناسد و در راستای دفاع از انقلاب اسلامی بتواند اطلاعات خودش را رشد و ارتقا دهد .

در اولین رویکرد تلاش شده که بتوانیم جریانهای تربیتی را در راستای شناخت اندیشه ها و سبک زندگی امام(ره) و گفتمان تاریخی ایشان فراهم کنیم . یکی دیگر از رویکردهای ما تلاش برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در دانشگاهها بوده که مهمترین مطالبه ایشان در دانشگاهها درخواست برای رشد علمی دانشگاهها است.

لذا ما همیشه به مراکز بسیج دانشجوئی در دانشگاهها گفته ایم که مهمترین اولویت شما مطالبه گری علمی در فضاهای دانشگاهی است. از انجائیکه مقام معظم رهبری امسال را سال مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ و اقتصاد نامگذاری کردند استحکام ساخت درونی نظام ، جمعیت و ازدیاد نسل ، سبک زندگی ایرانی اسلامی و اقتصاد مقاومتی 4 واژه مهم در رویکرد بسیج دانشجوئی در دانشگاهها است. ما فکر می کنیم مهمترین مجموعه برای پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری فضاهای دانشگاهی است چراکه هم شناخت خوبی نسبت به گفتمان های انقلاب اسلامی می توانند داشته باشند و هم میتواند در رشد علمی دانشگاهها قدمهای موثری بردارند

معتقدیم اگر بخواهیم سبک زندگی ایرانی اسلامی محقق شود باید فرهنگ ایرانی اسلامی خوب تبیین شود و مولفه های آن برای جوانان تشریح شود. پس نگاه این است که در فضاهای دانشگاهی ، فرهنگ ایرانی اسلامی به معنای واقعی توسط اساتید مجرب و مجموعه جوانان دانشجوئی مطالبه و پیگیری شود. دیگر رویکرد مهم ، ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت ،جهاد و شهادت از طریق زنده نگه داشتن نام و یاد شهدای دانشجو است.

در همین راستا همه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی آماده هستند تا یادواره شهدای دانشجوئی را در فضاهای دانشگاهی برنامه ریزی و اجرا کنند و در این یادواره، ما به دنبال جمع آوری آثار و اسناد شهدا و ایجاد دائره المعارف جامع شهدای دانشجوئی استان هستیم. رویکرد دیگر ما با توجه به شعار سال راه اندازی قرارگاه تاکتیکی شهید زین الدین در راستای حرکت به سمت جنبش فرهنگی در فضاهای دانشگاهی است. قرارگاه شهید زین الدین به دنبال این است که تمام توانها را به سمت تحقق مولفه های فرهنگی انقلاب اسلامی سوق دهد.

 فعالیت های عمرانی دانشجویان بسیجی در مناطق محروم چگونه است؟

یکی از مهمترین برنامه هایی که توسط دانشجویان انجام می شود سازماندهی و اعزام گروههای جهادی دانشجوئی به مناطق محروم استان است که در سال 93 تاکنون 26 گروه جهادی با بیش از 500 دانشجو اعم از برادران و خواهران به مناطق محروم چهارمحال و بختیاری اعزام شده ودر عرصه های مختلف فرهنگی ، آموزشی و عمرانی به ایفای نقش پرداخته اند.

 نحوه انتخاب گروههای جهادی و نقش مردم در مناطق چگونه بوده است؟

گروههای جهادی نیروهای داوطلبی هستند که توسط مسئولین بسیج دانشجوئی در مراکز به ما معرفی میشوند و پس از استقرار گروههای جهادی در روستاها ، در عرصه های عمرانی از خود مردم روستا کمک میگیرند و این گروهها در کنار مردم روستا در عرصه های مختلف وظایف محوله خود را انجام می دهند.

 اگر مشکلاتی در بعضی از مناطق وجود داشته باشد و قابل حل نباشد این گروهها چکار می کنند ؟

پس از ارسال مسائل و مشکلات به مراکز بسیج دانشجوئی در مرکز استان ، آنها را به مسئولین اجرائی و نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی منعکس می کنیم ولی متاسفانه در پاسخ دادن به نامه های ما تاکنون بی مهری و کم لطفی صورت گرفته است که من در همین جا از مسئولین استانی درخواست می کنم کانالهای ارتباطی با گروههای جهادی و بسیج دانشجوئی استان را تقویت کنند.

تعداد فعالیت های عمرانی و جهادی صورت گرفته تاکنون چه میزان بوده است ؟

مجموعه کارهای گروهی ما در سه عرصه آموزشی ، فرهنگی و عمرانی اجرا شده است . در بحث عمرانی معمولا اگر جذب اعتبار صورت نگیرد توانائیها نیز در انجام فعالیت کاهش می یابد. در سال جاری چندین پل در حال ساخت و اجرا داریم که اکثر آنها پل های ارتباطی روستائی میباشند که گروههای جهادی انجام داده اند همچنین چند غسالخانه و بازسازی و ترمیم مساجد و حسینیه ها و بحث آبرسانی به مجموعه روستاهائی بوده که کارهای مطالعاتی آنها انجام شده ولی متاسفانه اجرا نشده اند .

بیشترین مناطق محروم استان در کجا قرار دارند؟

در چهار شهرستان کوهرنگ ، اردل ، کیار و لردگان . مهمترین مناطق کوهرنگ موگوئی ، سرآقاسید و روستاهای مناطق بازفت، در شهرستان اردل مناطق دیناران و میانکوه، در شهرستان کیار مشایخ و در شهرستان لردگان ده کهنه پشتکوه فلارد و قلع سوخته. در این مناطق مشکل جدی آب داریم که باید هرچه سریعتر تدبیری اندیشیده شود و پروژه آب شرب این روستاها در کمترین زمان ممکن برنامه ریزی و اجرا شود. مشکل دیگر موضوع بهداشت روستاها است.

متاسفانه در بعضی از این مناطق رشد قارچ گونه شیلات ها را شاهد هستیم که از یک طرف اشتغال در پی داشته ولی متاسفانه آب آشامیدنی روستاهای اطراف را دچار آلودگی شدید نموده اند و هیچگونه تعهدی برای تامین آب سالم مردم این مناطق ندارند و سازمان های مسئول هم از جمله اداره شیلات ، محیط زیست ، شرکت آب منطقه ای استان و . . .واکنشی به این موضوع نشان نداده اند . لذا از مسئولین مربوطه درخواست می کنیم این مشکل را پیگیری کنند .

مباحثی مانند بهداشت در روستاها ، نبود غسالخانه که باعث شده اموات را در کنار رودخانه غسل دهند ، عدم پوشش شبکه مخابراتی و شبکه های صدا و سیما از دیگر مشکلات موجود در مناطق محروم استان هستند . بعنوان مثال روستای رحیم آباد در شهرستان کیار وضع بغرنجی دارد و ما بارها به مسئولین گفته ایم به داد روستای رحیم آباد برسید! و انتظار می رود از نمایندگان محترم مجلس که با پیگیری مشکل مهم این روستا را حل کنند.

گروههای جهادی چند بار در سال به این مناطق اعزام می شوند ؟

اعزام گروهها به این مناطق در سال سه مرتبه و در فصل بهار ، تابستان و تعدادی هم در فصل پائیز صورت می گیرد. 
 
 با توجه به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری که اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیرت جهادی نامگذاری شده چگونه این شعار را عملیاتی نموده اید؟

در دانشگاهها که ارتباط خوبی با معاونتهای فرهنگی یا مراکز ما دارند، تلاش نموده ایم تا مطالبات مقام معظم رهبری در این عرصه را پیگیری کنیم و در چند مولفه برنامه ریزی اساسی کرده ایم . در بحث جمعیت و ازدیاد نسل که یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است تلاش کرده ایم تا گفتمان جمعیت را در فضاهای دانشگاهی با برگزار کارگاههای مربوطه و افزایش اطلاعات دانشجویان در این زمینه فراهم نمائیم . در بحث فرهنگ که امروز دغدغه جدی رهبری است و فرهنگ را به هوای سالم تشبیه فرموده اند به دنبال تبیین آسیب های سبک زندگی غیر دینی و تبیین سبک زندگی اسلامی هستیم.

رویکرد دیگر ما در عرصه فرهنگ تلاش برای تحقق فرهنگ ناب شهدا و سبک شهدا در فضاهای دانشگاهی است. دیگر رویکرد نیز در مبحث اقتصاد مقاومتی است که با توجه به شعار سال یکی از محورهای بسیج دانشجوئی به شمار می آید تا جوانان با مولفه های اقتصاد مقاومتی آشنا شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار