کد خبر: 678689
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
گفت‌وگوي «جوان» با حجت‌الاسلام رحيم جعفري دبير نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر خياباني مريوان
فاصله زماني چنداني تا برگزاري نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر خياباني مريوان باقي نمانده است، جشنواره‌اي كه از 25 مهرماه ميزبان هنرمندان ايراني و جهاني عرصه تئاتر خياباني در شهر مرزي مريوان است
سپيده آماده
فاصله زماني چنداني تا برگزاري نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر خياباني مريوان باقي نمانده است، جشنواره‌اي كه از 25 مهرماه ميزبان هنرمندان ايراني و جهاني عرصه تئاتر خياباني در شهر مرزي مريوان است، به همين بهانه گفت‌وگويي با حجت‌الاسلام رحيم جعفري، دبير نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر خياباني مريوان داشته‌ايم تا از احوال اين روزهاي جشنواره و شرايط برگزاري اين دوره‌اش بپرسيم.

آقاي جعفري! كمتر از سه هفته به برگزاري نهمين دوره از مهم‌ترين رويداد نمايش خياباني در كشور زمان باقي مانده است، به نظر شما اين دوره از جشنواره چه تمايزاتي نسبت به دوره‌هاي پيشين دارد؟
خوشبختانه به چند دليل فضاي جشنواره امسال، يك فضاي فعال، پر نشاط و صميمانه‌ بوده است. اين حضور و پيگيري و همكاري صميمانه مردم در برگزاري اين جشنواره از جمله اين دلايل است. اينكه مردم دائما خبرهاي جشنواره را رصد و پيگيري مي‌كنند، نقطه قوتي است براي برگزار كنندگان جشنواره. هنرمندان عزيز عرصه تئاتر خياباني هم از دلايل فضاي پر شور اين دوره از جشنواره هستند. هنرمنداني كه نه تنها در شهر مريوان كه از همه نقاط كشور پيگير برگزاري جشنواره بوده‌اند و يكي از مهم‌ترين عوامل ايجاد روحيه در مسئولان برگزاري اين دوره هستند. علاوه بر مردم و هنرمندان تئاتر خياباني، خود مسئولان دولتي، سياسي و فرهنگي شهرستان و استان هم نقش بسيار پر رنگي در ارتقاي كيفي جشنواره داشته‌اند، مسئولاني كه با توجه به شروع به كار دولت جديد، نگاهي نو در تعامل با اصحاب فرهنگ در پيش گرفته‌اند و راه را براي بروز و ظهور اين هنرنمايي گشوده‌تر كرده‌اند كه باعث رونق و زيبايي جشنواره نهم شده است.

ميزباني شهر مريوان براي برگزاري جشنواره به چه صورت است و همكاري شهرداري، استانداري و نهاد‌هاي مرتبط چگونه است؟
خوشبختانه هيچ مشكلي براي برگزاري جشنواره نداريم، در مريوان جلسات متعددي درخصوص جشنواره برگزار شده است، تمام مسئولان سياسي و فرهنگي، شهرداري و شوراي شهر براي برگزاري هر چه بهتر جشنواره بين‌المللي تئاتر خياباني بسيج شده‌اند. از سوي ديگر مسئولان استان و مديران معاونت هنري وزارت ارشاد و مركز هنرهاي نمايشي پيگير برگزاري جشنواره هستند. در راستاي رويكرد جدي دولت تدبير و اميد در زمينه فرهنگ و هنر و تعامل ميان نهادهاي مختلف، تمام مراكز فرهنگي و هنري و شخصيت‌هاي فرهنگي مرتبط با موضوع حالت آماده باش و جدي به خود گرفته‌اند تا اين جشنواره با كيفيت عالي برگزار شود.

حضور گروه‌هاي نمايشي در اين دوره از جشنواره به چه صورت بوده است؟
حدود 222 اثر به دبير خانه جشنواره ارسال شده است كه از اين ميان 23 اثر انتخاب شده توسط داوران براي اثر رقابتي و آزاد و پنج اثر آييني و سنتي و پنج اثر هم براي حضور در بخش بين‌الملل جشنواره در نظر گرفته شده‌ است و يكي از محور‌هاي اصلي فراخوان اين دوره از جشنواره هم آثاري با محور غزه و ساير مسائل بين المللي روز دنيا بود.

در بخش بين‌الملل اين دوره از جشنواره چه كشور هايي حضور دارند؟
اسپانيا، اتريش، ارمنستان، تاجيكستان و عراق و يكي دو كشور ديگر از مهمانان ما در بخش بين‌الملل هستند. علاوه بر اينها در اين دوره از جشنواره ما دو بخش اضافه كرده ايم، يكي بخش كودك كه با دو اثر خياباني مهمان اين دوره است و ديگري بخش پژوهش كه امسال براي اولين بار به جشنواره خياباني اضافه شده است، در بخش آثار پژوهشي در قالب كتاب و مقاله و هر اثر ديگر كه ماهيت پژوهشي دارد به عنوان تحقيقي ارسال شده است كه در ميان اين آثار قرار است سه اثر به عنوان برگزيده معرفي مي‌شوند. از طرف ديگر بخش دفاع مقدس با برگزيده آثار دفاع مقدس خرمشهر در اين دوره حضور دارد.

چه تمهيداتي براي اطلاع‌رساني اين دوره از جشنواره در رسانه‌‌ها، به خصوص رسانه ملي انديشيده شده است؟
ما رايزني‌هاي لازم را با صدا و سيما بر سر پوشش اخبار جشنواره تئاتر خياباني انجام داده ايم و اميدواريم كه مديران محترم اين سازمان همكاري‌هاي لازم را با برگزار كنندگان اين رويداد فرهنگي عرصه تئاتر كشور داشته باشند.

آقاي جعفري! مديران فرهنگي مريوان چه اقداماتي براي تداوم جايگاه مريوان در جشنواره تئاتر خياباني به كار گرفته‌‌اند؟
تئاتر خياباني به نام مريوان ثبت شده و به اشل يك جشنواره بين‌المللي رسيده است. حساسيت مردم براي برگزاري و همين‌طور پيگيري هنرمندان عزيز و مسئولان سياسي و فرهنگي و خواسته آنها منجر به اين شد كه جشنواره به نام مريوان ثبت شود و اين نقطه زيبا به عنوان دبيرخانه دائمي جشنواره‌اي در حدود جشنواره‌هاي جهاني تبديل شود.

بودجه اين دوره جشنواره تئاتر خياباني مريوان به چه صورت بود؟
ما مشكل بودجه نداريم، من از معاونت هنري و برخي از سوي مسئولان استان تشكر مي‌كنم. برخي از هزينه‌ها از سوي معاونت هنري و بعضي ديگر از سوي مسئولان استان و شهرستان تأمين شد و ما مشكلي در زمينه مالي نداريم.

در خصوص جنبه اطلاع‌رساني جشنواره، چه تمهيداتي انديشيده شده براي اينكه خبرهاي جشنواره انتشار وسيع تري داشته باشد؟
ما امكانات لازم را براي حضور اهالي رسانه در طول اين جشنواره فراهم كرده‌ايم و اميدواريم كه با لطف دوستان، اطلاع‌رساني اين جشنواره بتواند زحمات هنرمندان عرصه نمايش خياباني را به نمايش بكشاند.

نشست‌هاي تخصصي و كارگاه هايي كه در حاشيه جشنواره امسال برگزار مي‌شود به چه صورت است؟
ما برنامه‌ريزي مدوني براي برگزاري كارگاه‌ها و نشست‌هاي اختصاصي در روزهاي برگزاري جشنواره داشته ايم و در اين دوره شاهد برگزاري كارگاه‌ها توسط اساتيد برجسته‌اي در زمينه تئاتر خياباني خواهيم بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار