کد خبر: 678435
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
دیپلمات ها از احتمال انجام دیدار بین نمایندگان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در هفته آینده در تهران برای پیشبرد موضوعات باقی مانده خبر دادند.
تسنیم: دیپلمات ها از احتمال انجام دیدار بین نمایندگان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در هفته آینده در تهران برای پیشبرد موضوعات باقی مانده خبر دادند.

به گزارش رویترز؛ انتظار می رود آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پیشبرد مذاکرات با ایران درباره برنامه احتمالی تحقیقات اتمی ایران تلاش های جدیدی را صورت دهد.

دیپلمات ها افزودند: احتمال دیداری بین نمایندگان آژانس و ایران در هفته آینده در تهران وجود دارد در حالی که آژانس می خواهد در تحقیقات و برنامه نظارت خود بر برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت هایی دست یابد.

 آژانس تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده است. یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی چندی پیش در شورای حکام آژانس اعلام کرده بود که ایران دو گام از پنج گام شفافیت‌زا را که موافقت کرده بود تا 25 آگوست به اجرا در آورد، انجام نداده است.

وی همچنین خواستار ارائه گام های بعدی از سوی ایران شده بود. جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است فعالیت های هسته ای‌اش منحصرا صلح آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند.

ایران و آژانس در مذاکرات 30 اردیبهشت در خصوص 5 اقدام عملی دیگر که قرار بود تا سوم شهریور ماه اجرا شود به توافق رسیدند. ، پنج اقدام مذکور که دو اقدام مذکور آن مربوط به فعالیت‌های گذشته و سه اقدام مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای فعلی ایران است به شرح زیر است:

1 - دسترسی مدیریت شده به کارگاه‌های تولید, مونتاژ و انبار روتورهای سانتریفیوژ

2- نهایی کردن رهیافت پادمان راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک

3- بازدید فنی از یکی از مراکز تحقیق و توسعه سانتریفیوژها

4- بررسی ادعاهای مربوط به مدل سازی و محاسبات نوترونی

5- تبادل اطلاعات در خصوص ادعاهای مربوط به آغازگرهای انفجاری بزرگ و ادعاها درباره انفجار قوی مربوطه در ایران

آژانس در گزارشی در سال 2011 و براساس اطلاعاتی مشکوک اعلام کرد ایران در گذشته یک برنامه تحقیقات نظامی هسته‌ای داشته ولی اکنون آن را متوقف کرده است؛‌ با این حال علی رغم اصرار تهران، آژانس حاضر به ارائه این اسناد ادعایی نمی شود. به نظر می رسد ادامه این سیاست از سوی آژانس تنها برای حفظ اهرم فشار و توجیه گزارشهای دو پهلو از سوی این نهاد علیه کشورمان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار