کد خبر: 678345
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷
شريك دزد معلوم شد
هر روز بيشتر از روز قبل نشانه‌هاي جدي از هماهنگي داعش با دولت تركيه به چشم مي‌خورد، هماهنگي‌اي كه زمينه را براي اقدام نظامي ترك‌ها در خاك سوريه فراهم مي‌كند.
هر روز بيشتر از روز قبل نشانه‌هاي جدي از هماهنگي داعش با دولت تركيه به چشم مي‌خورد، هماهنگي‌اي كه زمينه را براي اقدام نظامي ترك‌ها در خاك سوريه فراهم مي‌كند.
رجب طيب اردوغان ديروز در سخناني در پارلمان كشورش گفت كه مبارزه با داعش در اولويت دولت تركيه قرار دارد و به همين خاطر، قرار است دولت تركيه امروز رضايت پارلمان تركيه را براي اقدام نظامي خارجي و باز كردن پايگاه‌ها به روي سربازان خارجي بگيرد. ترك‌ها كه طي سه سال گذشته نتوانستند نظام سوريه را ساقط كنند، ظاهراً اين بار نيز ابايي از اين به خود راه نمي‌دهند كه بگويند هدف اصلي آنها ساقط كردن نظام سوريه است. «اردوغان» در سخنانش گفته كه سرنگوني نظام سوريه و (البته) حفظ تماميت ارضي سوريه، در اولويت تركيه قرار دارد. موازي با شمارش معكوس در داخل تركيه، داعش نيز در حال فراهم كردن اين بستر است. نيروهاي داعش آرام آرام به مرزهاي تركيه نزديك مي‌شوند. بعد از خبرهاي چند روز قبل درباره پيشروي داعش به نزديك مرز تركيه، ديروز هم رسانه‌ها گفتند كه داعش به پيشروي خود به سمت شهر كوباني در شمال سوريه در نزديكي مرز با تركيه ادامه مي‌دهد، موضوعي كه آنكارا را به سمت رويارويي با داعش سوق داده است. فيليپ گوردون دستيار ويژه باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا نيز در تازه‌ترين موضع‌گيري خود ضمن تشريح راهبرد امريكا در مقابله با داعش، از نياز كشورش به تركيه براي مقابله با داعش خبر داد.
گوردون كه طي كنفرانسي در مركز مطالعات بين‌المللي راهبردي (CSIS) در واشنگتن سخن مي‌گفت با بيان اينكه امريكا و تركيه مشتركات زيادي در سوريه دارند افزود: تركيه از زمان آغاز بحران در سوريه نقشي كليدي ايفا كرده است. همچنين جان استولنبرگ، دبير كل جديد ناتو در اولين نشست خبري خود اعلام كرد در صورتي كه تركيه به هر نحوي هدف حمله قرار گيرد، ناتو از بند مربوط به دفاع مشترك كشورهاي هم پيمان ناتو استفاده خواهد كرد.
  ممانعت از ورود كردها
با اين حال، حدود دو هفته بعد از آزاد شدن 49 گروگان تركيه‌اي به دست داعش، اكنون شك و ترديد‌ها نسبت به گذشته بيشتر شده است. رئيس حزب دموكرات خلق تركيه با انتقاد شديد از رئيس‌جمهور اين كشور او را به حمايت از گروه‌هاي تروريستي در سوريه متهم كرد. محمد ايبش، عضو كميته روابط خارجي حزب اتحاد كردستان سوريه ديروز هنگام بازديد از شهر عين العرب (كوباني) با انتقاد شديد از رئيس‌جمهور اين كشور او را به حمايت از گروه‌هاي تروريستي در سوريه متهم كرد. او از دولت تركيه خواست براي نجات اين شهر به سرعت وارد عمل شود. همچنين هوال وريا فعال كرد، در گفت و گو با العالم با تأكيد بر همدستي تركيه با گروه تروريستي داعش گفته كه امريكا در مبارزه با داعش جدي نيست و به اين بهانه زيرساخت‌هاي سوريه را هدف قرار مي‌دهد. به گفته او، تركيه نيز با گروه تروريستي داعش همدست است و در حالي كه داعش از چند روز پيش، شهر كردنشين كوباني را آماج حملات همه جانبه‌اش قرار داده، نيروهاي مرزي تركيه از عبور كردها از مرز براي جنگ با داعش و حمايت از شهروندان كوباني جلوگيري مي‌كنند. وي با اشاره به تجمع كردها در مرز تركيه براي حمايت از كردهاي شهر عين العرب در برابر گروه تروريستي داعش، گفت: اينكه نيروهاي پليس تركيه براي متفرق كردن تجمع كنندگان از باتوم و گاز اشك آور استفاده مي‌كنند در چارچوب بده و بستاني است كه تركيه با گروه تروريستي داعش دارد و بر همين اساس، داعش گروگان‌هاي تركيه و كنسول آن را در موصل آزاد كرد. اين نمايش صرفا نشان دهنده اين است كه تركيه در هدف قرار دادن زيرساخت‌هاي سوريه با داعش همدست است.
  همدستي با داعش
اين روند باعث شده كه كرد‌هاي پ.ك.ك كه طي سال‌هاي اخير روند تنش زدايي با آنكارا را شروع كرده بودند، به نقطه تنش جديدي با تركيه برسند. «هوال وريا» عضو فعال حزب كارگران كرد تركيه (پ. ك. ك)، ضمن انتقاد از سياست‌هاي تركيه در قبال كردها گفته كه ما اسناد محكم و غيرقابل انكاري در دست داريم كه سازمان امنيت تركيه (ميت) جلسات متعددي در يك شهر مرزي در شمال سوريه با سران داعش برگزار نموده و در اين جلسات توافقاتي عليه كردها به امضاي دوطرف رسيده است. به گفته او، از جمله يكي از بندهاي توافقنامه اين جلسه پاكسازي قومي در كردستان سوريه از طريق داعش و آواره كردن مردم كرد و قتل عام آنان است. ديروز منابع تركيه‌اي خبر دادند كه عناصر داعش در تحولي جديد، 20 سرباز تركيه را كه از مقبره بنيان‌گذار كشور عثماني در منطقه «منبج» در نزديكي شهر «حلب» محافظت مي‌كنند به اسارت گرفته‌اند ولي ناظران به شدت مشكوكند كه اين اقدام نيز عملياتي هماهنگ شده و نمايشي براي مشروعيت دادن به مداخله نظامي ترك‌ها در سوريه باشد. ديروز در حالي كه منابع خبري گفتند كه داعش تهديد به تخريب مقبره شاه سليمان را كرده، المانيتور نوشت كه نيروهاي تركيه‌اي از بهانه تهديد مقبره سليمان‌شاه توسط داعش براي مداخله در سوريه استفاده مي‌كنند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
4
6
ترکیه در آخر الزمان یکی از سه ضلع مثلث شیطان است ! ( رومی ، تازی ، تورگ ) !!
ali
|
Germany
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
5
2
ر کیه خائن جنایت علیه مسلمین و بشریت انجام میدهد.
ایران باید سفیر ترکیه را اخراج کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
2
3
باید با تقویت قدرت اقتصادی نظامی و فرهنگی کرد ها ترکیه مزدور اسرائیل را زمینگیر کرد !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
2
4
سرنگونی اردوغان هم الویت بعدی است ....
ميرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
2
1
دولت تركيه با فكر و منطق پيش برود و توجه كند كه چه مسيري را انتخاب نموده است ؟!
مسير ، مسير دوستي و نوع دوستي و انسانيت است يا خلاف اين را مي پيمايد ؟
امريكا و اسرائيل و متحدان آنها در جنگ 55 روزه غزه ماهيت خود را به جهانيان نشان دادند و ثابت كردند كه جز منافع پست مادي و خود برتر بيني در جهان ، به چيز ديگري نمي انديشند .
اصلا انسانيت در قاموس آنها جايگاهي نداشته و ندارد ، چه رسد به حقوق بشر !!!
در قاموس آنها زر است و زور و تزوير . دولت تركيه بايد در نگاه خود بازبيني نمايد تا ساقط نشود .
و ملت تركيه بايد كشور خود را براي خود حفظ كنند . كسي نمي تواند امنيت و آرامش و عزت براي آنها بياورد جز خود ملت .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
2
3
این ائتلاف خطرناک است و دولت ایران باید در قبال سوریه مدبرانه عمل کند....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
2
1
اردغان ...کی؟باید درس حسابی بهش داد.عوضی دورو
میثم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
2
2
من از زمانی که اردوغان در ترکیه قدرت پیدا کرد نسبت به اقدامات او با دیده شک نگاه می کردم و بعد از آن سناریو نمایشی با پرز و اعزام کاروان حمایت از غزه و کوتاه آمدن در برابر رژیم غاصب صهیونیستی و بازی در زمین مستکبرین علیه مقاومت و همکاری تمام عیار با تروریستها و قرار گرفتن در کنار رژیم غاصب و هم پیمانی با حامیان اصلی تروریستها و موضع گیری اخیر این کشور ،همه نشان دهنده تفکر زیاده خواهی و صهیونیستی این فرد وحزب مطبوعش است و نگاه تردید آمیز من به واقعیت تیدیل شد . که اردوغان عامل صهیونیستها و مجری برنامه های آنها است .
وجای تأسف دارد که هنوز دیپلماتهای ما در خوابند.
رحیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
2
1
آیا افزایش تجارت با ترکیه عملا یاری این کشور در اهداف کثیفش نمی باشد...
علی سالاری مهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
2
1
رجب خبیث اردوغان دقیقا" مثل هیتلر فکر میکنه
یک دیکتاتور نژادپرست افراطی است
قیافه اش هم شباهتهایی به هیتلر داره
یه سبیل براش بذاری خیلی شبیه هیتلر میشه
اصلا" شاید خود هیتلر بشه
این نژادپرست یک کردکش و شیعه کش واقعیه
رجب طیب هیتلر خان
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
1
1
به يقين هر حكوتي كه دست نشانده غرب باشد سرنگون خواهد شد. امريكا به دليل وجود روسيه و چين كه حامي سوريه بودن نتوانست مسقيما در آن كشور مداخله نظامي كند و بوسيله تروريستهاي داعش و حاميان آنها در منطقه توانست در سوريه وارد شود و به منابع عظيم آن دست يابد.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
1
2
ترکیه همواره در عمل گرایش خود را به اجانب نشان میدهد و این بار برگ رسوایی ابدی خود را در تاریخ به یادگار خواهد گذاشت به عبارتی (چاه کن همیشه ته چاه است)
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
1
2
با تقویت کردها و علوی ها و شیعیان باید پوزه نئو عثمانی های صهیونیست پلید را به خاک ذلت بمالیم !!
ایرانی
|
United States
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
1
1
ظاهرا یادش رفته ... ترکه دیگه باید یکی یادش بیاره که زکی بابا .... یواش تر پیاده شو باهم بریم رئیس جون ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار