کد خبر: 678254
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
وزیر ارتباطات از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۹۴ خبر داد.
تسنیم: محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص پیوست فرهنگی، گفت: در ارتباط با پیوست فرهنگی معتقدیم این پیوست در مورد فعالیت‌های فضای مجازی مورد نیاز است و ما همکاری مشورتی را در سال قبل آغاز کردیم که نتیجه آن در اوایل امسال به پیوست فرهنگی نهایی و به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ارسال شد و در مورد قسمت اعظم آن توافق شد، اما به دلیل وجود چند بند امنیتی و اقتصادی جلسات آن به طول انجامید و اکنون آماده شده و که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد.

واعظی با اشاره به نحوه فعالیت شبکه‌های اجتماعی در کشور، تصریح کرد: در مورد شبکه‌های اجتماعی و نامه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی معتقدیم تا جایی که همه ابزارهایی از این دست مورد استفاده قرار می‌گیرد مفید باشد از نظر دولت مورد حمایت قرار می‌گیرد. به هر تقدیر ابزاری است در اختیار مردم و در بسیاری از کشورها به دلیل اینکه استفاده از این ابزارها درآمد دولت را پایین می‌آورد وزارت ارتباطات این کشورها از این برنامه‌ها ممانعت به عمل می‌آورد.

وی ادامه داد: ما در این خصوص همواره از مردم خواهش کردیم تا فرهنگ استفاده از شبکه اجتماعی و عفت عمومی و اخلاق اجتماعی را رعایت کنند تا شبکه‌های مجازی سالمی داشته باشیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، تاکید کرد: در بررسی فنی مشخص شد مسدود شدن این شبکه‌ها به لحاظ تعداد زیاد آنها راه حل مناسبی نیست و ما همواره از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی درخواست کردیم تا شبکه‌های اجتماعی داخلی ایجاد کنند که این دو مزیت دارد، اول اینکه سرعت بسیار بالا می‌رود و قطعی این برنامه‌ها کمتر می‌شود و مطلب دوم اینکه امروز تخصص برخی از دانشگاه‌های دنیا این است که رفتارهای اجتماعی مردم را رصد می‌کنند.

وی افزود: وقتی شما از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید تمام اطلاعات شما در سرور آنها ضبط و قابل استفاد می‌شود، البته ما نخواستیم تا در داخل شبکه اجتماعی راه‌اندازی نشده این فعالیت‌ها را ممنوع کنیم، بنابراین امیدوارم برخی از شبکه‌های اجتماعی داخلی که کار زیادی روی آنها انجام شده به زودی راه‌اندازی شود.

واعظی با بیان اینکه هیچ قول 3 ماهه‌ای در خصوص ساماندهی شبکه‌های اجتماعی نداده‌ایم، تصریح کرد: ما اوایل دنبال این بودیم که محتوای مجرمانه از شبکه‌های اجتماعی پاک شود، اما هیچ‌کس مخالف محتوایی که منجر به خدشه‌دار شدن عفت و اخلاق و امنیت کشور می‌شود، نیست. اگر با بستن 3 شبکه اجتماعی که آثار مثبت دارد، اما آلودگی‌هایی نیز در آن وجود دارد مشکل حل می‌شد، ما نیز حمایت می‌کردیم، اما روزی که وی‌چت بسته شد برای اولین بار در 48 ساعت حدود 2 میلیون کاربر فیلترشکن را روی موبایل‌های‌شان نصب کردند.

وزیر ارتباطات در خصوص راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، گفت: امیدوارم در پایان سال 94 شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کنیم و ما در این خصوص استان قم را به عنوان پایلوت قرار داده‌ایم و حدود 10 سال است که موضوع شبکه ملی اطلاعات در کشور مطرح است و تصمیم این دولت از ابتدا این بود که در دو سال اول برنامه 5 ساله پنجم اجرا شود که این کار انجام نشد.

واعظی تصریح کرد: دولت این را در اولویت کار خود قرار داد و به دنبال بودجه و برنامه‌های مختلف در این راستا بود، اما در حال حاضر ما کار خود را آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات هستیم، اما برای راه‌اندازی اصل  موضوع نیاز است که کل وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها به این فضا بپیوندند. در همین راستا با دانشگاه‌ها و نخبگان پژوهشگاه‌ها مذاکره شد تا در خصوص تولید محتوا و نرم‌افزارهای مناسب داخلی فعالیت‌های خوبی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: در مورد سرعت اینترنت و پهنای باند، پهنای باند داخلی در یک سال گذشته دو و نیم برابر شده و به 1250 گیگابیت بر ثانیه رسیده است. در ارتباط با پهنای باند خارج این کار باید همزمان با فیلترینگ هوشمند انجام شود تا بتوانیم نظارتی بر محتوای مجرمانه داشته باشیم که این نیازمند یک سری فعالیت‌های فنی است و ما به دنبال این هستیم که اختلالات را حل کنیم و تا چند ماه آینده قدم‌هایی را در این مسیر برداریم.

واعظی با اشاره به موضوع فیلترینگ هوشمند، تاکید کرد: در مورد این موضوع تلاش داریم تا صرفا محتوای نامناسب از شبکه‌های اجتماعی حذف شود و دولت البته از استفاده درست شبکه‌های اجتماعی استقبال می‌کند و به دنبال فیلتر کردن آن نیست.

وزیر ارتباطات با اشاره به موضوع پیوست فرهنگی و لزوم ارائه نسل‌های بالاتر از جمله 3G، توضیح داد: ما نیازمند این هستیم شبکه ارتباطی خود را توسعه دهیم چرا که در سال‌های گذشته شبکه ICT مورد بی‌مهری‌هایی قرار گرفت. این در حالی است که جهان پیشرفت کردهف اما در ایران سال‌هاست که شبکه زیرساخت توسعه پیدا نکرده و در این تردیدی نیست که ICT پیشران توسعه کشور است و فناوری 3G هم اتفاق بزرگی در ایران نیست، چرا که بسیاری از کشورها از این تکنولوژی هم عبور کرده‌اند و اینترنت نسل 3 دو سال است که توسط رایتل در ایران کار می‌کند و از مزایای اینترنت نسل 3 این است که از اینترنتی که استفاده می‌کنید به مراتب از اینترنت نسل‌های قبل ارزان‌تر ارائه می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت میزبانی اینترنت کشور، بیان داشت: ما دنبال این هستیم تا میزبانی اینترنت را به طور کل در داخل کشور استقرار دهیم. در ابتدای دولت 10 درصد میزبانی‌ها در داخل کشور وجود داشت، اما امروز 35 درصد در داخل وجود دارد و 65 درصد میزبانی اینترنت در خارج و ما به دو طریق این موضوع را دنبال می‌کنیم. یکی با ارائه تسهیلات داخلی به میزبانی‌هایی که در خارج از کشور وجود دارد تا آنها را به داخل بیاوریم و تشویق کنیم و تولید محتوا و نرم‌افزارها را در داخل کشور تشویق کنیم.

واعظی در خصوص ارتباط میان قوه قضائیه و فضای مجازی، توضیح داد: در قوه قضائیه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به ریاست دادستان حجت‌الاسلام رئیسی فعال است و به این دلیل ایشان در مورد جلسات شورای عالی فضای مجازی درخواست کرده‌اند، چرا که قرار بود کارگروه ذیل سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی فعالیت کند.

وزیر ارتباطات در خصوص 14 میلیاردی که دو اپراتور به صورت اضافی از مردم گرفته‌اند، یادآور شد: در این مورد 8 میلیارد همراه اول و 6 میلیارد ایرانسل به مردم بازگشت داده شد.

وی با اشاره به اهمیت پرونده هسته‌ای، توضیح داد: این پرونده از پیچیده‌ترین پرونده‌ها در سیاست خارجی ما به حساب می‌آید و ما نباید انتظار داشته باشیم که این پرونده با یک یا دو مذاکره حل و فصل شود، چرا که در سال‌های طولانی هر دو طرف موضوعاتی را طرح کرده‌اند که اکنون یک قدم عقب‌نشینی برای آنها حیثیتی شده و البته نظر تیم مذاکره‌کننده و دولت این است که همان‌طور که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند حقوق مردم تعیین شود و به همین دلیل مذاکرات طولانی می‌شود، اما قدم‌های خوبی برداشته شده و ما به آینده مذاکرات امیدوار هستیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
0
1
بنام خدا سلام کشور به شبکه ملی اطلاعات مستقل که دارای موتور جستجوی قدرتمند ملی وهمچنین نرم افزارهای حساس نیاز جدی دارد . به دو دلیل جلوگیری استفاده جاسوسی بیگانه و ممانعت از ورود سایتهای فحشا وبرهنگی وضد هویت انسانی افراد به کشور. ممنون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار