کد خبر: 678223
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
رئیس مجلس با بیان اینکه صدام دوست داشت قهرمان عرب شود، گفت: اگر امروز نگاهی به شرایط گذشته داشته باشیم می‌بینیم که صدام نه تنها قهرمان عرب نشده بلکه به تفاله عرب تبدیل شده است.

خبرگزاری تسنیم: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در سخنانی گفت: مفتخرم که امروز در این محفل نورانی که با موضوع دفاع مقدس تشکیل شده، توفیق یافتم که شرفیاب شوم.

وی ضمن تشکر از سپاه و بسیج و سایر نهادهایی که در برگزاری این نمایشگاه و چنین امر مهمی همت کرده‌اند، افزود: انصافا در این چند سال گذشته می‌بینیم که آثار دفاع مقدس روند صعودی و مثبت داشته و تدوین آثار مربوط به دفاع مقدس، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت رو به بهبود است و آثار از نظر توان ادبی خوب تدوین شده است.

رئیس مجلس ضمن مثبت ارزیابی کردن تدوین آثار دفاع مقدس در بخش خاطرات گفت: هم در بخش خاطرات و هم در بخش‌های مربوط به جنگ، در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم و این آثار روند روبه رشد خوبی داشته‌اند.

لاریجانی در همین زمینه تاکید کرد: در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در بخش تدوین خاطرات دوران دفاع مقدس افتاده، هر چند که این خاطرات به اندازه اسناد معتبر در دفاع مقدس سندیت ندارد اما می‌تواند زوایایی را از دوران دفاع مقدس روشن کند.

وی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات و تدوین آثاری که در خارج از کشور در زمینه دفاع مقدس تدوین شده است، گفت: کارهایی در خارج از کشور نوشته و برخی نیز ترجمه شده‌اند که آنها هم از زاویه‌ای برای به تصویرکشیدن دوران دفاع مقدس مهم هستند.

لاریجانی ادامه داد: بنده در آثاری که در خارج از کشور، چاپ و ترجمه شده کتاب سرلشکر رفیق سامرایی که مسئول اطلاعات ارتش عراق بوده است را مطالعه کرده‌ام. وی در این کتاب خاطراتی را نوشته که دارای نکات مهمی از منظر خودش است.

وی در تشریح این کتاب گفت: سرلشکر سامرایی در این کتاب انگیزه‌های صدام و تلقی‌های او و ارزیابیش از درون ایران را به رشته تحریر در آورده است. این کتاب فصلی دارد که عنوان می‌کند نویسنده به جادو و جمبل هم اعتقاد داشته که این فقر فرهنگی است که آنها در این فضا کار می‌کرده‌اند.

رئیس مجلس با بیان اینکه تدوین کتاب‌هایی در زمینه جریان مقاومت به اندازه وقوع و پیدایش این جریان مهم است، گفت: دوران دفاع مقدس حادثه‌ای است که چند دهه منطقه را از نظر سیاسی و امنیتی تحت تاثیر خودش قرار داده است لذا تدوین آثار و کتب دفاع مقدس می‌تواند ادامه راه مقاومت و دفاع مقدس باشد.

لاریجانی وقوع جنگ 8 ساله در کشورمان را به زلزله‌ای تشبیه کرد که منطقه را تحت تاثیر خودش قرار داد، اظهار داشت: جنگ مانند زلزله‌ای بود که در منطقه تاثیر گذاشت؛ بنده معتقدم آثار دفاع مقدس می‌تواند چشم‌ها را باز کند البته جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه غزه دلیلی بر این مدعاست و باعث روشنی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس باعث بیداری در منطقه و روشن کردن آن شد، گفت: کتاب‌های دفاع مقدس می‌تواند در ادامه این مسیر روشنگر و مفید واقع شود.

رئیس مجلس با انتقاد از اینکه وضع ناشرین امروز خیلی از نظر اقتصادی مساعد نیست، اضافه کرد: امروز ناشران به کمک نیاز دارند به طوری که از نظر معافیت مالیاتی به آنها کمک‌هایی شد اما باید به بخش نشر کمک کرد.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: تدوین برخی کتاب‌ها به خصوص در حوزه دفاع مقدس به تحقیق و پژوهش درازمدت نیاز دارد اما شرایط نامطلوب اقتصادی ناشران به طوری است که معلوم نیست که یک ناشر متعارف بتواند برای آثار تحقیقاتی به راحتی کارش را از نظر اقتصادی پیش ببرد.

وی با بیان اینکه نباید در زمینه تدوین آثار دفاع مقدس خساست به خرج دهیم، خاطرنشان کرد: کتاب‌ها و آثار دفاع مقدس گوشه‌هایی از دوران دفاع مقدس را روشن می‌کنند که برای آینده ما هم نافع هستند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی صرفا برای گرامیداشت نیست، گفت: بسیاری از این موضوعات و برگزاری چنین نشست‌هایی کمک می‌کند تا ما شرایط امروز را بهتر بفهمیم و چشم‌ها باز شده و راهمان را بهتر بشناسیم که این برای آینده کشور مفید است.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: درست است که امروز شرایط نسبت به دوران دفاع مقدس تغییر کرده اما دشمنی‌هایی هنوز وجود دارد از این رو ما باید عوامل پیروزی در آن دوران را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه باید دوران قبل و پس از جنگ را مطالعه کنیم تا بتوانیم در آینده راه خودمان را بهتر بشناسیم، افزود: یکی از عواملی که می‌توان در مورد حمله صدام به ایران به آن اشاره کرد، این است که او دوست داشت قهرمان عرب شود و این ویژگی شخصی‌اش بود. ما باید ببینیم چه عواملی باعث شد که صدام دست به این اقدام بزند.

رئیس قوه مقننه در ادامه یکی از عوامل حمله صدام به ایران و آغاز جنگ تحمیلی را ضعف نیروهای مسلح ایران در آن دوران دانست و گفت: آنان تصور می‌کردند که نیروهای مسلح ما فقط همین ارتش است البته در آن دوران ارتش واقعا وضع خوبی نداشت وضع به هم‌ریخته‌ای داشت که همین عوامل باعث شد که صدام اوضاع را برای حمله به ایران مناسب ببیند.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: هر گاه نیروهای مسلح ضعیف باشند برای دیگران وسوسه کننده است اما اگر قوی باشند جنبه بازدارندگی دارند که باید به این نکته برای آینده کشور توجه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نقش بازدارندگی نیروهای مسلح باعث می‌شود که هزینه‌های درازمدت کشور کاهش پیدا کند، گفت: ملت ما در دوران 8 ساله دفاع مقدس تجربه‌های خوبی کسب کرده‌اند. امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی در خاورمیانه است البته ارتش و بسیج نیز چنین ویژگی‌هایی دارند که باید مسیر تقویت آنها ادامه یابد.

رئیس مجلس با بیان اینکه امروز به پشتوانه تقویت نیروهای مسلح جرات نمی‌کنند که به ایران حمله کنند، گفت: البته در زمان‌هایی غرش‌هایی می‌کردند اما امروز شرایط به‌گونه‌ای است که آنها خودشان را با نیروی مسلحی که پشتوانه مردمی دارد درگیر نمی‌کنند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که نیروهای مسلح همواره باید حمایت شوند تا بتوانند قدرتمندانه ظاهر شوند.

لاریجانی در تشریح اوضاع داخلی کشور در سال‌های ابتدایی انقلاب گفت: منافقین در دوران ابتدایی انقلاب بیشترین ضربه را وارد کردند البته گروه‌های دیگر هم همینطور بودند.

وی در ادامه اظهار داشت: انقلاب اسلامی، آزادی  را پس از خفقان دوره گذشته شاهنشاهی بوجود آورد به طوری که جریان چپ مارکسیستی در این فضا رهبران کشور ما را تخریب می‌کردند.

رئیس مجلس تاکید کرد: حفاظت از آزادی، آدابی دارد که باید قدر آن را درست بدانیم و نباید فضا طوری باشد که فرزندان انقلاب تخریب شوند که این فضا در دوران سال‌های ابتدایی انقلاب باعث شد که از بیرون نگاه آشفته‌ای به وضع داخلی کشور وجود داشته باشد و آنها شرایط را برای حمله به ایران مناسب دیدند.

لاریجانی در ادامه به یکی دیگر از عوامل داخلی در کشور که باعث بوجود آمدن جنگ 8 ساله و حمله صدام به ایران شد، اشاره کرد و گفت: البته در آن دوران غربی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که از شرایط موجود به نفع خودشان استفاده کنند و این شیوه‌ای است که همواره در شرایط اوضاع منطقه از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی در ادامه اظهار داشت: آمریکایی‌ها امروز هم در منطقه به دنبال ماجراجویی هستند به طوری که می‌بینید رد پای آنها در همه اتفاقات منطقه دیده می‌شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه جریان غرب همیشه از شرایط موجود منطقه به نفع خودش استفاده می‌کند، گفت: امروز شرایط به‌گونه‌ای است که آمریکایی‌ها به بهانه حمله به داعش در پی ایجاد ائتلاف بوده و به مقرهای سوریه حمله می‌کنند. آنها امروز زیربناهای سوریه را به این بهانه از بین می‌برند.

لاریجانی در ادامه افزود: آنها فورا یک توافقنامه امنیتی با افغانستان امضا کردند تا اوضاع منطقه از دستشان خارج نشود.

وی با بیان اینکه نماینده پنتاگون در جایی گفته که ما برخوردمان در عراق تاکتیکی و در سوریه راهبردی است، تأکید کرد: مبارزه با داعش و تروریسم بهانه‌ای برای امضای توافقنامه در افغانستان و حضور نظامی بیشتر در عراق و پیش بردن طرحی است که آمریکایی‌ها 3 سال است درگیر آن هستند.

رئیس مجلس در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه صدام دوست داشت قهرمان عرب شود، گفت: اگر امروز نگاهی به شرایط گذشته داشته باشیم می‌بینیم که صدام نه تنها قهرمان عرب نشده بلکه به تفاله عرب تبدیل شده است.

لاریجانی در پایان در توصیه‌ای به کشورهایی که امروز منافع آمریکا را در منطقه پیاده می‌کنند، گفت: کشورهایی که شانه‌هایشان را به زیر بار آمریکایی‌ها می‌سپارند باید توجه داشته باشند که خیلی آینده روشنی ندارند. آنها باید بدانند که وقتی آمریکایی‌ها منافعشان را کسب کنند، با لگدی آنها را از خودشان دور می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار