کد خبر: 678115
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
اگر جامعه ایثارگران در مدارس شاهد ثبت نام کردند و ظرفیت خالی موجود بود از سایر افراد ثبت نام می‌کنیم که در برخی موارد از متقاضیان آزمون گرفته می‌شود یا شروطی مانند معدل و حفظ قرآن مدنظر قرار می‌گیرد.
تسنیم: مدیر کل دفتر امورشاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ ۵ مدرسه شاهد در سال تحصیلی جدید در برخی استان‌های کشور راه‌اندازی شده است و ۴۹ درصد از دانش‌آموزان مدارس شاهد ایثارگران هستند و ویژگی خاص این مدارس توجه به مباحث تربیتی است.

محمد کفراشی اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش ارتقای کیفیت است بر این اساس برنامه‌های مدارس شاهد را بر محور افزایش کیفیت آموزشی و تربیتی تنظیم کردیم. در سال‌های گذشته بیشتر بر روی بحث کمیت مدارس شاهد تاکید شده بود اما امسال تلاش کردیم تا سطح کیفیت را در این مدارس ارتقاء‌دهیم.

وی افزود: سند برنامه راهبردی مدارس شاهد تهیه و  برنامه‌ها در 15 راهبرد تنظیم شده‌‌اند. بر این اساس امسال تلاش می‌کنیم با توجه به وضعیت بودجه و توانی که  در اختیار داریم بخش زیادی از این برنامه‌ها را اجرا کنیم. توسعه و ارتقای مستمر سطح دانش و مهارت‌های حرفه‌ای و توانمندی نیروی انسانی مدارس، تعمیق باورهای دینی و آداب اسلامی و تقویت روحیه ولایت مداری، خودباوری و عزت مندی، توسعه زمینه‌های لازم جهت بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری‌های نوین،‌ افزایش سطح توانمندی و مهارت اولیاء متناسب با اقتضائات جامه اسلامی و بحث سبک زندگی اسلامی و ایرانی، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ تحقیق و پژوهش در مدارس شاهد از جمله برنامه‌های مدنظر است.

** افزایش سطح توانمندی معلمان مدارس شاهد

مدیر کل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش درخصوص ارتقای سطح توانمندی معلمان مدارس شاهد عنوان کرد:‌ در بخش آموزگاران مدارس ابتدایی امسال طرح افق شاهد را در زمینه ارتقای فعالیت قرآنی مدارس شاهد مدنظر داریم. حدود 6 هزار آموزگار و مدیر در مقطع ابتدایی در مدارس شاهد مشغول به فعالیت هستند که برای آنها کلاس‌ توجیهی و ضمن خدمت درخصوص فعالیت‌های قرآنی برگزار می‌شود تا بتوانیم طرح قرآنی را در مدارس ابتدایی با استفاده از این آموزگاران و نظارت مدیر مدرسه اجرایی کنیم.

** وضعیت حضور مشاوران در مدارس شاهد

کفراشی با اشاره به طرح مشاوره در مدارس شاهد گفت:‌ برای مشاوران مدارس در نظر داریم بسته‌های آموزش را تهیه کنیم و در صورت امکان کلاس آموزش ضمن خدمت با هدف ارتقای توانمندی مشاوران برگزار شود. یکی از محاسن مدارس شاهد این است که در هر سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم مشاور در مدارس حضور دارد به گونه‌ای که در هر مدرسه حداقل یک مشاور داریم و به هر 10 نفر دانش‌آموز یک ساعت مشاوره به مدارس تعلق می‌گیرد.

** وضعیت اختصاص نیرو به مدارس شاهد

وی در پاسخ به این پرسش " آیا مدارس شاهد با مشکل کمبود نیرو به ویژه در مقطع ابتدایی مواجه هستند؟" عنوان کرد: روسای مناطق آموزش و پرورش حداکثر همکاری را درخصوص تخصیص نیرو به مدارس شاهد داشتند و امسال کمتر با گلایه‌ای در خصوص عدم اختصاص نیرو به مدارس شاهد مواجه بودیم. همچنین امسال شیوه نامه ساماندهی نیروی انسانی را بعد از 17 سال اصلاح و به استان‌ها ارسال کردیم بنابراین درخصوص کمبود نیروی انسانی مشکلی خاصی  نداریم البته برخی استان‌‌ها ممکن است مشکلاتی  درخصوص کمبود نیرو وجود داشته باشد که امیدواریم هر چه زودتر روسای ادارات و مناطق آموزش و پرورش آن را حل کنند.

** راهکارهای جبران کمبود نیرو

مدیر کل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش درخصوص انتخاب نیرو در مدارس شاهد گفت:‌در مرحله اول مدیر مدرسه نیروهای مورد نیاز را انتخاب می‌کند و تلاش می‌کند تا این نیروها از بهترین افراد منطقه باشند سپس ستاد شاهد منطقه مرکب از رئیس منطقه، معاونان آموزشی، مسئول ستاد شاهد منطقه و نمایندگان بنیاد شهید نیازهای مدیر مدرسه را بررسی می‌کنند. بر اساس این نیازها تصمیمات لازم در ستاد گرفته می‌شود و تلاش بر این است که خواسته مدیر تامین شود. اعلام شده اگر در یک منطقه،‌مدرسه‌ای نیرو نیاز دارد اما نیرو وجود ندارد از منطقه دیگر با هماهنگی روسای مناطق،‌ نیرو به این مدرسه انتقال پیدا کند.

** افزایش مدارس شاهد در برخی مناطق کشور

کفراشی اظهار داشت: 1354 مدرسه شاهد در کل کشور داریم که امسال تعداد محدودی مدرسه شاهد ایجاد می‌شود. در مناطقی شاهد تاسیس مدارس شاهد هستیم که دانش‌آموزان طرح پراکنده را داشته و مناطق متقاضی ایجاد مدرسه جدید بودند درحقیقت برای ایجاد مدرسه شاهد باید حداقل 20 درصد دانش آموزان  مشمول طرح شاهد را داشته باشیم. در شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه، استان آذربایجان شرقی، استان هرمزگان و استان تهران مدارس شاهد در سال تحصیلی جدید راه اندازی شدند و در مجموع برای تاسیس 5 مدرسه شاهد مجوز صادر کرده‌ایم.

** ورود 3 هزار و 595 دانش‌آموز در پایه‌های اول هر مقطع تحصیلی به مدارس شاهد

وی ادامه داد: امسال 3هزار و 595 کلاس در سه مقطع تحصیلی ورودی داریم. در پایه اول دبستان یک هزار و سه کلاس ورودی داشتیم که بالغ بر 27 هزار دانش‌آموز تا کنون در پایه اول ابتدایی در مدارس شاهد ثبت نام کردند.در پایه اول متوسطه اول یک هزار و 331 کلاس درس با حدود 36 هزار دانش‌آموز، در پایه اول متوسطه دوم یک هزار و 261 کلاس درس با 34 هزار دانش آموز ثبت نام کرده اند. در مجموع بیش از 98 هزار نفر ورودی در سه دوره اول دبستان، اول متوسه اول و اول متوسطه دوم تاکنون ثبت نام نموده اند.

** حضور بیش از 31 هزار معلم در مدارس شاهد

مدیر کل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش "‌در مدارس شاهد چه تعداد معلم مشغول به فعالیت هستند؟" گفت:‌ آمار امسال هنوز اعلام نشده است اما طبق آمار سال تحصیلی گذشته بیش از 31 هزار معلم در مدارس شاهد سطح کشور مشغول به کار بودند بر این اساس 1178 معاون ومربی پرورشی،‌ 375 مربی بهداشت، 1331مشاور،‌1076 معلم تربیت بدنی، 520 معاون فناوری و 3047 معاون آموزشی در مدارس شاهد مشغول به فعالیت هستند.

** 49 درصد دانش‌آموزان مدارس شاهد از خانواده ایثارگران هستند

کفراشی در پاسخ به این پرسش "‌هم اکنون یکی از انتقادات به مدارس شاهد این است که کمتر ایثارگران را تحت پوشش قرار داده و عمده دانش‌آموزان ثبت نام شده در این مدارس از میان خانواده‌های فرهنگیان و دانش‌آموزان عادی هستند"‌اظهار داشت: تلاش این است که امسال جامعه هدف یعنی جمعیت ایثارگران را بیشتر تحت پوشش قرار دهیم. در سال گذشته 49 درصد از دانش‌آموزان مدارس شاهد از میان جامعه ایثارگران بودند و تلاش ما افزایش پوشش و تسهیل حضور فرزندان خانواده ایثارگران در مدارس شاهد است.

وی ادامه داد:‌ برای ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس شاهد، 15 اولویت را در شیوه نامه ثبت‌نام به مدارس ابلاغ کرده‌ایم که برخی از اولویت‌ها مانند فرزندان شهدا، جانبازان 5 درصد به بالا و آزادگان جزء ثبت‌نام‌های قطعی محسوب می‌شوند. برخی از مدارس در مناطقی واقع شده‌‌اند که جامعه ایثارگری در آن منطقه زیاد است به عنوان مثال در مناطق 2،3،4،5، 8،13 و 14 تهران آمار جامعه ایثارگران بالاست بنابراین در این مناطق ممکن است ایثارگری امتیاز ثبت نام در مدارس را کسب کرده اما نتواند در این مدارس ثبت نام کند. با روسای ادارات شاهد در مناطق و استان‌‌ها صحبت کرده‌ایم تا آنجا که امکان دارد از این دانش‌آموزان در مناطق همجوار ثبت نام کنند.

** شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان غیرایثارگر در مدارس شاهد

مدیر کل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اگر جامعه ایثارگران در مدارس شاهد ثبت نام کردند و ظرفیت خالی موجود بود از سایر افراد ثبت نام می‌کنیم که در برخی موارد از متقاضیان آزمون گرفته می‌شود یا شروطی مانند معدل و حفظ قرآن مدنظر قرار می‌گیرد. باید به این نکته توجه داشت که هدف اصلی تحت پوشش قراردادن جامعه ایثارکران است و اگر ظرفیت خالی باقی ماند به سایر افراد اختصاص می‌باید.

** تفاوت مدارس شاهد با مدارس عادی در توجه بیشتر به مباحث تربیتی و پرورشی است

وی در پاسخ به این پرسش " مدارس شاهد در مقایسه با مدارس دولتی چه ویژگی‌هایی دارند؟"‌اظهار داشت: مدارس شاهد عمدتا در مباحث تربیتی و فوق برنامه فعالیت می‌کنند و در طول هفته 4 ساعت برنامه مکمل آموزشی داریم که در قالب فوق برنامه انجام می‌شد. در مدارس شاهد عمدتا به مباحث پرورشی و تربیتی توجه ویژه‌ای می‌شود و تلاش می‌کنیم تا بهترین دبیران را در مدارس شاهد جذب کرده و از این طریق کیفیت آموزش رانیز در این مدارس ارتقاء دهیم.

مدیر کل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود:‌در تلاش هستیم تا کیفیت مدارس شاهد را نسبت به وضعیت فعلی افزایش دهیم تا مدارس شاهد از نظر آموزشی،‌پرورشی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان مدارس الگو باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار