کد خبر: 677753
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۱
روسيه در مذاكرات نيويورك نقشي متفاوت و جديد را ايفا كرد و به ويژه با ارائه طرح‌هايي جديد در اتاق‌هاي مذاكرات، خود را فعال‌تر از گذشته نشان داد. اما اين نقش به طول مذاكرات 10 روزه محدود نماند بلكه در خصوص ارزيابي نتايج مذاكرات هم اين كشور به صورتي بسيار متفاوت از ساير طرف‌ها ظاهر شد.
دكتر نادر ساعد
روسيه در مذاكرات نيويورك نقشي متفاوت و جديد را ايفا كرد و به ويژه با ارائه طرح‌هايي جديد در اتاق‌هاي مذاكرات، خود را فعال‌تر از گذشته نشان داد. اما اين نقش به طول مذاكرات 10 روزه محدود نماند بلكه در خصوص ارزيابي نتايج مذاكرات هم اين كشور به صورتي بسيار متفاوت از ساير طرف‌ها ظاهر شد. سرگئي لاوروف، در مصاحبه با شبكه بلومبرگ پيشرفت‌هايي را به مذاكرات نيويورك نسبت داد كه هرگز طرفين ديگر چنين عبارات و عناويني را براي توصيف آن به كار نبرده بودند. وي اظهار داشت: «بر اساس اسنادي كه در جريان مذاكرات تهيه شده، حدود 95 درصد توافقنامه نهايي مورد توافق همه طرفين قرار دارد. ولي در 5 درصد باقي مانده شيطان خانه كرده و تنها دو الي سه مسئله كه بسيار پيچيده شده‌اند، باقي مانده است.»

اينكه چنين مذاكراتي 95 درصد پيشرفت داشته است، به معناي پيشرفت 30 تا 35 درصدي مذاكرات نيويورك به نسبت دور قبلي مذاكرات هسته‌اي در وين است. اين در حالي است كه طرف‌هاي ديگر اين چنين «پيشرفتي جدي» آن هم در حد نزديك شدن به اتمام نگارش توافق جامع را تأييد نكرده‌اند. بلكه همانند گذشته و عمدتاً بر وجود اختلافات باقيمانده و راه دشواري كه طرفين در پيش دارند، تأكيد گرديده است. 

اگر جمع بندي وزير خارجه روسيه، غيرواقعي يا افراطي نسبت به واقعيات آن چيزي باشد كه در اتاق مذاكرات رخ داده است، اهداف اين رهيافت روسي به تامل و واكاوي نياز خواهد داشت. به ويژه اينكه روس‌ها به دنبال ايفاي نقشي همانند نقش فرانسه در دورهاي قبلي مذاكرات و به دنبال امتيازگيري خاص باشند يا اينكه توافق جامع به صحنه‌اي براي تلافي تقابل امريكا- روسيه در مسئله اوكراين و داعش تبديل شده باشد، قابل بررسي خواهد بود. اما در فرض صحت برداشت لاوروف، مسائل و پرسش‌هاي بيشتري مطرح خواهد شد. لب كلام لاوروف اين است كه توافق‌هاي مهم و پيشرفت‌هايي اساسي در زمينه مسائل باقيمانده –حداقل برخي از آنها- صورت گرفته كه شايد در كمترين دور از مذاكرات هسته‌اي اين چنين نتيجه‌اي حاصل شده باشد. اين تصوير از نيويورك با آنچه در سطح رسانه‌هاي خارجي و داخلي از نيويورك تايمز گرفته تا بقيه با عنوان توقف يا بدون نتيجه ماندن مذاكرات قلمداد شده، سنخيتي ندارد.

گفتني است كه هنوز موضعي كه اعتبار اظهارات لاوروف را مخدوش كند، منعكس نشده است.  در هر حال، روز شنبه محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان مذاكرات هسته‌اي نيويورك را «جدي، فشرده و بسيار صريح» توصيف و تأكيد كرده بود طرفين در فرصت دو ماهه باقي‌مانده تلاش مي‌كنند تا بر اختلافات غلبه كنند. اختلافات باقيمانده از منظر آنچه لاوروف مطرح كرده، چيزي حدود «5 درصد» توافق جامع هسته‌اي خواهد بود؛ اما هنوز ساير طرفين نه ايران و نه طرف‌هاي غربي، چنين ارزيابي از پيشرفت‌هاي نشست نيويورك و مسائل مانده براي مذاكرات آينده را تأييد نكرده و همچنين رد و تكذيب هم نكرده‌اند. ابهام زدايي از كيفيت 95 درصد پيشرفت در توافق جامع و اينكه دو يا سه مسئله باقيمانده براي مذاكرات آتي شامل چه مواردي هستند، نكاتي است كه افكار عمومي از طرف‌هاي مذاكراتي انتظار دارند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
0
0
مذاکره سرپوشی است برای اینکه دست ایران را فعلاً در حنا ی تعارفات دیپلماتیک نگاه دارند ! ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار