کد خبر: 677569
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
بيژن سوراني

ترافيك با توسعه شهرنشيني در كشور ما عجين شده است تا آنجا كه با گسترش شهرها، بار ترافيكي نيز تشديد مي‌شود، بر اين اساس علاوه بر هدر‌رفت سوخت و زمان، آلودگي و آلايندگي نيز به هواي شهرها افزوده شده و زيست شهري را در معرض خطر جدي قرار داده است. در حال حاضر بار ترافيكي در شهرهاي بزرگ به عنوان اصلي‌ترين معضل خسارات بسياري به شهر و شهروندان وارد مي‌سازد.

كنترل ترافيك در كشور ما يك موضوع بسيار اساسي و حساس است تا آنجا كه با كوچك‌ترين اخلال در كنترل ترافيك تصادفات و تلفات بسياري در كنار تشديد بار ترافيكي بر جا مي‌ماند، به گونه‌اي كه با قطع برق در يك محدوده از شهر چراغ‌هاي راهنمايي از كار افتاده و ترافيك شهري در آن محدوده همچون كلاف پيچيده در هم تنيده مي‌شود، از سوي ديگر به دليل عدم‌كنترل صحيح بار ترافيكي در معابر شهري گاه در يك تقاطع اتومبيل‌هاي زيادي پشت چراغ قرمز مي‌مانند ولي در تقاطع ديگري خبري از خودروها نيست، هر چند پليس راهنمايي و رانندگي اخيراً اعلام كرده است ثانيه‌شمار از چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي حذف مي‌شود چرا كه براي اجراي اين طرح كار كارشناسي صورت نگرفته و به دليل پرش ناگهاني ثانيه‌شمار مشكلاتي براي عابران و رانندگان به وجود مي‌آيد.

در شهرهاي ما به دليل نوع معابر‌، كنترل ترافيك نيازمند هوشمندسازي است اما به دليل بي‌توجهي‌هاي صورت‌گرفته تاكنون سامانه جامع كنترل هوشمند ترافيك در شهرها راه‌اندازي نشده است و فقط كنترل ترافيك در حوزه هوشمندسازي به نصب و راه‌اندازي ده‌ها دوربين و دستگاه‌هاي كنترل سرعت مجهز شده است و بايد گفت حتي در اين حوزه‌ها هم موفق عمل نكرده‌ايم.

به واقع حدود يك قرن و اندي از ورود اتومبيل به شهرها مي‌گذرد ولي هنوز هم با وجود پيشرفت‌هاي اساسي و مدرن در حوزه ترافيك، بار ترافيك شهري به صورت سنتي و گاه نيمه‌سنتي اداره مي‌شود.

بيشتر دوربين‌ها و چراغ‌هاي مكانيزه كنترل ترافيك در حوزه بازدارندگي مورد استفاده قرار مي‌گيرند تا آمد و شد شهري را تسهيل كنند، از سوي ديگر رفتارهاي ترافيكي ما هم به گونه‌اي است كه نتوانسته‌ايم با همين اندك تجهيزات موجود همراه شويم كه نمونه‌هاي آن را مي‌توان در بحث كنترل محدوده‌هاي طرح ترافيك پايتخت و راهكارهاي شهروندان و رانندگان براي فرار از جريمه شدن در اين محدوده مثال زد.

شهرهاي ما روز‌به‌روز مدرن‌تر مي‌شوند، ساختمان‌ها و سازه‌هاي جديد‌، پل‌ها و بزرگراه‌ها و تونل‌هاي جديد در گوشه‌گوشه شهرها ساخته مي‌شوند و خودروهاي جديد با بهترين تجهيزات و امكانات پيشرفته در حال تردد در معابر شهري هستند ولي گام برداشتن به سمت هوشمندسازي ترافيك با توجه به موارد گفته شده و پيشرفت تكنولوژي در اين حوزه نشان از حركت لاك‌پشتي دارد.

متوليان كنترل ترافيك در كشور به دنبال ابزارهاي بازدارنده در حوزه راهنمايي و رانندگي هستند و افزايش جرائم را راهكار اولويت‌دار براي كنترل تخلفات و كاهش آن عنوان مي‌كنند. بحث هوشمندسازي كنترل ترافيك بايد به عنوان يك راهكار مطلوب مورد توجه قرار گيرد. در حال حاضر در كشور سيستم مسيريابي و GPS و ساير سامانه‌ها در بخش‌هاي مختلف به كار برده مي‌شوند ولي بايد پرسيد اين سامانه‌ها در حوزه ترافيك چقدر كاربردي در نظر گرفته شده است؟ گاه خبرهايي مي‌شنويم كه حتي با يك پيامك جاي پارك خودرو را مي‌توان رزرو كرد ولي آيا اين ميزان گام برداشتن به سوي كنترل ترافيك و روان‌سازي آمد و رشد با توجه به حجم بالاي خودروهاي شخصي و عمومي جوابگوي بار ترافيك شهري مانند تهران است؟

توسعه اينترنت در شهرها در حال فراگير شدن است اما استفاده از برنامه‌ها و تجهيزات براي اطلاع‌رساني و هدايت رانندگان از اين قافله عقب مانده است، با اينكه برخي بخش‌ها همچون سازمان حمل و نقل كنترل و ترافيك شهرداري تهران گام‌هايي را در اين زمينه برداشته است اما به دليل همراهي نكردن ساير بخش‌هاي متولي اين سامانه‌ها از كارايي بالايي برخوردار نبوده است. از سوي ديگر امكان استفاده از نقشه آنلاين ترافيك براي چه تعداد از رانندگان وسايل نقليه عمومي و خصوصي فراهم‌سازي شده است؟ اصلاً ميزان استفاده از اين سامانه هوشمند در شهري مانند پايتخت رصد و آناليز شده است؟

بايد دانست كه گام برداشتن به سوي سامانه كنترل هوشمند ترافيك و به كارگيري سياست‌هاي كاهش تراكم ترافيك مي‌تواند سبب كاهش هزينه‌ها و آلودگي زيست‌شهري شده و از سوي ديگر به كارگيري سيستم‌هاي رايانه‌اي مسيرياب مصرف سوخت را در شهرها بهينه‌سازي و مديريت مي‌كند، حتي به كارگيري اين سامانه زمان تلف‌شده در بار ترافيك شهري را تا حدود زيادي كاهش مي‌دهد.

به واقع با به كارگيري سامانه هوشمند ترافيك مي‌توان كارآمدي شبكه حمل و نقل عمومي را افزايش داد و زمينه‌اي را فراهم كرد كه شهروندان هم بتوانند خود را با سامانه‌هاي هوشمند كنترل ترافيك همسان و همراه كنند. در اين نوشته درصدد آن نيستيم كه اقدامات صورت‌گرفته براي كنترل هوشمند ترافيك را ناديده بگيريم بلكه بنا داريم تا اعلام كنيم كارشناسان حوزه ترافيك و مسائل شهري معتقدند توسعه پايدار شهري بايد در تمامي بخش‌ها صورت بگيرد تا به صورت ملموس بتوان آن را احساس كرد، با اين وجود ‌ انتظار مي‌رود كه حداقل در يكي از شهرهاي بزرگ سامانه هوشمند كنترل ترافيك به صورت جامع به كار گرفته شود تا مسئولان تجربه هوشمندسازي كنترل و مانيتورينگ ترافيك را به ساير شهرهاي بزرگ
انتقال دهند.

اينكه فردي بداند از مبدأ تا مقصد خود در چه شرايط بار ترافيكي بايد رانندگي كند و چه ميزان وقت و زمان براي آن صرف كند، مي‌تواند راهكاري باشد تا شهروندان به مزاياي شبكه حمل و نقل عمومي بيشتر آگاه شوند و براي استفاده از آنها رغبت نشان دهند.

هوشمندسازي كنترل ترافيك در شرايط كنوني يك نياز اساسي براي پايتخت به شمار مي‌رود كه اين عامل مي‌تواند در رفتارسازي ترافيكي افراد نيز مؤثر واقع شود و آنان را نيز به سمت هوشمندانه رفت و آمد كردن در شهرها ترغيب كند؛ گامي كه بايد سريع‌تر و هوشمندانه برداشته شود تا نقش‌آفريني آن براي همگان آشكار شود و بايد دانست كه در رقابت ميان تكنولوژي و تكنيك اين تكنولوژي است كه كارآمدي خود را به اثبات رسانده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار