کد خبر: 677413
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵
رحيم زيادعلي
 سفر پنج روزه رياست محترم جمهوري به مقر مجمع عمومي سازمان ملل گرچه به اذعان بسياري از صاحبنظران سياسي بدون توافق روشني درباره مناقشه غرب با جمهوري اسلامي ( كه ناشي از خوي زياده‌خواهانه قدرت‌هاي استعماري است ) به پايان رسيد، اما تحليل محتواي مواضع دكتر روحاني در بيش از 20 ديدار، گفت‌وگو، سخنراني و نشست خبري با اصحاب رسانه‌هاي خبري دنيا حكايت از آن دارد كه ايشان به شايستگي، ارزش‌هاي ملت ايران را نمايندگي كرد و مواضع منطقي جمهوري اسلامي را در معرض افكار عمومي دنيا قرار داد.
اگر از ديدار دكتر روحاني با نخست وزير دولت خبيث انگليس‌ بگذريم كه نه تنها دستاوردي نداشت، بلكه كامرون چند ساعت پس از اين ديدار به دولت و ملت ايران توهين كرد و انتظار طبيعي بود كه در همان سطح به اتهامات بي‌اساس او پاسخ داده مي‌شد، در بقيه مواضع رئيس‌جمهور محترم مي‌توان نمره قابل قبولي به ايشان در نمايندگي از ملت حق‌طلب ايران داد.
با اين توصيف به طور كلي اگر بخواهيم مواضع رئيس‌جمهور كشورمان را به دو محور «‌مسائل هسته‌اي و تروريسم‌» تقسيم كنيم، بايد اذعان كرد كه ايشان حقاً و انصافاً به بهترين شكل ممكن اين دو موضوع را تشريح ‌ و مسئله «‌ايران‌هراسي‌» را ساخته و پرداخته اذهان دشمناني توصيف كردند كه براي دخالت در سرنوشت مردم منطقه بدان متوسل شده‌اند.
تأكيد چند باره بر حق برخورداري جمهوري اسلامي ايران از فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي در چارچوب مقررات «‌ان. پي. تي» و نفي هرگونه اقدامات تبعيض‌آميز در اين زمينه، تأكيد بر لغو همه‌جانبه تحريم‌هاي ظالمانه و پذيرش غني‌سازي در خاك جمهوري اسلامي ايران به عنوان دو شرط و مبناي هرگونه توافق هسته‌اي و تأكيد بر رفتار توأم با تكريم با ملت ايران به جاي منازعه و تحريم در مذاكرات، رويكرد برجسته و ثابت دكتر روحاني در سفر به نيويورك بود كه البته برخي شواهد نشان مي‌دهد مواضع قاطع رئيس‌جمهور چندان به مذاق برخي وادادگان داخلي و شيفتگان غربي خوش نيامده است. از اين رو اين جماعت تلاش كردند براي خروج از سردرگمي در رسانه‌هاي خود محكوميت مواضع نابخردانه و خصمانه نخست وزير انگليس توسط رسانه‌هاي ارزشي و انقلابي را به «‌مخالفت با رئيس‌جمهور‌» تعبير نمايند‌!
تبيين و تشريح تروريسم منطقه كه ريشه در اراده برخي دولت‌هاي غربي از جمله امريكا دارد، از ديگر مواضعي بود كه در سخنان دكتر روحاني برجستگي خاصي داشت.
رئيس‌جمهور با يادآوري قطعنامه «‌جهاني عاري از خشونت و افراطي‌گري‌» كه سال گذشته بر اساس پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل رسيد، ضمن ترسيم چهره واقعي ملت ايران به عنوان يك ملت صلح‌طلب و ابطال ادعاي ايران‌هراسي، به انتقاد از رفتار دوگانه غرب در برخورد با تروريسم پرداخت و از همين منظر، مبارزه نمايشي غرب با تروريسم و ائتلاف پديدآورندگان داعش عليه اين گروهك تكفيري را محكوم كرد و به تمسخر گرفت.
رئيس‌جمهور با تأكيد بر اين نكته كه راهبرد نادرست غرب، منطقه خاورميانه، قفقاز و آسياي شرقي را به بهشت تروريست‌ها تبديل كرده است، توانست از تريبون‌هاي جهاني به مناسب‌ترين شكل، چهره خشن و غيرانساني برخي دولت‌هاي غربي را كه در پس مفاهيم زيبا و انساني دموكراسي و حقوق بشر پنهان شده است، افشا كند.
مسئله ديگري كه خواب برخي شيفتگان داخلي را آشفته كرد، مخالفت دكتر روحاني براي ديدار با اوباما بود. در حالي كه پيش از سفر رئيس‌جمهور برخي رسانه‌هاي داخلي با فضاسازي گسترده تلاش كردند آرزوها و تمنيات خود ( ديدار با اوباما ) را به عنوان يك مطالبه عمومي مطرح كنند، رئيس‌جمهور گرچه بارها تأكيد كرده بود كه برنامه‌اي براي اين ديدار ندارد، با اين حال در گفت‌وگو با شبكه ‌ PBC ‌ ضمن تأكيد بر اين نكته كه بين ايران و امريكا مسائل بسيار زيادي وجود دارد، درباره ديدار احتمالي‌اش با اوباما تصريح كرد: نه مردم ايران و نه مردم امريكا كار نمايشي را دوست ندارند، بلكه مي‌خواهند مسئله حل شود. بدين ترتيب رئيس‌جمهور با اتخاذ اين موضع خواب كساني را كه به تعبير وي دنبال بهره‌برداري از اين «‌ديدار نمايشي‌» بودند، آشفته كرد.
دفاع از آرمان فلسطين و حزب‌الله لبنان نيز يكي از مواضعي بود كه در سخنراني دكتر روحاني نمود معناداري داشت. گرچه رئيس‌جمهور در سخنراني‌هاي خود راساً به اين مسئله ورود پيدا نكرد، اما هنگامي كه در نشست خبري از سوي خبرنگار روزنامه امريكايي «‌يو‌اس تودي‌» حزب‌الله لبنان به عنوان يك گروه تروريستي كه مورد حمايت ايران است معرفي شد، دكتر روحاني پاسخ داد: مايه تعجب است كه شما حزب‌الله را كه در دولت و مجلس لبنان عضو دارد و مورد احترام همه مردم و شخصيت‌هاي سياسي اين كشور است تروريست مي‌خوانيد. دكتر روحاني با طرح اين پرسش كه آيا مقاومت يك مردم در برابر دشمن خارجي تروريسم است؟ گفت: مگر حماس در انتخابات مردمي رأي به دست نياورده است، چطور مي‌توانيد اينها را تروريست بناميد؟ وي دفاع از حزب‌الله لبنان و حماس را اينگونه تكميل كرد كه بعد از آن همه فجايع در غزه، كشتار كودكان و تخريب مدارس سازمان ملل كه سرپناه مردم بي‌دفاع شده بود و صداي اعتراض افكار عمومي را به دنبال داشت، نمي‌توان حماس را گروه تروريستي خواند. ضمن آنكه من در هيچ كجا نشنيده‌ام كه حزب‌الله يا حماس جايي در آسيا يا اروپا و امريكا بمب‌گذاري كرده باشند.
 از ياد نبريم جرياني كه اكنون سالوس‌مآبانه تلاش دارد، خود را حامي رئيس‌جمهور جا بزند، بخشي از عقبه فكري همان‌هايي هستند كه در فتنه سال 88 در خيابان‌هاي تهران شعار نه غزه نه لبنان سردادند؛ همان‌ها كه 10 سال پيش از آن و در غائله فتنه 78 دكتر روحاني در سخنراني 23 تير خود در جايگاه دبير شوراي عالي امنيت ملي، آنها را افراد شرور، وابسته به گروهك‌هاي سياسي ورشكسته و منزوي در جامعه معرفي كرده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار