کد خبر: 677340
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
روسيه چگونه نگاه مي‌كند؟
به نظر مي رسد كه ديپلماسي هسته اي كشورمان طي روزهاي آينده رفع ابهام را در دستوركار گذاشته و افكار عمومي داخلي را در جريان ماوقع قرار خواهد داد و چنين انتظاري نيز به صورت جدي وجود دارد.

جوان آنلاين: «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه امروز در مصاحبه با شبه بلومبرگ نكاتي متفاوت و بديع را در مورد نتايج مذاكرات نيويورك بيان كرد كه از نقطه نظرهاي مختلف به ويژه ارزيابي كاركرد مذاكرات اخير و چشم انداز دورهاي بعدي مذاكراتي، قابل ارزيابي و تحليل است. وي در اين زمينه به صورت مشخص تاكيد كرد: «بر اساس اسنادی که در جریان مذاکرات تهیه شده، حدود 95 درصد توافقنامه نهایی مورد توافق همه طرفین قرار دارد. ولی در 5 درصد باقی مانده شیطان خانه کرده و تنها 2 الی 3 مسئله که بسیار پیچیده شده اند، باقی مانده است».

اينكه چنين مذاكراتي 95 درصد پيشرفت داشته است، به معناي پيشرفت 30 تا 35 درصدي مذاكرات نيويورك به نسبت دور قبلي مذاكرات هسته اي در وين است. اين در حاليست كه طرفهاي ديگر چنين «پيشرفت جدي» را تائيد نكرده بلكه بر وجود اختلافات باقيمانده تاكيد نموده اند. در اين راستا، دكتر ظريف، وزير خارجه كشورمان نتيجه مذاكرات را اين گونه توصيف كرده است: «هنوز اختلاف وجود دارد. هنوز مقداری اختلاف بر سر تمامی مسائل وجود دارد».

البته در عبارات وي، از اختلافات «جدي» كه قبلاً مورد تاكيد بود، خبري نيست. اينكه هنوز اختلاف وجود دارد و «مقداري» هست شايد بدين معنا باشد كه توافق هائي حاصل شده است و به تعبير لاوروف، اين توافق ها در قالب «اسناد» توافقنامه نهائي در جريان مذاكرات هم درآمده اند.

در هر حال، عباراتي كه دو وزير خارجه دخيل در مذاكرات هسته اي بيان داشته اند، تكيه گاهها و پيام هاي متفاوتي را در بر دارند. با مبنا قراردادن ديدگاههاي وزير خارجه كشورمان در اين زمينه، نكته اين خواهد بود كه روسيه در اين موقعيت زماني چرا از توافق هائي خبر داده است كه واقع نشده اند؟ اگر اين پرسش صحيح باشد، ممكن است نقش يابي جديد روسيه و انتظار عنايت طرفين به اين كشور در چارچوب توافق ها و تبادل امتيازها، مطرح باشد.


معنايابي جمع بندي لاوروف از 95 درصد پيشرفت توافق جامع در نيويورك


اما در صورتي كه برداشت لاوروف درست باشد و چنين توافق هائي صورت گرفته باشند، مساله به گونه اي ديگر خواهد بود. معناي صحبت هاي لاوروف اينست كه توافق هاي مهم و پيشرفت هائي اساسي در زمينه مسائل باقيمانده حداقل برخي از آنها- صورت گرفته است كه شايد در كمترين دور از مذاكرات هسته اي اين چنين نتيجه اي مهم حاصل شده باشد. از اين منظر، اين مذاكرات مي بايست با دستاورد و پيشرفتي بسيار زياد در راستاي اتمام نگارش توافق جامع اعلام مي گرديد. در اين صورت، اين پرسش مطرح خواهد شد كه آيا توافق هائي صورت گرفته كه اعلام نوشته يا نانوشته بودنشان در اين مقطع زماني به مصلحت نبوده است؟ آيا عدم اظهار اين پيشرفت ها بلكه تاكيد غالب در مصاحبه ها و اقدامات رسانه هاي نزديك به ديپلماسي مبني بر توقف مذاكرات در ايستگاه نيويورك، بهتر از اعلام پيشرفت هاي احتمالي حاصله بوده است؟ از طرف ديگر، ماهيت توافق هاي حاصله چه بوده و چه مي توانسته باشد؟ آيا در اين زمينه حقوق هسته اي و ملاحظات راهبردي ايران لحاظ شده است؟‌چه موضوعاتي مورد توافق قرار گرفته اند و چه موضوعاتي همچنان جزء »2 يا 3» مساله اي هستند كه وزير خارجه روسيه به عنوان مسائل «نيازمند كار دشوار و اراده سياسي طرفين» تلقي كرده است؟

گفتني است كه هنوز هيچ يك از طرفين در مورد نادرست بودن اظهارات لاوروف موضع گيري نكرده اند و بدين ترتيب، گمان مبنادار بودن اظهارات وي بيشتر تقويت مي شود. ضمن اينكه عباس عراقچي، مذاكره كننده ارشد هسته اي كشورمان نيز در گفتگو با واحد مركزي خبر »برخي توافق هاي جزئي و فني» در اين دور را تائيد كرده است. عراقچی در اين زمينه گفت: «در برخی موارد درباره جزییات مسائل فنی پیشرفت های خوبی صورت گرفته است و به برداشت‌هایی دست یافته‌ایم و راه حل‌هایی نیز وجود دارد، اما هنوز درباره موضوعات کلان و اساسی به یک درک مشترک و تفاهمی که بتواند پایه یک توافق باشد نرسیده‌ایم». خبرگزاري مهر نيز از يك مقام امريكائي نقل كرده بود كه «در مذاکرات نیویورک به تفاهماتی که برای پیشبرد مذاکرات مفید بود رسیدیم».اما جنس اين «توافق ها» و همچنين «تفاهم ها» با آنچه معادل دستيابي به 95 درصد توافقنامه جامع هسته اي موردنظر ايران و گروه 1+5 باشد، تفاوت اساسي داشته و دارد.

در هر حال، دیروز «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران مذاکرات هسته‌ای را «جدی، فشرده و بسیار صریح» توصیف کرده و گفته بود طرفین در فرصت دو ماهه باقی‌مانده تلاش می‌کنند تا بر اختلافات غلبه کنند. اختلافات باقيمانده از منظر آنچه لاوروف مطرح كرده، چيزي در حدود «5 درصد» توافق جامع هسته اي خواهد بود؛ اما هنوز ساير طرفين نه ايران و نه طرفهاي غربي، چنين ارزيابي از پيشرفت هاي نشست نيويورك و مسائل مانده براي مذاكرات آينده را تائيد نكرده و همچنين رد و تكذيب هم نكرده اند.

به نظر مي رسد كه ديپلماسي هسته اي كشورمان طي روزهاي آينده رفع اين ابهام را در دستوركار گذاشته و افكار عمومي داخلي را در جريان ماوقع قرار خواهد داد و چنين انتظاري نيز به صورت جدي وجود دارد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
Masoud
|
DENMARK
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
0
0
Salam
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
0
1
حکایت روس و انگلیس ! حکایت سگ زرد برادر شغال است !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار