کد خبر: 676835
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
نشان ويژه سيزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت براي سيد حسن نصرالله
اختتاميه سيزدهمين جشنواره فيلم مقاومت در حالي پنج‌شنبه شب در برج ميلاد تهران برگزار شد كه اين جشنواره در قالب كنفرانس افق نو در حال برگزاري است و اكران‌هاي شهرستان‌ها هنور ادامه دارد و اكران فيلم در سطح بين‌المللي آن تازه شروع شده است.
اختتاميه سيزدهمين جشنواره فيلم مقاومت در حالي پنج‌شنبه شب در برج ميلاد تهران برگزار شد كه اين جشنواره در قالب كنفرانس افق نو در حال برگزاري است و اكران‌هاي شهرستان‌ها هنور ادامه دارد و اكران فيلم در سطح بين‌المللي آن تازه شروع شده است.

به گزارش«جوان»، در آيين اختتاميه سيزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، نشان ويژه اين جشنواره به سيد حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان اهدا شد. در اين مراسم همچنين از ابراهيم حاتمي‌كيا تجليل به عمل آمد.

   به بركت نفوس مطهر شهدا بازار سينماي مقاومت گرم است
در ابتداي مراسم اختتاميه جشنواره فيلم مقاومت، محمد خزاعي دبير جشنواره در سخناني به برگزاري جشنواره فيلم مقاومت اشاره كرد و گفت:امروز چه بسيارند سينماگراني كه كمر همت بسته و سالك جاده‌هاي آسماني شده‌اند و با خلاقيت و سرمايه‌اي از جان و روانشان، مظلومان جهان را ياري مي‌دهند و در برابر هرآنچه پليدي است، مي‌ايستند. اگرچه در اين مسير پرتلاطم به خاطر عقايد و شعارهايتان بعضي از شما اجتناب كنند و در شب‌نشيني‌هاي شبه‌روشنفكري‌شان شما را به سخره بگيرند، اما بدانيد عده‌اي بايد حريم انقلاب را حفظ كنند و آنان در حقيقت همين سينماگران عرصه مقاومت و انقلاب و مرزبانان فرهنگي كشور هستند. دبير سيزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت تأكيد كرد: برگزاري جشنواره موضوعي، آن هم به وسعت و پنهاي مفهوم مقاومت در شرايط فعلي همانند فيلم ساختن در اين عرصه‌ها كاري سخت و انصافاً طاقت‌فرساست؛ رتق و فتق امور تكراري و جاري روزمره، نامهرباني‌ها و ناملايمات اجتناب ناپذير و همه و همه كه شما از من به آن آگاه‌تريد.
خزاعي افزود: اگر رهبر انقلاب ثبت و زنده نگهداشتن دفاع مقدس و ياد شهدا را هم‌سنگ جهاد ارزيابي كردند، يقيناً ثواب و شأن اين جهاد در پس همين سختي‌ها و طعنه‌هاي دنيوي است. جشنواره سيزدهم در شرايطي برگزار گرديد كه حوادث بين‌المللي اخير و تنش‌هاي منطقه‌اي ناشي از تجاوزات وحشيانه رژيم صهيونيستي، گروه‌هاي منحرف تكفيري و فرصت‌طلب امريكا در مبارزه با تروريست با ديگر بر ضرورت انسجام و تلاش هنرمندان متعهد سينمايي در ساخت آثاري در حوزه مقاومت و طبعاً برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، مهر تأييد زد. تا وقتي هنرمندان دردآشنا و فرزند زمان خويش هستند، خاموشي شمع محفل سينماي دفاع مقدس و مقاومت نه تنها محقق نخواهد شد بلكه هرروز بر شكوه و عظمت آن افزوده خواهد شد. اميدوارم در تأسي به سيد شهيدان اهل قلم مرتضي آويني دچار روزمرگي نشويم و آفت روزمرگي ما را از وظيفه تاريخي‌مان غافل نكند. ما قدردان تمام بزرگاني هستيم كه خود و هنرشان را وقف الهي‌ترين هنر انساني كردند تا جهان طعم شكوه مقاومت و پايداري را مقابل ستم و ستمگران بچشند.

   سلام رهبر انقلاب به جشنواره و تشكر از دست‌اندركاران فيلم مقاومت
سردار محمدرضا نقدي، رئيس سازمان بسيج مستضعفين نيز در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم مقاومت به سخنراني پرداخت. سردار نقدي در ابتدا گفت: اجازه مي‌خواهم اول سلام امام عزيزمان خامنه‌اي را كه ديروز خدمت‌شان بوديم عرضه بدارم و از كساني كه در اين محفل دستي دارند صميمانه سپاسگزارم. همچنين از هنرمنداني كه با نقد و داوري در اين جشنواره حضور پيدا كردند، متشكرم.

سردار نقدي افزود: امام بزرگوارمان فرمودند كه جنگ ما جنگ فقر و غنا بود و اين جنگ، امروز با شدت بيشتري از دهه 60 جريان دارد ولي دشمني كه جرئت ايستادگي مقابل رزمندگان ما را ندارد، صلابت صداي مؤمن سلاح او را كور كرده و به تحقير روي آورده است. رئيس سازمان بسيج مستضعفين خاطرنشان كرد: استبداد امروز به جاي جنگ الكترونيك با شبكه‌هاي ماهواره‌اي و به جاي مواد شيميايي با مواد مخدر و الكل عليه مردم صف‌آرايي كرده‌ است. وي ادامه داد: اين جشنواره، جبهه‌اي در مقابل دشمن است و هنرمند مقاومت، نيروي خط‌مقدم اين مبارزه است. فرمانده سازمان بسيج مستضعفين در ادامه به ارزش كار هنرمندان سينماي مقاومت اشاره كرد و گفت: هنرمند مقاومت اگر از زشتي جنگ مي‌گويد از عظمت مقاومت نيز سخن مي‌گويد كه مبادا زشتي جنگ را طوري بگويد تا كسي كه به او تجاوز شده نيز دستش روي ماشه بلرزد.

سردار نقدي ادامه داد: آنها مي‌خواهند شهوت را بر خداپرستي ترجيح دهند و سينماي مبتذل گذشته را كه قبل از انقلاب وجود داشت احيا كنند، غافل از اينكه ملت بيدار ايران اسلامي آن ابتذال را در 22 بهمن 57 دفن كرد و اين مرده با دم مسيحا هم هرگز زنده نخواهد شد.

وي افزود: كساني كه نبودند به تاريخ مراجعه كنند و ببينند در كنار هر شعبه مشروب‌فروشي و كلانتري دوران سخيف طاغوت يك سينما هم آتش زده شد. اگر امروز سينمايي داريم كه هنرمندان آن به آن افتخار مي‌كنند، همه را مديون هنر انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت ملت‌مان هستيم. سردار نقدي با اشاره به سينماي مبتذل فيلمفارسي تأكيد كرد: آيا بازگرداندن سينما به آن حال و روز، خدمت به سينما است؟!

رئيس سازمان بسيج مستضعفين تصريح كرد: هنرمند مقاومت قائل به سينماي عظمت است نه حقارت. هنرمند مقاومت مي‌خواهد روح از خودگذشتگي را به اوج برساند و اين جشنواره نيز مي‌خواهد سنگر هنرمنداني باشد كه در دنياي تزوير صداي مستضعفين باشد. سر‌دار نقدي افزود: هنر‌مند مقاومت افتخار مي‌كند كه عكس ياد‌گاري خود را با جانبازاني كه نماد شرافت و كرامت و عزت انساني هستند مي‌گيرد. اين جشنواره بخشي از نهضت جهاني مستضعفان عليه مستكبران است.
وي ادامه داد: ممكن است عده‌اي به ما بخندند و بگويند شما با اين جمعيت كم و امكانات محدود چگونه مي‌خواهيد جلوي آن لشكر بزرگ دشمن بايستيد. اين را از علي آموخته‌ايم كه فرمود «لا تستوحشوا في طريق الهدي لقله اهله» در راه هدايت از كمي عدد نترسيد. اين را از رزمندگانمان، ملت شجاعمان در مقابل رژيم تا دندان مسلح پهلوي آموخته‌ايم، از دلاوران شجاعمان در مجنون و فاو و شلمچه زير آتش سنگين و وصف‌ناپذير آموختيم، از قهرمانان حزب‌الله لبنان و فلسطين كه با دستان خالي و كمترين امكانات، رويا‌روي مجهز‌ترين ارتش‌هاي دنيا ايستادند و او را شكست دادند آموختيم.

هنر‌مند مقاومت هم از جنس همان رزمندگان است...
هنر‌مند بسيجي هم از همان جنس است و در صحنه هنر و فرهنگ هم همان افتخارات را خواهد آفريد. هنر‌مند بسيجي هم نشان خواهد داد كه بر ارتش تزوير با همه ساز و بر‌گش پيروز خواهد شد و مسير پيروزي نهايي بشريت بر ظالمان تاريخ را هموار خواهد كرد. اگر ديروز به فرموده امام راحل‌مان كه فر‌مود: جنگ ما فتح‌ فلسطين را به دنبال خواهد داشت، باور داشته‌ايم، امروز با قرائن آشكار در اين حقيقت به يقين رسيده‌ايم. نقدي در پايان گفت: امريكا و جنايتكاران جهاني بدانند كه با هنر‌نمايي و هنر متعالي بسيجيان عرصه هنر‌مان، آنها را رسوا خواهيم كرد. امريكا و صهيونيست‌ها بدانند كه بيت‌المقدس را آزاد خواهيم كرد و در آنجا با امام بزرگوارمان نماز خواهيم خواند. اي خداي بزرگ آن روز‌ را نزديك‌تر بگردان...

انتقاد حاتمي‌كيا از كارگردان عزيز كرده
ابراهيم حاتمي‌كيا توانست با فيلم «چ» جايزه بهترين كارگرداني و بهترين فيلم را به دست آورد. حاتمي‌كيا بعد از دريافت تنديس جايزه، پشت تريبون قرار گرفت و گفت: قصد نداشتم صحبت كنم اما حالا كه اين فضا ايجاد شده چند دقيقه‌اي بيشتر وقت‌تان را نمي‌گيرم چون اين فضا را كاملاً خودي و صميمي مي‌بينم.

وي افزود: بايد فرقي بين جشنواره فيلم فجر و جشنواره مقاومت نباشد و بايد بين آنچه اينجا و آنچه در جشنواره فيلم فجر گفته مي‌شود، فرقي نباشد. حاتمي‌كيا در واكنش به سخنان عباس كيارستمي گفت: عزيزكرده‌اي حرف‌هايي زده و شهدا را از افرادي دانسته كه قرباني جنگ هستند كه من از قبل رخ‌دادن چنين اتفاقي را مي‌دانستم و مي‌دانستم كه يك جرياني است كه به جنگ بي‌اعتناست. وي سپس مديران سابق سينمايي را مخاطب قرار داد و گفت: آقاي بهشتي![رئيس پيشين فارابي] شما در آن زمان مرا به جنوب و ايشان [كيارستمي] را به شمال راهي كرديد، ما مي‌دانيم كه ايشان عزيزكرده جشنواره‌ها هستند، الحمدلله. هميشه هم پرچم ايران را در جشنواره‌ها بالا بردند كه باز هم الحمدلله.

وي افزود: جناب آقاي حسين حقيقي مديرعامل اسبق بنياد سينمايي فارابي! به ياد داريد كه من براي فيلمي نزد شما آمدم و گريه كردم و گفتم كه اين فيلم نبايد به خارج از كشور برود و آنچه الان رخ داده است، ميزان را به دست بچه‌ها مي‌دهد.
حاتمي‌كيا خطاب به فيلمسازان عرصه دفاع مقدس و مقاومت تأكيد كرد: برادران! آنهايي كه به قصدي آمده‌ايد كه فكر مي‌كنيد بايد چيزهايي را بگوييد كه ديده‌ايد! الان آقاي عزيز كرده‌اي شهدا را نمي‌بيند!

وي خطاب به رئيس سازمان سينمايي كه در سالن حاضر بود، گفت: من از آقاي ايوبي، شخص رئيس‌جمهوري و آقاي جعفري جلوه انتظار دارم كه نظرشان را در اينباره به صراحت بگويند.

حاتمي‌كيا افزود: خدا به من اين قوت را بدهد كه به اين حمله‌ها اعتنا نكنم ولي توقع دارم به عنوان افرادي كه در جنگ بوده‌اند، نگاهشان را مشخص كنند. آقاي ايوبي! شما خود در جنگ حضور داشته و صحنه‌هايي را ديده‌ايد، اگر نظر خود را به صراحت اعلام نكنيد، من معتقد خواهم بود در دولتي حرف مي‌زنم كه در آن نفاق است.

اين كارگردان سينماي ايران در پايان سخنان خود عنوان كرد: دعا كنيد به خون شهدا تا كساني كه اين خون‌ها را نمي‌بينند هرچه سريع‌تر رسوا شوند.

   خداحافظي زارعي با الفت
مريلا زارعي در اختتاميه جشنواره فيلم مقاومت براي ايفاي نقش در فيلم « شيار 143» توانست جايزه نقش اول زن را به دست آورد. زارعي نيز بعد از دريافت جايزه سخنراني كوتاهي براي حضار در سالن برج ميلاد داشت. وي با تشكر از عوامل فيلم‌هاي «چ» و «شيار143»به خصوص كارگردان‌هاي اين دو فيلم گفت: از همه اهالي قلم و رسانه‌ها كه در اين چند ماه اخير بعد از جشنواره فيلم فجر همراه من بودند، تشكر مي‌كنم؛ كساني كه شايد برخي از لحاظ ايدئولوژيك با من تفاوت داشتند اما از من حمايت كردند چراكه «الفت» (شخصيت اول فيلم شيار 143) و الفت‌هاي سرزمين من برايشان اهميت داشت و محترم بود. همچنين تشكر مي‌كنم از كساني كه من را فراموش كردند. من نقشي را بازي كردم كه براي اسم بردن آن نقش يعني مادران شهدا نمي‌توان نشسته حرف زد. وي ادامه داد: در جشنواره فيلم مقاومت صحنه‌هايي را ديدم و اين صحنه‌ها به من قوت قلب داد كه من ‌مي‌توانم اينجا با شما صحبت كنم. الفتي كه من در شيار 143 بازي كردم يك نمونه از مادران شهدا بود و من تا اينجا به عهد خودم وفا كردم.

زارعي افزود: من يك بازيگرم و فقط لباس اين نقش را به تن كردم و با خلوص و اعتقاد حرف زدم اما امشب مي‌خواهم كه با الفت خداحافظي كنم براي اينكه بايد اين راه را ادامه داد. از مادران بزرگوار شهدا مي‌خواهم كه براي من دعا كنند همان‌طور كه دعا كردند و فرزندانشان را بدرقه كردند براي اينكه از سرزمين‌مان دفاع كنند و اين امانت را به دست مردم خوبم مي‌سپارم. شما را قسم مي‌دهم به خاك پاك سرزمينم و به خون پاك شهداي سرزمينم، به اشك چشم مادران منتظر و به آزادگي آزادگان شما را قسم مي‌دهم كه نگذاريد الفت در اين شلوغي‌هاي شهر غريب بماند. اكران فيلم شيار 143 وعده ما و شما مردم خوب سرزمين من است.

نشان ويژه براي سيد حسن نصرالله

يكي از ويژگي‌هاي اين دوره از جشنواره اهداي نشان ويژه جشنواره فيلم مقاومت به دبير كل حزب‌الله لبنان بود. بعد از معرفي برگزيدگان بخش مستند بين‌الملل و بخش‌هاي ويژه عماد مغنيه و تكفيري‌ها، نشان ويژه جشنواره فيلم مقاومت به سيد حسن نصر‌الله اهدا شد كه اين فرزند ارشد دبير كل حزب‌الله به نمايندگي از وي اين جايزه را از دبير سيزدهمين جشنواره فيلم مقاومت دريافت كرد. در مراسم اهداي نشان ويژه جشنواره محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز حضور داشت. رضايي در سخنان كوتاهي گفت: هفته دفاع مقدس را گرامي مي‌داريم و از همه دست‌اندركاران فيلم مقاومت، چه كساني كه زحمت كشيدند فيلم‌هاي كوتاه، بلند و مستند توليد كردند و چه كساني كه در هيئت داوران آثار را داوري كردند، تشكر مي‌كنيم.

وي با اشاره به جايزه ويژه سيدحسن نصرالله تأكيد كرد: البته جناب سيدحسن نصرالله بايد جايزه خود را از دست امام زمان(عج) و امام خامنه‌اي دريافت كنند. ايشان افتخار مقاومت هستند. خوشبختانه ايشان پرچمي را كه از ايران برخاسته شد به دست گرفت و اميدواريم اين پرچم از دست ايشان به دست امام زمان(عج) سپرده شود. اميدوارم ما ملت بزرگ ايران كه آغازكننده‌ نهضت مقاومت هستيم، بتوانيم پايدار اين راه را ادامه دهيم و اميدوارم پرچم مقاومت را كه خودمان برافراشتيم، از دست مقام معظم رهبري به دستان مبارك امام زمان(ع) بدهيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار