کد خبر: 676782
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
می توان دروازه های جهانی را برای ورود فرش یزد باز کرد
زمانیکه بازار یزد را آهسته قدم می زنی و مغازه ها را یکی یکی از نظر می گذرانی، یک چیز خیلی نظرت را جلب می کند و آن هم فرش های زیباییست که در رنگ ونقش های متفاوت خود را به رخ دیگر اجناس و کالاهای بازار می کشند. هر چند امروزه از تولید فرش های دستباف یزد به شدت کاسته شده است اما هنوز این هنر جزو آثار بلامنازعه یزدی ها به شمار می اید.
حوریه ملکی

 یزدیها خود معتقدند که صاحب نامیشان در این صنعت به خاطر این است که آنها تولید فرش دستباف را نسل به نسل و سینه به سینه فراگرفته اند اما آنچه که دلشان را می آزارد این است که چرا هرگز این هنر صنعت کویر نشینان نتوانسته در بازارهای جهانی اسمی برای خود دست و پا کند.

***

یزدی ها خوب به خاطر دارند روزگاری را که در هر خانه ای یک دار قالی برپا بود و زنان چنان با دستان هنرمندشان آثاری را خلق می کردند که هر بیننده ای را انگشت به دهان نگه می داشت. زمانیکه چیزی به نام فنی حرفه ای به میان نیامده بود، هر دخترکی خوب می دانست که باید به صورت حرفه ای فرشبافی را بیاموزد و هر ماه یک شاهکار نفیس به بازار بفرستد.

*ارتقاء کیفیت

فرش دستباف یزد بخاطر قدمت و نقش و نگار ویژه اش هنوز هم نام و نشانش را در نقشه‌ها و نوع بافت خاص و ابزار قالیبافی اش حفظ کرده و هنوز هم دخترکان در جهیزیه هایشان قالیچه ای دستباف یا قالی زیبایی را به خانه شوهر می برند و مادران به خاطر دارند شعرهای زیبایی که در زمان نقشه خوانی و بافت زیر لب زمزمه می کردند. اما چیزی که دل یزدی ها را می آزارد این است که چرا نام فرش یزد در میان برندهای ایرانی مطرح نیست و در بازارهای جهانی هم استقبال چندانی از آن نمی شود؟

اکثر کارشناسان معتقدند به علت ورود طرح های متنوع و زیبا به بازارهای جهانی، اگر فرشی نتواند به نیازها و سلایق مختلف پاسخ دهد و آنها را راضی کند، حتما با شکست مواجه خواهد شد.

با اینکه فرش های یزد از قدمت و اصالت بالایی برخوردارند اما یکی از عواملی که باعث شده تا خریداران اروپایی و امریکای به آن اقبال خوبی نشان ندهند، عدم تامین سلایق این خارجی هاست.

کیفیت یکی از مقولات مهم در انتخاب هر کالایی به حساب می آید اما نباید آنچه را که ما در ایران می پسندیم را به تمام سلایق خارجی تعمیم دهیم. با اینکه کیفیت فرش ها و گلیم های یزد قابل قبول است اما وقتی این تولیدات وارد بازارهای آن طرف آبها می شوند، نمی توانند نظر دوستداران فرش ایرانی را به خودشان جلب کنند. بر اساس گزارش های موجود، خارجی‌ها اغلب نقشه‌های تبریز و قم را می‌پسندند و برای اینکه یزد نیز بتواند یک برند جهانی شود، باید به سمت طراحی جدید فرش هایش با اصالت بومی برود.

*صادرات 2میلیون مترمربعی

چندی پیش رئیس مرکز ملی فرش ایران در سفری که به یزد داشت در جمع قالیبافان این استان گفته بود: «فرش یزد در بازار داخلی وضعیت خوبی دارد اما هنوز نتوانسته در میان برندهای صادراتی جای مناسبی برای خود کسب کند.»

حمید کارگر با عنوان کردن این مطلب که اغلب بافندگان به ویژه بافندگان خانگی، کارهای نفیس خود را از طریق اقوام به خارج از کشور ارسال می‌کنند و آنجا به فروش می‌رسانند که این آمار در فهرست صادرات یزد گنجانده نمی‌شود، فرش ایران را در جهان دارای قدمت تاریخی دانسته و تاکید کرده بود: «فرش یزد نیز از همین جایگاه برخوردار است اما قدمت این فرش بیشتر در داخل کشور مورد توجه قرار دارد و نگاه جهانی کمتری به آن می‌شود.»

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی گمرک، صادرات فرش دستباف در کشور، روند نزولی دارد که این امر هم به لحاظ وزنی و هم به لحاظ ارزشی ملموس است. در همین راستا وقتی به میزان صادرات فرش یزد به خارج از کشور نگاه می کنیم، می بینیم که این رقم آنقدر پایین است که شاید در تجارت آن را "صفر" اعلام کنند.

هم اکنون حدود 3میلیون متر مربع فرش در طول سال در کشور بافته می شود که نزدیک به دو سوم آن به آن طرف مرزها صادر می شود و اینطور باید گفت که 2میلیون متر مربع از فرش هایی که در اروپا و آمریکا مورد استفاده مردم قرار می گیرد، حاصل دست رنج هنرمندان ایرانی است.

*تحریم ایران، رکود اروپا

به گفته تجار فرش، با اینکه 80 کشور دنیا خریدار فرش ایرانی به شمار می آیند اما اصلی‌ترین خریدار فرش ایران را باید آمریکا بدانیم که آن هم بعد از تحریم ها، محدودیت های زیادی برای خریداران تعیین کرده است به نحوی که دولت آمریککا خرید هر فرش دستبافی که مبدأ آن ایران باشد را ممنوع اعلام کرده. البته باید برخی عوامل دیگر از جمله رکود اقتصاد اروپا و حمله تولیدات چینی به بازارهای جهانی را نیز به علل دیگر رکود بازار فرش ایران در دنیا اضافه کنیم که ضربات مهلکی به این هنر – صنعت وارد کرده است.

با این تفاسیر وقتی میزان صادرات را طی چند سال اخیر مقایسه می کنیم به آمارهای خوبی نمی رسیم. در سال 91 صادرات ایران در زمینه فرش های دستباف بر اساس ارز وارده به کشور حدود 500 میلیون دلار بوده اما در سال 92 بر اساس اعلام گمرک، این رقم به حدود 314 میلیون دلار رسیده است.

صادرکنندگان فرش معتقدند در کنار تحریم ها و رکود بازار اروپا، بافندگان فرش ایرانی، بخصوص در شهرستانهایی مانند یزد، هنرمندان سعی نمی کنند نقشه های خود را به روز رسانی کنند و این مسئله در کنار کیفیت پایین و عدم مرغوبیت تولیدات، جایگاه فرش دستباف ایرانی را به شدت تنزل داده است.

بر اساس آمارهایی که استانداری یزد ارایه کرده، در این استان حدود 45 هزار بافنده در کارگاه‌ها و خانه‌ها مشغول فعالیت و فرشبافی هستند که این تعداد بافنده سالانه 250 هزار متر مربع فرش تولید می‌کنند.

کارشناسان می گویند وقتی به صنعت فرش توجه شود و هر استانی بتواند با اصالت های خودش اقدام به بافت فرشهای مرغوب و باکیفیت کند، آنوقت می توان از فرش هر استان با نام و شهرت خودش دفاع کرد. به همین خاطر باید اقدامات اساسی برای جلوگیری از کپی‌پرداری از فرش یزد انجام شود و در عین حال باید بافندگان یزدی را به حفظ اصالت‌های فرش یزد تشویق و ترغیب کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار