کد خبر: 676578
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
كارشناسان در نشست‌هاي تخصصي جشنواره مقاومت اظهار كردند
جشنواره مقاومت ريشه‌دارترين جريان سينمايي و مداوم‌ترين حركت جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي است كه از آغازين روزهاي دوران دفاع مقدس متولد شده و بيش از سه دهه را پشت سر گذاشته تا امروز به بلوغي قابل اعتنا در حوزه مقاومت و در سيزدهمين دوره‌اش دست پيدا كند.
مصطفي شاه‌كرمي
جشنواره مقاومت ريشه‌دارترين جريان سينمايي و مداوم‌ترين حركت جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي است كه از آغازين روزهاي دوران دفاع مقدس متولد شده و بيش از سه دهه را پشت سر گذاشته تا امروز به بلوغي قابل اعتنا در حوزه مقاومت و در سيزدهمين دوره‌اش دست پيدا كند.

اين جشنواره به اعتراف دوست و دشمن، محمل و مكاني براي فيلمسازان مستقل و جريانات فكري – هنري ضدسلطه دنيا شده است كه به جهت وادادگي اغلب رسانه‌ها و جشنواره‌هاي پر‌طمطراق دنيا در مواجهه با هژموني صهيونيسم بين‌الملل، توانسته است به كانوني قدرتمند و به دور از تكلفات دروغين غرب و صهيونيسم‌ستايي ديگر همتايانش تبديل گردد.

طي چند روزي كه از افتتاحيه و آغاز به كار سيزدهمين دوره از جشنواره مقاومت مي‌گذرد، شخصيت‌هاي سرشناس و برجسته‌اي در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، علمي، هنري و. . . داخل و خارج كشورمان با حضور در اين جشنواره ضمن تأكيد بر درست بودن مسير پيش روي جشنواره درباره برخي آثار به نمايش درآمده اين جشنواره و موضوعات مرتبط با رويكرد معنايي جشنواره مقاومت صحبت‌هاي مهمي انجام داده‌اند.

پيام فيلم «پادشاه شن‌ها»  موافقت با اهداف جشنواره «مقاومت» است

محمد احساني، معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي يكي از اين افراد است كه با اشاره به اينكه ساخت فيلم در حوزه دفاع مقدس متعلق به جريان خاصي نيست بلكه متعلق به فرهنگ مقاومت است، مي‌گويد: حمايت از توليد آثار اقتباسي در حوزه مقاومت و دفاع مقدس از اولويت‌هاي سازمان سينمايي است. وجود مفاهيم غني در حوزه مقاومت با در نظر گرفتن زيرساخت‌هاي فني و عرضه آن به مخاطب سينماي ايران، تكليفي است كه بر دوش مديران سينمايي قرار دارد. آثار مكتوب بسياري در حوزه خاطره‌نويسي و داستاني اقتباسي در حوزه دفاع مقدس وجود دارند كه اين آثار متعلق به جريان خاصي نيستند بلكه متعلق به فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس است و همه ما از سربازان اين حوزه هستيم. بنابراين توليد فيلمنامه‌هاي اقتباسي در درجه بالايي از اهميت قرار دارند. پيشنهاد سازمان سينمايي به جوانان علاقه‌مند در حوزه سينماي مقاومت اين است كه سراغ فيلمنامه‌هاي اقتباسي بروند.

احساني در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به اكران فيلم «پادشاه شن‌ها» در سيزدهمين جشنواره فيلم «مقاومت» اظهار مي‌دارد: پيام فيلم «پادشاه شن‌ها» موافقت با اهداف جشنواره «مقاومت» است و نمايش اين فيلم در جشنواره «مقاومت» مي‌تواند به نوعي سنجش ذائقه مخاطب محسوب شود.

ايران را اعتقاد و ايمان سرپا نگه داشته نه سينماگران نخل طلا بگير

حسن عباسي، كارشناس حوزه مسائل استراتژيك در نشست نقد و بررسي فيلم «لژيون» كه در قالب يكي از بخش‌هاي جشنواره فيلم مقاومت در سينما فلسطين برگزار شد با اشاره به اينكه سينماي غرب با ساخت فيلم‌هاي ضداسلامي و ايراني قصد دارد ژانر سينمايي «الحاد» را در صنعت سينما رواج دهد، مي‌گويد: كشور ايران را شاعران كافه‌نشين و سينماگران كن برو و نخل طلا بگير نگه نداشتند بلكه اين مملكت را اعتقاد و ايمان سرپا نگه داشته است.
حسن عباسي اين فيلم سينمايي را نمونه‌اي از تلاش غرب براي اسلام‌هراسي دانسته و مي‌افزايد: امام خميني (ره) در صحبت‌هاي گرانبهاي خود گفته است كه جنگ عراق عليه ايران، جنگ باطل عليه حق بوده است. همچنين امام فرمودند كه اين جنگ تمام شدني نيست. بنابراين به استناد همين سخن امام مي‌گويم جنگ حق با باطل صرفاً جنگ پشت خاكريزها نيست بلكه امروزه جوهره رزمنده بودن مورد حمله قرار گرفته است. مرزهاي اعتقادي جوانان اين سرزمين مورد هجوم قرار گرفته است. در واقع عصر تسخير ذهن و قلب انسان‌ها است.

هدف دشمن تسخير قلب‌هاست

اين كارشناس حوزه اسلام‌هراسي با تأكيد بر اينكه جنگ خودش را فقط در خاكريز نشان نمي‌دهد بلكه جنگ كفر و ايمان ممكن است در همه ابعاد زندگي ما وجود داشته باشد، خاطر نشان مي‌كند: هدف پنتاگون و استراتژي آنها تسخير قلب‌هاست نه تسخير خرمشهر و آبادان، رزمندگان اين جنگ نيز سينماگران و تصويرپردازان هستند. فيلم، عكس، صدا و تصويرساز و‌كار اين نوع سينما و جنگ است و وظيفه آن ايجاد شك در سازوكار يقين شما مي‌باشد. مواجهه با ايمان در دوره جنگ سرد در آن سوي تفكر مدرن قرار داشت اما الان آرايش كفر و ايمان تغيير كرده است. عباسي در پايان با اشاره به اين اينكه جامعه امروز ما مشكل علمي ندارد، مي‌گويد: امروزه جامعه ما مشكل نظريه علمي ندارد بلكه مشكل ما فرسوده شدن ايمان است و در نتيجه همين فرسودگي است كه مشكل خشكسالي و كمبود آب كه حياتي‌ترين عنصر زندگي است، به وجود آمده است و اين مشكل حل نخواهد شد مگر اينكه علما در بيابان‌ها نماز باران بخوانند تا شايد خدا رحمي كند و باران رحمت خود را بر ما بفرستد. جشنواره فيلم مقاومت غنيمتي است تا موضوعاتي از اين دست مورد بررسي قرار گيرد چون چنين مباحثي هيچگاه در محيط‌هاي علمي، هنري و نخبگي بررسي نمي‌شود.

سينماي مقاومت با نبردهاي چريكي افكار عمومي را متوجه خود مي‌كند

دكتر حسن رحيم‌پورازغدي، كارشناس مسائل انقلاب و استاد دانشگاه در نشست آسيب‌شناسي سينماي انقلاب و دفاع مقدس كه در دومين روز از نشست‌هاي تخصصي جشنواره فيلم مقاومت برگزار شد به جايگاه سينماي انقلاب در غرب اشاره كرده و مي‌گويد: سينماي انقلاب اسلامي، امروز در جهان به عنوان سينماي اپوزيسيون تلقي مي‌شود. سينماي انقلاب با نبردهاي چريكي نبرد خود را آغاز كرده است و ما امروزه در پيچ تاريخي و موقعيت حساسي هستيم. سينماي مقاومت و سينماي انقلاب با نبردهاي چريكي به شكل پراكنده و مويرگي افكار عمومي را متوجه خود مي‌كند و رفته‌رفته مي‌تواند مفهوم اعتبار و اقتدار در هنر را به شكل عام و در سينما به شكل خاص تغيير دهد و خوشبختانه اين اتفاق در حال رخ دادن است.

سينماي انقلاب ثابت كرد مي‌توان بدون در نظر گرفتن غريزه جنسي فيلم ساخت

وي در ادامه مي‌افزايد: تا قبل از انقلاب اسلامي در مورد سينماي آلترناتيو بحث نشده بود و اگر هم شده بود بيشتر سينماي چپ و روشنفكري مورد توجه بوده است، ولي هيچكدام از اين موارد انحصار سينماي لذت‌طلب و ماترياليستي را نتوانست بشكند. سينماي آلترناتيو يا به تعبير دقيق‌تر سينماي انقلاب اسلامي داراي سه ضلع معنويت، عدالتخواهي و عقلانيت است كه اين سينما نه افراط دارد و نه تفريط و به معناي واقعي توحيدي است. اين سينما به تازگي در حال متولد شدن است و اگر درست شكل بگيرد حتماً موفق خواهد شد. اين در حالي است كه سينماي هاليوود نمي‌توانند تصويري غير از شهوت، خشونت و ماليخوليا براي آثار خود در نظر بگيرند. در واقع مسئله گيشه در سينماي هاليوود مساوي با مسئله غريزه و شهوت است و اگر اين دو عنصر را از سينماي هاليوود حدف كنيم ديگر چيزي براي عرضه ندارند. سينماي انقلاب اسلامي با حذف كامل شهوت و ماليخوليايي و مديريت عناصري چون خشم، ترس و تخيل به سينماي غرب ثابت كرد كه مي‌توان بدون در نظر گرفتن غريزه جنسي فيلم ساخت.
وي در پايان صحبت‌هايش انحطاط اخلاق در غرب را دستاورد سينماي هاليوود دانسته و تأكيد مي‌كند: انحطاط اخلاقي در دنياي غرب ريشه در اتاق فكر هاليوود دارد. به اين معنا كه گرايش‌هاي غيراخلاقي با ساخت فيلم‌هايي كه غيراخلاقيات را عادي و گاهي مثبت به تصوير مي‌كشند و اخلاق و رهنمودهاي اخلاقي را پليد يا ضعيف جلوه مي‌دهند، رواج مي‌يابند. بنابراين سينماي ضد مقاومت شكل گرفت. سينماي مقاومت بايد با سينماي ضدمقاومت مقابله كند در واقع بايد به مدد صنعت سينما هنجارها را دروني كند و اگر چنين شود ذهن مخاطب با ارزش‌هايي به واسطه اين نوع سينما نهادينه مي‌شود.

برگزاري اختتاميه جشنواره

لازم به ذكر است كه برگزيدگان بخش‌هاي ملي و بين‌الملل سيزدهمين جشنواره بين‌المللي مقاومت در آيين اختتاميه اين جشنواره امروز (پنج‌شنبه سوم مهر) معرفي مي‌شوند. در اين مراسم كه عصر امروز و با حضور مديران فرهنگي و سينمايي، فيلمسازان داخلي و خارجي، مسئولان سينمايي و شخصيت‌ها و چهره‌هاي كشوري در برج ميلاد تهران برگزار مي‌شود، برگزيدگان بخش‌هاي مختلف جشنواره شامل بهترين فيلمنامه، بهترين كارگرداني، بهترين بازيگر مرد، بهترين بازيگري زن، بهترين فيلم و جلوه‌هاي ويژه معرفي مي‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار