کد خبر: 676391
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
16 سال پیش کلنگ احداث یک موزه در اصفهان به زمین خورد
موزه دفاع‌ مقدس نمایانگر دورانی است که تجاوز دشمن علیرغم حمایت شرق و غرب به خاک ایران اسلامی با سلحشوری و رشادت بهترین فرزندان این آب و خاک ناکام ماند؛دورانی که به گفته امام خمینی (ره) نعمت بود، همان نعمتی که قدرش را ندانستیم. دربهای آسمان هشت سال بر روی افلاکیان خاک نشین باز بود و آنها که پر پرواز داشتند پریدند و عده ای هم با طعم شهادت ماندند تا سهم بیشتری از بهشت نصیبشان شود و گروهی دیگر یاد و عطر آن روزها را در صندوقچه دلشان محبوس کرده و دل در گرو زرق و برق دنیا سپردند.
راضیه کشاورز

اصفهان با دارا بودن 5 درصد جمعیت کشور، 10 درصد شهدا، 10 درصد جانبازان و 15 درصد جانبازان قطع نخاع کشور، تجلی‌گاه ایثارگری و شهادت طلبی است که باید برای ترویج این روحیه و انتقال آن به نسل‌های بعد تلاش کرد.

در واقع آنهایی که آن روزها را ندیده اند و یا به یاد ندارند، امروز به دنبال تصویری ملموس تر از رشادت های دفاع مقدس می گردند و احداث موزه دفاع مقدس می تواند در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت ،ودلاوری‌ها و رشادت‌های غیورمردان ایران اسلامی در به ثمر رساندن نهال انقلاب اسلامی ومجاهدت‌های رزمندگان اسلام به نسل‌های بعد نقش بسیار ارزنده‌ای دارد.

مردم اصفهان ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر شهید، ۴۱ هزار جانباز و بیش از یک هزار و ۴۶۰ نفر آزاده را تقدیم انقلاب کردند که پیام آور نکته ای مهم است و آن اینکه باید فرهنگ دفاع مقدس را در دانشگاه ها، مدارس و کتاب ها نهادینه کنیم که اگر این مهم محقق شود تضمین کننده امنیت ملت ایران است.

با توجه به لزوم اشنایی نسل جوان با دوران دفاع مقدس و از خود گذشتگی سربازان امام خمینی (ره) ، احداث موزه دفاع مقدس اصفهان کار بزرگی استكه بايد همچون تهران و همدان هرچه سريعتر انجام شود .
اما این طرح مهم از سال 77 تاکنون به علت تغییر دولت‌ها و عدم تأمین بودجه بر زمین‌ماند و در حال حاضر با رویکرد جدید بنیاد حفظ آثارو نشر ارزش های دفاع مقدس نزدیک به 80 درصد فاز اول آن اجرایی شده و تکمیل فاز دوم یعنی نرم‌افزار و محتوای سالن‌ها و تجهیز امکانات این مجموعه عظیم همچنان نیازمند اعتبار است .

استاندار اصفهان تکمیل و بهره برداری هر چه سریعتر موزه دفاع مقدس اصفهان را حائز اهمیت می داند و بر برنامه‌ریزی دقیق و مدون برای تکمیل این اثر فرهنگی تاکید می کند .

رسول زرگرپور از نامناسب بودن وضعیت ظرفیت‌های اسن استان و عدم بهره‌برداری کامل از موزه دفاع مقدس اصفهان ابراز تاسف کرده و با اشاره به 23 هزار شهید استان و سرداران شهید سر افراز و تمدن شیعه که در این استان شکل گرفته، ناتمام ماندن موزه دفاع مقدس استان را دور از شأن مردم انقلابی و ایثارگر اصفهان می داند.

وی بر برنامه‌ریزی دقیق ، انجام کار گروهی و مشارکت همه بخش ها برای تکمیل و بهره برداری هر چه سریعتر این پروژه تأکید کرده و بیان می کند: حضور خیرین در چنین پروژه‌ای بسیار تأثیرگذار است و می تواند در روند پیشرفت این موزه کمک شایانی داشته باشد.

استاندار اصفهان اظهار می کند: نمایشگاه‌ها و جریان‌های فرهنگی حول محور دفاع مقدس در این استان کم نیستند و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بایستی به عنوان منبع و محور اصلی این جریان‌ها قرار گیرد تا در قالب یک برنامه زمان‌بندی شده و مدون بتوانیم بخشی از دین خود را به شهدا ادا کنیم.

ایجاد موزه دفاع مقدس، خواسته رسانه ها شود

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان به تناسب جمعیت خود در دوران دفاع مقدس استان شاهد نمونه در کشور است، از این رو باید تاریخ شفاهی انقلاب بهصورت کتاب، فیلم و آثار ماندگار در اختیار جوانان قرار گیرد تا نسل های آینده به آن افتخار کنند و الگویی برای ملت های اسلامی شود.

رییس سازمان بسیج رسانه استان اصفهان که اردوی راهیان نور غرب کشور را برای خبرنگاران برنامه ریزی کرده بود ، در بازدید دسته جمعی از باغ موزه دفاع مقدس شهر همدان ، وجود چنین باغ موزه ای را در نوع خود بی نظیر دانسته و اظهار می کند: مایه تأسف است که همدان با یک تیپ و هشت هزار شهید توانسته چنین باغ موزه ای ایجاد کند در صورتی که اصفهان با تقدیم بیش از 23 هزار شهید و چند تیپ گردان در هشت سال دفاع مقدس در تکمیل موزه دفاع مقدس خود هنوز هم اندر خم یک کوچه مانده است.

سرگرد پاسدار محمد رحیم تمیزی فر با تاکید بر اینکه ایجاد موزه دفاع مقدس اصفهان باید مطالبه رسانه های استان قرار گیرد، ادامه می دهد: اصحاب رسانه با قلم و توان خود باید مطالبه گر موزه دفاع مقدس در شهر شهیدپرور اصفهان باشند.

شورای شهر سهم خود را ادا می کند

طرح و احداث باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با هدف ساماندهی و تمرکز بخشی به مجموعه تلاش های پراکنده دلسوزان و یاد آوران مخلص دوران دفاع مقدس می باشد . موزه دفاع مقدس، یک موزه رویدادی است و متفاوت از موزه‌هایی است که صرفا بناها و اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت و گو با "جوان" راه اندازی موزه دفاع مقدس را به لحاظ به نمایش در آوردن ظرفیت ها یی در قالب هنر، تصاویر و جلوه های بصری ویژه این دوران از جایگاهی خاص در تاثیر گذاری بر روی اقشار مختلف جامعه دانسته و اظهار می کند: خوشبختانه در کشور ما در مناطق مختلف عملیات اجرایی احداث موزه های دفاع مقدس آغاز شده و با ابتکار و نوآوری مقام معظم رهبری بنیادحفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تاسیس شد و این بنیاد متولی احداث موزه های دفاع مقدس در کشور گردید.
اصغر آذربایجانی با تاکید بر این که دوران دفاع مقدس در تمامی ابعاد مختلف آموزه های بسیار زیادی را برای همه اقشار جامعه دارد اذعان می کند: اگر ما واقعا بتوانیم ارائه مناسبی از این آموزها برای نسل های مختلف به نمایش بگذاریم به طور حتم می تواند این مهم در اذهان تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی راه اندازی موزه دفاع مقدس را بسیار با اهمیت خوانده و می گوید: تکمیل این مهم در شورای اسلامی شهرمطرح شده تا هر چه سریعترشاهد افتتاح موزه دفاع مقدس اصفهان برای استفاده نسل جوان همراه با آموزه های مختلف ایثار گری ها در ابعاد مختلف موزه ای و هنری باشیم.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار امید واری می کند: این موزه با پشتیبانی و مساعدت شورای اسلامی شهر و شهرداری و تلاش و همت بنیادحفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان هر چه سریعتر افتتاح شود.
باز هم مشکل، اعتبارات است

پس از گرفتن نظریات برخی مسؤولان در استان اصفهان، با خودم گفتم سراغی هم از درد دل مسؤولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بگیریم؛ آخر مگر می شود که مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان دغدغه جمع آوری خاطرات و آثار موجود در دفاع مقدس را نداشته باشند؟!

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان به "جوان" می گوید: ما همواره در بنیاد دغدغه تکمیل موزه دفاع مقدس را داریم اما وقتی اعتبار لازم برای تحقق این مهم نباشد باید چه کرد؟

سردار مجتبی شیروانیان اظهار می کند: انتقاد از تکمیل نشدن موزه دفاع مقدس با بدبینی مطرح می شود وگرنه کم نیست آثاری که حتی در روزهای نامناسب مالی بنیاد، جمع آوری و منتشر شدند؛ این همه کتاب، سایت، نشریه، باغ موزه و بعضاً فیلم هایی که در دفاع از ارزش هایمان کوشیدند، بی انصافی است اگر چشم بر این خدمات ببندیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در اصفهان در زمینه دفاع مقدس، تصریح می کند: کارهای خوبی انجام‌شده، ولی هنوز کافی نیست و برای شهر شهیدان هرچه‌ کار شود باز هم کافی نبوده و باید زمانی که مسافری به این شهر می‌رسد، احساس کند که اینجا شهر خط‌شکنان دفاع مقدس است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان یادآور می شود: بعد از دفاع مقدس حضرت آقا از اولین اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایشان ایجاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بود که در سال 71 به تصویب رسید و ایشان هوشیارتر از همه می‌دانستند که باید روی گنجینه رزمندگان و احصاء و به‌کارگیری آن اقدام کرد، از این ‌رو این وظیفه مهم بر عهده این بنیاد است ولی باید سازمان‌ها و نهادهای دیگر هم با بنیاد مشارکت و تعامل داشته باشند تا این زنجیره فرهنگسازی در ترویج دفاع مقدس گسترش یابد.

وی اظهار امیدواری می کند رویکرد جدید بنیاد حفظ آثار مؤثر واقع شود و گرد غفلت از موزه شهدای اصفهان زدوده شود تا با افتتاح این طرح بزرگ، روح شهدا بیش‌ از پیش شاد شده و زمینه تفریح سالم و مذهبی نیز ایجاد شود.

هشت سال دفاع مقدس به رهبری حضرت امام (ره) فرهنگ " دفاع و مقاومت" را ایجاد کرد که این فرهنگ می‌تواند یک نتیجه بزرگ معنوی در اخلاق، رفتار و اندیشه نسل‏های بعد از دفاع مقدس ایجاد کند؛‌‌ همان نسلی که جنگ را ندیده‏اند ولی می‌‏توانند از فرهنگ آن، تاثیر بسیار بگیرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار