کد خبر: 676199
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴
جزئيات كشف 1344 شئ تاريخي اعلام شد
در حالي كه طي ساليان گذشته سنت تشريح جزئيات اشياي كشف شده توسط يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران بنا به دلايل نامعلوم متوقف شده بود، روز گذشته و طي يك نشست خبري، فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران جزئيات 1344 شئ تاريخي كشف شده در ماه گذشته را فاش كرد.
سميرا سروش
در حالي كه طي ساليان گذشته سنت تشريح جزئيات اشياي كشف شده توسط يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران بنا به دلايل نامعلوم متوقف شده بود، روز گذشته و طي يك نشست خبري، فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران جزئيات 1344 شئ تاريخي كشف شده در ماه گذشته را فاش كرد.
به گزارش «جوان»، سرهنگ حسن قسمتي در اين نشست خبري كه در محل فرماندهي يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران برگزار شد، از كشف 1344 شئ نفيس و كارشناسي‌شده در شهريورماه گذشته خبر داد و گفت كه اين يگان طي شش ماه گذشته قريب به 3600 شئ تاريخي كشف كرده است. وي همچنين در توضيح 1344 شئ كشف شده در شهريور ماه نيز گفت:«‌اين اشيا طي سه عمليات جداگانه كشف شده‌اند و قدمت آنها به ادوار مختلف تاريخي هخامنشيان، اشكانيان، ساسانيان، سلجوقيان، ايلخاني و دوره اسلامي باز مي‌گردد.» بر اساس اين گزارش، كاسه‌هاي سفالي، دستبندهاي مفرغي، شمشير و خنجر با خطوط ميخي متعلق به عصر هخامنشيان، گچ‌بري‌ها و كاسه‌هاي نقره‌اي دوره ساساني، يك ظرف جيرفتي 5500 ساله و نيز سكه‌ها و مهرهاي اشكاني، ساساني، هخامنشي، سلجوقي و غيره از جمله اين اشيا هستند. سرهنگ قسمتي با اشاره به اينكه محل اوليه كشف اين اشيا عمدتاً غرب ايران و استان‌هايي چون لرستان و فارس بوده است به تشريح جزئيات عمليات اين يگان پرداخت و قاچاقچيان اين اشيا را در خانه‌هايي كه بيشتر جنبه مخفيگاه داشته است، نگهداري مي‌كرده‌اند. به گفته او، يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران، اولين محموله شامل 104 قلم شئ تاريخي را در تاريخ 3/6/93 از خانه - مخفيگاهي واقع در فلكه چايچي و دومين محموله شامل 1809 شئ تاريخي را با همكاري پليس امنيت در تاريخ 25/6/93 و از مخفيگاهي واقع در خيابان فرمانيه و نيز سومين محموله اشياي تاريخي شامل 241 شئ با ارزش و نفيس را سه روز پيش و در تاريخ 29/6/93 از خانه‌اي واقع در خيابان كرمان كشف كرده است. سرهنگ قسمتي با اشاره به اينكه بيشتر اطلاعات از طريق دوستداران ميراث فرهنگي در اختيار يگان حفاظت ميراث استان تهران قرار مي‌گيرد از دستگيري پنج نفر در جريان اين سه عمليات خبر داد و گفت كه قانونگذار براي اين افراد هم زندان و هم جريمه مالي در نظر گرفته است. وي در عين حال از كافي نبودن مجازات‌هاي اين گونه جرائم انتقاد كرد.
فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران گفت:«مطمئن هستم جرائمي كه براي اين افراد در نظر مي‌گيرند، كافي نيست چراكه اگر كافي بود كمتر با اين گونه قضاياي مرتبط با قاچاق اشياي تاريخي رو به رو مي‌شديم. متأسفانه با توجه به وضعيت موجود و تبليغات غيرقانوني حوزه ميراث بسياري به قاچاق اشيا و گنج‌يابي سوق پيدا مي‌كنند.»
وي در بخش ديگري از سخنانش همچنين از شدت برخورد قانون با اين متهمان انتقاد كرد: «‌بيشترين ضعف ما قانون بازدارندگي قاچاق اشيا است. هر چند ما با مقام محترم قضايي هماهنگي‌ها را انجام مي‌دهيم كه شعبه خاصي را براي رسيدگي به پرونده‌هاي قاچاق اشياي عتيقه اختصاص دهند اما به نظر مي‌رسد قانون شدت برخورد با اين متهمان و قاچاقچيان ندارد و بسياري از اين افراد تنها بعد از تحمل هفت الي هشت سال زندان و جريمه نقدي رها مي‌شوند. تشديد برخورد باعث بازدارندگي مي‌شود.»‌ به گفته سرهنگ قسمتي، دو ماه پيش حدود 2 هزار شئ تاريخي از اشياي كشف شده در شش ماه گذشته به موزه رضا عباسي تحويل داده شده است و باقي اشيا نيز با حكم مدير اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران تحويل موزه‌هاي مختلف استان مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار