کد خبر: 676084
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
‌مدیرعامل شرکت قند سفید ایلام از برداشت دو برابری استویا برخلاف پیش‌بینی کارشناسان در زمین زراعی خود خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران در این زمینه وارد کار شوند.

«میثم پورشیب» از برداشت اولین دوره‌ی محصول استویا در مساحتی نیم هکتاری خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه برخلاف پیش‌بینی کارشناسان توانستیم 2 برابر محصول برداشت کنیم و الان 400 کیلوگرم محصول در مرحله‌ی خشک شدن داریم.

 

مدیرعامل شرکت قند سفید گفت: با دریافت تسهیلات بانکی به دنبال توسعه و گسترش برنامه‌های شرکت هستیم که در این راستا دفتر فروش و بازار فروش راه‌اندازی و شناسایی شد و علاوه بر آن محصول استویا را برای شرکت‌هایی که عرضه‌کننده‌ی محصولات فرآوری‌شده آن هستند، ارسال کردیم تا براساس قیمت‌های پیشنهادی قرار فروش محصول را منعقد کنیم.

 

وی با بیان اینکه دومین برداشت محصول استویا در آذرماه انجام می‌شود، اما بهمن‌ماه اقدام به قلمه‌زنی می‌شود تا فروردین ماه مشکلی برای قلمه محصول وجود نداشته باشد، اضافه کرد: قلمه‌زنی با هدف کاشت در مراتع‌ استان برای اولین بار صورت می‌گیرد، چرا که با رشد استویا در محیط گلخانه‌ای به این باور رسیده‌ایم که اگر میزان کم و زیاد کردن آبرسانی را کنترل کنیم، می‌توانیم در پایان دوره محصول خوبی را برداشت کنیم.

 

پورشیب در مورد بازار فروش محصول استویا خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال مردم عراق و علاقمندی به محصول شکر به جای قند، اطلاعات مربوط به استویا به زبان عربی در بروشوری تنظیم و در بین مسافران عراقی‌ توزیع شد و حتی شرکت‌های عراقی تمایل خود به خرید محصول استویا را اعلام کرده‌اند، اما به دلیل غیرقانونی بودن خروج مواد غذایی بدون مجوز از مرز مهران باید اقدام به اخذ مجوزهای لازم شود و علاوه بر این سرمایه‌گذار نیز جذب شود تا امکان بهره‌مندی از پتانسیل مرز با توجه به استقبال تجار عراقی از محصول شکر و برگ خشک استویا برای شرکت بوجود آید.

 

وی برنامه‌ریزی در خصوص مرز مهران را برای ماه محرم به دلیل تردد بیش از 2 هزار نفر زائر عتبات عالیات و مصرف چایی شیرین عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات شرکت قند سفید فقدان شرکت بسته‌بندی در استان است که امکان تبلیغات در گستره‌ی وسیع به نام ایلام را از ما گرفته است.

 

مدیرعامل شرکت قند سفید همچنین به بیماری دیابت به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در جهان اشاره کرد و ادامه داد: اگر کشور ما بخواهد برای دیابتی‌ها قند تولید کند باید برای هر دیابتی 100 مترمربع گیاه استویا کاشت کند تا در مورد تامین قند آنها با مشکل روبرو نشود، در حالی که سطح کشت این محصول در ایران به بیش از 6 هکتار آن هم در شمال با 3 هکتار، اصفهان بیش از 2 هکتار، شیراز یک هکتار و ایلام نیم هکتار می‌رسد.

 

پورشیب یکی از مشکلات اصلی شرکت را عدم آشنایی مردم استان و بالطبع غرب کشور با محصول استویا و نحوه استفاده از آن دانست و تاکید کرد: راه‌حل این مشکل بسته‌بندی واحد با انجام تبلیغات وسیع و اطلاع‌رسانی از تلویزیون استانی است که متاسفانه چنین خواسته‌ای نیازمند هزینه‌ی زیاد است که از عهده شرکت به دلیل نوپا بودن برنمی‌آید.

 

وی یکی دیگر از مشکلات شرکت قند سفید در مرحله‌ی بازدهی و به بار نشستن محصولات بعد از یک‌سال تحقیق و پیگیری اعزام به خدمت نظام وظیفه‌ی دو عضو اصلی شرکت عنوان کرد و گفت: بعد از فراز و نشیب‌های زیاد و تحمل موانع متعدد در کشت، مراحل رشد و برداشت و همچنین بررسی بازار فروش، مشکلات مختلف در تسهیلات‌دهی، تبلیغات و... امکان انتقال شرکت به شخص ثالثی که از عهده‌ی کاشت استویا برآید، وجود ندارد.

 

پورشیب همچنین یادآور شد: این شرکت در مرحله توسعه قرار گرفته است که با واگذاری اراضی گلخانه‌ای با کمک استانداری، جهاد کشاورزی و فنی و حرفه‌ای می‌توان برای تعدد زیادی از فارغ‌التحصیلان بیکار ایجاد شغل کرد.

 

«مریم مومنی» سرپرست معاونت فناوری مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاد دانشگاهی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با ایسنا در مورد وضعیت شرکت قند سفید اظهار کرد: این شرکت در ابتدای راه فعالیت خود را زیر نظر مرکز رشد گیاهان دارویی و واحد فناوری جهاد دانشگاهی شروع کرده و محوریت کار عملی آنها در خصوص کاشت گیاه سودآور استویاست.

 

وی ادامه داد: پشتکار و تلاش جمعی موجب شد برخلاف پیش‌بینی کارشناسان شاهد برداشت دو برابر از کشت اول این محصول باشیم.

 

سرپرست معاونت فناوری مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاد دانشگاهی استان ایلام با بیان اینکه در مورد مشکل بسته‌بندی محصول خشک شده استویا در حال پیگیری هستیم، ادامه داد: این محصول با مراحل آزمایشی و اولین تولید در کمتر از یکسال به مرحله‌ی فروش رسیده و در ادامه کار نیازمند حمایت و واگذاری زمین در جهت توسعه کار بوده و این شرکت در حال تبدیل شدن به مرکز دانش‌بنیان است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار