کد خبر: 675797
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
سخنگوي كميسيون انرژي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
اميري گفت: در ميانگين كشوري بيش از 92 درصد و در برخي از استان‌ها مثل كرمان 95 درصد آب صرف كشاورزي مي‌شود و در واقع سهم مصارف خانگي اندك است.
يك ليوان آب هم برايمان غنيمت است / سهم آب مصرفي خانگي 8 درصد است / سياسي‌كاري باعث شده دولت‌ها به جاي كار در فكر چينش نيروهاي خود باشند

جوان‌آنلاين: حسين اميري، سخنگوي كميسيون انرژي مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به بحران آب اظهار داشت: طي چند سال گذشته هشدارهاي متعددي در رابطه با بحران آب داده شد. بارها از تريبون مجلس هشدارهايي مشكل كم آبي داديم اما متاسفانه دقت لازم صورت نگرفت. با برنامه كار نمي‌كنيم و هر دولتي يا قانون را دور مي‌زند يا به دنبال چينش افراد و نيروهاي خود است.


اميري ادامه داد: طي چند سال گذشته ما شاهد بوديم كه هيچ بخشي با برنامه كار نكرد و چندين بار هم مجلس هشدار داد كه دولت از قانون و از برنامه پنج ساله فاصله مي‌گيرد. لذا وقتي ما برنامه كار نمي‌كنيم قطعا گاهي مغفول ماندن از برخي بخش‌ها مثل آب كشور را گرفتار مي‌كند.


وي افزود: بحث آب هم بحثي نيست كه طي سال‌هاي گذشته مغفول مانده باشد و بلكه بحثي است كه در دولت سازندگي هم اين مسئله مطرح بود. متاسفانه برخوردهاي سياسي و بدون برنامه ما را به اينجا رسانده و امروز به اين نقطه رسيده‌ايم. اكنون دولت و مجلس بايد اورژانسي پاي كار بايستند و راهكار پيدا كنند. البته نقش مردم را در بخش مصرف خانگي و خصوصا كشاورزي نمي‌توان ناديده گرفت.

سخنگوي كميسيون انرژي عنوان كرد: ما سال‌هاست مي‌گوييم آب با چه قيمتي تصفيه مي‌شود تا قابل شرب باشد اما چند درصد اين آب در شهرها و كلان‌ شهرهايي مثل تهران صرف شرب مي‌شود؟ در حالي كه اين آب با زحمت و هزينه بسيار تصفيه و به شبكه فرستاده مي‌شود و درصد خيلي كمي صرف شرب مي‌شود.

اميري معتقد است، در كمتر جايي از دنيا اين همه هزينه مي‌كنند تا آب تصفيه شده را به شبكه بفرستند و بعد  مردم اين آب تصفيه شده را صرف كاري غير از شرب كنند. اين مواردي است كه بارها از تربيون‌ها گفته شده اما هيچ دولت و نهادي پاي كار نايستاد و امروز به نقطه‌اي رسيده‌ايم كه در تهران، قم، اصفهان، اراك، كرمان با مشكل جدي مواجه شده‌ايم.

وي با بيان اينكه ملت، دولت و مجلس بايد براي حل بحران آب همكاري كنند، گفت: هيچ ملتي در اين شرايط نمي‌نشيند تا آخرين قطره آب از لوله بيرون آيد. همه بايد اين زنگ خطر را شنيده باشند، درست است كه سهم آب خانگي كم است اما در كلان‌شهري مثل تهران به دليل مسائل متعدد به اندازه چند هزار باغات پسته امروز آب مصرف مي‌شود و نمي‌توان گفت مصرف خانگي را رها كرد.

به گفته اميري چند هزار خانوار در تهران بالاي استاندارد كشوري آب مصرف مي‌كنند، اينها بايد كاهش پيدا كند. امروز يك ليوان آب هم براي ما غنيمت است لذا قطعا اين هشدارهاي وزارت نيرو در خصوص مصارف خانگي در كلانشهرها بايد جدي گرفته شود و نبايد اين موضوع را ناديده گرفت.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه سهم مصارف خانگي چقدر است، گفت: در ميانگين كشوري بيش از 92 درصد و در برخي از استان‌ها مثل كرمان 95 درصد آب صرف كشاورزي مي‌شود و در واقع سهم مصارف خانگي اندك است. بنابراين هر چه زودتر بايد روش‌هايي را در پيش بگيريم تا در آب كشاورزي صرفه‌جويي كنيم. اگر بين ده تا 20 درصد آب را در بخش كشاورزي صرفه‌جويي كنيم مقداري اين بحران كم آبي كاهش پيدا مي‌كند.

سخنگوي كميسيون انرژي اضافه كرد: احكام متعددي در برنامه‌ها پيش‌بيني كرده‌ايم تا دولت تسهيلاتي و مشوق‌هايي را در نظر بگيرد كه كشاورزان به سمت آبياري مكانيزه پيش روند. اگر آبياري مكانيزه انجام دهيم مصرف آب حدودا به يك سوم خواهد رسيد.

اميري ادامه داد: متاسفانه طي سال‌هاي گذشته به دليل نبود اعتبار برنامه‌ها اجرا نشد. قرار بود در آبياري مكانيزه، دولت 85 درصد كمك بلاعوض كند و 15 درصد هم باغداران دهند تا بتوان آبياري مكانيزه انجام داد و مصرف آب را كاهش داد كه اين كار صورت نگرفت. در برخي از جاها هم كه اجرا شد، مصرف آب پايين آمد و باغداران تصور كردند آب زياد دارند و دوباره به سمت توسعه رفتند. در حالي كه قرار بود اين پولي كه دولت براي صرفه‌جويي در آب هزينه مي‌كند، آب براي شرب، مصرف مردم و نسل بعدي ذخيره شود.

وي تاكيد كرد: ما بايد حتما به سمت آبياري مكانيزه پيش رويم و آب را ذخيره كنيم و در عين حال نبايد همه كاسه و كوزه‌ها را سر مردم شكست. اما اكنون شرايط فعلي ايجاب مي‌كند ملت، دولت و مجلس با هم همكاري كنند هيچ كدام از اينها نمي‌توانند به تنهايي كاري كنند كه ما از اين بحران عبور كنيم.

اميري در پايان يادآور شد: ما براي كاهش مصرف آب به تكنولوژي لازم دست پيدا كرده‌ايم و روش‌هاي متعددي را اجرا مي‌كنيم اما اينها محدود است. فقط بايد دولت، باغداران و كشاورزان همت كنند و دست به دست هم دهند و هزينه كنند تا مصرف‌شان را كاهش دهند. دولت بايد تسهيلات دهد و ما بايد بپذيريم آب‌هاي ارزان را تمام كرد‌ه‌ايم و بايد بپذيريم براي آب هزينه كنيم و اگر اين كار را انجام ندهيم در آينده بايد با تانكرهايي كه امروز نفت مي‌كشند بايد آب جابه‌جا كنيم.             

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار