کد خبر: 675694
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
یک خبرگزاری غربی با اشاره به آغاز مجمع سالانه سازمان ملل عنوان داشت که نشست امسال رهبران جهان در نیویورک تحث تاثیر سه موضوع اصلی مذاکرات هسته ای ایران، مقابله و ریشه کن کردن بیماری ابولا و مقابله با گروه تروریستی داعش برگزار می شود.

 

خبرگزاری مهر: گردهمایی رهبران کشورهای مختلف جهان از هفته جاری در نیویورک آغاز می شود اما نشست امسال با سه موضوع اصلی مواجه است. این موارد عبارتند از: خشونت ها و جنایت داعش در عراق و سوریه، مقابله با بیماری مرگبار ابولا و موضوع هسته ای ایران.

البته بعید است که رهبران جهان در سخنرانی های خود در مجمع عمومی سازمان ملل که از روز چارشنبه آغاز می شود بتوانند به جمع بندی خاصی در این موارد برسند اما در حاشبه این سخنرانی ها نمایندگان آمریکا رایزنی های گسترده ای را با کشورهای مختلف انجام خواهند داد و به نظر می رسد مقابله با داعش از اهمیت ویژه ای برای واشنگتن برخوردار باشد.

آمریکا از چندی قبل با هدف مقابله با داعش شروع به رایزنی با کشورهای مختلف و ایجاد ائتلاف علیه داعش کرده و در این راه حتی با ایران و روسیه نیز مذاکراتی را انجام داده است اما با این وجود هنوز کار اصلی ائتلاف ضد داعش آغاز نشده است.

البته "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل، معتقد است که جهان با بحران های متعددی در خاورمیانه، آفریقا و اوکراین مواجه است.

وی از افزایش حملات به مردم عادی در نقاط مختلف جهان بویژه کودکان ابراز نگرانی کرده و از اینکه کشورهای مختلف برای مقابله با این پدیده دچار چند دستگی شده اند گله مند است.

در همین راستا "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی روز چهارشنبه خود از کشورهای جهان دعوت خواهد کرد تا به ائتلاف ایجاد شده علیه داعش بپیوندند. رئیس جمهور آمریکا در همان روز نشستی را در خصوص داعش برگزار خواهد کرد.

علاوه بر اوباما دیگر سخنرانان مهم مجمع عمومی امسال افرادی همچون "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران، "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر و "نارندا مودی" نخست وزیر هند هستند.

بیماری ابولا

علاوه بر موضوع داعش، مورد مهم دیگری که رهبران جهان در مورد آن صحبت خواهند کرد بیماری ابولا است. این بیماری در غرب آفریقا شیوع پیدا کرده و در کشورهای سیرلالئون، غنا و لیبریا و چند کشور دیگر بیش از 500 هزار نفر را مبتلا کرده که از میان آنها دو هزار و 630 نفر از دنیا رفته اند.

در همین رابطه قرار است روز چهارشنبه علاوه بر برگزاری نشستی در مورد داعش، نشست دیگری نیز در مورد این بیماری در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود.

این نشست بعد از آن برگزار می شود که شورای امنیت سازمان ملل این بیماری را تهدیدی علیه صلح و ثبات بین المللی اعلام کرده است.

و اما دیگر موضوع مهم گفتگوها در مجمع عمومی سازمان ملل موضوع هسته ای ایران و تلاش برای رسیدن به توافق جامع تا نوامبر سال جاری میلادی خواهد بود.

دور جدید گفتگوها میان ایران و کشورهای 1+5 از چند روز قبل در نیوریورک آغاز شده و در این میان رسانه ها از ارئه پیشنهاد جدید از سوی امریکا برای حل یکی از موراد اختلافی در مذاکرات خبر می دهند.

در این میان "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرده که اگر غرب آماده اتخاذ تصمیمات سخت باشد رسیدن به توافق جامع تا ماه نوامبر میسر خواهد بود.

با این حال همانطور که اعلام شد مباحث جانبی و رایزنی های مقامات در این نشست سالانه بیش از سخنرانی های رهبران جهان که تا تاریخ 30 سپتامبر طول می کشد اهمیت دارند و اگر توافقی در پایان این سخنرانی ها حاصل شود مطمئنا مقدمات آن در گفتگوهایی که در حاشیه این سخنرانی ها انجام گردیده آماده شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار