کد خبر: 675511
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۴
ميزان سرانه مطالعه كشور بيشتر آمارسازي‌هاي گذشته است كه مي‌خواستند سرانه را زياد نشان دهند.
ميزان سرانه مطالعه كشور بيشتر آمارسازي‌هاي گذشته است كه مي‌خواستند سرانه را زياد نشان دهند.
علي جنتي، روز گذشته در بخشي از سخنانش در مراسم رونمايي از مجلدات كتاب‌شناسي ماه كه در محل سراي اهل قلم خانه كتاب در تهران برگزار شد، از آنچه آمارسازي در خصوص ميزان مطالعه در كشور در گذشته ناميد، انتقاد كرد و گفت: وقتي به عمق اين آمارها مراجعه مي‌كنيد، مي‌بينيد كه بيشتر آنها آمارسازي است و مي‌خواهند نشان دهند كه وضعيت مطالعه در كشور نامطلوب نيست.  
جنتي پس از اين مراسم در پاسخ به سؤال خبرنگاري در اين خصوص كه مقصود شما كدام آمارها است و اساساً چگونه مي‌شود معضل كتاب نخواني را در كشور مداوا كرد؟ گفت: آنچه من گفتم، فقط در مورد كتابخانه‌هاي عمومي و آن هم گذشته اين كتابخانه‌ها بود، چون الان ما اين را ضابطه‌مند كرديم و خيلي تأكيد كرده‌ايم كه در ارائه آمار مربوط به بازديدكنندگان و مراجعه‌كنندگان به كتابخانه‌هاي عمومي با دقت عمل كنند.
وي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران كه پرسيد در فهرست كتاب‌هاي نمايشگاه فرانكفورت نامي از كتاب‌هاي دفاع مقدس وجود ندارد، افزود: ما بايد همه كتاب‌هاي مفيدي را كه بدانيم در اين نمايشگاه مخاطب خواهند داشت، بفرستيم. اتفاقاً كتاب‌هايي كه در حوزه دفاع مقدس نوشته شده و جزو سرمايه‌هاي اساسي كشور ما از نظر فرهنگي است و نشان‌دهنده حماسه عظيمي است كه در طول هشت سال آفريده شده، براي ما هم در داخل و هم در خارج از كشور ارزش دارند. ايرانيان خارج از كشور كه از اين نوع كتاب‌ها استفاده مي‌كنند و حتماً كتاب‌هاي فاخري كه در اين زمينه نوشته شده، بايد در اين نمايشگاه‌ها عرضه شوند.
جنتي در پاسخ به سؤال ديگري كه واكنش او را به اعتراض‌هايي كه به فيلترينگ سايت‌هاي خبري غيرمجاز جويا شد، گفت: از نظر قانون مطبوعات كه مجلس شوراي اسلامي آن را تصويب كرده، همه مطبوعات و نشريات مكتوب و رسانه‌هاي خبري ديجيتال، مشمول اين قانون هستند يعني به همان نحو كه هر كسي كه مي‌خواهد نشريه‌اي را منتشر كند، بايد از هيئت نظارت بر مطبوعات مجوز بگيرد، سايت خبري ديجيتال و يك خبرگزاري هم بايد بيايد مجوز بگيرد. ما آبان ماه سال گذشته به كرّات اعلام كرديم كه سايت‌هاي خبري كه مجوز ندارند، بايد بيايند مجوز بگيرند.
يك بار در دي‌ماه ضرب‌الاجل تعيين كرديم و بعد اين را تا بهمن و اسفند تمديد كرديم و امسال هم تا ماه خرداد اين را تمديد كرديم و گفتيم كه بعد از آن هم اگر كسي مجوز نداشت، مثل روزنامه يا نشريه‌اي كه فاقد مجوز است، با آن برخورد مي‌شود. وي ادامه داد: در مورد يك سايت خبري هم بعد از سه بار ضرب‌الاجل تعيين كردن و مهلت دادن، نيامدند مجوز بگيرند، طبيعتاً بايد فيلتر شوند و لذا ما ليست كل سايت‌هايي را كه تا به حال مجوز گرفته‌اند، به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات داده و گفته‌ايم ساير سايت‌هاي خبري كه فاقد مجوز هستند، بايد جلويشان گرفته شود و فيلتر شوند.
جنتي در پاسخ به سؤال ديگري كه واكنش او را به ضرب‌الاجل تعيين‌شده از سوي حجت‌الاسلام و‌المسلمين محسني اژه‌اي معاون اول قوه قضائيه در خصوص فيلتر شدن شبكه‌هاي اجتماعي مانند وايبر و واتس اپ و تانگو جويا شد، در حالي كه لبخند بر لب داشت، به ذكر اين جمله اكتفا كرد: براي ما كه مهلت تعيين نكرده‌اند براي وزارت ارتباطات تعيين كرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار