کد خبر: 675508
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱
مهدي باقري معاون توليد كانون پرورش فكري‌ در نشست خبري اعلام كرد
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان احيا و ساخت نسل سوم عروسك‌هاي «دارا» و «سارا »و عروسك‌هاي مشهوري را كه اين مركز آنها را خلق كرده در دستور كار خود قرار داده است.
مصطفي شاه‌كرمي
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان احيا و ساخت نسل سوم عروسك‌هاي «دارا» و «سارا »و عروسك‌هاي مشهوري را كه اين مركز آنها را خلق كرده در دستور كار خود قرار داده است.
مهدي باقري، معاون توليد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان روز گذشته در نشستي خبري با اشاره به اينكه بايد متناسب با كودك امروز به توليد اثر پرداخت، اظهار داشت: براي توليد محصولات فرهنگي به خصوص توليد كتاب فاخر و ارزشمند نيازمند نيروهاي متخصص و كاردان هستيم كه براي اين گروه سني قلم بزنند. كارگاه‌هاي بسياري در كانون پرورشي برپا مي‌شود يعني اگر سرگرمي، اسباب‌بازي و كتابي در كانون توليد مي‌شود، نخستين جايي كه فرود مي‌آيد در مراكز كانون و در بين 400 هزار كودك و نوجواني است كه همه اينها اين توليدات و محصولات فرهنگي را مشاهده و ارزيابي مي‌كنند.
باقري در ادامه گفت: سابقه كانون پرورش فكري در زمينه توليد فيلم، موسيقي، تئاتر و كتاب در طول اين سال‌ها بسيار درخشان بوده است. ما فراز و فرودهايي را پشت سر گذاشتيم، اما وضعيت كنوني‌مان وضعيت خوب و موفقي است. ما از بدو تأسيس كانون يعني سال 1344 تاكنون 2هزار و 200 عنوان كتاب توليد كرده‌ايم كه بخش عمده‌اي از اين توليدات به پس از انقلاب بر‌مي‌گردد تا آنجا كه بسياري از خانواده‌ها به صرف ديدن مرغك كانون، كتاب توليد شده را براي كودكان خود خريداري مي‌كنند.  وي به بخش سينمايي كانون نيز اشاره و بيان كرد: سينماي دنيا، ايران را با سينماي كودك مي‌شناسد و «فيلم‌هاي كانوني» به يك ژانر در سينماي كودك تبديل شده است. بسياري از سينماگران مطرح كار خود را با كانون پرورش فكري آغاز كرده يا براي كانون فيلم ساخته‌اند، همچنين فيلم‌هاي كانون پرورش فكري در جشنواره‌هاي بين‌المللي نيز حضوري فعال و تأثيرگذار داشته‌اند. بخش سرگرمي‌هاي سازنده كانون نيز يكي ديگر از فعاليت‌هاي معاونت توليد است.  به گفته باقري، در اين بخش بازي‌هاي رايانه‌اي، كتاب- بازي توليد شده است. قسمتي كه از سال 61 كار خود را آغاز كرده و تئاتر عروسكي هم يكي ديگر از زيرمجموعه‌هاي معاونت توليد است از 45 سال پيش تاكنون فعاليت مي‌كند. «مركز تجربيات و ايده‌هاي هنري» نيز يكي ديگر از بخش‌هاي اين معاونت است.
يكي ديگر از سخنرانان اين نشست حسن آقاكريمي سرپرست امور سينمايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بود كه بيان داشت: كانون پرورشي در بخش امور سينمايي تأثيرات زيادي در سينماي كودك و نوجوان گذاشته است كمترين تأثير آن راهگشايي فيلم‌هاي اين گروه سني به بازارهاي جهاني بوده است. اخيراً تعدادي از كارشناسان و صاحبنظران حوزه سينماي كودك و نوجوان 100 فيلم از بهترين فيلم‌هاي تاريخ كودكان و نوجوانان را انتخاب و مورد ارزيابي قرار دادند كه رتبه اول تا سوم اين مهم به فيلم‌هاي كانون پرورشي تعلق گرفت كه اين مهم مسئوليت ما را در قبال مخاطب سنگين‌تر كرده است.
در ادامه مهدي باقري معاون توليد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» مبني بر اينكه توليد عروسك‌هاي «دارا و سارا» از سر گرفته مي‌شود، يا نه و اينكه چه استراتژي براي مقابله با رقباي بين‌المللي داريد، بيان كرد: ما به دنبال احياي عروسك‌ها هستيم و مي‌خواهيم يك پيوست فرهنگي بين توليدات كانون وجود داشته باشد، يعني در ارتباط با عروسك‌هاي دارا و سارا، فيلم، پويانمايي و كتاب توليد شود. كانون آهسته و پيوسته قدم برمي دارد اگر عروسكي چون باربي مطرح مي‌شود، به واسطه تاريخي است كه پشت سر گذاشته. قدمت عروسك‌هاي باربي به 65 سال پيش بر مي‌گردد، اما عمر عروسك‌هاي دارا و سارا تنها 12 سال است. نسل سوم عروسك‌هاي دارا و سارا كه قرار است توليد شود، با نسل دوم آن بسيار متفاوت است.  مدير توليد كانون پرورشي در پايان اين مراسم، آينده كانون را بسيار خوب و خوشبينانه ارزيابي كرد و گفت: دوستان خوبي در كانون پرورشي مشغول به كار هستند به همين منظور معتقدم عرصه طلايي كانون دوباره رقم خواهد خورد و براي توليد محصولات فرهنگي با محتوا و با كيفيت و در نهايت تأثيرگذار گام‌هاي خوبي را خواهيم برداشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار