کد خبر: 675493
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۶
امروز درخت «آموزش» و «پرورش» يك ميليون و 350 هزار شكوفه مي‌زند
سال تحصيلي جديد از امروز و با هياهوي يك ميليون و 350 هزار كلاس اولي در جشن شكوفه‌ها آغاز مي‌شود.
نفيسه ابراهيم زاده انتظام
سال تحصيلي جديد از امروز و با هياهوي يك ميليون و 350 هزار كلاس اولي در جشن شكوفه‌ها آغاز مي‌شود.
چند هفته‌اي بود كيف و كتاب و دفتر و مدادهاي نو و تميز از شوق نشستن پشت نيمكت‌هاي كلاس و كنار همشاگردي‌ها و دوستان جديد پشت در اتاق ايستاده بودند و حركات پر نشاط صاحب خود را مي‌پاييدند؛ صاحبي كه تمام حساسيت خود را براي حضور سر كلاس درس به كار مي‌گيرد و اتفاقاً در اين راه گرفتار وسواس شيريني براي حضور در صحنه علم آموزي مي‌شود. روز اول مدرسه تنها روزي است كه هيچ گاه براي هيچ كس كهنه نمي‌شود و به اذعان تمام كساني كه آن روز را تجربه كرده‌اند، ارزش اين اضطراب‌هاي كودكانه را دارد. اما امروز ديگر اين انتظار به پايان رسيد و كلاس اولي‌ها ميزبان جشن شكوفه‌ها هستند كه امروز به صورت همزمان در تمام مدارس ابتدايي كشور برگزار مي‌شود؛ جشني كه بنا به اعلام علي زرافشان، معاون متوسطه آموزش و پرورش و رئيس ستاد اجرايي پروژه مهر، آماده‌سازي مقدمات آن از حدود هشت ماه پيش در ستاد مركزي و همچنين استان‌ها كليد خورده است.
زرافشان از برگزاري جشن شكوفه‌ها با حضور بيش از يك ميليون كلاس اولي به طور همزمان در حدود 59 هزار مدرسه ابتدايي سراسر كشور و همچنين برگزاري مراسم جشن آغاز سال تحصيلي در مدارس كشور در سه شنبه هفته جاري (اول مهر) خبر داد.
وي با اشاره به تأكيد وزير آموزش و پرورش مبني بر اهميت آغاز سال تحصيلي پرنشاط در مدارس به «جوان» مي‌گويد: امسال علاوه بر اعزام تيم‌هاي ارزياب به استان‌ها، هر يك از معاونان وزير در يكي از استان‌ها حضور يافته و در كنار ساير مسئولان، فرهنگيان و دانش‌آموزان در اين جشن ملي حضور مي‌يابند.
    همه كلاس‌ها معلم دارند
از وزير آموزش و پرورش هم با وجودي كه در برگزاري نشست خبري به مناسبت بازگشايي مدارس به طور رسمي از بازگشايي مدارس بازماند، در رسانه‌ها اظهار‌نظراتي در مورد آغاز سال تحصيلي منتشر شد كه محور آن آمادگي 100 درصدي آموزش و پرورش براي پذيرايي از دانش‌آموزان در حدود 550 هزار كلاس درس بود. علي اصغر فاني با اشاره به اينكه ساماندهي نيروي انساني انجام شده است، گفت: تمام ساماندهي‌ها انجام شده است و هيچ كلاسي در مهر بدون معلم نخواهد بود.  وي با اشاره به ساماندهي نيروي انساني در سال تحصيلي جديد اظهار كرد: سال تحصيلي جديد را در حالي آغاز مي‌كنيم كه حدود 25 هزار نفر از همكاران فرهنگي ما بازنشسته مي‌شوند اما با مديريت منابع انساني كه انجام شد با مشكل جدي در اين خصوص مواجه نيستيم؛ همچنين براي فضاهاي آموزشي نيز مشكلي نداريم حتي در منطقه زلزله‌زده ايلام نيز مدارس آماده پذيرايي از دانش‌آموزان هستند.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه سال تحصيلي 94-93 از فردا براي كلاس اولي‌ها و از پس فردا براي كليه دانش‌آموزان با قوت آغاز مي‌شود، اظهاركرد: امسال مدارس استيجاري نيز ساماندهي شدند و با برخي مالكين مدارس كه حكم قلع و قمع داشتند تفاهم كرديم تا مدرسه را براي يك سال ديگر در اختيار ما قرار دهند. برخي مدارس نيز تخليه شدند و دانش‌آموزان آن مدارس را در مدارس اطراف ساماندهي كرديم.
    55 درصد دانش‌آموزان ابتدايي‌اند
از سوي ديگر و به استناد آمار اعلامي زرافشان سال تحصيلي امسال با 12 ميليون و 600 هزار دانش‌آموز آغاز مي‌شود كه از اين تعداد 7 ميليون و 5 هزار و 112 دانش‌آموز ابتدايي، 2 ميليون و 3 هزار و 844 دانش‌آموز دوره اول متوسطه و 2ميليون و 848 هزار و 450 دانش‌آموز دوره دوم متوسطه هستند. به عبارتي 55 درصد جمعيت دانش‌آموزي كشور در دوره ابتدايي تحصيل مي‌كنند. همچنين معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش ادامه مي‌دهد: تعداد دانش‌آموزان استثنايي ثبت‌نام شده 67 هزار و 549 نفر و تعداد دانش‌آموزان پيش‌دانشگاهي برابر با 252 هزار و 478 نفر است.
آموزش و پرورش هدف از بر‌گزاري جشن شكوفه‌ها را قبل از آغاز رسمي سال تحصيلي آشنايي تدريجي نو‌آموزان با محيط مدرسه عنوان و اعلام كرده است: شاهد هستيم برخي از كلاس اولي‌ها وقتي در روز اول مدرسه از مادرشان جدا مي‌شوند، بي‌قراري مي‌كنند به همين دليل جشن آغاز سال تحصيلي كلاس اولي‌ها جدا از ساير مقاطع برگزار مي‌شود و حتي مادرها مي‌توانند در صورت تمايل با فرزندانشان در كلاس درس حضور يابند. با فرارسيدن بهار علم و دانش و آغاز سال تحصيلي 94-93 كلاس اولي‌ها دوشنبه 31 شهريورماه، طبق روال سال‌هاي گذشته يك روز زودتر به مدرسه مي‌روند تا با محيط مدرسه و معلمان آشنا شوند.
    مسافر كوچولوهاي شهر و روستا تحت‌حمايت پليس
مهر ماه و بازگشايي مدارس و مراكز آموزشي براي نيروهاي پليس نيز آغاز يك فصل پر كار و البته پرترافيك است كه تأمين سلامت و امنيت اين رفت و آمدها بر عهده پليس است.
پليس نيز با تمام نيروهاي خود به ويژه نيروهاي راهنمايي و رانندگي براي طرح بازگشايي مدارس آماده شده است و از صبح زود تمام حق تقدم‌ها به نفع مسافر كوچولوهاي شهر و روستا كه به مقصد مدرسه در حركتند، رعايت مي‌شوند.
علاوه بر اين، از امروز گشت‌هاي پليس در اطراف مدارس مستقر مي‌شوند و از والدين خواسته شده كمتر از خودروهاي شخصي استفاده كنند و در صورتي كه مجبور به استفاده از خودروهاي شخصي شدند جلوي در مدارس توقف نكنند و در هر نقطه‌اي كه امكان پارك وجود داشت، خودرو را پارك كرده تا از بروز ترافيك جلوگيري شود. همچنين ايمني سرويس‌ها در دستور كار قرار دارد و صلاحيت راننده نيز بايد تأييد شود و در صورتي كه صلاحيت فردي تأييد نشود يا خودرو معاينه فني نداشته باشد از تردد آن سرويس از سوي پليس جلوگيري مي‌شود.
   غيبت رئيس‌جمهور در روز اول مدرسه
هر سال همه سعي مي‌كنند روز اول مدرسه را از دست ندهند، حتي كساني كه فرزند مدرسه‌اي ندارند و حتي مسئولان كشوري و لشكري به بهانه زدن زنگ بازگشايي مدارس، مهر را ميهمان دوباره نيمكت‌هايي مي‌شوند كه حداقل 12 سال از عمرشان را روي آنها گذرانده‌اند. يكي از ميهمانان دائمي روز اول مدرسه، رئيس‌جمهور كشور است. البته امسال رئيس‌جمهور به علت سفر نيويورك خود در مراسم آغاز سال تحصيلي حضور نخواهد يافت و معاون اول وي با حضور در يك مدرسه دخترانه در تهران، زنگ آغاز سال تحصيلي را مي‌نوازد.
وزير آموزش و پرورش نيز ديروز در پيامي به مناسبت بازگشايي مدارس آغاز كيفيت بخشي در آموزش و پرورش و اجراي يكصد برنامه در راستاي عملياتي شدن سند تحول بنيادين در ساحت‌هاي شش‌گانه تربيت و توسعه مشاركت‌هاي همه‌جانبه و سپردن امور به مردم و كاهش تمركزگرايي در نظام آموزش و پرورش را نويد داد.
فاني همچنين در خصوص تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس گفت: امسال پنج‌شنبه‌ها تعطيل است، به جز در بيش از دو هزار مدرسه ابتدايي كه فعاليتي شاد را پيش‌بيني كرده‌ايم و اجراي آزمايشي مي‌كنيم؛ ثبت‌نام در اين مدارس اختياري است و با مشاركت اوليا خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار