کد خبر: 675488
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۸
نمايندگان مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان» عنوان كردند‌
دكتر حسن روحاني در حالي امروز تهران را براي حضور در مجمع عمومي سازمان ملل به سمت نيويورك ترك مي‌كند كه در مقايسه با سفر سال گذشته رئيس‌جمهور به نيويورك، تغييرات گسترده‌اي در منطقه خاورميانه به وجود آمده است؛ تغييراتي كه حساسيت اين سفر را چندبرابر كرده است و بسياري از كشورهاي دنيا چشم‌انتظار آن هستند كه مواضع و ديدگاه‌هاي رئيس‌جمهور ايران را به عنوان يك كشور تأثير‌گذار در منطقه و جهان بشنوند.
جعفر تكبيري
دكتر حسن روحاني در حالي امروز تهران را براي حضور در مجمع عمومي سازمان ملل به سمت نيويورك ترك مي‌كند كه در مقايسه با سفر سال گذشته رئيس‌جمهور به نيويورك، تغييرات گسترده‌اي در منطقه خاورميانه به وجود آمده است؛ تغييراتي كه حساسيت اين سفر را چندبرابر كرده است و بسياري از كشورهاي دنيا چشم‌انتظار آن هستند كه مواضع و ديدگاه‌هاي رئيس‌جمهور ايران را به عنوان يك كشور تأثير‌گذار در منطقه و جهان بشنوند.

اين موضوع زماني حساسيت ويژه‌تري به خود مي‌گيرد كه سال گذشته رئيس‌جمهور كشورمان در اقدامي ابتكاري، طرح جهان عاري از خشونت را در مجمع عمومي سازمان ملل مطرح كرد كه اگرچه با استقبال بسيار زيادي از سوي كشورها مواجه و حتي به عنوان يك قطعنامه بين‌المللي در سازمان ملل رأي آورد اما به‌رغم آن منطقه خاورميانه به ويژه كشورهاي عراق و سوريه شديدترين خشونت‌هاي سال‌هاي اخير را زير سكوت بي‌سابقه كشورهاي مدعي حقوق بشر تجربه كرد.

از سوي ديگر نكته مهم ديگري كه سفر رئيس‌جمهور كشورمان را به نيويورك در صدر اخبار رسانه‌ها نگه مي‌دارد، جريان مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 است كه در شهر نيويورك ميان طرفين ادامه دارد و به‌رغم حصول توافق ابتدايي، همچنان درگير و دار چالش‌هاي ساخته غرب است. اگرچه برخي رسانه‌ها عنوان مي‌كنند اين دور از مذاكرات مي‌تواند گشايش‌هاي فوق‌العاده‌اي را در مسير اين توافقات براي طرفين باز كند.

تمامي اين اتفاقات در حالي است كه در داخل كشور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم سفر رئيس‌جمهور به نيويورك را سفري مهم ارزيابي مي‌كنند و معتقدند كه اين سفر مي‌تواند در آينده ديپلماسي كشور تأثير بسياري داشته باشد. آنچه در ادامه مي‌خوانيد ديدگاه برخي اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در خصوص محور سخنان و گفته‌هاي رئيس‌جمهور در سفر پيش رويش است.

رئيس‌جمهور از ظرفيت سازمان ملل استفاده كند

منصور حقيقت‌پور از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه سفر رئيس‌جمهور به امريكا يك سفر براي ديدار دوجانبه نيست، عنوان كرد: سفر به نيويورك فرصت بسيار خوبي است كه رئيس‌جمهور از ظرفيت سازمان ملل براي رساندن پيام مردم ايران به دنيا استفاده كند. اين نماينده مجلس با بيان اينكه جهان منتظر شنيدن پيام ملت ايران است، ادامه داد: دنيا از افراطي‌گري خسته شده و قطعاً تمركز بر موضوع جريان‌هاي تكفيري و افراطي در منطقه خاورميانه مي‌تواند باعث جذب جهانيان به سخنان رئيس‌جمهور شود.

وي در خصوص احتمال ملاقات رئيس‌جمهور كشورمان با باراك اوباما نيز عنوان كرد: من بعيد مي‌دانم كه اين اتفاق به وقوع بپيوندد، چراكه هيچ برنامه‌اي براي ملاقات دو طرف وجود ندارد. از سوي ديگر شرط ايران براي گفت‌وگوي دوجانبه با امريكا تغيير رفتار اين كشور در قبال جمهوري اسلامي است؛ ماجرايي كه تاكنون اتفاق نيفتاده است. حقيقت‌پور در ادامه تصريح كرد: خصومت ايالات متحده با مردم و حكومت ايران همچنان پابرجاست و هيچ تغييري در آن مشاهده نشده است. آنها هنوز قصد دارند با تهديد و تحريم كار خود را پيش ببرند كه جمهوري اسلامي هرگز اين را نمي‌پذيرد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي در خصوص پيش شرط مذاكرات دوجانبه ايران و امريكا نيز گفت: امريكا ضمن تغيير رفتار در قبال جمهوري اسلامي بايد با ايران به عنوان يك كشور مستقل و مقتدر پاي ميز مذاكره بنشيند و اين تضمين را به ايران و جامعه جهاني بدهد كه دست از خوي سلطه‌گري خود بر داشته است. علاوه بر اين، اين كشور به دليل تمام نقش آفريني‌هايش در طول تاريخ ايران يك عذرخواهي انقلابي به ملت ايران بدهكار است و تا زماني كه اين عذرخواهي انجام نشود، مذاكره‌اي در كار نخواهد بود.

لزوم گوشزد خطر تروريسم و افراطي گري

محمدحسين نقوي حسيني ديگر عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز با اشاره به شرايط حساس منطقه خاورميانه در آستانه سفر رئيس‌جمهور به نيويورك عنوان كرد: به عقيده من با توجه به حضور گروه‌هاي تروريستي و تكفيري در منطقه اولويت نخست سخنان رئيس‌جمهور بايد پيرامون لزوم و شيوه مقابله با اين جريان‌ها باشد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس خاطرنشان كرد: خطر افراطي‌گري و تروريسم كه اين روزها با حمايت كشورهاي غربي نيز همراه شده، همواره تهديدي جدي براي صلح و امنيت منطقه بوده و بايد اهميت اين موضوع براي كشورهاي جهان گوشزد شود.

وي در ادامه جمهوري اسلامي را كشوري قدرتمند و تاثيرگذار در منطقه خاورميانه عنوان كرد و ادامه داد: در كنار اين موضوع رئيس‌جمهور به عنوان نماينده جمهوري اسلامي بايد مواضع كشورمان پيرامون مذاكرات هسته‌اي را نيز مورد تأكيد قرار دهد و براي دنيا تشريح كند كه ايران به صورت صادقانه، منطقي و دقيق مذاكرات را دنبال كرده است. نقوي حسيني طرح جهان عاري از خشونت را اقدام خوب رئيس‌جمهور قلمداد كرد و ادامه داد: رئيس‌جمهور در سخنراني امسال خود ضمن تأكيد مجدد بر اين طرح از سازمان ملل سؤال كند كه تا چه حد به اين طرح پايبند بوده و اهداف آن را پيگيري كرده است.

تأكيد رئيس‌جمهور بر حقوق مردم فلسطين
محمد صالح جوكار عضو ديگر كميسيون امنيت ملي هم همانند ديگر همكاران خود معتقد است كه دفاع از حقوق هسته‌اي ملت ايران مهمترين محور سخنراني رئيس‌جمهور بايد باشد و مي‌گويد: رئيس‌جمهور در سخنراني خود در سازمان ملل بايد بر اين نكته تأكيد كند كه موضوع مبارزه با تروريسم در خاورميانه، تنها با همكاري كشورهاي منطقه ممكن خواهد بود و كشورهاي فرا منطقه‌اي نبايد در اين موضوع دخالت كنند. وي در ادامه افزود: يكي ديگر از موضوعات مهم كه رئيس‌جمهور بايد روي آن تأكيد كند، موضوع فلسطين و حقوق مردم مظلوم و بي‌دفاع اين كشور است.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينكه آقاي روحاني برنامه و اراده‌اي براي ملاقات با باراك اوباما ندارد، اضافه كرد: در سال گذشته كه دكتر روحاني و باراك اوباما تماس تلفني برقرار كردند، نه تنها مشكلي از كشور ما حل نشد، ‌بلكه مشكلات كشور دوچندان شد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: امريكايي‌ها غيرقابل اعتماد هستند و قطعاً تماس طرفين به نفع امريكايي‌ها و به ضرر ما است. جوكار تصريح كرد: نگاه مردم جهان و ملت‌هاي مظلوم به جمهوري اسلامي ايران است و قطعاً برقراري تماس ميان روساي جمهوري ايران و امريكا به معناي حراج منافع ملي كشور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار