کد خبر: 675477
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
تضاد بسته جديد امريكايي‌ها با مانيفست هسته‌اي ايران
ديپلمات‌هاي ايراني در حالي مشغول رايزني سنگين براي يافتن راه‌حلي تازه براي گره‌گشايي در پرونده هسته‌اي كشورمان هستند كه گفته مي‌شود پيشنهادي تازه از سوي ايالات‌متحده روي ميز مذاكرات قرار گرفته است
جعفر تكبيري
ديپلمات‌هاي ايراني در حالي مشغول رايزني سنگين براي يافتن راه‌حلي تازه براي گره‌گشايي در پرونده هسته‌اي كشورمان هستند كه گفته مي‌شود پيشنهادي تازه از سوي ايالات‌متحده روي ميز مذاكرات قرار گرفته است؛ پيشنهادي كه در ظاهر به نظر مي‌رسد در تضاد جدي با طرح چشم‌انداز پيش روي ايران براي توسعه فعاليت‌هاي صلح‌‌آميز هسته‌اي خود است.
درست پس از آغاز دور تازه مذاكرات اتمي ميان ايران و گروه 1+5 در نيويورك، روزنامه نيويورك‌تايمز امريكا از قول برخي منابع كه نامشان را فاش نكرده، گزارش داد امريكايي‌ها در حال بررسي طرح جديدي براي ارائه هستند كه تمركز آن بر قطع اتصالات سانتريفيوژهاست. پس از اين گزارش، ديگر رسانه امريكايي، خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در روز ۲۹ شهريور ماه گزارش مشابهي را منتشر كرد و اين رسانه نيز حاضر نشد از عنوان‌كنندگان اين خبر نام ببرد. اگرچه طرف‌هاي مذاكره هنوز واكنشي به اين گزارش‌ها نشان نداده‌اند، اما به نظر مي‌رسد درز اطلاعات اين بسته از سوي رسانه‌هاي امريكايي به منظور سنجش افكار طرف‌هاي ايراني صورت گرفته و احتمال ارائه اين بسته به ديپلمات‌هاي ايراني بسيار زياد است.
بر اساس آنچه اين رسانه‌ها منتشر كرده‌ و سعي در القاي آن دارند، در اين طرح كوشيده شده است هم راه گريزي براي ايران ساخته شود و از تعداد سانتريفيوژهايش كاسته نشود و هم راهي براي طرف‌هاي غربي ايجاد شود كه مطمئن شوند برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان، خطري براي امنيت جهاني ندارد. آن طور كه رسانه‌هاي امريكايي گزارش داده‌اند، ايده اين است كه ايراني‌ها متقاعد شوند بسياري از لوله‌هايي را كه سانتريفيوژهايشان را به هم متصل مي‌كند و اجازه مي‌دهد تا اورانيوم در طول مسير غني شود، حذف كنند. با اين كار ايراني‌ها مي‌توانند ادعا كنند كه آنها به درخواست غرب براي حذف بخش اعظم 19 هزار سانتريفيوژي كه دارند، تن نداده‌اند.
اين در حالي است كه منابع مختلف گزارش داده‌اند موضوع كاهش شمار سانتريفيوژها از ۱۹هزار به ۱۵۰۰ دستگاه، از جمله موضوعات حساس و مورد اختلاف طرف‌ها در مذاكرات به شمار مي‌رود؛ ماجرايي كه باعث ايجاد بن‌بست در مذاكرات دوره گذشته شد و طرفين را مجبور كرد براي حصول توافق نهايي چهار ماه ديگر توافق ژنو را تمديد كنند.

   تضاد طرح با نياز ايران
اما فشارها به جمهوري اسلامي براي كاهش سرعت توسعه فناوري صلح‌آميز هسته‌اي خود در حالي است كه مقام معظم رهبري چندي قبل مانيفست اصلي جمهوري اسلامي را در خصوص موضوع هسته‌اي با صراحت اعلام كردند و از نياز 190هزار سويي جمهوري اسلامي به سوخت هسته‌اي سخن به ميان آوردند؛ ميزاني كه گفته مي‌شود نياز كشور براي 10 سال آينده است اما آنچه از طراحي‌هاي طرف‌هاي غربي در خصوص برنامه هسته‌اي ايران برمي‌آيد، اين نكته به خوبي مشخص است كه چنانچه طرح مذكور از سوي گفت‌وگوكننده‌هاي ايراني پذيرفته شود، نه تنها ايران نمي‌تواند توسعه برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي خود را ادامه دهد بلكه از ديگر سو توان غني‌سازي‌اش نيز به حد بسيار بالايي كاهش پيدا مي‌كند و تحقق توان 190‌هزار سويي از سوي ايران عملاً غيرممكن است. تمامي اينها نيز در حالي است كه همزمان با ارائه اين طرح، فشارهاي زيادي نيز از سوي طرف‌هاي غربي به جمهوري اسلامي در حال وارد آمدن است كه مقامات ايراني بپذيرند كه به مدت حداقل 10سال هيچ تغيير و توسعه‌اي در برنامه هسته‌اي خود به وجود نياورند و تمركز خود را تنها بر موضوع تحقيقات قرار دهند. در نهايت با نگاهي به خروجي اين دو طرح در كنار يكديگر، چيزي جز هدف اوليه امريكايي‌ها در خصوص توقف و جمع كامل برنامه هسته‌اي در اذهان متبادر نمي‌شود؛ حركتي كه حالا در قالبي جديد در حال تحقق و اجراست.
 
  تيم هسته‌اي ايران هوشيار است
نگراني‌ها در خصوص فشارهاي ايالات‌متحده براي توقف كامل برنامه هسته‌اي كشورمان نيز در حالي است كه «فرزندان مذاكره‌كننده ايراني»‌ نيز با دقت و زيركي بي‌نظيري موضوع گفت‌وگو‌ها را رصد و پيگيري مي‌كنند؛ ماجرايي كه باعث شده تا به امروز قلدران غربي عقب‌نشيني‌هاي متعددي را در برابر ايران داشته باشند و در ظاهر به پذيرش حق جمهوري اسلامي براي داشتن برنامه صلح‌آميز هسته‌اي اذعان كنند. علاوه بر اين بهره‌گيري تيم مذاكره‌كننده ايراني از كارشناسان مجرب صنعت هسته‌اي و دريافت مشاوره‌هاي متعدد از اين تيم نيز خود به كمك گفت‌وگو‌كننده‌هاي كشورمان آمده تا غربي‌ها نتوانند با در كنار هم چيدن واژه‌هاي تخصصي و ارائه «شكلات‌هاي» فني، حقوق مسلم مردم ايران را زائل كنند.

   مذاكره كور راهبرد غربي
اما راه‌اندازي بازي‌هاي جديد در مذاكرات هسته‌اي توسط غربي‌ها در حالي است كه جمهوري اسلامي در تمامي ادوار مذاكرات خواسته‌ها و داشته‌هاي خود را به صورت شفاف بيان و هدف‌گذاري خود را بر در اختيار‌گيري انرژي صلح‌آميز هسته‌اي اعلام كرده است؛ ماجرايي كه مي‌تواند گره كور پرونده هسته‌اي را بگشايد اما گويي طرف غربي چندان علاقه‌اي به باز شدن اين گره ندارد؛ راهبردي كه از آن به عنوان مذاكره كور ياد مي‌شود و تنها به دنبال وقت‌كشي براي خسته كردن جمهوري اسلامي است تا در پي آن بار ديگر فشارها براي به زانو درآوردن ملت و دولت ايران از سر گرفته شود و در نهايت هدف نهايي غربي‌ها در خصوص ايجاد يك ناآرامي داخلي از طريق فشارهاي خارجي به وقوع بپيوندد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
0
0
مطلب بسيار جالب و خوبي بود... خسته نباشيد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار