کد خبر: 675324
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
يك كارشناس مسائل غرب آسيا در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»:
هاني‌زاده گفت:عربستان خواهان حضور حوثي‌ها در حاكميت يمن نيست و تا زماني كه عربستان در مسائل داخلي يمن دخالت مي‌كند قطعا هيچ‌گونه ثبات و امنيتي در يمن پايدار نخواهد بود.

توافق ميان حاكميت يمن و حوثي‌ها بعيد استجوان‌آنلاين:حسن هاني‌زاده، كارشناس مسائل غرب آسيا در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به اعتراضات گسترده مردمی در يمن اظهار داشت: حوادث يمن طي هفته‌هاي گذشته در واقع فرايند تبعيضي است كه در حق حوثي‌ها، مجموعه‌اي از شيعيان مستضعف يمن آغاز شده است. از آنجا كه حوثي‌ها به عنوان يك مجموعه ريشه‌دار در جامعه يمن هستند اما به دليل گرايش به مذهب تشيع چه در طول دوران رژيم علي عبدالله صالح، ديكتاتور مخلوع يمن و چه در دوران حاكميت عبد ربه منصور هادی، رئيس جمهور فعلي يمن همواره در حاشيه بودند و هيچگاه نقشي در شكل‌گيري و در ساختار سياسي جامعه يمن نداشتند.


هاني‌زاده افزود: اين مجموعه شيعيان مستضعف يمن طي هفته‌هاي گذشته به همراه ساير قشرهاي مردم اين كشور اعتراضاتي را آغاز كردند و البته عبد ربه منصور‌ هادي با تشكيل كميته گفت‌و‌گو ملي سعي كرد كه از رهگذر طولاني كردن اين گفت‌گوها به نوعي حوثي‌ها را خسته كند تا در نهايت آنها دست از تظاهرات بكشند اما حوثي‌ها به اتفاق ساير قشرهاي مردم بر مطالبات رفاهي و سياسي خود، تاكيد كردند.


وي ادامه داد: تظاهرات در طول يك ماه گذشته در شهرهاي صنعا، سعده، جو، لهج و عمران ادامه داشت تا اينكه ارتش يمن اخيرا حمله‌اي به تظاهر كنندگان انجام داد كه طي آن ده‌ها نفر كشته و صدها نفر مجروح شدند. اين وضعيت و اعمال خشونت اگر به شكل فعلي خود ادامه پيدا كند قطعا به نوعي تقابل ميان حاكميت و مردم يمن مخصوصا حوثي‌ها تشديد خواهد شد و در واقع جنگ داخلي را بر ملت يمن تحميل خواهد كرد.

اين كارشناس مسائل غرب آسيا در خصوص نشستی كه قرار است امروز با حضور نماینده ویژه سازمان ملل در مقر ریاست جمهوری يمن برگزار شود، گفت: جمال ‌بن ‌عمر، نماينده دبير كل سازمان ملل در يمن از مدت‌ها پيش سعي كرد نقش ميانجگري ميان حاكميت و مردم يمن ايفا كند و قرار بود امروز نتيجه توافقات نهايي ميان جمال‌بن‌عمر، نماينده دبير كل سازمان ملل و حوثي‌ها صورت گيرد اما ظاهرا بعد از مذاكراتي كه ميان جمال‌بن عمر و عبد ربه منصور‌ هادي، رئيس جمهور يمن، صورت گرفت، عبد ربه منصور هادي با بندهاي توافق‌نامه موافقت نكرد و در نتيجه همچنان دورنماي يك توافق‌نامه ميان حاكميت و حوثي‌ها بعيد به نظر مي‌رسد. اما امروز و ظرف 48 ساعت آينده نتايج مذاكرات دبير كل سازمان ملل و حوثي‌ها مشخص خواهد شد.

وي با بيان اينكه درگيري‌ها و تحريك ارتش و دولت يمن توسط عربستان صورت مي‌گيرد،‌ عنوان كرد: عربستان خواهان حضور حوثي‌ها در حاكميت يمن نيست و تا زماني كه عربستان در مسائل داخلي يمن دخالت مي‌كند قطعا هيچ‌گونه ثبات و امنيتي در يمن پايدار نخواهد بود.
هاني‌زاده اضافه كرد: تا زماني كه دولت از ابزارهاي خشونت آميز عليه مردم استفاده مي‌كند قطعا درگيري‌ها ادامه خواهد يافت و هر روز تشديد خواهد شد. تنها راه‌حل براي برطرف شدن بحران يمن اين است كه دولت و مردم، مخصوصا حوثي‌ها از رهگذر گفتمان و پاسخ به مطالبات مردمي اين بحران را كنترل كنند در غير اين صورت جنگ داخلي براي يمن پيش‌بيني مي‌شود.

وي در رابطه با جريان‌‌سازي‌هاي شديدي كه اخيرا عليه حوثي‌هاي يمن توسط رسانه‌هاي عربي صورت گرفته است، گفت: رسانه‌هاي عربي وانمود مي‌كنند حوثي‌ها در تلاش هستند تا يك جنگ داخلي را بر يمن تحميل كنند و براي اين امر از تهران دستور مي‌گيرند اين در حالي است  كه حوثي‌ها بخش وسيعي از جامعه يمن هستند و از قبايل اصيل شيعه يمن محسوب مي‌شوند كه مطالباتي دارند و اين مطالبات بايد محقق شود.

اين كارشناس مسائل غرب آسيا تاكيد كرد: نبايد حوثي‌ها را جدا از مطالبات مردم يمن مورد توجه قرار داد بلكه اينها مجموعه‌اي از جامعه يمن هستند. به عبارت ديگر رسانه‌ها همواره تاكيد مي‌كنند تظاهراتي كه حوثي‌ها انجام مي‌دهند به دستور ايران است و در واقع اين ايران است كه حوثي‌ها را تحريك مي‌كند، در حالي كه اين موضوع ارتباطي به ايران ندارد و حوثي‌هاي يمن كاملا مطالبات مشروعي دارند و بارها آن را اعلام كرده‌اند، حتي در طول دو سالي كه از سرنگوني علي‌عبدالله صالح مي‌گذرد همواره اينها با دولت مذاكراتي داشتند اما هيچ‌گاه از سوي دولت يمن به مطالبات حوثي‌ها پاسخ داده نشده است.      

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
0
1
اگر ايران بخواهد دخالت كند مي گويد بايد در عربستان انتخابات انجام بشود پس نيازي به دخالت ايران ندارد اين خود مردم يمن هستند كه ميخواهند سرنوشت خودشان را خودشان رقم بزنند نه عربستان و غربيها كه نمي گزارند مردم يمن به اين خواسته هاشون برسند بنظرم مشگل اصلي كل منطقه فقط عربستانيها هستند كه كل منطقه را به اشوب كشيدن تا زمانيكه نظام عربستان سلطنتي و پادشاهي هست سران عربستان نميگذارند در هيچ كشوري انتخابات بشود چرا كه در اينصورت در عربستان هم بايد انتخابات بشود و اين به ضرر سران عربستان است .
فرزانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
0
0
مردم یمن حق دارند سرنوشت کشور خودشان را مشخص کنند اگه ایران به آنها مشاوره میدهد کار بدی نیست چون ما هم کیش هستیم و مشاوره میدهیم ولی دولت وهابی عربستان با جنگ و سلاح و ویرانی در داخل کشورهای عربی دخالت میکند چون بهار عربی کشورها بر ضرر دولت مردان سعودی هاست
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
0
0
بنام خدا باسلام مردم باید در یمن با هوشیاری و برنامه ریزی به اعتراضات خود تا محقق شدن خواسته ها به انقلاب خود ادامه دهند. وبه خداوند یگانه توکل نمایند. واز دسایس دشمنان اگاه باشند. با تشکر
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
0
0
سعودی ها "انقدر پول مفت کار نکرده نفت را خوردند" به هرطریق"دروجود پلید
خود تزریق کردند"که پول نفتی بالا می اورند.مردم عربستان نصیبی ازپول نفت را ندارند"اما؟سهودی ها "برای ترویج
وهابیت "سرچاه را داخل حلقوم مریدان
خود"دراین مسیر قرار داده اند.با شیعیان
دریمن "با اخوان المسلمین در مصر"با
شیعیان دربحرین"با قطر به خاطر حمایت
ازاخوان المسلمین"درحال جنگ وجدال
است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار