کد خبر: 675202
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵
وزارت جهاد كشاورزي مقصر كم آبي در كشور
معاون اول رئيس‌جمهور گفت: بي‌آبي كشور تقصير وزارت جهاد است چراكه 90 درصد آب در بخش كشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
معاون اول رئيس‌جمهور گفت: بي‌آبي كشور تقصير وزارت جهاد است چراكه 90 درصد آب در بخش كشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانگيري در حاشيه بازديد از سد لار گفت: بي‌آبي كشور تقصير وزارت جهاد كشاورزي است. وي با بيان اينكه 90 درصد آب كشور در بخش كشاورزي استفاده مي‌شود، افزود: انتظار داريم اين بخش با بالا بردن بهره‌وري و بهبود شبكه‌هاي آبياري در زمينه افزايش بهره‌وري آب كشاورزي گام مؤثري بردارد. جهانگيري تصريح كرد: در بودجه 94 دولت اعتباري براي اين منظور در نظر گرفته است.
معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه در كشور بايد كشاورزي كشت‌ محصولات به گونه‌اي باشد كه آب كمتري مصرف شود، افزود: وزارت جهاد كشاورزي در خصوص تغيير نوع كشت و بهبود آبياري برنامه‌هايي دارد.
جهانگيري ادامه داد: برخي از مشكلات كشور با بودجه حل شدني نيست چراكه اگر حل شدني بود دولت با جابه‌جايي مي‌توانست مشكلات را حل كند. وي اظهار داشت: كمبود آب واقعيتي است كه بايد مردم ايران به آن توجه ويژه‌اي داشته باشند. معاون اول رئيس‌جمهور افزود: كشورمان در منطقه نيمه‌خشك قرار دارد و كاهش ميزان بارندگي‌ها نيز خود عامل كاهش منابع آبي شده است. وي افزود: آب كشاورزي و صنعت را مي‌توان به مقدار مورد نياز كاهش داد اما مشكل فعلي آب شرب است كه بسيار مهم است.
وي ادامه داد: در برخي از شهرهاي مهم مانند تهران، ‌اصفهان و كرمان وضعيت منابع آبي بسيار نگران‌كننده است. معاون اول رئيس‌جمهور افزود: وضع تهران به‌‌رغم مديريت‌هاي صورت گرفته از وزارت نيرو با بحران روبه‌رو است و به نقطه نگران‌كننده رسيده است و نياز به صرفه‌جويي از سوي مردم بسيار جدي جلوه مي‌كند.
جهانگيري با اشاره به اينكه سدهاي لار و لتيان در نقطه نگران‌كننده‌اي قرار دارد، افزود: در اين ميان سد ماملو ذخيره آبي خوبي دارد كه بعد از تكميل تصفيه‌خانه آب آن به تهران انتقال داده خواهد شد. وي افزود: ما به سد لار آمده‌ايم تا مردم ببينند خشك شدن لار و لتيان واقعيت دارد و شرايط سد لار به گونه‌اي است كه آب لار را به لتيان منتقل مي‌كند، ديگر كار نمي‌كند و مجبور به پمپاژ آب از اين سد به سد لتيان شده‌ايم.
وي ادامه داد: بحث كمبود منابع آبي يك دغدغه جدي است و به هر ميزان كه بودجه براي آن نياز باشد بدون محدوديت به آن اختصاص خواهيم داد به شرط آنكه منابع آب نيز وجود داشته باشد.
جهانگيري در ادامه با اشاره به طرح فاضلاب كشور با نگاه ويژه به فاضلاب استان تهران گفت: بخش اعظمي از فاضلاب تهران انجام شده اما براي تكميل بازهم به منابع و بودجه نياز دارد. وي در پايان تأكيد كرد: مشكل بي‌آبي به كلانشهرها محدود نمي‌شود و در حال حاضر 6‌هزار و 400 روستا با مشكل بي‌آبي روبه‌رو هستند كه آبرساني به آنها از طريق تانكر صورت مي‌گيرد.
همچنين جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور در جمع مديران صنعت آب استان تهران گفت: منابع آبي تهران به علت مصرف بي‌رويه و كاهش بارندگي با كمبود روبه‌رو شده است و بايد راهكاري براي رفع اين دغدغه صورت گيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار