کد خبر: 675135
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
سروري گفت: زماني كه موضوع انتخاب شهردار از دست شوراي شهر خارج شود، در چنين شرايطي عملا شوراي شهر امكان نظارت را كه از مهم‌ترين وظايف شوراي شهر است از دست مي‌دهد.

انتخاب شهردار با راي مردم، شوراها را بي‌اعتبار مي‌كندجوان‌آنلاين: پرويز سروري، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در گفت‌گو با «جوان‌آنلاين» در خصوص انتخاب شهردار با راي مردم اظهار داشت: مهم‌ترين ويژگي جمهوري اسلامي از بدو تولد تاكنون كه موجب شده در دنيا به عنوان يك مدل موفق مطرح شود مردمي كردن نظام در همه عرصه‌هاي دفاع، سازندگي و... بوده است و هنر جمهوري اسلامي اين بوده كه مشاركت مردم را در سرنوشت‌شان برنامه‌ريزي و اجرا كرده و توانسته تا اين سطح اين مشاركت را داشته باشد.

سروري ادامه داد: يكي از مهم‌ترين مشاركت‌هايي كه مردم در سرنوشت روستاها و شهرهاي خود نقش پيدا كردند، شوراهاي شهر و روستا بوده است و نكته‌اي كه اكنون مطرح شده مخدوش كردن اين مشاركت و دولتي كردن كارهاست. به عبارت ديگر از آنجا كه دولت نمي‌تواند به شهرداري اشراف داشته باشد، به دنبال اين است كه به وسيله‌ي يك مكانيزم موضوع را از دست شوراي شهر خارج كند و اعمال قدرت خود را افزايش دهد.

وي تصريح كرد: زماني كه موضوع انتخاب شهردار از دست شوراي شهر خارج شود، در چنين شرايطي عملا شوراي شهر امكان نظارت را كه از مهم‌ترين وظايف شوراي شهر است از دست مي‌دهد و در واقع شوراي شهري مي‌شود كه مي‌خواهد در شهرداري نظارت كند اما او هيچ دخالتي در انتخاب شهردار ندارد. ممكن است بگوييم مي‌تواند در بركناري او دخيل باشد، اما سوال اين است اگر شوراي شهر كه به نسبت كل كشور ده درصد است، شهردار را بركنار كند آيا دوباره نظام بايد هزينه‌هاي سنگين بپردازد و انتخابات را برگزار شود و شهردار بعدي را روي كار آورد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران افزود: مطرح كردن چنين طرحي به نوعي از يك سو شوراها را بي‌اعتبار مي‌كند و ما شاهد فقدان يك دستگاه نظارتي كارآمد بر شهرداري خواهيم بود و از سوي ديگر اين طرح مردم را در انجام وظايف نظارتي بي‌انگيزه مي‌كند. به نظرم با اين طرح هم مردم لطمه مي‌خورند هم نظام و هم شوراها.

سروري معتقد است، مشخص نيست اين طرح چه دستاوردي دارد كه دولت براي دستور كار قرار دادن اين طرح در مجلس پافشاري مي‌كند و البته بنده با شناختي كه از نمايندگان محترم مجلس دارم، مي‌دانم كه حتما در قبال اين طرح مقاومت خواهند كرد و اجازه نخواهند داد چنين طرحي موجبات بي‌اعتباري پارلمان‌هاي محلي را در كشور به وجود آورد.

وي با اشاره به مطرح شدن چنين طرحي در دولت يازدهم گفت: در خصوص مطرح شدن اين طرح در دولت يازدهم گمانه‌هاي زيادي وجود دارد و مشخص نيست اين گمانه‌ها درست است يا نه. اما احتمال اين نيز مي‌رود كه دولت بخواهد نقش شوراها را كاهش دهد تا خود به صورت پر رنگ‌تر در موضوع اعمال نظر در شهرداري‌ها حضور پيدا كند و اين در حالي است كه برخي هم معتقدند كه شكست اصلاح‌طلبان در انتخابات باعث شده كه چنين طرح‌هايي از سوي دولت مطرح شود. اما بايد گفت نمايندگان اصلاح‌طلب شوراي شهر هم جزو مخالفين جدي اين طرح هستند و در واقع قاطبه نمايندگان مردم در شوراي شهر با اين طرح مخالف هستند و آن را مغاير با اهداف منظور شده براي فلسفه وجودي شوراها قلمداد مي‌كنند.

به گفته سروري، در حال حاضر در شوراي شهر تهران هم اصلاح‌طلبان حضور دارند و هم اصولگرايان و به عبارت ديگر مي‌توان گفت نمايندگان مردم از هر دو طيف در شوراي شهر تهران حضور دارند و فكر مي‌كنم با مطرح شدن اين طرح موضوع مهم‌تر اين است كه نقش مردم مخدوش مي‌شود و شوراها بي‌اعتبار مي‌شوند و پارلمان‌هاي محلي رفته‌رفته از كيفيت خارج خواهند شد و در نهايت افراد صاحب صلاحيت و توانمند عضو شوراي شهر نمي‌شوند و مي‌گويند وقتي كاره‌اي نيستيم و اساسا نمي‌توانيم بر شهرداري اعمال نظر داشته باشيم، شهرداري مي‌تواند به مطالبات ما عمل نكند و اگر هم بخواهد عمل كند با يك مكانيزم مطول بايد به صورت حل اختلافي بررسي شود و به اين ترتيب عملا شوراها از گردونه خارج مي‌شوند و مي‌توان گفت شوراها به سمت يك فرآيند غير دموكراتيك مي‌روند.

وي در پايان تاكيد كرد: در اين طرح توجه اصلي بايد به مخدوش شدن نقش مردم و بي‌اعتباري شوراها باشد. اين نوع تفكر و پيشنهاد مي‌تواند مهم‌ترين منشا حضور مردم در سرنوشت خودشان را در كشور كم‌رنگ كند و اين امر بسيار مهمي‌ است.     

 

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
0
0
رئیس کمیسیون نظارت و حقو قی شورای شهر"انتخاب شهردار بوسیله مردم" چه ربطی به دولتی کردن شهرداری دارد؟درحالیکه شورای شهر"
در این حالت "نظارت بهتری ودقیق تری می تواند انجام دهد"زیرا درانتخاب دخیل نبوده "نرمش وملاحظات حزبی هم
انجام نمی گیرد.ضمنا" هیچ الزامی نیست"که انتخاب شهردار بوسیله شورا"بهترازانتخاب مردم باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار