کد خبر: 674910
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۸
فجايع ضدانساني داعش و غيرقابل دفاع بودن آن براي اربابانش باعث شد ‌اصلاح وضع موجود در دستور كار ايجادكنندگان قرار گيرد. بدون ترديد هدف از ايجاد داعش مبارزه با محور مقاومت يا به تعبير پادشاه اردن مبارزه با «هلال شيعي» بود.
دكتر عبدالله گنجي
فجايع ضدانساني داعش و غيرقابل دفاع بودن آن براي اربابانش باعث شد ‌اصلاح وضع موجود در دستور كار ايجادكنندگان قرار گيرد. بدون ترديد هدف از ايجاد داعش مبارزه با محور مقاومت يا به تعبير پادشاه اردن مبارزه با «هلال شيعي» بود.

امريكا داعش را مديريت شده مي‌پسندد اما فربگي آن باعث شد از دست اربابان ليز بخورد. غرب و عرب‌ها داعش را براي تشكيل حكومت نمي‌خواهند اما خود داعش هوس اين كار را كرده‌ است. بنابراين بايد به عنوان جرياني سوخته شده مورد برائت قرار گيرد.

در كشاكش تشكيل ائتلاف براي مقابله با داعش، مسئولان امريكايي رسماً اعلام كردند 5 هزار نفر از معارضان سوري را براي آموزش به عربستان مي‌فرستند و آنان را مجهز مي‌كنند . با اين تعبير تروريست خوب و تروريست بد براي اولين بار رسماً معنادهي و توسط غرب به رسميت شناخته مي‌شود.

اكنون غرب به دنبال آن است كه با تابلو داعش مبارزه كند اما در عين حال معتقد به تقويت جبهه معارضان سوري است. معني تروريست خوب آن است كه اولاً مديريت غرب را بپذيرد، دوماً نوع كشتن انسان‌ها را تعديل نمايد، يعني به جاي سربريدن و نمايش آن، با گلوله بكشد و تصوير‌هاي آن را هم منتشر نكند. نتيجه اينكه غرب كشتن سه خبرنگار خود را بهانه‌اي براي تقويت رسمي مخالفان دولت سوريه قرار داد. غرب، تركيه و عربستان درصدد هستند تابلو سوخته داعش را حذف كنند و نيروي انساني آن را در جبهه النصره و ارتش آزاد توزيع نمايند. اين امر سابقه هم دارد. در ماه‌هاي اوليه بحران سوريه تشكلي به نام ارتش آزاد به وجود آمد اما ضعف عملكرد آن باعث شد داعش را به وجود آورند تا به سرنگوني دولت سوريه سرعت عمل بخشيده شود. توفيقات داعش باعث شد تا ارتش آزاد با ريزش نيرو مواجه شود و اعضاي آن كم‌كم با داعش بيعت كنند.

اكنون نوبت وارونه‌سازي اين روند است. بدون ترديد آنچه غرب در سوريه مي‌خواهد انجام دهد اجماع و ظرفيت‌افزايي در جبهه معارضان است. مبارزه با تابلوي داعش براي مشروعيت‌بخشي به اين كار است. اكنون هواپيما‌هاي غرب آماده مي‌شوند تا هر آنچه مقابل ارتش آزاد و النصره است، بمباران نمايند. در اين ميان هدف اساسي سرنگوني دولت سوريه است اما افكار عمومي جهان روانه مبارزه با داعش شده است.

دكتر ظريف در نيويورك ائتلاف را «ائتلاف توبه» ناميدند اما خروجي‌آن صرفاً توبه نيست بلكه گشودن مسير ديگري در مبارزه است. اكنون كه دولت جديد عراق مستقر شده است، غرب به دنبال سرنگوني علني آن نيست، بنابراين همه تمركز خود را در سوريه خواهد گذاشت. به وجود آوردن يك دولت ناهمسو در سوريه (ناهمسو با عراق) مطلوب غرب و صهيونيست‌هاست، چرا كه مي‌توانند با آن راه ايران به خط مقدم جبهه مقاومت را قطع كنند. غرب و عرب‌ها به بهانه مبارزه با داعش به صورت رسمي بخشي از جبهه جديد عليه سوريه شده‌اند. نيروهاي عملياتي داعش را نيز در ذيل تابلوهاي ديگر ساماندهي خواهند كرد. اگر داعش توان سرنگوني دولت سوريه را داشت هرگز مورد بي‌مهري قرار نمي‌گرفت، اما بي‌خاصيتي آن از يك سو و توليد هزينه براي اربابان از سوي ديگر باعث شد تابلو آن را از كار بيندازند. با اين عمل ضمن عدم تغيير در ماهيت مبارزه با دولت سوريه، مي‌توانند چهره ضدانساني خود را نيز ترميم نمايند و افكار عمومي مردم امريكا و انگليس را نيز نسبت به احزاب مستقر اصلاح كنند.

بدون ترديد سر بريدن سه خبرنگار براي صاف كردن جاده ورود مستقيم غرب به مبارزه با دولت سوريه بود. اگر غرب بر اين باور بود كه مبارزه با داعش، دولت سوريه را تقويت مي‌كند هرگز به اين كار نمي‌پرداخت. لذا روشن است كه اين همه سر و صدا صرفاً براي تغيير يك تابلو است و از ظرفيت و داشته‌هايي كه عليه دولت سوريه تدارك ديده شده است، چيزي كم نخواهد شد اما نكته ديگري كه نمايانگر تغيير تابلو است همسويي اعراب با غرب در اين زمينه است.


 كساني كه پول و سلاح داعش را تأمين مي‌كنند، چطور حاضر شدند طي يك هفته 180 درجه عقبگرد نمايند؟ واضح است كه توجيه‌كنندگان به آنان قول داده‌اند كه به مسير انتخابي شما هيچ خدشه‌اي وارد نخواهد شد. به آنان قول داده‌ شده است كه تابلو داعش را بر مي‌داريم و تمركز منابع مي‌كنيم. بنابراين نه در هدف شما كه سرنگوني دولت سوريه است خدشه وارد مي‌شود و نه ارسال پول و سلاح شما متوقف مي‌شود.

اينكه چرخش دولت‌هاي عربي راحت انجام شد و حتي افكار عمومي نيز برايشان مهم نبود را بايد از اين زاويه نگاه كرد كه درعده و عده تغيير ايجاد نمي‌شود بلكه عرب‌ها و خصوصاً عربستان رسماً مجوز آموزش معارضان را دريافت كردند. مگر فرق مي‌كند نيرو و پولي كه به سوريه براي مقابله با دولت ارسال مي‌شود ذيل چه تابلويي باشد؟ مهم اين است كه آنچه تاكنون مخفي بود علني و به رسميت شناخته شود.

بنابراين نه تنها توبه‌اي در كار نخواهد بود، بلكه مبارزه عليه دولت سوريه تقويت خواهد شد امكانات و نيروي انساني داعش از عراق به سوريه منتقل خواهد شد و صرفاً عنوان تشكيلات چيز ديگري خواهد شد. ايران به اين دليل با اين جريان همراهي نكرد كه: اولاً رهبري امريكا بر هيچ ائتلافي را نمي‌پذيرد، دوماً مگر ايران مي‌تواند در كنار امريكا بدون مجوز به خاك سوريه وارد شود و سوماً ايران مي‌داند كه اين همه سر و صدا براي تغيير يك تابلو و ترميم يك چهره و علني كردن ورود عرب‌ها به سوريه و كاستن از نگراني آنان مبني بر اتهام حمايت از تروريسم است.

 بدون ترديد با وضع موجود شرايط آينده براي دولت سوريه سخت‌تر خواهد شد و در عين حال فشار‌ها از روي دولت عراق كاسته خواهد شد. موصل و تكريت آزاد خواهد شد اما استان‌هاي رقه و ديرالزور در عين اشغال،‌توسط رسانه‌هاي عربي و غربي با عنوان شهر‌هاي تحت كنترل  «ارتش آزاد سوريه» معرفي خواهند شد. آمار كشتار در سوريه كم نخواهد شد اما فيلم‌هاي سربريدن كمتر مشاهده خواهد شد. بايد نيروهاي مقاومت و حتي نيروهاي مقابله‌كننده با داعش در عراق از اكنون تمركز خود را براي مبارزه با جبهه مورد حمايت ائتلاف در سوريه بسيج كنند، همه چيز به سوريه ختم و اوضاع عراق عادي خواهد شد. شناخت ذيل تابلو مهم‌تر از خود تابلو است. شناخت ماهيت معارضه مهم‌تر از نام آن است. اين مهم را نبايد فراموش كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار