کد خبر: 674903
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
اينترنت، تلفن‌همراه و فرودگاه‌هاي يمن تعطيل شد
در حالي كه مردم يمن شب پنج‌شنبه خود را آماده مي‌كردند تا روز گذشته يك تظاهرات بزرگ ضددولتي پس از برگزاري نماز جمعه در پايتخت برگزار كنند، شبه‌نظاميان سلفي و نيروهاي امنيتي طرفدار دولت به محل اقامت معترضان حمله كردند اما اين هجوم با هوشياري و اقداماتي كه انقلابيون در روزهاي قبل براي محافظت ازمعترضان تدارك ديده بودند، نه تنها ناكام ماند بلكه با پيشروي حوثي‌ها، پايتخت اين كشور در آستانه سقوط به دست انقلابيون قرار گرفت و احتمال مي‌رود طي چند روز آينده بر مراكز و نهادهاي مهم دولتي و نظامي مسلط شوند.
محمد بابايي‌نساز
در حالي كه مردم يمن شب پنج‌شنبه خود را آماده مي‌كردند تا   يك تظاهرات بزرگ ضددولتي پس از برگزاري نماز جمعه در پايتخت برگزار كنند، شبه‌نظاميان سلفي‌ها و نيروهاي امنيتي طرفدار دولت به محل اقامت معترضان حمله كردند اما اين هجوم با هوشياري و اقداماتي كه انقلابيون در روزهاي قبل براي محافظت ازمعترضان تدارك ديده بودند، نه تنها ناكام ماند بلكه با پيشروي حوثي‌ها، پايتخت اين كشور در آستانه سقوط به دست انقلابيون قرار گرفت و احتمال مي رود طي چند روز آينده انقلابيون نهادها و مراكز مهم دولتي و نظامي را به دست بگيرند.

به گزارش «جوان»، بيش از دو دهه است كه گفته مي‌شود يمن در آستانه فروپاشي قرار دارد و اين داستان طي دو روز گذشته بيش از پيش به واقعيت نزديك شد. منابع محلي و خبرنگاران مستقر در يمن نزديكي‌هاي ساعت2 بامداد جمعه در فضاي شبكه‌اجتماعي توئيتر از وقوع درگيري‌ها و انفجارهاي شديد در صنعا بين انقلابيون و شبه‌نظاميان سلفي طرفدار دولت و همچنين نيروهاي امنيتي خبر دادند. منابع رسانه‌اي همچنين گزارش دادند اين درگيري‌ها ظهر روز جمعه نيز از سر گرفته شد. خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: «شيعيان و شبه نظاميان سني جمعه براي دومين روز با يكديگر درگير شدند. »

 بر اساس اين گزارش طي دو روز درگيري دست‌كم 120 نفر جان خود را از دست دادند. مهم‌ترين مخالفان انقلابيون عبارتند از شبه‌نظاميان تندرو سلفي و واحدهاي ارتش كه با حزب اصلاح متحد هستند و همچنين شبه‌نظاميان قبايل كه با حزب‌اصلاح يا القاعده متحد هستند. حزب‌اصلاح شاخه يمني اخوان المسلمين محسوب مي‌شود و دشمني ديرينه‌اي با حوثي‌ها دارند كه در حال حاضر رهبري انقلاب مردمي يمن را به عهده گرفته‌اند. پايگاه ميدل‌ايست‌اي به نقل از منابع امنيتي گزارش داد، بيشتر درگيري‌ها كه در اطراف صنعا در حال رخ دادن هستند توسط شبه‌نظاميان وابسته به حزب‌اصلاح صورت مي‌گيرد.

هوشياري حوثي‌ها براي محافظت از انقلابيون
گزارش‌هاي رسيده از يمن حاكي از آن است كه حوثي‌ها در درگيري با گروه‌هاي سلفي و نيروهاي امنيتي طرفدار دولت دست بالا را دارند و ضربه‌هاي اساسي به كساني كه سعي مي‌كردند به معترضان حمله‌ور شوند وارد كرده‌اند. بر اساس اين گزارش‌ها، رهبران انقلابيون از پيش احتمال حملات گروه سلفي و نيروهاي امنيتي را پيش بيني كرده و به همين جهت اقدامات پيشگيرانه‌اي را از زمان آغاز اعتراضات به ويژه در طول چند روز اخير اتخاذ كرده بودند. پيشتر البخيتي يكي از رهبران سياسي حوثي‌ها اواسط هفته گذشته به نشريه نيوز- ويس گفته بود كه «هدف اين جنبش در صنعا سياسي است و اقدام نظامي را شامل نمي‌شود، اما وي در ادامه هشدار داده بود كه شاخه نظامي مسئوليت محافظت از معترضان را به عهده دارد و اگر نيروهاي امنيتي يا ساير گروه‌هاي وابسته به القاعده بخواهند اقدامي انجام دهند، شاخه نظامي جنبش به وظايف خود عمل خواهد كرد.»

 به نظر مي‌رسد اين آمادگي نيروهاي انقلابيون نقش مهمي در شكست توطئه‌هاي گروه‌هاي سلفي و امنيتي دارد و حتي اقدامات پيش‌دستانه‌اي طي سه روز اخير انجام داده‌اند. پايگاه خبري العهد گزارش داد، انقلابيون يمني كنترل مركز نظامي «تبه صادق» را به دست گرفته و پيشروي خود به سمت دانشگاه «الايمان» را ادامه دادند. بي‌بي‌سي نيز روز پنج‌شنبه گزارش داد كه حوثي‌ها «دانشگاه ايمان»  را كه زير نظر يك روحاني سني تندرو فعاليت مي‌كند به محاصره درآورده‌اند. خبرگزاري رويترز به نقل از ساكنان محلي گزارش داده كه شبه‌نظاميان حوثي كنترل بخش هايي از غرب و شمال پايتخت را به دست گرفته‌اند و اخباري مبني بر حمله به ساختمان راديو و تلويزيون ملي در شمال صنعا منتشر شده است. دانشگاه علوم اسلامي ايمان كه در شمال صنعا به محاصره حوثي‌ها در آمده است زير نظر عبدالمجيد الزنداني فعاليت مي‌كند. به گزارش بي‌بي‌سي، شيخ الزنداني كه در گذشته يكي از مراجع ديني اسامه بن لادن بوده است در سال ۲۰۰۴ از سوي امريكا در فهرست افراد حامي القاعده جاي گرفت.

بر اساس اين گزارش شبه‌نظاميان حوثي همزمان با حمله به دانشگاه اسلامي ايمان به خانه شماري از رهبران حزب الاصلاح يورش برده و خانه چهار تن از آنها را در منطقه شملان و روستاي القابل در نزديكي صنعا تخريب كرده‌اند. به گزارش «العهد»، درگيري‌هاي صورت گرفته در اطراف دانشگاه «الايمان» به بسته شدن خيابان «الستين» صنعا منجر شد. اين خيابان استراتژيك به منزل «عبدربه منصور هادي» رئيس‌جمهور يمن منتهي مي‌شود. تلويزيون اسكاي نيوز عربي از كشيده شدن درگيري‌ها به منطقه «الحصبه» واقع در پايتخت يمن خبر داد. بر اساس اين گزارش، خيابان‌هاي فرعي منتهي به كاخ رياست جمهوري يمن شاهد درگيري‌هاي شديدي با اسلحه متوسط و سنگين بين مخالفان يمني و حزب «الاصلاح» مورد حمايت ارتش يمن بود. بر اساس آخرين گزارش‌ها نيروهاي انقلابيون در پايتخت دست بالا را دارند و نيروهاي امنيتي و گروه‌هاي سلفي از قدرت لازم براي شكست حوثي‌ها برخوردار نيستند.
 
 تعطيلي‌فرودگاه‌ها، اينترنت و تلفن همراه
در پي درگيري‌ها شركت‌هاي هواپيمايي خارجي عصر پنج شنبه پروازهاي خود را به فرودگاه صنعا به مدت 24 ساعت به خاطر وقوع درگيري‌هاي شديد ميان نيروهاي دولتي و حوثي‌ها به حالت تعليق درآوردند. در همين حال رسانه‌ها از قطع كامل اينترنت و شبكه تلفن همراه در اين كشور تا ظهر عصر روز جمعه خبر دادند. به نظر مي‌رسد قطع اينترنت و تلفن همراه و ثابت با هدف سانسور اخبار و واقعيت‌هاي صنعا صورت گرفته بود. ايونا كاريج روزنامه‌نگار آزاد و مستقر در يمن پس از وصل شدن اينترنت در صفحه توئيتر خود نوشت‌: «به نظر مي‌رسد كه منصور ربه هادي تصميم گرفته است كه صنعا را از جهان بي‌خبر بگذارد.»

بيانيه حوثي‌ها
جنبش حوثي روز جمعه در بيانيه‌اي كه در پايگاه اطلاع رساني جنبش انصار الله در اينترنت منتشر شد، به تشريح جزئيات حوادث اخير صنعا پرداخت و اعلام كرد: جنبش انصارالله به مردم عزيز و بزرگوار يمن به ويژه اهالي شهر صنعا به خاطر نشان دادن هوشياري بالا و حس ميهن پرستي خودشان درود مي‌فرستد. بر اساس اين بيانيه‌، اين هوشياري و ميهن‌پرستي باعث شده است تا مردم آگاهي كاملي از حقيقت تحولات و حوادث جاري داشته باشند.
در بيانيه حوثي‌ها آمده است: ما در راستاي اطمينان بخشي بيشتري كه مرحله كنوني مي‌طلبد، بار ديگر تأكيد مي‌كنيم حوادث جاري در برخي مناطق در شهر صنعا با هدف حفاظت از تظاهرات كنندگان و تحصن‌كنندگان مسالمت جو و تمايل فراوان براي كشيده نشدن اوضاع به وضعيت ناگوار صورت مي‌گيرد تا اينكه آن روزهاي خونين در خيابان فرودگاه و جلوي مقر نخست وزيري تكرار نشود. اين اقدامات همچنين براي مقابله با عناصر داعشي ِ تكفيري صورت مي‌گيرد كه صاحب نفوذان آنها را براي ايجاد هرج و مرج و شك و ترديد ايجاد كردن در مردم در خصوص امكان پيروزي انقلاب آنها و منحرف كردن آن از اهداف عادلانه‌اش به صنعا آورده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار