کد خبر: 674447
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
میانگین ۱۵ درصد یعنی با توجه به مرغوبیت رشته، میزان شهریه ممکن است در یک واحد دانشگاهی ۱۵ درصد، ۱۲ درصد یا حتی ۱۸ درصد باشد.
دانشجویان جدیدالورود دانشگاه آزاد اسلامی سال تحصیلی خود را با افزایش چشمگیر شهریه در این دانشگاه آغاز می‌کنند. همچنین دانشجویان ورودی‌های گذشته نیز با افزایش شهریه‌های ثابت و متغیر مواجه شده‌اند. این افزایش به‌طور دقیق از قبل به دانشجویان اعلام نشده بود. بر این اساس شهریه‌ها به صورت میانگین 15 درصد افزایش یافته است
براساس تعریفی که معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد از این شیوه جدید افزایش شهریه در جمع خبرنگاران ارایه داد، میانگین ۱۵ درصد یعنی با توجه به مرغوبیت رشته، میزان شهریه ممکن است در یک واحد دانشگاهی ۱۵ درصد، ۱۲ درصد یا حتی ۱۸ درصد باشد اما در کل میانگین نباید از ۱۵ درصد بیشتر باشد و با واحدهای متخلف برخورد می‌شود.جالب اینجاست که تاکنون هیچ تعریفی از مرغوبیت رشته ذکر نشده و شهریه ثابت و متغیر دانشجویان ورودی سال‌های گذشته، امسال چند برابر شده است. این در حالی‌است که شهریه ثابت همان‌طور که از نامش مشخص است از اول تا پایان تحصیل یک دانشجو باید یکسان باشد. البته این رسم افزایش شهریه ثابت از زمان مدیریت فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد باب شد و حال هیأت امنای دانشگاه آزاد با تصمیماتی که اتخاذ کرده‌اند بار دیگر برای دانشجویان تمام مقاطع افزایش شهریه ثابت را تصویب کرده‌اند.از سوی دیگر دانشگاه آزاد برای یافتن میانگین افزایش ۱۵درصد فرمولی را در نظر گرفته است که خروجی اعمال آن را دانشجویان به درستی دریافت نمی‌کنند. به گفته دانشجویان، در واقع می‌توان گفت فقط خود مسئولان دانشگاه آزاد متوجه فرمول افزایش شهریه می‌شوند و بس. در این میان دانشجویان مجبورند برای انتخاب واحد و از دست ندادن کلاس درس، شهریه را هرطور شده واریز کنند وگرنه با پیام‌های سامانه ثبت‌نام مبنی بر تاکید بر واریز شهریه مواجه می‌شوند.
 
  افزایش شهریه دانشگاه آزاد خلاف مقررات است
مشاور عالی رییس سابق دانشگاه آزاد در این باره به فارس گفت: افزایش شهریه دانشگاه آزاد با آمار دقیق اعلام نشده‌است، زیرا اگر در شهریه‌های متغیر نیز تغییر داشته باشیم، افزایش شهریه‌ها بیشتر از درصد اعلامی مسئولان دانشگاه آزاد است. محمدحسین پرکره با انتقاد از افزایش شهریه‌های این دانشگاه اظهار کرد: اینکه ما به دستگاه‌های مختلف انتقاد می‌کنیم بنای بر تخریب و بزرگنمایی نداریم، اما وظیفه ذاتی جنبش‌های دانشجویی و تأکید مقام معظم رهبری بر مطالبه‌گری دانشجویان از مسئولان برای اصلاح امور است. وی افزود: این روند با توجه به افزایش عمر هر مدیر بیشتر خواهد شد، چراکه زمان آزمون خطاها بیشتر می‌شود و در این مسیر با قدرت حرکت خواهیم کرد.مشاور عالی رییس سابق دانشگاه آزاد همچنین خاطرنشان کرد: خبر افزایش شهریه‌ها یک شوک عجیب در جامعه دانشجویی و دانشگاهی ایجاد کرد، چراکه در زمان مدیریت فرهاد دانشجو و در اوج قیمت دلار و سرعت چشمگیر تورم با برنامه‌ریزی دقیق نه تنها شهریه‌ها افزایش پیدا نکرد، بلکه توجه ویژه‌ای به امور رفاهی دانشجویان و کارمندان شد. قائم‌مقام جمعیت دانشجویان حامی عدالت اسلامی تصریح کرد: با توجه به اعلام رییس دانشگاه آزاد مبنی بر رشد 2 درصدی در ظرفیت پذیرش دانشجو که این امر خود محل بحث دارد و با توجه به آمارهای دولت تدبیر و امید در رابطه با مهار تورم و کنترل بازار ارز این افزایش شهریه‌ها جای تعجب و تامل دارد.پرکره ادامه داد: البته این افزایش شهریه با آمار دقیق اعلام نشده است، چراکه بر مبنای قوانین موجود تغییر در شهریه ثابت عملی خلاف قانون و مقررات است و نباید اعلام شود، اگر در شهریه‌های متغیر نیز تغییر داشته باشیم افزایش شهریه‌ها بیشتر از درصد اعلامی مسئولان دانشگاه آزاد است. مشاور عالی رییس سابق دانشگاه آزاد در پایان اضافه کرد: شرایط اداره دانشگاه آزاد در زمان میرزاده بسیار آسان‌تر و روان‌تر از زمان فرهاد دانشجو خواهد بود، چراکه فرهاد دانشجو نه مورد حمایت رییس هیأت امنا و نه مورد حمایت دولت وقت بود، اما شرایط فعلی دانشگاه آزاد کاملا متفاوت است، از این رو با بهره‌مندی از نظریات دقیق اقتصادی و همچنین پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی می‌توان علاوه بر افزایش نیافتن شهریه در وضع رفاهی کارمندان و اعضای هیأت علمی نیز تحولات عمیقی ایجاد کرد.
 
  افزایش شهریه دانشگاه‌های غیردولتی غیرمنطقی است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کردن شهریه دانشگاه آزاد را غیرمنطقی دانست و گفت: این افزایش غیر منتظره ممکن است افراد را دچار تردید در ادامه تحصیل کند. سید محمد باقر عبادی درباره گران شدن شهریه ثابت و متغیر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بر اثر تورم جهان و کشور، دانشجویان دانشگاه آزاد تحت فشار اقتصادی هستند و شهریه‌ خود را به سختی پرداخت می‌کنند. این در حالی است که با افزایش 15درصدی شهریه ثابت و متغیر به طور حتم برخی از دانشجویان از ادامه تحصیل منصرف خواهند شد، زیرا که این رقم بار مالی زیادی را به خانواده های آنها تحمیل می کند که شاید توان پرداخت آن را نداشته باشند.
وی با بیان این مطلب که کمتر موسسه دولتی را می‌توان یافت که انبوه سرمایه‌اش برابر این دانشگاه باشد، تصریح کرد: همزمان با تاسیس و راه اندازی این دانشگاه به لحاظ زمین و امکانات نسبت به سازمان‌های دیگر ارجعیت داشته و علت آن اهمیت بالا رفتن تحصیلات و دانش برای کشور بوده است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه اذعان کرد: افزایش هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی فشار روحی و روانی زیادی بر دانشجویان و خانواده های آنها وارد می‌کند، حتی باعث فقدان تمرکز برای بالا بردن اطلاعات می‌شود.عبادی اضافه کردن شهریه دانشگاه آزاد را غیرمنطقی دانست و ادامه داد: دانشجویان ورودی سال‎های قبل بر اساس شهریه دانشگاه برنامه ریزی کرده اند و این افزایش غیر منتظره در شهریه ثابت امکان تحصیل را ازآنها سلب می کند. وی با اشاره به ثروت کلان دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد بهتر بود شهریه را افزایش نمی‌داد. اگر شخصی بخواهد ثروت و بودجه این دانشگاه را در سال بررسی کند متوجه می‌شود که دانشگاه آزادهیچ نیازی به افزایش شهریه نداشته‌است.

روزنامه حمايت


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار