کد خبر: 674435
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹
در نشست خبري دومين كنگره ادبي – علمي طاهره صفارزاده اعلام شد
جايزه ادبي – علمي طاهره صفارزاده همزمان با هفتمين سالگرد درگذشت او، چهارم آبان ماه در حوزه هنري برگزار و طي آن بانوان برگزيده فرهنگ ايران و كشورهاي پارسي زبان معرفي مي‌شوند. عليرضا قزوه، مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي و رضا اسماعيلي، دبير دومين كنگره ادبي - علمي ضمن اعلام اين خبر از رونمايي تنديس طاهره صفارزاده به عنوان سومين تنديس بانوان اديب كشورمان در موزه مشاهير برج ميلاد و نيز نامگذاري يكي از خيابان‌ها، بوستان‌ها يا ميدان‌هاي منطقه يك تهران به نام اين بانوي انديشمند و شاعر سخن گفتند.
الناز خمامي زاده
جايزه ادبي – علمي طاهره صفارزاده همزمان با هفتمين سالگرد درگذشت او،  چهارم آبان ماه در حوزه هنري برگزار و طي آن  بانوان برگزيده فرهنگ ايران و كشورهاي پارسي زبان معرفي مي‌شوند.  عليرضا قزوه، مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي و رضا اسماعيلي، دبير دومين كنگره ادبي - علمي ضمن اعلام اين خبر از رونمايي تنديس طاهره صفارزاده به عنوان سومين تنديس بانوان اديب كشورمان در موزه مشاهير برج ميلاد و نيز نامگذاري يكي از خيابان‌ها، بوستان‌ها يا ميدان‌هاي منطقه يك تهران به نام اين بانوي انديشمند و شاعر سخن گفتند. 
به گزارش «جوان»، نشست خبري دومين كنگره ادبي - علمي طاهره صفارزاده روز گذشته با حضور عليرضا قزوه، رضا اسماعيلي و نيز جلال صفارزاده، برادر و وارث حقوقي طاهره صفارزاده در حوزه هنري برگزار و جزئيات و محورهاي اصلي اين كنگره در آن اعلام شد. عليرضا قزوه در اين نشست بيش از هر چيز به توضيح نقش پر‌رنگ طاهره صفارزاده در شكل‌گيري حوزه هنري به عنوان پايگاه هنر و ادبيات انقلاب و نيز ساده‌زيستي او پرداخت. 
به گفته او، ‌صفارزاده ايده تشكيل حوزه هنري را در همان سال‌هاي اول انقلاب در ذهن داشت و جزو نخستين زنان مدير در جمهوري اسلامي ايران بود؛ مديري كه حكم مديريتي نداشت اما شكل‌گيري حوزه را مديريت كرد.
    قزوه: طاهره صفارزاده را شاخص‌ترين چهره زن بعد از انقلاب مي‌دانيم
قزوه با اشاره به اينكه هنوز هم صفارزاده را بهترين چهره زن انقلاب مي‌داند، خاطر نشان كرد:«صفارزاده را شاخص‌ترين چهره زن بعد از انقلاب مي‌دانيم چون چهره جهاني است كه از آفريقا تا امريكا به او احترام مي‌گذارند و بارها پيشنهاد دادم در خانه‌اي كه از او باقي مانده بنياد يا موزه‌اي برپا كنند. در آنجا اين برگه‌هايي كه از او بر جاي مانده را – اشاره قزوه به وصيتنامه‌هاي پرشمار طاهره صفارزاده - در معرض نمايش بگذاريم تا سرپناهي باشد براي كساني كه در راستاي حقيقت و زندگي واقعي قدم برمي‌دارند.»
قزوه همچنين با اشاره به ديدار اخيرش از موزه مشاهير در برج ميلاد، پيشنهاد ساخت تنديس صفارزاده را مطرح كرده است. او اظهار اميدواري كرد كه طي چند ماه آينده در كنار تنديس پروين اعتصامي و سيمين دانشور، سومين بانوي اديب كه در آنجا مجسمه‌اش رونمايي مي‌شود، طاهره صفارزاده باشد. 
‌ قزوه در ادامه صفارزاده را با پروين اعتصامي مقايسه كرد و ادامه داد: «‌صفارزاده پرويني است كه انقلاب را درك كرده و نجابتي كه در شعر پروين بود همراه با تعهد به انقلاب در شعر طاهره صفارزاده موج مي‌زند. در روزگاري كه غزل قالبي براي پرورش عاشقانه‌هاي مبتذل آن روزگار بود، پروين به قالب غير غزل فكر مي‌كرد. او قطعه را برگزيد. طاهره در اين عرصه شاعري نبود كه به سراغ موضوعات پيش پا افتاده برود. با شعرش عليه استعمارگران قلم مي‌زد و از آرمان‌هاي انقلاب دفاع مي‌كرد.»
  جايي كه جوان بيكار و كارتن خواب وجود دارد جايزه گرفتن از بيت‌المال درست نيست.
در ادامه جلال صفارزاده به بيان دغدغه‌هاي خواهر مرحومش پرداخت و گفت: طاهره زندگي خيلي ساده‌اي داشت و هميشه ذكرش اين بود كه در جهت كمك به ديگران و ترويج فرهنگ و ادبيات در كشور كاري انجام دهد. به گفته جلال صفارزاده خواهرش پاداش‌هايي را كه به او تقديم مي‌شد، بازمي‌گرداند و هيچگاه آنها را قبول نمي‌كرد. استدلالش اين بود جايي كه جوان بيكار و كارتن خواب وجود دارد جايزه گرفتن از بيت‌المال
 درست نيست.  از قضا دغدغه اصلي طاهره وقف املاكش به امور عام‌المنفعه و فرهنگ بوده است. اين خواسته تاكنون محقق نشده است. برادر بانوي شاعر و انديشمند پس از انقلاب سپس خطاب به مسئولان كشور خواستار كمك و همراهي آنان براي تحقق خواسته‌هاي خواهرش طاهره صفارزاده شد. 
بر اساس اين گزارش، در ادامه اين نشست نيز جزئيات دومين كنگره علمي – ادبي طاهره صفارزاده اعلام شد. ‌قزوه در اين نشست اعلام كرد كه امسال ممكن است جايزه صفارزاده به يك يا دو چهره زن اهدا شود. وي همچنين از تسري دادن اين جايزه به محدوده كشورهاي فارسي زبان همچون افغانستان و داوري آثار بانوان شاعر اين كشورها در اين كنگره خبر داد. همچنين به گفته دبير اين كنگره طي مكاتبه‌اي با رئيس شوراي شهر تهران به زودي يكي از خيابان‌ها، بوستان‌هاي شهري يا ميدان‌هاي منطقه يك حوالي تجريش و چهارراه دكتر حسابي مزين به نام طاهره صفارزاده خواهد شد كه اين اتفاق ممكن است تا سالگرد درگذشت او در چهارم آبان ماه امسال اتفاق بيفتد.  بخش شعر، مقاله و پژوهش‌هاي ادبي و نيز بخش پايان‌نامه‌هاي دانشجويي و در كنار بخش ويژه بانوي برگزيده فرهنگ از جمله رئوس اين كنگره بوده و رونمايي از دو كتاب جديد مرتبط با طاهر صفارزاده و نيز رونمايي از تمبر يادبود اين بانوي شاعر و فرهيخته از جمله‌ برنامه‌هاي جانبي دومين كنگره ادبي – علمي طاهره صفارزاده در چهارم آبان امسال خواهد بود. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار